Ondersteuning > Server en netwerk

LAMP server opzetten

(1/4) > >>

Tecumseh:
Goedenmorgen,

Ik kreeg van een vriend van me een verzoek om een webserver in te richten voor zijn net gestarte bedrijfje. Ik ben al een tijdje aan het rondkijken geweest op zoek naar de juiste distributie en kom nu uit bij Ubuntu. Zelf ben ik niet helemaal nieuw in de linux wereld, ik draai al een aantal jaren Freesco als router/webserver. Maar deze distro is echter niet "makkelijk" genoeg voor mijn vriend.

Waar ik naar op zoek ben is een server-editie, maar met de mogelijkheid om een X-windows systeem op te starten waarmee hij in een redelijk vertrouwde omgeving eventueel een (klein) aantal wijzigingen kan aanbrengen in zijn website. De website die hij heeft laten maken heeft een mysql backend, vandaar een LAMP server. Nu is hierbij de vraag: Is het mogelijk een servereditie op te zetten waarbij ook een X-windows systeem is op te starten?

Volgende wat ik nog niet heb kunnen vinden hier is de auto-update in de servereditie. In de Desktop editie is dat wel in te stellen. Ik kan me niet voorstellen dat dit voor de servereditie niet geregeld is. Enkel waar ga ik dat straks vinden? Wat ik ook zou kunnen vragen: Is er een installatiehandleiding specifiek voor de server editie?

Voorlopig is er een wat langzamere machine gereserveerd, een PIII-800 volgens mij. Geheugen is niet zo'n probleem, er ligt 1 GiB klaar. De services die in eerste instantie gaan draaien zijn:

- Apache
- PHP
- Mysql
- FTP
- Samba

Voor de nabije toekomst, wat zijn er aan pakketten beschikbaar die vergelijkbaar zijn met Exchange? Oftewel een mailserver waarbij de mail op de server blijft staan met de mogelijkheid om met een mailclient EN webmail de mail en agenda binnen te halen.

Wat gaan de systeemeisen waarschijnlijk worden als deze mailserver toegevoegd gaat worden rekening houdend met 25 users op de mail?

Al met al een heel verhaal alvast. Ik hoop dat jullie me op weg willen helpen.

Koen Bokern:
"Nu is hierbij de vraag: Is het mogelijk een servereditie op te zetten waarbij ook een X-windows systeem is op te starten?"

Dat is mogelijk. Installeer gewoon Ubuntu server. Als je het hebt geinstalleerd dan voer je in de terminal "sudo apt-get install ubuntu-desktop", en je hebt een X-Window systeem :)

Tecumseh:

--- Citaat van: vlerknozem ---Dat is mogelijk. Installeer gewoon Ubuntu server. Als je het hebt geinstalleerd dan voer je in de terminal "sudo apt-get install ubuntu-desktop", en je hebt een X-Window systeem :)
--- Einde van citaat ---
Kijk, dat is mooi. Ik neem aan dat ik voor Xubuntu (lagere resources) "sudo apt-get install xubuntu-desktop" kan kiezen.

Blijft de windows manager altijd draaien of is dat nog uit te schakelen zodat ik de windows manager met "startx" moet starten?

Pjotr:
Is het dan niet veel makkelijker, om gewoon Xubuntu te installeren en daarna het LAMP-pakket daarop te installeren?
Bijvoorbeeld via de Xubuntu Alternate CD:
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/7.04/release/xubuntu-7.04-alternate-i386.iso

Tecumseh:
Om daar achter te komen ben ik hier, ik heb nog niets geprobeerd te installeren mede ook omdat ik de hardware nog niet heb liggen. Ben me vast aan het orienteren.

Het primaire doel van deze machine is webserver, de grafische schil is enkel bedoeld om een leek de kans te geven enkele simpele taken uit te voeren. Dus vandaar mijn idee om een server editie te installeren met daarna de grafische schil. Deze wil ik dus ook niet standaard opgestart hebben zodat er niet teveel resources onnodig weggevreten worden.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie