Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Moeite met rechten tussen verschillende gebruikers  (gelezen 816 keer)

Offline dude

  • Lid
Moeite met rechten tussen verschillende gebruikers
« Gepost op: 2012/04/03, 10:46:29 »
Ik ben wat aan het worstelen met de rechten van mijn muziekbestanden. Ik probeer het zo in te stellen dat ik muziek beheer vanuit mijn beheerderaccount "Administrator" (die beschermd is mijn een password) en dat die muziek kan worden afgespeeld vanuit mijn gebruikersaccount "Media" (waar gezinsleden bij kunnen).

Vanuit mijn beheerderaccount heb ik muziekbestanden op mijn hardeschijf gezet. Mijn gebruikersaccount heeft leesrechten en kan deze bestanden gewoon lezen. Alleen zie ik vanuit mijn beheerderaccount wel de ID3 tags, vanuit mijn gebruikersaccount niet. Banshee ziet ze dan bijvoorbeeld als "unknown artist" en "unknown album". Wanneer ik ze probeer af te spelen, dan lukt dat niet. Ook de plaatjes van mijn muziekalbums kan ik niet vanuit mijn gebruikersbestand openen.

Kijk ik vanuit mijn gebruikersaccount naar de rechten, dan zie ik dat de beheerder alle rechten heeft en ik geen. Dat doe ik door vanuit Nautilus rechts te klikken, "Eigenschappen" te selecteren en dan naar het tabblad "Permissions" te gaan.

Kijk ik op dezelfde manier via Nautilus vanuit de beheerder account naar de rechten, dan kan ik de gebruikers gewoon leesrechten geven. Dat heb ik gedaan. Dan heb ik geklikt op de optie om die leesrechten op de onderliggende mappen toe te kennen.

Maar helaas, als ik dan uitlog als beheerder en inlog met mijn gebruikersaccount, dan zijn de rechten van mijn gebruikersaccount niet gewijzigd.

Weet iemand waar ik naar moet kijken?

Offline dude

  • Lid
Re: Moeite met rechten tussen verschillende gebruikers
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/03, 12:44:23 »
Ik ben inmiddels ietsje verder:

Ik heb in terminal "advanced permissions" ingesteld als beheerder met
gsettings set org.gnome.nautilus.preferences show-advanced-permissions true
En ook voor de root met
sudo gsettings set org.gnome.nautilus.preferences show-advanced-permissions true
Vervolgens heb ik Nautilus opgestart als beheerder door op het icoon te klikken. En ook als root met
sudo nautilus
In beide gevallen merk ik dat ik wel rechten kan toekennen op map-niveau, maar ik kan de rechten niet laten overerven door de bestanden in die mappen.

Wanneer ik de individuele files selecteer, kan ik de rechten wel aanpassen.

Is dit een bug? Is er een manier om rechten te wijzigen van bestanden in meerdere folders?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Moeite met rechten tussen verschillende gebruikers
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/03, 22:29:40 »
Als eerste: op wat voor bestandssysteem staan die bestanden?
Als dat een Windowssysteem is (FAT of NTFS), dan werkt het aanpassen van de rechten op de manier waarop jij het wil niet. Die kan je dan alleen aanpassen door de mount-opties in /etc/fstab te veranderen.

Staan ze op een Linuxgeschikt bestandssysteem (ext3, ext4, enz.), dan kan je de rechten wel normaal aanpassen.
In principe zou je gewoon via Nautilus iedereen leesrechten moeten kunnen geven.

Gaat er toch iets mis, dan is het waarschijnlijk het handigst om even in de terminal de rechten te "resetten" naar de goede eigenaar, groep en permissies.

Log in als Administrator en open een terminalvenster.
Voer nu het volgende uit:
sudo chown -R Administrator:Administrator /pad/naar/muziek
Dit verandert de eigenaar en groep van de hele map, onderliggende mappen en alle bestanden die daarin staan.

Vervolgens de rechten goed zetten:
find /pad/naar/muziek -type d -exec chmod 0755 '{}' \;
find /pad/naar/muziek -type f -exec chmod 0644 ' {}' \;
Het eerste commando zet de rechten op alle directory's goed, het tweede de bestanden.

Op deze manier kan alleen de gebruiker Administrator schrijven, alle andere gebruikers kunnen alleen lezen.

Offline dude

  • Lid
Re: Moeite met rechten tussen verschillende gebruikers
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/10, 11:37:52 »
Johan, bedankt!  :)

Eindelijk hieraan toegekomen.

Op deze opdracht kreeg ik een foutmelding:

sudo chown -R Administrator:Administrator /pad/naar/muziek

de foutmelding was
chown: invalid user: `Administrator:Administrator'
Daarom heb ik de volgende opdrachten uitgevoerd met sudo er voor. (voor de meelezende beginner: Er stond in de posting hierboven een spatie teveel), dus eerst:

sudo find /pad/naar/muziek -type d -exec chmod 0755 '{}' \;

en daarna:
sudo find /pad/naar/muziek -type f -exec chmod 0644 '{}' \;

Nu werkt het.

Is dit iets om een bug report over in te dienen? Noch met Nautilus, noch met sudo nautilus vanuit Terminal kon ik dit voor mekaar krijgen.

Offline aartje

  • Lid
Re: Moeite met rechten tussen verschillende gebruikers
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/10, 11:54:45 »
Wat Johan vraagt is wel belangrijk: Op wat voor soort filesysteem staan
die bestanden (fat32,ntfs,ext2/3/4 ?) En de gebruiker Adminstrator bestaat
niet in Unix (dus ook niet in Linux,Ubuntu) dat is een typische Microsoft-term.

En laat eens je /etc/fstab hier zien en duid aan op welke partitie die muziekbestanden staan.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/10, 11:58:45 door aartje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Moeite met rechten tussen verschillende gebruikers
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/10, 15:06:05 »
Blijkbaar werkt het volgens OP nu wel. Het zal dan wel een partitie geweest zijn die linux rechten ondersteunt.

Het zou wel eens kunnen dat het instellen van rechten met nautilus niet altijd correct werkt. Met de commandolijn lukt het altijd wel. Inderdaad de moeite om een bug rapport in te dienen als je dat goed kan reproduceren. Mogelijk is dat zelfs reeds gerapporteerd.

Offline dude

  • Lid
Re: Moeite met rechten tussen verschillende gebruikers
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/14, 11:36:59 »
De term "Administrator" was mijn gebruikersnaam.

Het filesysteem is EXT4.

Ik ga eens kijken of ik informatie reproduceerbaar kan vastleggen...