Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?  (gelezen 5576 keer)

Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Gepost op: 2009/12/18, 18:36:00 »
Beste leden,

Ik ben nu sinds gisteren(Door sneeuwvrij =D ) aan het zoeken om te starten met progammeren.
Uiteindelijkzou ik een progammatje op de ds willen maken dat er op het touchscreen staat: Hallo en als je met de stylus ergens anders tikt dat de tekst daarheen gaat.
Heeft iemand tips.
Zoals:
-Wat is de beste taal om te beginnen
-Website(Met het liefst nederlandse)Tutorials
-Verdere informatie

Groeten linuxwindowsfan

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/18, 18:59:25 »
Voor je begint met programmeren moet je eerst een programmeertaal kiezen.
Lees deze site maar eens door:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ProgrammerenInUbuntu/

Voor linux systemen worden python en c++ veel gebruikt. Python is wat gemakkelijker te leren dan c++, daarentegen is c++ over het algemeen weer een tikje sneller (al is het verschil tegenwoordig klein).

Hoe het zit met DS systemen weet ik niet. Kun je zomaar spellen schrijven ervoor, of heb je dan een gehackte versie van een DS voor nodig? Zoek deze informatie eens op, en kijk wat voor programmeertaal daar gebruikt wordt. Dan kun je een taal leren die er bijvoorbeeld veel op lijkt.

Voor Python zijn veel tutorials te vinden (voor c++ ook wel, maar die gaan vaak uit van al een basiskennis in programmeren)
http://docs.python.org/tutorial/
http://www.coolpython.nl/tutorials/tut/node1.html
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ThinkPython (Nederlands - vertaald door personen van dit forum)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/18, 19:02:03 »
Wat raad je aan ???
« Laatst bewerkt op: 2009/12/18, 19:34:42 door Linuxwindowsfan »

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/18, 19:52:57 »
Voor de Nintendo DS programmeer je voornamelijk in C of C++, dus als ik jouw was zou ik gewoon op de kogel bijten en meteen in de wereld van C en C++ duiken. Wel zal je waarschijnlijk niet snel veel kunnen programmeren. C++ en C zijn namelijk niet echt simpele talen. Maar met doorzettingsvermogen kom je er wel.

Hier is een tip voor een website met tutorials over programmeren in C of C++. Hier heb ik mijn kennis over C en C++ opgedaan :

http://www.cprogramming.com/tutorial.html

Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/18, 20:40:09 »
Danke

Is anjuta goed?

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/18, 22:30:23 »
Ik weet het niet. Ik heb nooit met IDE's gewerkt.

Je kunt ze ook gewoon eens proberen installeer geany, anjuta en netbeans via Applicaties > Installeren / Verwijderen ( of hoe dat nu weer mag heten in Ubuntu 9.10 en later ). Kijk eens welk programma je het meeste bevalt.

Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/19, 11:14:04 »
Ik raad je aan om NetBeans te installeren door de installer te downloaden van de website, niet via Installeren/Verwijderen, Ubuntu Software Store, e.d. Tenzij je echt geen Engels verstaat (vreemd, voormits je wilt programmeren), raad ik je aan de Engelse versie en niet de Nederlandse versie te downloaden.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline track

  • Lid
Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/19, 11:30:52 »
Hoi Linuxwindowfan,

welke ervaringen met programmeren heb je eigenlijk ? 
Want zo maar zonder enige kennis een grafische toepassing programmeren, dat zal niet meevallen.

Voor het begin zou ik zelf eerder met de terminal beginnen (ook als het om C / C++ gaat) ook al
ziet dat wat ouderwets uit.  Maar, anders zit je meteen met te veel klussen tegelijk.

En, welke taal je pakt hangt af van jouw voorkeur.  Als je echt van alles wilt kunnen programmeren
is zeker C(++) de aanrader, maar het is een langere weg te gaan om dat te leren.

Als het meer om toepassingen gaat, waarschijnlijk eerder Python of zoiets ...

track
« Laatst bewerkt op: 2009/12/19, 14:14:43 door track »

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/19, 14:09:17 »
Ook de programmeeromgeving is voor ieder wat wils. Zelf gebruik ik eclipse. Dat heeft mijn voorkeur.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/19, 14:45:05 »
Ook de programmeeromgeving is voor ieder wat wils. Zelf gebruik ik eclipse. Dat heeft mijn voorkeur.
Ik ook, dat gebruik ik voor Java. Ik zou Java of Python aanraden. C++ of C zijn wat lastiger om mee te beginnen.
Veel programma's in ubuntu zijn in python gebouwd. Gezien je in Ubuntu wilt programmeren, zou ik python kiezen :P
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/19, 15:42:52 »
Citaat
Ik ook, dat gebruik ik voor Java. Ik zou Java of Python aanraden. C++ of C zijn wat lastiger om mee te beginnen.
Veel programma's in ubuntu zijn in python gebouwd. Gezien je in Ubuntu wilt programmeren, zou ik python kiezen Tongue

Dat valt wel mee, hoor. Ik ben zelf ook begonnen met echt programmeren in C en C++, en ik heb er geen spijt van. Je zult wel niet snel praktische programma's kunnen schrijven, maar je zult echt inzichten in het programmeren vergaren en als je het eenmaal onder de knie hebt kun je echt alles schrijven ( Als je C en C++ kunt kun je Java en Python schrijven :P ).

Offline rman

  • Lid
Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/06, 17:09:08 »
Ik ben zelf nog niet zolang met Java bezig en kan dat ook andere beginnende programmeurs aanraden.

Er is een goede nederlandstalige site voor beginners. Hierin staat ook, in het kort, hoe je Eclipse kan instellen en gebruiken. Eclipse is een ide, zeg maar een grafische omgeving met allerlij hulpmiddelen om  bijvoorbeeld in Java te programeren.
Eclipse vind je in -Ubuntu Softwarecentrum-
 http://balusc.blogspot.com/2006/04/java-tutorial.html
« Laatst bewerkt op: 2010/01/06, 23:09:13 door rman »
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go

Offline MartijnB

  • Lid
    • http://www.mbastiaan.nl
Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/07, 22:05:21 »
Ik kan je Eclipse aanraden. Er zit een actieve community achter en heeft, door middel van plugins, ondersteuning voor bijna elke denkbare taal.

Offline softbart

  • Lid
Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/08, 12:56:05 »
Hoe start ik met programmeren luidt de titel.

Wanneer ik dit draadje doorlees krijg ik het idee: wat is de mooiste omgeving om als volleerd programmeur in te vertoeven.
Ik denk dat de route van @Track hier het meeste van toepassing. Een eenvoudige editor zodat alle aandacht naar het programmeren toe gaat.

groet,

Theo
« Laatst bewerkt op: 2010/01/08, 16:43:12 door softbart »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/08, 15:04:49 »
Een eenvoudige editor zodat alle aandacht naar het programmeren toe gaat.

Idd. Het eerste programma "Hello World" altijd zonder IDE schrijven, maar met bv gEdit. Wel een steile leercurve, maar met de kennis die je daarmee opdoet, heb je jaren later nog plezier van.

Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/10, 18:45:47 »
Ik heb ook zin om aan het programmeren te slaan.  En wel een programma om basketbalwedstrijden te scouten.  Dus met een aanklikbaar basketbalveld, waarna wat gegevens kunnen ingevoerd worden (speler, score of niet, drive met layup, etc...).  Graag zouden er uit de ingevoerde gegevens de nodige statistieken (per speler en per ploeg) moeten gehaald kunnen worden, evenals een compleet wedstrijdoverzicht op het basketbalveld (wie gaat voor drietjes, tegen welk percentage?).  Mijn enige programmeer ervaring is in BASIC, 20 jaar geleden dus.  Dit programma moet draaien op Ubuntu (Gnome).  Wat heb ik nodig?  Waar kan ik die vertaalde handleiding voor Python in zijn geheel downloaden?  Dan kan ik die uitprinten en op de trein instuderen bv.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/10, 23:44:50 »
Wat heb ik nodig?  Waar kan ik die vertaalde handleiding voor Python in zijn geheel downloaden?  Dan kan ik die uitprinten en op de trein instuderen bv.

Er is een NL vertaling. Dit onderwerp gaat daarover: http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/thinkpython-vertaling/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/11, 02:20:03 »
@Wazzzaaa:

Daar was ik ook al beland, maar daar kan je de boel niet in één geheel downloaden, enkel per pagina.  Met >200 paginas is dat een beetje vervelend.
I know why the caged bird sings...  He sings of freedom.

Re: Hoe start ik met progammeren in linux ubuntu karmic?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/15, 17:49:16 »
Ik ben nu met Eclipse bezig, werkt opzich goed hierzo...