Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google weet al je draadloze wachtwoorden  (gelezen 2932 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Gepost op: 2013/09/14, 14:57:26 »
Het is eigenlijk hartstikke voor de hand liggend, maar daar had ik nog niet bij stil gestaan:
http://blogs.computerworld.com/android/22806/google-knows-nearly-every-wi-fi-password-world

Die functie ga ik dus maar even uitschakelen. En enkele netwerksleutels veranderen....  :(

Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/14, 16:13:59 »
Ik verbaas mij er al langer over: op onze PC en laptop zijn we helemaal panisch voor spyware, en installeren we zelfs anti-spyware progs om dat tegen te gaan.
En wat doen we met onze smartphone?
We geven alles gewoon zelf weg!
'Oh leuk, gratis appje; handig.'
Ja, en wie leest de machtigingen? (kijk voor de grap eens welke machtigingen je allemaal hebt weggegeven aan je apps)
En de voorwaarden?
Geheim telnummer?
Nvt! Alle apps weten je nummer!

Verder verbaas ik mij over de naïviteit vd gebruikers: 'Oh, maar het maakt mij niets uit dat ze alles van mij weten, hoor. Ik heb niets te verbergen'
Nee, het gaat ook niet om de info zelf, maar om de verbanden (datamining); of die nou kloppen of niet. Als je hypotheekaanvraag wordt afgewezen omdat je te veel wanbetalende Facebook vrienden hebt (geen grap, zo ver zijn we al!) maakt het je wel wat uit.
Overigens vertellen ze bij de afwijzing de reden er niet bij natuurlijk.

Aan de andere kant: dat je kredietwaardigheid afhankelijk is van je postcode vinden we al jaren heel normaal.
En als verschillende mensen dezelfde term zoeken met Google krijgen ze verschillende resultaten...rara...
En de AH bonuskaart is natuurlijk ook niet gratis.
Er worden al proeven gedaan met het vastleggen van je looproute (incl hoe lang je stilstaat bij bepaalde produkten) door de supermarkt.

In the UK werden laatst nep-vuilnisbakken gespot die niets anders deden dan smartphones uitlezen (jij hebt hem toch ook op autoconnecten staan voor wifi? lekker handig hè?) voor marketing doeleinden.
En al die camera's die overal hangen? Gezichts(&wifi)herkenning en herkenning van de boodschappen tas...

Jeetje, elke keer als ik de prijs v dit (Ryanair?) vliegticket check is ie duurder...maar gauw boeken!
Ja, en wis nu eens je browsercache, of probeer het eens op een andere PC....Hé, nu is het ticket opeens weer net zo goedkoop als voorheen. Joh!
Handig hè? En met de gegevens uit je smartphone heeft de vliegboer die browsercache helemaal niet meer nodig (denk daar maar eens over na...).

En het mooie is: we zijn zelf met open ogen in de val getrapt.
Handig die gratis produkten/diensten; wat aardig van de filantropen Google & Co!
En nu heb je weinig keus meer.

 



« Laatst bewerkt op: 2013/09/14, 16:28:32 door VuurVosje »

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/14, 16:33:13 »
Niet dat ik dit wist hoor.

Ik heb mijn tablet twee maanden gebruikt, gelijk geroot en die standaard rom vervangen.
Na observatie van een paar apps en de permissies die Google wilde hebben heb ik dat apparaat drie maanden geleden definitief
uitgeschakeld en mijn oude Nokia weer in gebruik genomen.

Ik weet niet of het helpt maar het voelt beter.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/14, 16:46:34 »
Eng inderdaad. Sinds al dit nieuws ben ik blijer en blijer dat ik geen Android heb...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/14, 16:55:06 »
Eng inderdaad. Sinds al dit nieuws ben ik blijer en blijer dat ik geen Android heb...
Is dat niet bij alle slimfoons zo, dus bij elk besturingssysteem?

Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/14, 16:56:27 »
Apple/iOS?
Is dat minder erg dan Google/Android?
 ;)
Edit:
Pjotr was me net voor.
Ik ben erg benieuwd welke kant het opgaat met Ubuntu voor smartphone. Eventueel ben ik best bereid te betalen voor een spywarefree OS.

Eng inderdaad. Sinds al dit nieuws ben ik blijer en blijer dat ik geen Android heb...
« Laatst bewerkt op: 2013/09/14, 16:58:49 door VuurVosje »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/14, 17:22:47 »
Het lijkt me dat mijn twee Nokia's (de Maemo telefoons) niets doorsturen naar google, waarom zou dat spul geback-upt worden bij Google? Plus, dan was dat stukje code waarschijnlijk al ontdekt op de N900, en misschien ook al op de N9...

Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/14, 20:25:15 »
Apple/iOS?

Zo, jij bent een kenner zeg!!!

Voor de duidelijkheid: dat iOS en Android de populairste zijn is waar, maar er zijn ook andere besturingssysteem voor smartphones dus niet direct iOS noemen als iemand aangeeft geen Android te hebben.

Eng inderdaad. Sinds al dit nieuws ben ik blijer en blijer dat ik geen Android heb...

Ik mag eigenlijk geen +1 meer geven maar bij deze moet het toch maar even ;)
+1 Timo

Is dat niet bij alle slimfoons zo, dus bij elk besturingssysteem?

Dat weten we niet. Niet elk besturingssysteem is verwikkeld met Google's spul.

@Vuurvosje: En vergeet niet de drones van de politie. Die vliegen boven je en houden in de gaten, heeft Opstelten zelfs toegegeven.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/15, 01:52:00 »
Eventueel ben ik best bereid te betalen voor een spywarefree OS.
Windows? Of Ubuntu 13.10 zonder unity-lens-shopping? Via de (internationale) downloadpagina kan je doneren.

Geen "nieuws" dat Google mijn gegevens heeft als ik toestemming geef een back-up te maken. Handig na een "terug naar fabrieksinstellingen"-reset of aanschaf van een nieuw toestel.

Het is niet te ontkennen dat door de populariteit van (Google-) Android (en het uitwisselen van wifi-codes) nu veel informatie in handen van 1 partij (Google) is. Dit stelt hoge eisen aan de beveiliging. Alternatief is zelf een actuele back-up te hebben of er weinig waarde aan te hechten (vraag gerust nog eens wat de wifi-code is).
Die functie ga ik dus maar even uitschakelen. En enkele netwerksleutels veranderen....  :(
Deze functie waardeer ik en verander (hierom) mijn netwerksleutels niet.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/15, 09:34:00 »
Dat is interessant, en nog gebaseerd op Debian ook. Klopt het dat de ontwikkeling van dit OS in 2009 is stopgezet?
Zou mooi zijn als iemand dit weer oppakte (community? het is immers open source?)

...mijn twee Nokia's (de Maemo telefoons).

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/15, 09:52:30 »
Sterker: http://wiki.maemo.org/Community_SSU

De community brengt al zelf updates uit voor de oudste (de N900), en mijn hemel, met Thumb2 kan ie zich haast meten met een hedendaagse smartphone!

De N9 is in zoverre gesloten (de UI) dat updaten niet heel goed mogelijk is, maar het is ook niet nodig. Een vriend van me had de iPhone 3GS, die heeft bijna dezelfde hardware als de N9, en de N9 won het met gemak.
Nu zet ik in op Jolla, de opvolger van de N9(00), hopelijk is die net zo geweldig als de twee van Nokia :)

Even om terug on topic te komen: Mag zo'n vinkje wel standaard aanstaan? Als er spul naar Google wordt verzonden, zou er dan niet een opt-in van moeten worden gemaakt i.p.v. de huidige opt-out?

Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/15, 10:35:45 »
@Timo
Interessant!
Heb jij een Jolla met Sailfish?
Omdat dit offtopic dreigt te gaan heb ik een nieuw topic aangemaakt:
http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/android-os-alternatieven/


Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/15, 11:25:22 »
Even om terug on topic te komen: Mag zo'n vinkje wel standaard aanstaan? Als er spul naar Google wordt verzonden, zou er dan niet een opt-in van moeten worden gemaakt i.p.v. de huidige opt-out?

Eigenlijk wel ja maar zo vocaal als de Unity-haters zijn als het om een opt-in voor Unity gaat, zo stil blijven diezelfde haters wanneer het om Android gaat.

Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #13 Gepost op: 2013/09/15, 12:00:05 »
Even om terug on topic te komen: Mag zo'n vinkje wel standaard aanstaan? Als er spul naar Google wordt verzonden, zou er dan niet een opt-in van moeten worden gemaakt i.p.v. de huidige opt-out?

Eigenlijk wel ja maar zo vocaal als de Unity-haters zijn als het om een opt-in voor Unity gaat, zo stil blijven diezelfde haters wanneer het om Android gaat.

Tja ik denk dat, naast het gulzige opslaan van allerlei info, Google vooral in de eerste plaats een goede service wilt aanbieden voor haar 'klanten' en Android als een volwaardige concurrent maken t.o.v. de vooral populaire iPhone.
Het is ook een feit dat vele internetgebuikers het internet misbruiken voor allerlei doeleinden. Ten andere is het ook niet zo dat een provider zelf ook niet doodleuk aan gegevensverzameling doet ? Zo is in België recent bekendgemaakt dat een drugsdealer tegen de lamp is gelopen (ondanks een op papier gezien waterdicht alibi) ivm een moord (de 'kasteelmoord') en de vrijgeving van AL zijn GSM-gebruik; ze wisten dat op de tijd van de moord een SMS was verstuurd (ze kenden de inhoud en aan wie het was afgeleverd) op amper 100m van de plaats van de moord, en heel dicht bij het tijdsstip dat die man gedood was. Ik wil maar zeggen: denk nu niet dat je louter door Google te mijden, of Android te gaan blacklisten, veilig bent met je telefoonverkeer.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #14 Gepost op: 2013/09/15, 12:52:34 »
Oh, dat denk ik ook niet. Ik bedoelde alleen dat ik Unity-haters vaak hoor over een opt-in i.p.v. opt-out maar als ik ze op bijv. Android wijs dan vallen ze helemaal stil of gooien ze het op dat geweldige argument van "ja maar het is Google".  Natuurlijk wordt er ook door providers verzameld maar daar ging het mij niet om.

(niet dat die hele opt-in vs opt-out me boeit, als dat me zou boeien dan zou ik geen voorstander van de NSA zijn ;))

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #15 Gepost op: 2013/09/15, 12:57:44 »
Ten andere is het ook niet zo dat een provider zelf ook niet doodleuk aan gegevensverzameling doet ?
Niet 'doodleuk', er is (in Nederland) een wettelijke bewaarplicht voor verkeersgegevens.

Meer: www.bof.nl/2013/06/14/nederland-heeft-lak-aan-waarborgen-bewaarplicht-wet/
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #16 Gepost op: 2013/09/15, 15:02:53 »
Als er spul naar Google wordt verzonden, zou er dan niet een opt-in van moeten worden gemaakt i.p.v. de huidige opt-out?
Wel zo netjes om vooraf toestemming te vragen.

Wat is het verschil tussen het ongevraagde doorsturen en ontvangen van informatie voor 'More Suggestions' in Unity en deze (nuttige maar ongevraagde) back-up dienst.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline heir4c

  • Lid
Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #17 Gepost op: 2013/09/15, 15:12:23 »
In Unity word niets doorgezonden als je de online search uitschakelt via Systeeminstellingen/Privacy/(tabblad1)Zoekresultaten.
Zie ook:
http://www.ubuntu.com/privacy-policy
« Laatst bewerkt op: 2013/09/15, 15:24:02 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #18 Gepost op: 2013/09/15, 15:36:39 »
In Android is de back-up functie uit te schakelen door het vinkje weg te halen bij Instellingen -> Back-up maken en terugzetten:

Klik links bovenin op Documentatie

Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #19 Gepost op: 2013/09/15, 19:31:58 »
In Android is de back-up functie uit te schakelen door het vinkje weg te halen bij Instellingen -> Back-up maken en terugzetten:


Het kwaad is dan al voor velen geschied door een 'foutje' in de opties. Maar nogmaals, ik zie er geen kwaad in.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #20 Gepost op: 2013/09/16, 20:31:28 »
Oplossing kan het versleuteld opslaan van de back-up zijn zodat je die gegevens alleen nog zelf kan teruglezen:
You could implement this the same way Chrome's sync feature is implemented, with two options:

* Encrypt synced passwords with your Google credentials
* Encrypt all synced data with your own sync passphrase
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #21 Gepost op: 2013/09/16, 21:07:45 »
Oplossing kan het versleuteld opslaan van de back-up zijn zodat je die gegevens alleen nog zelf kan teruglezen:
You could implement this the same way Chrome's sync feature is implemented, with two options:

* Encrypt synced passwords with your Google credentials
* Encrypt all synced data with your own sync passphrase


Dan vindt Google vast wel weer een workaround om alsnog dingen te kunnen uitlezen... Voor de gebruiker is het dan gefixt maar achter de schermen...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Google weet al je draadloze wachtwoorden
« Reactie #22 Gepost op: 2013/09/16, 22:58:26 »
Dan vindt Google vast wel weer een workaround om alsnog dingen te kunnen uitlezen... Voor de gebruiker is het dan gefixt maar achter de schermen...
Daar valt natuurlijk weinig tegen in te brengen, als je de provider in het geheel niet vertrouwt wil je er helemaal geen gebruik van maken (neem een beter alternatief).
Selectieve quote: ;)
Don’t trust us? Erm, we have root. You do trust us with your data already.


Klik links bovenin op Documentatie