Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie type 13.10 wat is de beste optie met 1 ssd schijf en 1 gewone schijf  (gelezen 587 keer)

Offline kww

  • Lid
hallo
het is eindelijk gelukt om een installatie dvd te maken voor ubuntu 13.10 voor mijn laptop.
op deze laptop staat windows 7 starter in 32 bit.
in deze laptop zit een 120 gb samsung 840 evo SSD schijf in en een 500 gb WD gewone schijf die opgedeeld is in 2 partities
het werkgeheugen is nu 4 gig maar wordt nog uitgebreid naar 8 gig.
alleen wat is nu de optimale instellingen bij installatie type?
ik kom termen tegen als var/home/ swap partitie (die iets groter moet zijn als het werkgeheugen?
maar ik weet niet wat ik hier nu waar moet selecteren.
wie helpt me?

ps ik had geprobeerd de 120 gb ssd schijf 10 gb vrij te laten voor de ssd schijf.
de vrije ruimte wilde ik daarbij aanwijzen als swap ruimte maar kreeg een foutmelding dat deze niet buiten de
harde schijf kan zijn.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/15, 22:03:32 door kww »

Offline kww

  • Lid
ik heb het maar geprobeerd en nu heb ik vermoedelijk de 2e oude schijf als opstart schijf.
ik wil graag dat de ssd schijf alle opstart en programmas gaat doen.
moet ik weer opnieuw installeren of kan ik vanaf de voltooide installatie nog kijken naar die swap ruimte en schijf beheer?

Offline jan11000

  • Lid
Meer info aub., je verteld niks.
Geef je partities weer, een foto, met gparted.

Gewoon installeren op je ssd.
Beste is met de hand de partities maken.
swap
/   (root van de pc)
/data   (dit is je extra hd, ook toevoegen, dacht dat dit ook gaat met bestaande partities, maar zorg dat formateren uit staat bij bestaande partitie, en je een backup maakt van je data).

In je fstab kun  je iets te wijzigen tav je ssd(trim voor je ssd, dit moet tav slijtage en het langzamer worden van de ssd).
https://sites.google.com/site/computertip/ssd
« Laatst bewerkt op: 2014/02/16, 06:18:05 door jan11000 »

Offline kww

  • Lid
ja hij geeft partities weer
de 500 gb is opgedeeld in 2 en de ssd is ook te zien als 120 gb.

Offline IHC1000

  • Lid
Als je bij het installatiescherm komt kies dan "iets anders".
Je krijgt dan een keurig overzicht van je schijven, ook kan je partities aanmaken en verwijderen.
Wees voorzichtig want dit is wel definitief (onomkeerbaar).
Voor ubuntu heb je "/" partitie in ext4 nodig en een swap partitie geformatteerd als linux swap ongeveer zo groot als je interne geheugen.
Waar je grub installeert kan je onderaan in het keuze-menu aangeven.
Welke schijf opstart moet je instellen in de bios van je laptop.

succes!