Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mappen vergelijken  (gelezen 541 keer)

Offline lucinelli

  • Lid
mappen vergelijken
« Gepost op: 2013/03/03, 13:12:37 »

Ik heb 2 mappen. Een met *.JPG's en 1 met *.CR2's. Van de JPG's maak ik een voorselectie. Voordat ik de CR2's inlees in mijn fotobewerkingsprog. wil ik die map synchroniseren met de JPG-map, waar er dus veel verwijderd zijn.
Ik wil dus alleen CR2-bestanden overhouden, waarvan ook JPG-versies zijn (in andere map).
Ik heb al Kompare, Grsync, Krusader geprobeerd, maar het feit dat ze de extensie moeten negeren kan ik niet vinden.
Het is dus geen backuphandeling (ik wil juist bestanden verwijderen) met selectie puur op bestandsnaam (negeer de extensie). Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

Alvast bedankt.


Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: mappen vergelijken
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/03, 14:02:23 »
Ik denk dat je daar het beste een scriptje voor kunt gebruiken. Om hoeveel bestanden gaat het, en wat is de exacte bestandsextensie van de jpeg en cr2 bestanden?

Offline lucinelli

  • Lid
Re: mappen vergelijken
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/03, 14:42:49 »
De bestanden komen van de CF-kaart. Daar staan ze in dezelfde map. Ik kopieer  ze naar de 2 mappen ('JPG' en 'CR2') die telkens een andere submap staan. Ik hou ze gescheiden, want ik wil alleen de CR2-bestanden bewerken.
Het aantal verschilt per keer.
Indien dit makkelijker is kan ik beide formaten ook naar een gezamelijke map kopieren, selectie uitvoeren, de overbodige elimineren en ze dan splitsen naar 2 mappen.
Voorbeelnaam: IMG_0010.CR2 en IMG_0010.JPG. Altijd hoofdletter dus.


Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: mappen vergelijken
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/03, 14:51:20 »
Ik heb een scriptje gemaakt dat dit kan doen: http://people.ubuntu.com/~redmar/foto.sh

Sla het scriptje op in de map 'bin' in je persoonlijke map (map aanmaken als die er nog niet is), en maak het uitvoerbaar (rechtermuisknop -> eigenschappen -> rechten -> 'uitvoeren van bestand toestaan' aanvinken.

Navigeer dan met de terminal naar de map die de twee mappen (de jpeg en cr2 map) bevat en voer het script uit.

foto.sh naam_jpeg_map naam_cr_map

voor naam_jpeg_map en naam_cr_map vul je de naam van die mappen op jouw computer in.

Offline lucinelli

  • Lid
Re: mappen vergelijken
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/03, 17:02:55 »
Redmar,

Bedankt voor je scriptje. Het werkt, maar ik ben 'm een beetje aan het verbouwen om het allemaal nog makkelijker te maken.
Echter met mijn non-kennis van bash programmeren duurt het ff.

Ik wil een controle uitvoeren op een lege orginele map (Indien leeg moet 'ie een foutmelding geven en netjes stoppen).
Ook wil ik voorkomen dat er in de doelmap nog oude mappen/bestanden staan. Ook hier wil ik hem dat laten melden en fatsoenlijk afsluiten.

Nogmaals dank.