Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gnome installatie  (gelezen 1205 keer)

Offline dobby9

  • Lid
Gnome installatie
« Gepost op: 2009/03/12, 16:37:21 »
Als ik bij de keuze menu kijk voor het inloggen is Gnome(Openbox ) geinstalleerd , maar niet de gewone Gnome
Ieder keer als ik  tracht om de gewone te installeren dan zegt kort en beslist GNOME is al geinstalleerd.
Hoe krijg ik de normale GNOME geinstalleerd.
Of kan dat niet bij Ubuntu 8.10
Ubuntu is nu eenmaal nieuw voor mij
De andere distros die ik heb hebben wel beide GNOMES

met vr. gr.
dobby9

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Gnome installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/12, 19:09:58 »
Ubuntu heft Gnome, Kubuntu heeft KDE en Xubuntu heeft XFCE.
Of begrijp ik je vraag verkeerd ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline dobby9

  • Lid
Re: Gnome installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/12, 20:17:53 »
Bij de distros blijkbaar buiten Ubuntu om kun je na installatie elke GUI installeren die zelf wilt.
Als voorbeeld Fedora 10 X86_64 heb als special spin off gedown load  met XFCE als GUI .
Later heb de andere GUI geinstalleerd dus KDE GNOME LXDE en zo voorts .
Dat zelfde grapje wilde ik ook met Ubuntu en dat gaat mij niet goed af.
Waarom ik dat doe nu ik vind leuk om de verschillen te zien .
Bijvoorbeeld GNOME van opensuse is niet the standaard GNOME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gnome installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/12, 20:35:30 »
Zelf ken ik maar één gnome. Je kan in elk geval ook in Ubuntu meerdere omgevingen naast elkaar installeren, en je keuze maken bij het inloggen. Installeer bijvoorbeeld in Ubuntu het pakket "kubuntu-desktop" en je hebt Kubuntu er naast.

Offline Floris

  • Lid
Re: Gnome installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/12, 20:43:55 »
Als je Ubuntu (niet Kubuntu of Xubuntu) hebt geïnstalleerd, dan heb je al Gnome er op staan.  Je zei dat er bij het inloggen “Gnome (Openbox)” wordt vermeldt; Openbox is een zogenaamde windowmanager, standaard gebruikt Gnome Metacity als windowmanager.  Als het goed is is het pakket metacity al geïnstalleerd en kun je gewoon “Gnome” of “Gnome (Metacity)” kiezen bij het inloggen.

Voor de duidelijkheid: Openbox en Metacity zijn windowmanagers, zij zorgen ervoor dat er zoiets als vensters te gebruiken zijn; Gnome is een Desktop Environment, dat is een pakket van standaardprogramma’s voor de grafische omgeving, waaronder dus een windowmanager—de windowmanager kun je dus vervangen als je dat wilt.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline dobby9

  • Lid
Re: Gnome installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/13, 06:32:30 »
Als je inlog bij openbox Gnome dan krijg je een blank scherm.
En door met de muis te klikken krijg je opties
Lijkt me niet de normale GNOME tr zijn

Offline Floris

  • Lid
Re: Gnome installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/13, 09:00:59 »
Als je inlog bij openbox Gnome dan krijg je een blank scherm.
En door met de muis te klikken krijg je opties
Lijkt me niet de normale GNOME tr zijn
Vreemd, ik ben nu zelf even ingelogd in een GNOME/Openbox-sessie, maar dan krijg ik toch echt de gebruikelijke GNOME-omgeving (met vensters van Openbox).  Wat je nu omschrijft klinkt als alleen Openbox, zonder GNOME.

Als ik KDE wil, dan installeer ik het pakket kde (of kde4); als ik XFCE wil, dan installeer ik het pakket xfce4; kortom, voor GNOME kun je altijd het pakket gnome installeren.  Ik moet er wel bij opmerken dat ik nu in GNOME werk, maar het pakket gnome is vreemd genoeg niet geïnstalleerd; als je het pakket ubuntu-desktop installeert, dan zul je ook wel GNOME krijgen, aangezien GNOME de standaard desktopomgeving is in Ubuntu.

Meteen een vraag van mijn kant; ik heb nu ook wat window managers geïnstalleerd: Openbox, xfwm4, en kwin; ik zie nu bij het inloggen wel een optie GNOME/Openbox, maar geen opties voor xfwm4 en kwin.  Ik weet wel dat ik met “pkill metacity && xfwm4” bijvoorbeeld van Metacity naar xfwm4 ga, maar hoe ik dit bij het inloggen kan doen… iemand een idee?
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline dobby9

  • Lid
Re: Gnome installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/13, 14:44:42 »
Ook niet als na gebruiker gekozen te hebben voor options kies en dan session type kies
Sorry ik heb  de engelse versie gekozen .


Offline Floris

  • Lid
Re: Gnome installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/13, 16:46:53 »
Ook niet als na gebruiker gekozen te hebben voor options kies en dan session type kies
Sorry ik heb  de engelse versie gekozen .
Ik heb ook de Engelse versie (de Brits-Engelse uiteraard! ;-)); zelf zie ik onder “Session” dus geen mogelijkheid om gebruik te maken van xfwm4, maar ik denk dat enkel een windowmanager installeren dit ook niet configureert (Openbox vreemd genoeg wel).  Als je geen GNOME in de lijst ziet staan, dan moet je het pakket “ubuntu-desktop” of “gnome” installeren—of Ubuntu volledig opnieuw installeren, maar dat is wat erg rigoureus.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).