Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Extra computer gekocht wat kan ik ermee?  (gelezen 10611 keer)

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Gepost op: 2008/10/07, 19:56:58 »
Hallo,

Dit is een pc die ik voor 15,00 van ebay heb gekocht :)

    * CPU: Intel Pentium III Coppermine auf Socket 370 FCPGA (0,18 µm, Family 6, Model 8, Stepping A, 16 kB L1 Cache, 256 kB L2 Cache)
    * RAM: 384 MB SD-RAM PC133 CL3 (2 Riegel 256 MB + 128 MB)
    * Mainboard: CUSL2 von Asus (Chipsatz Intel i815/E/EP, Southbridge Intel 82801 BA, max. 4x AGP)
    * LAN: PCI-Karte Pro/100S von Intel 10/100 MBit
    * Grafik: Matrox Millenium G450 mit 16 MB und DualHead, passiv gekühlt, erlaubt den Anschluss von zwei Monitoren
    * Festplatte: 20 GB von Maxtor, Modell 2B020H1
    * DVD-ROM: JLMS XJ-HD1G6S
    * Sound: SoundMAX OnBoard

En nou wou ik deze pc gebruiken dedicated voor school,

dus.

Tekstens chrijven
Email lezen
Msnen
etc

dat moet toch lukken?

en zal deze 8.10 trekken? of moet er xubuntu op?
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/07, 20:05:18 »
Misschien best opteren voor xubuntu. Gnome of KDE zullen ook wel gaan, maar eens je applicaties als firefox of Open Office gaat openen zou ie wel eens geheugen durven "zuipen". Ik zou zeggen, probeer beide eens en zie wat voor jou best of vlot werkbaar is. 't Is Linux, u kan kiezen :)

Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/07, 20:15:25 »
Of bijv. Linux Mint gebruiken.

Offline siegi

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/07, 20:17:15 »
Citaat van: Vistaus
Of bijv. Linux Mint gebruiken.
Ik zie totaal geen voordeel in mint linux, we zitten hier overigens op een ubuntu forum.

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/07, 20:31:25 »
Citaat van: siegi
Citaat van: Vistaus
Of bijv. Linux Mint gebruiken.
Ik zie totaal geen voordeel in mint linux, we zitten hier overigens op een ubuntu forum.
mee eens :P en ik ben juist zog gewend aan ubuntu gebruik 't al zins 4.04 :)

nja bedankt voor de reacties ik zal dan wel xubuntu gebruiken aangezien ik liever wel wil kunnen msnen tijdens het typen :)
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/07, 21:55:54 »
Tuurlijk is dit een Ubuntu forum, maar we hebben het ook wel eens over andere distros hoor. Op trage computers raadden we hier meestal Ubuntu aan, maar soms raden we hier ook bijv. DSL of Puppy Linux o.i.d. aan. Het was alleen maar een suggestie, want Linux Mint heeft wat minder resources nodig dan bijv. Ubuntu. Wat het dus een stuk lichter maakt, en dus ook geschikt maakt voor oudere computers.

En ook al zou ik het fout hebben, een andere distributie aanraden mag best, het wordt zo vaak gedaan hier.

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/07, 22:15:00 »
Citaat van: Vistaus
Tuurlijk is dit een Ubuntu forum, maar we hebben het ook wel eens over andere distros hoor. Op trage computers raadden we hier meestal Ubuntu aan, maar soms raden we hier ook bijv. DSL of Puppy Linux o.i.d. aan. Het was alleen maar een suggestie, want Linux Mint heeft wat minder resources nodig dan bijv. Ubuntu. Wat het dus een stuk lichter maakt, en dus ook geschikt maakt voor oudere computers.

En ook al zou ik het fout hebben, een andere distributie aanraden mag best, het wordt zo vaak gedaan hier.
van mij mag je het aanraden hoor :),

ik hoef het alleen niet ben ik veel te ubuntu fan voor ^^.
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/07, 22:24:31 »
Ja ik ben ook een hele erge Ubuntu-fan, neem ook niet gauw iets anders :)

Ik mag inderdaad wel aanraden, en dan ziet de topicstarter maar wat ie ermee doet ;)

Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/07, 23:29:41 »
Wij van Microsoft adviseren............ ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline siegi

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/07, 23:33:44 »
Citaat van: Vistaus
Ja ik ben ook een hele erge Ubuntu-fan, neem ook niet gauw iets anders :)

Ik mag inderdaad wel aanraden, en dan ziet de topicstarter maar wat ie ermee doet ;)
In je eerste post roep je gewoon mint linux en geef, je totaal geen reden waarom dat een goed alternatief zou zijn voor een tragere computer. Distributies als DSL, puppy linux, xubuntu spreken voor zichzelf dat deze zich richten op tragere computers.  

Ik zie overigens het verschil niet tussen de main versie van mint linux die gnome gebasseerd is en de main versie van ubuntu die gnome gebasseerd. Kwa uiterlijk zijn ze misschien iets anders maar de snelheid zal wel ongeveer hetzelfde zijn, buiten dat ubuntu misschien wat andere programma's of services standaard gebruikt.
Daarbij komt nog dat vragen die men eventueel zou hebben bij mint linux in het offtopic gedeelte terecht komen.

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/07, 23:46:02 »
Aan sniffysniper
Net even met de live CD HH8.04 op een P3 667 MHz geprobeerd. Ik kan uit je gegevens niet opmaken welke snelheid die processor van jou heeft. Maar ondanks dat het hier met de live CD ging, werkte het toch wel aardig. Als bijv. Open Office eenmaal geladen is, gaat het prima. Of je er dan andere dingen tegelijk mee kunt doen, dat weet ik niet zo. Zal allicht niet al te snel gaan. Email en internet wordt meestal bepaald door de snelheid van je verbinding. Probeer het zelf eens met de live CD. Mocht je nog onderdelen nodig hebben om het ding een beetje op te jutten, gooi er een mailtje tegenaan.
Vr. groet, peter


Googlen is toch wel handig. Ben er inmiddels achter dat jouw processor 866 MHz is. Staat hier nog zo'n heel ding met een kapot moederbord voor de weggooi. Misschien geheugen? Ik kijk er naar.

Nee raar, er zitten twee latjes van 128 MB in. Dat schiet niet op.

JimZ

  • Gast
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/08, 00:43:58 »
Petervdw
Citaat
Nee raar, er zitten twee latjes van 128 MB in. Dat schiet niet op.
Zoals ik het lees zitten er bij sniffysniper nu 2 modules in, één van 256MB en één van 128MB.

Als het board 4 geheugenslots heeft kunnen die twee 128MB latjes van jouw er fysiek dus best bij, maakt samen 640MB.

Maar dat is meer dan het mobo ondersteunt tenminste, op onderstaande link lees ik dat het maximum 512MB is, maar één latje erbij kan dus wel.

http://www.firingsquad.com/hardware/cusl2/page2.asp

En volgens mij kan Ubuntu daar, zeker voor de genoemde toepassingen, best op draaien. Het opstarten van de doos en daarna de programma's zal best even duren maar vervolgens is er best op te werken vermoed ik.

Gr,
Jim

Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/08, 06:13:04 »
Ik heb een blokkendoos HH-gnome draaien op ondertussen al vijf PIII's met telkens 256 MB RAM.  Eentje heeft zelfs maar 128 en die werkt.  Draai daarop altijd wel maar één ding tegelijk, het zijn oefenPC's in de klas.

Zie dit topic: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/28192
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/08, 10:11:12 »
Aan JimZ en Prosper.
Bedankt voor het meekijken.
Ook even het moederbord gegoogled, 3 geheugenslots zo te zien. Die P3 bij mij is een Compac met maar 2 slots, vandaar mijn (te voorbarige) conclusie.
Maar ik hoor het wel van sniffysniper.
Vr.groet, peter

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/08, 18:31:24 »
Bedankt voor de reacties ik heb er de normale 8.04 op gezet en het draait wel alleen geheugen is aldoor 91% - 100% en dan duurt programma's laden nogal lang :P maar het werkt in iedergeval prima voor de rest.
er zitten wel 4 sloten op het moederbord :)
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/08, 18:32:57 »
de processor snelhijd is trouwens 1000mhz
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Dave

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/08, 18:37:43 »
owh.....
Dan lekker gewoon Ubuntu er op zetten.

Wil je andere dingen testen ook geen probleem maar als hoofdsysteem ook prima als je geen rare dingen als Games gaat doen.

mickvdv

  • Gast
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/08, 19:07:20 »
FF een domme vraag, maar als je die pc toch niet veel meer gebruikt. Misschien kan je die p3 dan iets overclocken, dat maakt alles wat sneller lopen. LET WEL OP JE TEMPS, misschien moet je de kast zelfs open houden.

Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/08, 19:12:18 »
Heb Kubuntu op een Duron 1,3 Ghz draaien, dus Ubuntu moet op een 1 Ghz best goed draaien.

Let je er trouwens wel op dat je het swap-file een beetje groot maakt? Laatst draaide ik eens heel veel programma's (waaronder Virtualbox) en toen liep het geheugen en het swap-file een beetje vol :D
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/08, 21:32:29 »
Aan sniffysniper en Prosper
Sniffy's mailtje ontvangen.
Volgens JimX kan het moederbord 512 MB aan, dus met 1 stripje geheugen 128 MB erbij zit jij aan het maximum. De HD is 40 GB. Vraag ik even aan Prosper of die ook zo'n stripje wil hebben. Twee mensen geholpen. Van overnemen kan helaas geen sprake zijn. Dat mag niet op het forum en ik zal me er ook niet aan schuldig maken. De spullen die ik door inruil of anders in bezit krijg en waar ik zelf niks mee doe geef ik weg aan mensen die kennelijk wat krapper bij kas zitten of een aardige toepassing hebben. (school bij Prosper) Als ik het niet weggeef, ligt het hier nog 10 jaar op de plank.
Stuur even een emailtje met je adres, dan kijk ik of het is aan te fietsen, ofdat ik het op de post gooi.
Als het te doen is kan je het ook zelf komen halen.
Vr.groet, peter

JimZ

  • Gast
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/10, 00:16:34 »
Ik heb de specs van dat mobo mog eens goed doorgelezen:

System Memory
3x 168-pin DIMMs Sockets Support 16MB to 1.5GB 3.3V PC133/100 SDRAM
Maximum 512MB PC133/PC100 non-ECC SDRAM


Blijkbaar klopt dat niet helemaal want sniffysniper zegt dat er 4 dimmslots op zitten maar bij nader inzien staat er vollgens mij ook dat het board max. 1.5 GB ondersteunt met een max modulegrootte van 512MB.

en 512MB x 3 is inderdaad 1.5 Gig.

Dus misschien toch maar twee reepjes op de bagagedrager binden of in het envelopje proppen?

Gr,
Jim

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/10, 00:51:57 »
Aan JimZ
Wel laat, maar reken even mee, want nu vertrouw ik mezelf niet meer. Sniffysniper zei in een mailtje dat er bij nader inzien toch maar 3 slots opzaten. Dat zag ik ook op internet.
3 slots, 1x 256, 1x 128, kan er toch nog maar 1 stripje bij? Nou ik heb niet anders dan 128 MB. Dus dat is het dan volgens mij. En naar hem onderweg. Als Prosper die andere wil, stuur een mailtje.
Vr.groet, peter


512 MB max. vond ik al raar, maar ja, het is niet anders te maken. Of je moet gewoon wat ander geheugen kopen, maar dat kan altijd nog.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/10, 01:02:37 »
Citaat van: Petervdw
512 MB max. vond ik al raar, maar ja, het is niet anders te maken. Of je moet gewoon wat ander geheugen kopen, maar dat kan altijd nog.
Crucial en Kingston zijn naar mijn weten de enige fabrikanten die nog SDRAM modules maken, en die zijn nooit groter dan 512 MB. Technische redenen denk ik.

Offline Petervdw

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #23 Gepost op: 2008/10/10, 11:01:11 »
Ja, maar er is nog zat tweedehands te koop van die modules. Wel vrij prijzig, vooral de 512 modules.
Er was gewoon wat misverstand over de afmetingen, gebruikt en maximum. Ik heb het eigenlijk te druk om me in eerste instantie grondig in bijzonderheden te verdiepen. Vandaar, maar opgelost.  :D
Vr.groet, peter

Offline woteb

  • Lid
Extra computer gekocht wat kan ik ermee?
« Reactie #24 Gepost op: 2008/10/10, 11:07:37 »
Net zoals Prosper zegt: Gewoon en blokkendoos installatie doen, al dan niet met de Gnome(-lite) uitvoering, hoewel de XFCE4(-lite) op een dergelijk systeem nog vlotter draait.

Kijk maar eens bij mijn ondertekening waar ik mee werk. Uitermate flexibel, krachtig en vlot werkend.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)