Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows naar fabrieksinstellingen met dual boot  (gelezen 910 keer)

Offline meomeo

  • Lid
Windows naar fabrieksinstellingen met dual boot
« Gepost op: 2015/05/28, 16:57:46 »
Ik heb linux en windows 7 op mijn laptop (dual boot). Ik wil nu graag windows terugzetten naar de fabrieksinstellingen en ik vroeg me af of dit gewoon op de normale manier kan? Wordt linux dan verwijderd? Heeft iemand misschien advies?

   
« Laatst bewerkt op: 2015/05/28, 17:30:59 door meomeo »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Windows naar fabrieksinstellingen met dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/28, 17:46:13 »
Daar is een tooltje voor: OS-Uninstaller .

Re: Windows naar fabrieksinstellingen met dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/28, 18:02:36 »
Ik heb linux en windows 7 op mijn laptop (dual boot). Ik wil nu graag windows terugzetten naar de fabrieksinstellingen en ik vroeg me af of dit gewoon op de normale manier kan? Wordt linux dan verwijderd? Heeft iemand misschien advies?

Je kan een systeemherstel gewoon doen met W7 op voorwaarde dat je achteraf Grub terug hersteld voor de dualboot.
Je Linux wordt niet verwijderd normaal gesproken omdat W7 gewoonlijk de partitie kiest waar die origineel op stond. (NTFS-partitie) De rest kent Windows niet, dus heb je er ook geen last van.
Belangrijk: Back-ups maken van alles wat in je Home-map zit in Ubuntu !!!!
Windows zal de MBR terug overschrijven dus dien je Grub even te herstellen met een Live CD (of USB stick)
Klik hier voor info ivm Grub repair
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Windows naar fabrieksinstellingen met dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/28, 21:35:04 »
Ik neem aan dat het terug zetten naar de fabrieks instellingen gaat door het herinstalleren van Windows via de herstel partitie/DVD.

Of dit effect heeft op de Ubuntu installatie is afhankelijk van het programma dat de herstel uitvoert.
Bij sommige kan je de partitie indeling bepalen. Andere overschrijven de gehele hdd/ssd.
Als je de partitie indeling al kunt bepalen is het evengoed mogelijk dat de linux partitie beschadigd raakt.

Mocht het toch zijn gelukt heb je evengoed de MBR te herstellen zodat GRUB weer start en je kan kiezen wat er opstart.
Het makkelijkst blijft evengoed om eerst Windows te installeren en daarna de Ubuntu.

Een goede gewoonte is natuurlijk om van te voren een back-up naar een externe schijf te maken.

Re: Windows naar fabrieksinstellingen met dual boot
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/28, 22:16:35 »
Ik neem aan dat het terug zetten naar de fabrieks instellingen gaat door het herinstalleren van Windows via de herstel partitie/DVD.

Of dit effect heeft op de Ubuntu installatie is afhankelijk van het programma dat de herstel uitvoert.
Bij sommige kan je de partitie indeling bepalen. Andere overschrijven de gehele hdd/ssd.
Als je de partitie indeling al kunt bepalen is het evengoed mogelijk dat de linux partitie beschadigd raakt.

Mocht het toch zijn gelukt heb je evengoed de MBR te herstellen zodat GRUB weer start en je kan kiezen wat er opstart.
Het makkelijkst blijft evengoed om eerst Windows te installeren en daarna de Ubuntu.

Een goede gewoonte is natuurlijk om van te voren een back-up naar een externe schijf te maken.

W7 kiest vooral de bootpartitie om systeemherstel te doen. Stel: je hebt 2 partities met je gekochte laptop (of pc) 1 voor het besturingssysteem en 1 voor data (meestal voorgesteld als C en D partitie in Windows) . Moest je een systeemherstel doen dan overschrijft Windows in geen enkel geval de 2e logische partitie (en maar goed ook)/.
Dus in jouw geval moet je enkel de juiste partitie toewijzen aan het herstelprogje en dan loopt het vanzelf goed.
Enkel de MBR en Grub dien je  nog even aandacht te geven.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort