Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu  (gelezen 4286 keer)

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Gepost op: 2012/01/22, 18:49:43 »

Ik vroeg mij af welke laptop  het meest geschikt is voor ubuntu. Zelf heb ik het op een samsung  gezet.
De keuze voor de samsung was omdat die een atheros wifi en een nvidia kaart had.
Installatie was appeltje eitje.
Welk merk laptop zou u kiezen als meest gebruiksvriendelijke als u een nieuwe zou kopen.
Men stelt mij die vraag ook wel eens.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/22, 20:16:28 »
Doorgaans HP, Compaq en Lenovo.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/22, 20:19:33 »
Het merk maakt niet zoveel uit, mijn Acer laptop (ATI) doet het goed, mijn BTO laptop (NVIDEA) doet het ook goed.
De enige voorkeur die ik heb, is een Nvidea kaart, omdat ATI toch iets minder is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/22, 20:58:17 »
Mijn voorkeur: Een ASUS met een Nvidia kaart! Prachtige laptops, degelijk, en goede ondersteuning voor Ubuntu doorgaans :)

Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/22, 21:00:54 »
Toshiba, Dell, HP, Lenovo en Asus met een grote voorkeur voor Lenovo en HP (de pro-reeksen)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/22, 21:19:05 »
Dell heeft altijd goede Linux support. Voor sommige modellen brengen zij zelf Ubuntu images uit en hebben ook redelijk wat software/scripts voor hun systemen.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/22, 21:27:35 »
Dell heeft altijd goede Linux support. Voor sommige modellen brengen zij zelf Ubuntu images uit en hebben ook redelijk wat software/scripts voor hun systemen.


Iedereen alvast bedankt. Zo te merken is alleen de videokaart nog een punt  dat moet een Nvidia blijven.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/22, 21:34:58 »
HP vind ik super. Lenevo trouwens ook, alleen zien ze er niet uit vind ik.

Asus vind iedereen zo goed, maar heb negatieve ervaringen met dit merk. Het begon met een videokaart waarschijnlijk oververhit, artifacts, daarna een moederbord die niet opstart. Laptops van Asus hebben ook vaak koelingsproblemen.

Ubuntu Friendly is nog in beta, maar kan een inzicht geven. https://friendly.ubuntu.com/ En AMD videokaarten hoef je bij Ubuntu/Linux niet mee aan te komen.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/22, 21:36:43 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/22, 22:07:48 »
Het merk zegt niet zo veel je moet vooral kijken wat voor een hardware ze er in proppen. In jouw geval vind ik dus dat je een goed doordachte keuze hebt gemaakt. Er zijn maar een paar echte fabrikanten (waarvan bijna niemand de naam kent) de rest zijn alleen maar stickertjes die ze opplakken :P

Offline Tom

  • Lid
Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/22, 22:16:36 »
Je moet er ook geluk mee hebben maar Dell , Lenova , Samsung , HP en soms Medion (kwestie hardware) ,wat betreft de kaart heb goede ervaringen met ATI.
Maar zou toch eerder voor Nvidia gaan in combi met een i3 of i5 een i7 vind ik (persoonlijk) te zwaar voor een doorsnee gebruiker zo als ik.
Voor video bewerking ja dan een i7 natuurlijk.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/22, 22:18:08 »
Je moet er ook geluk mee hebben maar Dell , Lenova , Samsung , HP en soms Medion (kwestie hardware) ,wat betreft de kaart heb goede ervaringen met ATI.
Maar zou toch eerder voor Nvidia gaan in combi met een i3 of i5 een i7 vind ik (persoonlijk) te zwaar voor een doorsnee gebruiker zo als ik.
Voor video bewerking ja dan een i7 natuurlijk.

Dat is waar, maar feit is wel dat HP en Lenovo de minste probleemtopics hebben (puur de hardwareherkeninng en installatie en out-of-the-box werken doel ik op).

Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/22, 23:26:57 »
Toshiba, Dell, HP, Lenovo en Asus met een grote voorkeur voor Lenovo en HP (de pro-reeksen)
Toshiba zou ik vermijden eigenlijk, WiFi werkt niet alijd even lekker...
ik heb een Toshiba Satellite L550D-11N, die werkt nu goed, maar dat ik hem kocht werkte de WiFi enkel nadat ik de driver zelf had gecompileerd...


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/23, 00:10:47 »
Je moet er ook geluk mee hebben maar Dell , Lenova , Samsung , HP en soms Medion (kwestie hardware) ,wat betreft de kaart heb goede ervaringen met ATI.
Maar zou toch eerder voor Nvidia gaan in combi met een i3 of i5 een i7 vind ik (persoonlijk) te zwaar voor een doorsnee gebruiker zo als ik.
Voor video bewerking ja dan een i7 natuurlijk.


Is het dan misschien ook zo dat bij elke nieuwe upgrade nu naar de 12.04 de drivers ook geupgrade worden.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..


Offline emiel1976

  • Lid
Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/23, 00:16:11 »
Toshiba, Dell, HP, Lenovo en Asus met een grote voorkeur voor Lenovo en HP (de pro-reeksen)
Toshiba zou ik vermijden eigenlijk, WiFi werkt niet alijd even lekker...
ik heb een Toshiba Satellite L550D-11N, die werkt nu goed, maar dat ik hem kocht werkte de WiFi enkel nadat ik de driver zelf had gecompileerd...

Wi-fi in mijn Thoshiba werkte bij mij juist gelijk goed.
Atheros wi-fi kaartje en na de komst van 11.04 werd ook mijn headset aansluiting ondersteund.

Packard bell werkt ook prima met Linux. ik weet niet of je die wilt maar het werkt wel.
Maar in de winkel testen met een usb stick lijkt mij wel handig.

Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/23, 08:10:28 »
ook hier in mijn toshiba uit mijn onderschrift, perfecte werking van alles (ook wifi). Maar het kan goed zijn dat sommige modellen niet goed samengaan met Ubuntu. Gewoonlijk de topmodellen van Toshiba zijn nogal exotisch opgebouwd. Dus even een stickje insteken en een run geven van Ubuntu kan je al veel leren natuurlijk.

Dell heeft  ook een paar types waar er veel issues zijn om het allemaal te laten werken.

Even Google gebruiken om de hardware uit te lichten kan nooit geen kwaad eh ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/23, 09:23:59 »
Mijn voorkeur: Een ASUS met een Nvidia kaart! Prachtige laptops, degelijk, en goede ondersteuning voor Ubuntu doorgaans :)

ik heb een asus met nvidia-kaart, alles werkt out-of-the-box op de videokaart na!
in nieuwe laptops zitten namelijk optimus-kaarten, dat zijn kaarten waarbij een intel is gecombineerd met een NVIDIA om stroom te besparen als je op de accu werkt.
als je op zo'n bak ubuntu installeert dan mag je absoluut niet aanvinken dat hij gesloten extras mee-installeert want dan installeert hij een NVIDIA-driver die niet weet hoe de kaart benaderd moet worden, wat resulteert in een zwart scherm. wat je wel kunt doen is op opensource-intel drivers werken, en dan bumblebee/ironhide installeren.
je kunt dan je Nvidia-kaart gebruiken door met alacarte voor elk programma "optirun" te zetten. op die manier weet je systeem dat de 2e kaart moet worden opgestart.

Citaat
Packard bell werkt ook prima met Linux. ik weet niet of je die wilt maar het werkt wel.
Maar in de winkel testen met een usb stick lijkt mij wel handig.

mijn zus heeft een packard bell en ook daar is de videokaart de boosdoener, een SIS711 slikt ubuntu niet!

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/23, 09:28:06 »
Mijn voorkeur: Een ASUS met een Nvidia kaart! Prachtige laptops, degelijk, en goede ondersteuning voor Ubuntu doorgaans :)

ik heb een asus met nvidia-kaart, alles werkt out-of-the-box op de videokaart na!
in nieuwe laptops zitten namelijk optimus-kaarten, dat zijn kaarten waarbij een intel is gecombineerd met een NVIDIA om stroom te besparen als je op de accu werkt.
als je op zo'n bak ubuntu installeert dan mag je absoluut niet aanvinken dat hij gesloten extras mee-installeert want dan installeert hij een NVIDIA-driver die niet weet hoe de kaart benaderd moet worden, wat resulteert in een zwart scherm. wat je wel kunt doen is op opensource-intel drivers werken, en dan bumblebee/ironhide installeren.
je kunt dan je Nvidia-kaart gebruiken door met alacarte voor elk programma "optirun" te zetten. op die manier weet je systeem dat de 2e kaart moet worden opgestart.

Citaat
Packard bell werkt ook prima met Linux. ik weet niet of je die wilt maar het werkt wel.
Maar in de winkel testen met een usb stick lijkt mij wel handig.

mijn zus heeft een packard bell en ook daar is de videokaart de boosdoener, een SIS711 slikt ubuntu niet!

Bedankt voor de info
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: welke laptop het meest geschikt voor ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2012/01/23, 10:52:39 »
ook hier in mijn toshiba uit mijn onderschrift, perfecte werking van alles (ook wifi). Maar het kan goed zijn dat sommige modellen niet goed samengaan met Ubuntu. Gewoonlijk de topmodellen van Toshiba zijn nogal exotisch opgebouwd. Dus even een stickje insteken en een run geven van Ubuntu kan je al veel leren natuurlijk.

Dell heeft  ook een paar types waar er veel issues zijn om het allemaal te laten werken.

Even Google gebruiken om de hardware uit te lichten kan nooit geen kwaad eh ;)

Tja, die run geven is altijd wel leuk, maar er zijn ook problemen die zich pas na installatie voordoen ;)