Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie verwijderen, en hoe gaat het dan met Grub?  (gelezen 767 keer)

Offline gercokees

  • Lid
Partitie verwijderen, en hoe gaat het dan met Grub?
« Gepost op: 2006/09/21, 20:45:07 »
Hoi hoi,
Ik heb op partitie hda1 en hda3 een ubuntu installatie staan. Nu vind ik dat inmiddels een beetje overdreven, en wil ik de installatie op hda3 wissen en mounten als mijn /home partitie... Mijn vraag is nu: Moet ik erg voorzichtig zijn met Grub, kan het zijn dat die vanaf hda3 opstart en daar zijn menu.lst leest? Of kan ik in GParted de boel wissen, dan vanaf hda1 mounten enzovoorts....
Groet,
Gerco-Kees
<><

Azalin

  • Gast
Partitie verwijderen, en hoe gaat het dan met Grub?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/21, 21:05:10 »
De kans is aanwezig (zoals ik ondervonden heb :) ) dat op je hda3 de rest van je grub staat. Daar kom je achter door te kijken op welke van de twee de /boot map staat. Als die inderdaad op hda3 staat dan zou je kunnen proberen /bootnaar hda1 te kopieren, en dan grub in een terminal te typen, root (hd0,0) achter grub> te typen en dan setup (hd0) achter grub> te typen.
Maar,als /boot gewoon op hda1 staat (wat ik verwacht) dan zal grub daar zoeken en zal er verder weinig problemen met het verwijderen van HDA3 ontstaan, DENK IK! Ik weet dit niet zeker. Maak een backup van spullen die je niet kwijt wil raken in elk geval.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Partitie verwijderen, en hoe gaat het dan met Grub?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/21, 22:01:19 »
Je kan in /boot/grub/menu.lst zien welke partitie achter root= staat.  Als je die partitie wist dan krijg je problemen met je grub/menu.lst. Als er root=hda3 staat kan je /dev/hda1 als /home gaan gebruiken.
Klik links bovenin op Documentatie