Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen  (gelezen 10415 keer)

Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Gepost op: 2016/09/15, 06:19:47 »
Hallo allemaal, ik heb zeer veel ervaring met Gimp... maar dit lukt mij toch niet   =D

Ik heb een afbeelding (jpeg) van 1365 x 2048 en ik wil deze ruw weg verkleinen naar iets van 239 x 483. Maar als dit doe dan verlies de afbeelding veel scherpte.

Vraag: hoe kan ik flink verkleinen zonder scherpte te verliezen?

PS. De afbeelding is voor een website. Als ik de orginele afbeelding gebruik dan schaalt Wordpress de afbeelding met 46% om deze passend te krijgen... de kwaliteit blijft goed op deze manier. Maar dit (gebruik van grote afbeeldingen) is niet zo gunstig voor de laadtijd van mijn website.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/15, 06:23:24 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/15, 08:54:38 »
Hoi Tomatito,

Jouw doel is qua afmetingen ook wel petito (vergeef me de woordspeling). Heb je verkleind met minstens de kwaliteitsoptie kubisch of nog liever sinc? Dan vind ik de resultaten eerlijk gezegd prima. Maar dat hangt natuurlijk ook er van af wat voor afbeelding het is. Ik doe "mijn" voorbeeld er hier bij voor wat meer idee.

Kijk, wil je op een webpagina iets overbrengen en kwaliteit behouden, ga dan bij voorkeur eerst met verstand croppen als dat kan en dan pas verkleinen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/15, 19:00:30 »
Je gaat zeker kwaliteit verliezen, als je naar kleiner gaat.
Blijft je foto altijd klein, of is het mogelijk dat de foto groter moet zijn, in bepaalde situaties.
Welke extensie gebruik je? jpg daar kun je de foto groot laten, maar meer compressie geven, in gimp kun je dit met export van de foto doen, dan zou je de foto ook groter kunnen laten en toch kleiner tav grootte van de file.

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/15, 19:04:18 »
Er zijn 2 manieren om te verkleinen.
1) op pixels
2) op afdrukgrootte in centi- of millimeters

Bij optie 2 kun je de foto verkleinen en dan een hoge dpi handhaven. Hierdoor blijft de kleinere foto scherp(er).
Daarnaast kun je tijdens het opslaan de kwaliteit selecteren. Als je hier een hogere kwaliteit selecteert blijft de foto ook scherper.
Als het is voor verwerking elders dan kun je meestal gewoon de ongewijzigde grote scherpe foto gebruiken. De meeste programma's waar je hem dan in verkleint handhaven dan zelf het scherpst mogelijk.

Maar realiseer je dat je niet een foto eindeloos kunt verkleinen en toch een hoge scherpte kunt behouden. Uiteindelijk ga je inleveren op kwaliteit.

Ik hoop dat ik je wat verder heb kunnen brengen richting wat jij zoekt. Succes.

Je gaat zeker kwaliteit verliezen, als je naar kleiner gaat.

Dat is nog niet zo zeker hoor. Halveer je de foto in oppervlak en verdubbel je de dpi dan heb je 0 verlies aan kwaliteit.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/15, 19:07:11 »
Een svg foto kun je vaak vergroten zonder verlies, maar dan nog heb je dat je niet onbeperkt tav kwaliteit hebt.

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/15, 21:12:36 »
Bij optie 2 kun je de foto verkleinen en dan een hoge dpi handhaven. Hierdoor blijft de kleinere foto scherp(er).
Maar de foto wordt daar niet echt kleiner van en daar was het de OP om te doen.

Dat is nog niet zo zeker hoor. Halveer je de foto in oppervlak en verdubbel je de dpi dan heb je 0 verlies aan kwaliteit.
En 0 verlies in omvang! ;-)

Zelf gebruik ik ImageMagick om foto's naar webafmetingen te verkleinen. Het resultaat oogt iets scherper dan het aantal pixels mbv. Gimp terugbrengen. In de terminal typ ik dan bijvoorbeeld

convert -resize 40% $i -quality 85 input.jpg output.jpg
Die -quality is de jpg-compressie van de verkleinde foto. Hoe kleiner deze waarde, des te kleiner de bestandsomvang. Zelf ga ik voor webgebruik niet onder de 80%.

Als je zo een serie jpg's of JPG's wilt verkleinen kun je dit typen:

for i in *.jpg *.JPG; do echo $i; convert -resize 40% $i -quality 85 -set filename:f "%t.40p" '%[filename:f].jpg'; done

Een foto genaamd image.jpg wordt verkleind en weggeschreven onder de naam image.40p.jpg.

Beste/scherpste resultaten krijg ik met RawTherapee, door in de Resize-tab de optie Post-Resize Sharpening aan te vinken. Deze verkleinoptie is ook in batch te gebruiken.

Een andere optie is om de in Gimp verkleinde foto nog even een lichte opkikker met een scherptefilter te geven.

« Laatst bewerkt op: 2016/09/15, 21:26:15 door Paul Matthijsse »

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/15, 22:59:38 »
Maar de foto wordt daar niet echt kleiner van en daar was het de OP om te doen.

Wel kleiner in de zin van verwerken zoals inpassen en afdrukken.
Inderdaad, als je de scherpte van een foto wilt behouden zul je de pixels moeten behouden want elke pixel die je weg haalt is weer een pixel minder scherp.
Het is ook maar net wat je onder kleiner verstaat en wat je er mee wilt bereiken.

Sorry.  :-[ Ik had over die ene zin heen gelezen. Als je 1365 x 2048 gaat verkleinen naar 239 x 483 kun je inderdaad alleen nog (tijdens het opslaan) de kwaliteit op 100 zetten en dan is dat toch wel het meeste wat je kunt doen aan behalen van hoogst mogelijke kwaliteit voor die afmeting.
Maar dan nog, waar is het dan precies voor? In sommige gevallen kun je een grotere afbeelding weergeven in formaat 239 x 483, en afhankelijk van de software die dit moet verwerken kun je dan ook nog een net iets hogere kwaliteit behouden. De software verwerkt de grotere foto dan naar het kleinere formaat. Zoals in een webpage of in een pdf bijvoorbeeld.

Wil je ruimte besparen dan laat je de pixel-afmetingen voor wat ze zijn en zet je de kwaliteit naar beneden. Waar een Canon of Nicon zijn foto's ver richting kwaliteit 100 maakt kun je dit in Gimp makkelijk verlagen naar 75 (of zelfs 70) met amper verlies, maar wel een veel kleiner bestand.

Als je zo een serie jpg's of JPG's wilt verkleinen kun je dit typen:

for i in *.jpg *.JPG; do echo $i; convert -resize 40% $i -quality 85 -set filename:f "%t.40p" '%[filename:f].jpg'; done

Een foto genaamd image.jpg wordt verkleind en weggeschreven onder de naam image.40p.jpg.

Voor batchbewerker is ook David´s Batch processor een aanrader. Zoals jvecht deze mij ooit naar volle tevredenheid aangeraden heeft.
Daar kun je van alles instellen en als batch verwerken zoals afmetingen, kwaliteit, grootte, scherpte, naam aanpassen met iets er voor of er achter, enzovoorts.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/15, 23:35:29 »
Wat je in ieder geval in Gimp niet moet doen is het in stappen verkleinen.Dan gaat veel scherpte verloren,en je moet de compressie schuif helemaal naar links schuiven,dus zo min mogelijk compressie.
Beter nog als het kan in een png veranderen,zeker als je een foto in raw hebt..En je kan in Gimp ook nog achteraf verscherpen,maar dat moet je niet te veel doen,want dat wordt dan onnatuurlijk.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/16, 01:10:59 »
Citaat
Als je 1365 x 2048 gaat verkleinen naar 239 x 483 kun je inderdaad alleen nog (tijdens het opslaan) de kwaliteit op 100 zetten
Is dit met Gimp? Waar kan ik dit vinden tijdens het opslaan? Ik kom het niet tegen.

Iets anders...

Ik ben zelf helemaal geen fotograaf en ik weet er dus helemaal niks vanaf. Wat mij wel opvalt dat als ik iemand anders een foto laat maken voor mij het van die enorme lappen zijn. Bijvoorbeeld dus (pixels): 1365 x 2048

Vraag: kun je het formaat van de foto instellen met een digitale camera?

Dus voor web gebruik, willekeurig voorbeeld (pixels): 320 x 720 (veel kleiner dus)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/16, 05:28:41 »
Met gimp foto bewerken,
dan linkse pulldown,
export , asl jpg kiezen,
dam krijg je een scherm kwaliteit, 100% dam is de foto het grootst,
kies dus een lageren, dan gaat de jpg compressie werken, dus foto blijft goed terwijl de file kleiner wordt, dus ook niet te klein maken, want dan gaat de kwaliteit wel omlaag. Gokje 50 of 60 %.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/16, 09:06:48 »

Ik ben zelf helemaal geen fotograaf en ik weet er dus helemaal niks vanaf. Wat mij wel opvalt dat als ik iemand anders een foto laat maken voor mij het van die enorme lappen zijn. Bijvoorbeeld dus (pixels): 1365 x 2048

Vraag: kun je het formaat van de foto instellen met een digitale camera?

Dus voor web gebruik, willekeurig voorbeeld (pixels): 320 x 720 (veel kleiner dus)

Hoi Tomatito,

Mijn 6D doet een dubbele lap dan. Maar je kunt zo'n ding wel terugzetten naar 480 bij 720. Of dat nou echt de gewenste beeldkwaliteit levert bij gelijkblijvend beeld zou ik eens moeten uitproberen.

In ieder geval is het maken van een foto voor webgebruik met zijn speciale balans tussen kwaliteit van het beeld en de grootte van de afbeelding (dus laadtijd) nog een vak apart. Dat blijkt hier wel in dit draadje.

Zo toonde ik in mijn eerste reactie de foto van de molen, verkleind naar de door jouw gegeven waarde. Stel nou dat je die wilt gebruiken in het kader van een open dag voor die molen, dan is een foto van de wieken tegen een strakke lucht een betere uit het standpunt van een kijker. En verder beter te verkleinen, beter in de jpg-compressie en dus een veel kleiner bestand en sneller laden.

Je kan er ook over denken er een pentekening van te maken. Dat is nog veel kleiner en de informatiewaarde voor jou kijker is groot. In al dat beeldgeweld van tegenwoordig is het soms puur een verademing. Zie bijlage.

Al dat soort acties kosten natuurlijk wel tijd. Dan is een snelle crop en verkleinen actie vaak toch de keuze.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/16, 09:11:24 »
Voor batchbewerker is ook David´s Batch processor een aanrader.
Die was ik inderdaad vergeten te vermelden, verkleinen en verscherpen in een enkele stap, en in batch.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/16, 09:53:43 »
Dat er wat van de algemene kwaliteit verloren gaat bij een dergelijke drastische verkleining is logisch, maar dat alleen de scherpte erop zou achteruit gaan lijkt me vreemd. Maar dit terzijde.

Je zou volgens mij beter in dit soort gevallen éérst de afbeelding opscherpen (1) (of misschien zelfs daarvoor nog even een lokale contrastverhoging doen (2)) voor je ze verkleint.

(1) opscherpen kan je in GIMP gemakkelijk doen door onscherp masker te gebruiken -- de naamgeving wekt inderdaad de indruk dat je net het tegenovergestelde gaat doen ;-)
(2) lokaal contrast ligt wat moeilijker in GIMP. Je kan het "manueel" doen, maar da's niet zo simpel, maar er bestaan wel een aantal goede plugins om dat te realiseren met wat knoppen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/16, 10:44:06 »
Hoi mensen,

Meten is weten en dus heb ik er een paar schoten aan  gewaagd. Een stuk porcelein in de vorm van de burendag senseo mok van DE met wat kleurvlakken leek me wel aardig vanwege de verlopen in de kleurvlakken en de scherpe lijnen elders.

1: camera op 480 bij 720, jpg factor op 97 (standaard van de camera)



2: vol formaat verkleind naar 480 bij 720 en verscherpt met het onscherp masker 4.0 en 0,4,  jpg factor op 97 (standaard van de camera)



3. idem vol formaat, verkleind, verscherpt & en nu met de jpg factor op 80



4 [edit] Save for web vanuit de 480 bij 720 opname uit de camera. Vol formaat was te groot voor Save for web :D



Bestandsgroottes in volgorde: 126, 132, 55 kB, [edit] 44 kB (!)

Conclusie: Beste is nummer 2, lichtste is nummer 3.

Ik zou zelf nummer 3 nog eens proberen met de tip van Jenske qua contrast en wellicht ook wat verzadiging. Maar dan ben je al een beetje bezig met een glamour touchup waar  Doutzen Kroes zowat van zou blozen.

De hamvraag is dan verder nog op wat voor schermen jouw publiek al dit moois zit te bekijken ... . Het gros kan het verschil niet eens zien, hoor!

Ik ga die mok maar eens gebruiken voor een kopje heerlijke B-merk koffie (Consumentenbond onderzoek is bekend, hoop ik?)

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2016/09/16, 11:23:20 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #14 Gepost op: 2016/09/16, 10:48:14 »
Hai ,
In deze discussie mis ik nog de plugin mogelijkheid 'Save for web'.
Ik zou deze foto niet zó ver verkleinen qua pixels als jij voorstelt, Tomatito.
Verklein je foto bijvoorbeeld naar de maat van Wordpress, 46 % van de oorspronkelijke afbeelding qua pixels.
Daarna bewerken/ opslaan via
Menubalk > Bestand > Save for web.

Daar kun je met de schuifjes en opties spelen, totdat je de instellingen acceptabel vindt.
Het is mij opgevallen dat de omvang van de afbeelding drastisch vermindert, terwijl je optisch nog een mooi plaatje overhoudt.

--
Ondertussen heeft Just een heerlijk kopje op de foto gezet en een andere route uitgelegd.. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #15 Gepost op: 2016/09/16, 11:27:53 »
Hoi Kirstie,

Dat "Save for web" was ik vergeten. Ik heb hem in het rijtje toegevoegd. Nou hebben we toch een mooi overzicht zo, hè? Zo valt er wat te kiezen. Het zou wel leuk zijn het ook eens met wat anders te proberen, maar daar ontbreekt me hier de tijd. Ik ben zo al aardig van de straat met al dit erg leuke geknutsel!



groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #16 Gepost op: 2016/09/16, 21:41:10 »
@ Justin, hoe fiks je dat toch? Het verkleinen in het aantal KB's. Ik zit al de hele avond te zoeken hoe ik een PNG van 210KB kleiner kan krijgen zodat hij als bijlage op de site gezet kan worden dus kleiner als 150KB en toch nog redelijk leesbaar. Ik ken Gimp helemaal niet, wel gedownload en wat geprobeerd. Staat in het cursusboek van je een uitgebreide handleiding van Gimp?
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #17 Gepost op: 2016/09/16, 22:49:25 »
Hoi Henk,

Als je het boek Basiscursus GIMP,  Inkscape & Scribus bedoelt staat daar een prima introductie in van de hand van Paul Matthijsse. Paul zie je hier op het Forum regelmatig voorbijkomen. Ik schreef het Scribus hoofdstuk en Kirstie deed Inkscape. Dat was een leuke klus. Het boek is inmiddels uitverkocht, maar een aantal bibliotheken heeft het in de collectie opgenomen.

Verder schrijf ik elke maand een artikel over Gimp in de Helpmij Nieuwsbrief en daarvan heb ik weer een jaarbundel samengesteld. Dat zijn 12 cursussen GIMP, compleet met oefenmateriaal en uitgebreide links naar bronnen op Internet. Die is kosteloos te downloaden via http://bit.ly/jaarbundelGIMP . Via bitly kan ik het aantal downloads zien. Dat staat nu op 54.

Dat is eigenlijk erg laag, maar eind van dit jaar ben ik toch van plan de jaarbundel uit te breiden. Dan komt het op  24 hoofdstukken en dus evenzovele cursussen. Overigens kun je die cursussen ook gewoon als verhaal lezen, want ik schrijf het ook met die gedachte in het achterhoofd.

De jaarbundel heeft nu 73 pagina's, maar als je alle links zou volgen kom je veel hoger uit. Na de uitbreiding in december komt hij vast in de buurt van het dubbele aantal pagina's van nu.

Hoofdstuk 1 en 2 gaan over de twee basismethoden voor verkleinen.

Veel plezier ermee!

groet,

Just

« Laatst bewerkt op: 2016/09/16, 22:52:06 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #18 Gepost op: 2016/09/16, 22:56:27 »
Als je in Gimp een foto exporteert(je moet dus niet opslaan!!),dan krijg je een scherm te zien met een schuifbalk.Standaard staat hij dacht ik op 80,daar mee verklein je al de bestandsgrootte.
Maar als je daar voor hem verkleind wordt de bestandsgrootte ook kleiner.En is dat nog niet genoeg,dan kan je die schuif op minder proberen,dus iets van 50 %.Maar dan gaat de kwaliteit toch echt minder worden.Hetzelfde is zo bij het exporteren in PNG,zit ook een schuif waar mee je de bestandsgrootte kan verkleinen.

Edit:Ik zie dat Just me voor is..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #19 Gepost op: 2016/09/16, 23:23:19 »
Hallo Just, Bedankt voor de uitgebreide info. Ik heb hem al gedownload en  ik ga volgende week deze uit laten printen op een laserprinter.  Volgens mij staat alles geweldig beschreven en daar kom ik goed mee uit de voeten. ik wil daar gewoon meer van weten net zoals ik met Xubuntu bezig ben gegaan en nog mee bezig ben.

Lowlands, jij ook bedankt  voor de tip maar ik ga me toch meer verdiepen in het materiaal wat ik van Justin gekregen heb.

gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #20 Gepost op: 2016/09/16, 23:39:44 »
Hoi Henk,

Even voordat het uit de hand loopt :D :D : mijn volledige voornaam is Justus. Al die jonge broekjes met een iets andere voornaam, dat is een heel ander verhaal, hoor.

Ik heb er trouwens erg aan moeten wennen. Tientallen jaren was ik het als iemand "Just" riep en het was pure stress toen ineens iemand in het restaurant van een blauwgele meubelgigant "Justin, doe dat niet!" bleef brullen. Ik ben dagenlang van slag geweest.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #21 Gepost op: 2016/09/16, 23:49:52 »
Sorry Just, mijn fout.
Gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #22 Gepost op: 2016/09/17, 06:44:12 »
Bedankt voor alle info. De test met de foto´s is ook zeer nuttig. Ik ga voor optie 2  ;)

En ik gebruik lazy load op mijn website. Dus grote foto´s: liever niet, maar niet onoverkomelijk.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #23 Gepost op: 2016/09/17, 11:54:32 »
Hallo Just, Bedankt voor de uitgebreide info. Ik heb hem al gedownload en  ik ga volgende week deze uit laten printen op een laserprinter.  Volgens mij staat alles geweldig beschreven en daar kom ik goed mee uit de voeten. ik wil daar gewoon meer van weten net zoals ik met Xubuntu bezig ben gegaan en nog mee bezig ben.

Lowlands, jij ook bedankt  voor de tip maar ik ga me toch meer verdiepen in het materiaal wat ik van Justin gekregen heb.

gr. Henk
Nou ja zeg!Nou ben ik boos hoor! =D =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #24 Gepost op: 2016/09/17, 16:57:10 »
Vraag: kun je het formaat van de foto instellen met een digitale camera?

Ja dat klopt. In elk geval wel bij elke digitale camera die wij ooit hadden, en van pocketcam tot spiegelreflex toe.

Citaat
Als je 1365 x 2048 gaat verkleinen naar 239 x 483 kun je inderdaad alleen nog (tijdens het opslaan) de kwaliteit op 100 zetten
Is dit met Gimp? Waar kan ik dit vinden tijdens het opslaan? Ik kom het niet tegen.

Als je opslaat na bewerken krijg je dit schermpje hieronder....
Wat hier op 85 staat kun je voor hoge kwaliteit op 100 zetten, en om bijvoorbeeld een kleiner bestand te krijgen op 60 (beter niet minder).

- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore