Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: printer Konica Minolta 2400W  (gelezen 1242 keer)

Laurens_58

  • Gast
printer Konica Minolta 2400W
« Gepost op: 2008/11/19, 15:22:33 »
Ik ben nieuw bij Linux en heb UBUNTU 8.10 geinstalleerd.
Mijn printer wordt mooi met naam en toenaam gemeld, echter helaas geen afdrukken mogelijk (hij blijft in ruststand).
Via hulp heb ik gezocht maar ik kan helaas nog geen oplossing vinden.
Net  als bij topic 2500W moet ik constateren dat Minolta zelf aangeeft dat geen Linux drivers beschikbaar zijn voor de 2400 W, echter er worden twee alternatieve drivers aangeduid.
Volgens http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=KONICA_MINOLTA-magicolor_2400W zou de printer "mostly" moeten werken.
Als ik de driver wil downloaden wordt het mij te moeilijk, ik moet kiezen:
     m2300w-0.51-1.dmg
     m2300w-0.51-1.i386.rpm
     m2300w-0.51-1.src.rpm
     m2300w-0.51-1.uni.dmg
     m2300w-0.51.tar.gz
verder wordt er gesproken van  "CUPS, LPD, LPRng, PPR, PDQ, no spooler" en dat is geheimtaal voor mij.

Wil iemand mij verder helpen met:
1) hoe ik nu verder moet
2) hoe ik die drivers moet installeren

Mijn kennis over Linux en UBUNTU is nog nagenoeg nihil (maar ik doe mijn best!), dus graag begrijpelijke taal.....

bij voorbaat dank



Re: printer Konica Minolta 2400W
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/19, 15:41:49 »
Goed nieuws de driver m2300 zit in Synaptic is ook geschikt voor de minolta 2400. Aanvinken en installeren maar. Cups is een programma voor printers aan te sturen, instellingen etc. Cups zit ook in Synaptic zoeken op cups, kleine letters dus. Misschien al geinstalleerd, en anders nog installeren. Teug te vinden met je browser type in de adres balk http://localhost:631/ nu kan je van alles instellen, als je het tabblad Printers kiest staat waarschijnlijk je printer vernoemd. Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Laurens_58

  • Gast
Re: printer Konica Minolta 2400W
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/19, 17:05:25 »
Dank je Gijs,

maar helaas.....
Alles gaat zoals je zegt maar als ik een opdracht voor een testpagina geef dan zie ik de status veranderen van -verwerken-  naar  - printer is online-  naar  -Inactief- en dan houdt het op.
Er staan inmiddels zo'n 8 printopdrachten in de rij.
Als ik printerconfiguratie open, kan ik door merk en model aan te klikken veranderen. Er staan drie mogelijkheden 2480 MF, 2490 MF en 2530 DL. Ik heb ze alledrie geprobeerd met de optie "gebruik de nwe PPD" .

AANVULING:

Ik ben nog aan het zoeken geweest en heb het nu gevonden!
Bij het kiezen van "merk en model" is er ook nog de mogelijkheid om Minolta i.p.v. Konica Minolta te kiezen, daar kiezen voor de 2400W en het werkt nu wel!
De bijbehorende URI is usb://KONICA%20MINOLTA/magicolor%202400W

dank je voor je hulp

Laurens
« Laatst bewerkt op: 2008/11/19, 17:33:45 door Laurens_58 »

Re: printer Konica Minolta 2400W
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/19, 18:00:13 »
Wat ik zo vlug nog kan bedenken is dat je rechten misschien niet goed staan.
Ga naar Systeem>Beheer>Gebruikers en Groepen>klik op ontgrendelen>selecteer je naam>klik op Eigenschappen>klik op Gebruikersrechten>vink  Configure Printers aan en andere rechten als dit nog niet gedaan is. klik op OK> klik op Sluiten. Herhaal dit eventueel voor andere gebruikers, bijv. root, en geef ze de rechten die jij wilt. Als Configure Printers al aangevinkt staat probeer eens vanuit open office iets te printen. Lukt dit ook niet open een terminal en geef het volgende commando  sudo lpc  hierna je wachtwoord invullen en dan op de commando lijn lpc> invullen status kan je de uitkomst hier posten? weer afsluiten type exit.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: ik had het laatste stukje niet gelezen. In ieder geval goed dat de printer werkt.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/19, 18:49:33 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Laurens_58

  • Gast
Re: printer Konica Minolta 2400W
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/19, 18:15:30 »
onze berichten hebben elkaar gekruist. het is opgelost,
nogmaals dank

extra vraagje, kan ik cups ook via de menubalk-toepassingen benaderen i.p.v via de browser?