Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: upgraden van Ubuntu 10.4 naar 10.10  (gelezen 4240 keer)

perro30

  • Gast
upgraden van Ubuntu 10.4 naar 10.10
« Gepost op: 2011/02/09, 20:54:34 »
Ik probeer via de updatemanager, goed geingesteld, om naar Ubuntu 10.10 te updaten/upgraden.
Echter, bij softwarekanalen zaken gaat het constant mis, ondanks dat ik al een aantal pakketjes heb gedeinstalleerd en alles heb gereboot.
Toch blijft het misgaan.
Ik krijg de volgende foutmeldingen (oh ja, het zgn. apt-get lukt niet, dwz. dat ik geen fouten zie).
Citaat
Kan de vereisten voor de upgrade niet berekenen

An unresolvable problem occurred while calculating the upgrade:
E:Fout, pkgProblemResolver::Resolve maakte scheidingen aan, dit kan veroorzaakt worden door vastgehouden pakketten.

 This can be caused by:
 * Upgrading to a pre-release version of Ubuntu
 * Running the current pre-release version of Ubuntu
 * Unofficial software packages not provided by Ubuntu

Als het bovenstaande niet van toepassing is, gelieve dan deze fout te rapporteren in verband met het pakket 'update-manager', en voeg de bestanden uit /var/log/dist-upgrade/ als bijlage aan het rapport toe.

Er is een fout opgetreden. Start de pakketbeheerder vanuit het contextmenu, of start apt-get in een terminalvenster om te zien wat er mis is.
De foutmelding was: 'Fout: Upgrade markeren (E:Error,pkgProblemResolver::Resolve generated breaks, this can be caused by held packages.)' Dit betekent meestal dat enkele softwarepakketten op uw computer afhankelijk zijn van pakketten die (nog) niet zijn geinstalleerd.

Hoe kan ik dit oplossen, evt. ook via apt-get de fouten zien, en hoe dan op te lossen?

Mijn hartelijke dank voor de oplossing.

Re: upgraden van Ubuntu 10.4 naar 10.10
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/10, 00:10:00 »
Van de laatste post van http://www.linuxforums.org/forum/debian-linux/59318-package-problem-broken-dependency-more.html
Open een terminal (onder Hulpmiddelen) en voer de volgende commando's een voor een uit:
sudo apt-get clean
sudo apt-get auto clean
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade

After upgrade you will see "The following packages have unmet dependencies:", go to synaptic and un-mark all, then mark the package with "unmet dependencies".

Na het commando met sudo ervoor en na een ENTER moet je het wachtwoord invullen, hier zie je niets van, geen sterretjes, balletjes, o.i.d. Gewoon blind intypen en een ENTER geven. Het kan zijn dat je bij het uitvoeren je geen wachtwoord hoeft in te voeren, het systeem geeft nl. een bepaalde tijd aan de root inlog. Lukt het zo?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: upgraden van Ubuntu 10.4 naar 10.10
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/10, 00:23:28 »
De m.i. beste en zelfs snelste methode is een schone opwaardering:
http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Re: upgraden van Ubuntu 10.4 naar 10.10
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/10, 00:26:38 »
Lijkt mij ook, alleen de door mij eerder genoemde methode kan perro30 best testen. Zoveel werk is het intypen of kopiëren en plakken nu ook weer niet. Vers installeren kan altijd nog. De keuze is aan perro30. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

perro30

  • Gast
Re: upgraden van Ubuntu 10.4 naar 10.10
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/10, 15:38:38 »
Bedankt Gijsbert,

bij alle sudo commando's (na mijn rootpassword) is er niets gebeurd, dwz. sudo apt-get clean: er gebeurt niets, sudo apt-get auto clean: herkent auto niet, sudo apt-get update: niets geupdate, sudo apt-get upgrade: niets geupgrade, sudo apt-get dist-upgrade: niets automatisch geupgrade.
Ik heb zeker niets gezien in het Nederlands of Engels na de zgn. upgrade van "The following packages have unmet dependencies:"
Synaptic geopend, niets gezien, geen problemen.

Nu weer getracht naar 10.10 te upgraden, maar met hetzelfde probleem als hiervoor.

Ik vermoed dat ik eigenlijk alles zelf moet installeren via de DVD of USB. Het betreft hier nl. mijn Dell mini-laptop.
Op mijn desktop is alles goed gegaan, zonder zelfs een probleem. Daarop staat de 10.10 keurig op en werkt perfect.
Alleen Firefox crasht constant en wil niet opstarten. Internet doe ik nu even met de Chromium browser.

Hoor graag je advies, mijn dank.

Re: upgraden van Ubuntu 10.4 naar 10.10
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/10, 23:26:51 »
Na sudo apt-get upgrade zou je de namen moeten zien van pakketten waar iets mis mee is. Deze zou je dan uit kunnen zetten in Synaptic. Het is wel vreemd dat je helemaal geen meldingen terug krijgt. Van welk commando dan ook.
Probeer alleen deze twee commando's in de terminal:
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade

Kan je de output van het tweede commando hier plaatsen? Als er niks uitkomt, zou ik het advies van Pjotr opvolgen, opnieuw installeren, na dat je de belangrijke gegevens hebt geback-upt. Door wat te proberen, daar leer je veel van, maar het hoeft ook geen "martelgang" te worden. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

perro30

  • Gast
Re: upgraden van Ubuntu 10.4 naar 10.10
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/12, 07:59:26 »
Dank je, dat ga ik proberen, moet dadelijk weg, dus dat doe ik vanavond.

Een groot probleem, de belastingsoftware start wel op in Ubuntu 10.10, maar wordt niet weergegeven, dwz. een doorzichtig venster met de achtergrond en verder niets. Hoe kan dit?? Dit is zeker dringend. Bedankt vast.

Re: upgraden van Ubuntu 10.4 naar 10.10
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/12, 10:48:37 »
Even nog een ander commando toevoegen, zo wordt het:
sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
Van https://help.ubuntu.com/community/SynapticHowto
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

perro30

  • Gast
Re: upgraden van Ubuntu 10.4 naar 10.10
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/20, 14:41:54 »
Beste Gijs, even zeer druk gehad, maar nu heb ik alles wat jij als laatste zei, gedaan, zie hier het resultaat:


Citaat
peter@peter-laptop:~$ sudo dpkg --configure -a
[sudo] password for peter:
peter@peter-laptop:~$ sudo apt-get upgrade
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
De status informatie wordt gelezen... Klaar
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
peter@peter-laptop:~$ sudo apt-get dist-upgrade
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
De status informatie wordt gelezen... Klaar
Opwaardering wordt doorgerekend... Klaar
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
peter@peter-laptop:~$

Maar toch gaat het weer mis met het upgraden naar Ubuntu 10.10, zelfde probleem.
Wordt het niet langzamerhand tijd om gewoon via de DVD c.q. USB de gehele 10.10 te installeren, dan sla ik al mijn bestanden op en dan is dat in elk geval geen probleem.

Wat denk je zelf?

Bedankt vast.

Re: upgraden van Ubuntu 10.4 naar 10.10
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/20, 17:52:27 »
De aanbevolen manier om van een distro release te veranderen is sudo do-release-upgrade Van http://ubuntulinuxtipstricks.blogspot.com/2010/02/dist-upgrade-misnomer-confusion.html
Mocht dit ook niet gaan is het nieuw installeren nog de enigste optie.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

perro30

  • Gast
Re: upgraden van Ubuntu 10.4 naar 10.10
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/21, 19:19:05 »
Dank je Gijsbert, gaan we ook proberen.

Toch een vraagje: als ik alles opnieuw moet installeren, denk je dan dat de netbook versie beter is  voor deze Dell mini laptop dan de zgn. zware DVD en heb ik dan wel alles, of ik alles dan wat ik nodig heb bij die netbook versie installeren?
Kan dit met een USB-stick, dus gewoon de iso-versie, gewoon erin steken en klaar of wat anders?

Hoor het graag. Bedankt vast.

Re: upgraden van Ubuntu 10.4 naar 10.10
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/21, 21:43:36 »
Kan met een USB stick. Kan je aanmaken met Systeem>Beheer>Opstartschijf aanmaken.
Ik heb op mijn netbook de gewone versie staan, werkt prima. Als je dat schermpje speciaal wilt hebben moet je de netbook versie nemen.
Het enige verschil van de DVD t.o.v. de CD is dat je op de DVD alle pakketten hebt staan. Makkelijk als je geen internet verbinding hebt. De CD beschikt daar niet over en heeft altijd internet nodig voor installatie buiten de standaardpakketten. De installatie is voor beide gelijk, alleen de standaard Ubuntu wordt geïnstalleerd.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

perro30

  • Gast
OPGELOST Re: upgraden van Ubuntu 10.4 naar 10.10
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/27, 20:47:33 »
Beste mensen allemaal,

Hartelijk bedankt voor alle adviezen, uiteindelijk is alles  nu opgelost, heb nu ook op de Dell Mini-Inspiron Ubuntu Maverick 10.10 Netbook (niet de DVD) via de USB-stick weten te installeren.
Werkt perfect, Thunderbird doet het keurig, alles werkt, alleen reageert deze versie op deze Dell soms wel eens een klein beetje nerveus, maar al doende leert men, zal uiteindelijk ook wel gaan meevallen.

Eindelijk goed. Nogmaals bedankt, ben zeer tevreden, ook wat betreft dit forum.

Groet, Peter