Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server  (gelezen 11027 keer)

Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #25 Gepost op: 2009/10/11, 15:15:49 »
Ik heb een tijdje geleden iets veranderd met de rechten van /usr/bin, kan het daar aan liggen?
Nee, want je had gechmod naar 755 en dat is de default.
Bedankt voor je syslog bijlage, maar die laat alleen de dingen zien nadat syslogd is herstart. Syslogd maakt wel backups iedere keer (syslog.0, syslog.1.gz, syslog.2.gz etc.). Misschien kun je er daar wat van toevoegen als bijlage?

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #26 Gepost op: 2009/10/11, 17:23:22 »
Ik probeer syslog.0 en syslog.1 te posten, maar ze zijn te groot. Ik upload ze nu even naar Rapidshare, even wachten aub.

Syslog.0: http://rapidshare.com/files/291612632/syslog.0.html
Syslog.1.gz: http://rapidshare.com/files/291613834/syslog.1.gz.html

Lars
« Laatst bewerkt op: 2009/10/11, 17:33:53 door Lars »

Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #27 Gepost op: 2009/10/12, 09:57:57 »
Bedankt!
Kan er helaas nog steeds weinig mee omdat geen enkele van deze logs een opstartcyclus bevat.
Er zijn wel wat dingen waar je alvast naar kan kijken:
Oct 10 08:16:02 LARS-SERVER modprobe: WARNING: /etc/modprobe.conf line 1: ignoring bad line starting with 'options'Oct 10 10:23:30 LARS-SERVER named[5418]: too many timeouts resolving 'talkgadget.google.com/A' (in 'com'?): disabling EDNSDie laatste regel, daar staan je logs vol mee. Maar waarschijnlijk is dat een gevolg van je probleem.
Dit vind ik ook bijzonder:
Oct 10 13:48:55 LARS-SERVER init: tty4 main process (4851) killed by TERM signal

Oct 10 13:48:55 LARS-SERVER init: tty5 main process (4852) killed by TERM signal

Oct 10 13:48:55 LARS-SERVER init: rc2 main process (4855) killed by TERM signal

Oct 10 13:48:55 LARS-SERVER init: tty2 main process (4862) killed by TERM signal

Oct 10 13:48:55 LARS-SERVER init: tty3 main process (4865) killed by TERM signal

Oct 10 13:48:55 LARS-SERVER init: tty6 main process (4870) killed by TERM signal
Misschien is dat de oorzaak van deze foutmeldingen:
Oct 10 14:13:29 LARS-SERVER console-kit-daemon[6103]: WARNING: Unable to activate console: No such device or address Ik zou trouwens meteen die NetworkManager uitzetten en je /etc/network/interfaces de boel laten managen want volgens mij liggen die twee elkaar dwars.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #28 Gepost op: 2009/10/12, 17:16:53 »
Ten eerste erg bedankt dat je de moeite hebt genomen de logs door te spitten.

Hoe zet ik de NetworkManager uit? Met sysv-rc-conf? Die kan ik helaas niet gebruiken nu. :(

Dat probleem met /etc/modprobe.conf heb ik al opgelost, toen ik de logs aan het doorzoeken was viel me dat al op. Was overigens niks ernstigs, gewoon een verkeerd regeltje.

Hmm, ja, de server doet dienst als DNS server. Maar waarom dat er zovaak instaat? Ik weet het niet.

Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #29 Gepost op: 2009/10/13, 09:38:43 »
Graag gedaan, maar zou je ook nog wat andere syslog backups ergens neer kunnen zetten om de opstartcyclus te kunnen checken?


Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #31 Gepost op: 2009/10/14, 10:32:21 »
Ik denk dat je al heel wat op kan lossen door NetworkManager niet je NIC's te laten managen maar dit via /etc/network/interfaces te regelen.
Verder zie ik niks vreemds in je logs, maar heb dan ook geen sjoege van dingen als BIND of Citadel.
De NetworkManager kun je uitzetten door in /etc/rc3.d en /etc/rc5.d het S'je voor S**NetworkManager te vervangen met een K en vervolgens je /etc/network/interfaces aan te passen, daar is genoeg info over hoe je dat moet doen. Die van mijn servertje ziet er bijv. zo uit:# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
allow-hotplug eth0
iface eth0 inet static
 address 192.168.1.2
 gateway 192.168.1.1
 netmask 255.255.255.0

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #32 Gepost op: 2009/10/14, 16:17:54 »
Ik regel alles al via n /etc/network/interfaces, dus die instellingen staan wel goed.

Maar los ik daarmee het probleem op? Ik ga het in iig even proberen. Maar eerst nog een vraagje:

Dit soort dingen veranderd ik normaal altijd met sysv-rc-conf, en als die niet beschikbaar is verander ik de opties in het /etc/init.d/ bestand. Is dat een betere of slechtere manier?

EDIT:

Op de server zijn /etc/rc3.d en /etc/rc5.d niet eens aanwezig, dus ik verander het maar in /etc/init.d/NetworkManager.

EDIT:

Maar er staat niet wat ik verwachtte  ???
Bij bijvoorbeeld /etc/init.d/apache2 staat:

#!/bin/sh -e
### BEGIN INIT INFO
# Provides:          apache2
# Required-Start:    $local_fs $remote_fs $network $syslog
# Required-Stop:     $local_fs $remote_fs $network $syslog
# Default-Start:     2 3 4 5
# Default-Stop:      0 1 6
# Short-Description: Start/stop apache2 web server
### END INIT INFO
#
# apache2 This init.d script is used to start apache2.
# It basically just calls apache2ctl.

Hier kun je dus aangeven wanneer apache moet worden gestart. Maar bij /etc/init.d/NetworkManager staat alleen:

#! /bin/sh
#
# NetworkManager NetworkManager daemon
# Daemon for automatically switching network
# connections to the best available connection.
# This file should be placed in /etc/init.d.
#
# Authors: <j@bootlab.org>
# Mark Roach <mrroach@okmaybe.com>
# Thom May <thom@debian.org>
#
# Version: @(#)skeleton  2.85-23  28-Jul-2004  miquels@cistron.nl
#

Nog een keer EDIT:

Ik zie het al, ik had je verkeerd begrepen. /etc/rc.* zijn mappen en geen config files  =D
Ik heb het even aangepast, ga nu rebooten.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/14, 16:45:32 door Lars »

Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #33 Gepost op: 2009/10/14, 16:51:28 »
Ik regel alles al via n /etc/network/interfaces, dus die instellingen staan wel goed.
Je logs staan vol met NetworkManager regels. Dus er gaat iets niet goed. Hoe ziet je /etc/network/interfaces er nu uit?

Maar los ik daarmee het probleem op? Ik ga het in iig even proberen. Maar eerst nog een vraagje:

Dit soort dingen veranderd ik normaal altijd met sysv-rc-conf, en als die niet beschikbaar is verander ik de opties in het /etc/init.d/ bestand. Is dat een betere of slechtere manier?
Slechtere. Het is wat mij betreft not done om je /etc/init.d scripts aan te passen om een service te stoppen. Daar heb je de verschillende runlevel directories voor.

EDIT:

Op de server zijn /etc/rc3.d en /etc/rc5.d niet eens aanwezig, dus ik verander het maar in /etc/init.d/NetworkManager.
??? Lijkt me stug, maar heb geen machine met 8.10 bij de hand en onder 9.04 staan ze er wel gewoon.

EDIT:

Maar er staat niet wat ik verwachtte  ???
Bij bijvoorbeeld /etc/init.d/apache2 staat:

#!/bin/sh -e
### BEGIN INIT INFO
# Provides:          apache2
# Required-Start:    $local_fs $remote_fs $network $syslog
# Required-Stop:     $local_fs $remote_fs $network $syslog
# Default-Start:     2 3 4 5
# Default-Stop:      0 1 6
# Short-Description: Start/stop apache2 web server
### END INIT INFO
#
# apache2 This init.d script is used to start apache2.
# It basically just calls apache2ctl.

Hier kun je dus aangeven wanneer apache moet worden gestart. Maar bij /etc/init.d/NetworkManager staat alleen:

#! /bin/sh
#
# NetworkManager NetworkManager daemon
# Daemon for automatically switching network
# connections to the best available connection.
# This file should be placed in /etc/init.d.
#
# Authors: <j@bootlab.org>
# Mark Roach <mrroach@okmaybe.com>
# Thom May <thom@debian.org>
#
# Version: @(#)skeleton  2.85-23  28-Jul-2004  miquels@cistron.nl
#
Vreemd hoor, daar hoort het nodige in te staan. Wat heb je allemaal aan die server versleuteld? Dit gebeurt niet vanzelf en kan ook niet komen door fouten in het bestandssysteem.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #34 Gepost op: 2009/10/14, 16:53:14 »
Ik heb daar niks in veranderd. Maar zoals je nu in mijn edit leest heb ik het al gevonden, de /rc*.d dingen waren mappen, ik dacht dat je bedoelde dat het config files waren.

Ook weer nieuwe info:

Net toen ik probeerde in te loggen op TTY1 kreeg ik de melding:

Citaat
Cannot execute /bin/bash: text file busy

Op google kan ik er niks over vinden. ???
« Laatst bewerkt op: 2009/10/14, 16:55:42 door Lars »

Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #35 Gepost op: 2009/10/14, 16:59:55 »
Dan kan je de boel aanpassen zoals ik al eerder aangegeven heb. En post nog je /etc/network/interfaces als het kan.

En dat van /bin/bash komt waarschijnlijk door een scriptje oid wat opgestart wordt als je inlogt en dat begint met #!/bin/bashUbuntu gebruikt standaard namelijk geen bash maar dash: https://wiki.ubuntu.com/DashAsBinSh
« Laatst bewerkt op: 2009/10/14, 17:03:00 door AutoStatic »

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #36 Gepost op: 2009/10/14, 17:07:32 »
Dash? Wat is dat? Linux gebruikt toch Bash, wat weer een 'afstammeling' van sh is?

Ik heb het al aangepast en gereboot, maar het heeft niet geholpen. Nog steeds kan ik niet inloggen.

Dit kwam trouwens maar 1 keer; nu krijg ik het regeltje niet meer en heb het vroeger ook nooit gehad.


Nog meer ideeën? Moet ik een nieuw logje posten?

EDIT: maar NetworkManager loopt nog steeds. Moet ie ook niet uitgeschakeld worden in rc2.d?
« Laatst bewerkt op: 2009/10/14, 17:10:58 door Lars »

Offline track

  • Lid
Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #37 Gepost op: 2009/10/14, 17:21:57 »
...
Ubuntu gebruikt standaard namelijk geen bash maar dash: https://wiki.ubuntu.com/DashAsBinSh
Je hebt het over Uby 6.10 dan !  In het huidige Uby zie ik er geen dash meer, hoor !
onzin dus: ** http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/spoed!-segmentation-fault-bij-het-opstarten-van-server/msg491649/#msg491649


track

**edit: gecorrigeerd.  Sorry, ik wist het nog niet !  Jan:  ik ben blij over wat ik erbij heb geleerd door jouw hint !
« Laatst bewerkt op: 2009/10/15, 16:48:32 door track »

Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #38 Gepost op: 2009/10/14, 18:12:49 »
Je hebt gelijk track   :rolleyes:
Zit maar wat te zemelen  :D

En Lars, post je /etc/network/interfaces als je wilt.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #39 Gepost op: 2009/10/14, 18:43:35 »
Natuurlijk.
Maar zou het wel erg vreemd vinden als het daar aan lag...

auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.2.3
gateway 192.168.2.1
netmask 255.255.255.0

Zelf geschreven overigens.

Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #40 Gepost op: 2009/10/14, 20:01:22 »
EDIT: maar NetworkManager loopt nog steeds. Moet ie ook niet uitgeschakeld worden in rc2.d?
Ja, in alle runlevels die genoemd worden in het NetworkManager init script (2, 3, 4 en 5).
En aan je /etc/network/interfaces ligt het niet, wilde dat ding gewoon even zien ivm NetworkManager.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #41 Gepost op: 2009/10/14, 20:10:31 »
Ik ga het even doorvoeren voor de andere runlevels. Maar kan dit de oorzaak van het probleem zijn? Ik heb de laatste tijd daar niks aan veranderd, en zoals je hebt kunnen lezen heeft deze server een hele tijd (half jaar ofzo?) goed gedraaid.

EDIT: Zo, en nu even rebooten...

EDIT: En nog werkt het niet. Waar kan dit toch aan liggen? Als dit onoplosbaar is doe ik met de release van Karmic gewoon een reinstall. Maar wat voor een config files moet ik dan wel toch niet allemaal backuppen? Ben aardig lang bezig geweest met configgen van die server, ook als hobby project trouwens.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/14, 20:15:42 door Lars »

Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #42 Gepost op: 2009/10/14, 20:16:21 »
Ik ga het even doorvoeren voor de andere runlevels. Maar kan dit de oorzaak van het probleem zijn? Ik heb de laatste tijd daar niks aan veranderd, en zoals je hebt kunnen lezen heeft deze server een hele tijd (half jaar ofzo?) goed gedraaid.

EDIT: Zo, en nu even rebooten...
Het is niet de oorzaak nee, maar het ruimt wel enorm je logs op en BIND en Citadel starten er sneller door schat ik zo in.
De oorzaak ligt ergens anders maar is niet terug te vinden in je logs. Misschien segfault syslog zelf wel, maar dan zou je nog in moeten kunnen loggen en dat lukt kennelijk ook niet.

En wat zijn de rechten nu op het bestand /etc/sudoers ? Kun je ook de inhoud van dat bestand posten?
« Laatst bewerkt op: 2009/10/14, 20:18:38 door AutoStatic »

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #43 Gepost op: 2009/10/14, 20:28:29 »
De rechten zijn 0440. Inhoud:
# /etc/sudoers
#
# This file MUST be edited with the 'visudo' command as root.
#
# See the man page for details on how to write a sudoers file.
#

Defaults env_reset

# Host alias specification

# User alias specification

# Cmnd alias specification

# User privilege specification
root ALL=(ALL) ALL
Cmnd_Alias SHUTDOWN_CMDS = /sbin/shutdown, /sbin/halt, /sbin/reboot
lars    ALL=(ALL) NOPASSWD: SHUTDOWN_CMDS
lars ALL=(ALL) NOPASSWD: /bin/halt

# Uncomment to allow members of group sudo to not need a password
# (Note that later entries override this, so you might need to move
# it further down)
%sudo ALL=NOPASSWD: ALL
lars ALL=NOPASSWD: ALL

# Members of the admin group may gain root privileges
%admin ALL=(ALL) ALL
backuppc  ALL=NOPASSWD: /usr/bin/rsync

Is dat laatste regeltje misschien de boosdoener? Dat is wel in de week toen het probleem ontstond erbij gekomen.

Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #44 Gepost op: 2009/10/14, 20:42:43 »
De rechten zijn 0440. Inhoud:
# /etc/sudoers
#
# This file MUST be edited with the 'visudo' command as root.
#
# See the man page for details on how to write a sudoers file.
#

Defaults env_reset

# Host alias specification

# User alias specification

# Cmnd alias specification

# User privilege specification
root ALL=(ALL) ALL
Cmnd_Alias SHUTDOWN_CMDS = /sbin/shutdown, /sbin/halt, /sbin/reboot
lars    ALL=(ALL) NOPASSWD: SHUTDOWN_CMDS
lars ALL=(ALL) NOPASSWD: /bin/halt

# Uncomment to allow members of group sudo to not need a password
# (Note that later entries override this, so you might need to move
# it further down)
%sudo ALL=NOPASSWD: ALL
lars ALL=NOPASSWD: ALL

# Members of the admin group may gain root privileges
%admin ALL=(ALL) ALL
backuppc  ALL=NOPASSWD: /usr/bin/rsync

Is dat laatste regeltje misschien de boosdoener? Dat is wel in de week toen het probleem ontstond erbij gekomen.
Rechten staan goed, ik zou inderdaad proberen het laatste regeltje eruit te halen als je dat BackupPC niet meer gebruikt.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #45 Gepost op: 2009/10/14, 20:44:52 »
Ik gebruik het wel, in tegendeel het is me nog niet gelukt om het te installeren. Bij het installeren heb ik mogelijk dingen veranderd waar dit probleem misschien wel van komt!

EDIT: En nee ook dit werkt niet. Kan nog steeds niet inloggen.
Af en toe - het lijkt wel willerkeurig te gebeuren - krijg ik wel weer die melding van "Cannot execute /bin/bash: Text file busy".

En in auth.log kom ik telkens als ik probeer in te loggen dit tegen: Oct 14 20:56:54 LARS-SERVER login[4968]: pam_unix(login:session): session opened for user lars by LOGIN(uid=0)
Oct 14 20:56:54 LARS-SERVER login[4968]: pam_unix(login:session): session closed for user lars
Oct 14 20:56:59 LARS-SERVER login[6961]: pam_unix(login:session): session opened for user lars by lars(uid=0)
Oct 14 20:56:59 LARS-SERVER login[6961]: pam_unix(login:session): session closed for user lars
En dit regeltje is interessant, staat in syslog:
Oct 14 20:56:59 LARS-SERVER console-kit-daemon[6199]: WARNING: Unable to activate console: No such device or address

Maar veel kan ik er niet mee  :'( Ik zie dat er wat fout is, maar wat?
« Laatst bewerkt op: 2009/10/14, 20:58:42 door Lars »

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #46 Gepost op: 2009/10/15, 00:55:10 »
Wel heb ik webmin geinstalleerd en werkend, misschien kan ik daar iets mee aanvangen?
Ja, nooit meer Webmin installeren / gebruiken...

(Het is indertijd uit Debian, Ubuntu en diverse andere distro's gegooid o.a. omdat het bijna gegarandeerd vroeg of laat je systeem om zeep helpt.)
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #47 Gepost op: 2009/10/15, 01:00:54 »
...
Ubuntu gebruikt standaard namelijk geen bash maar dash: https://wiki.ubuntu.com/DashAsBinSh
Je hebt het over Uby 6.10 dan !  In het huidige Uby zie ik er geen dash meer, hoor !
Tuurlijk wel:

$ lsb_release -d
Description:    Ubuntu karmic (development branch)
$ ls -l /bin/sh
lrwxrwxrwx 1 root root 4 2007-10-30 23:52 /bin/sh -> dash*

Als je bash ipv dash gebruikt als /bin/sh duurt het booten soms tot dubbel zo lang, m.a.w. dash is één v/d belangrijkste manieren om het booten te versnellen.
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #48 Gepost op: 2009/10/15, 01:28:29 »
Je sudo config ziet er niet bijster veilig uit, maar dat zal wel het probleem niet zijn... :P

Enkele feiten:
- je kan booten tot aan de login prompt
- je krijgt een segmentation fault net na het inloggen en wordt dan weer naar het login-scherm gegooid
- in single user mode krijg je ook een segmentation fault

Het laatste betekent dat de segmentation fault waarschijnlijk niet tijdens de authenticatie gebeurt maar erna, en volgens mij kan dat dan bijna enkel je standaard (interactieve) shell zijn, of iets waar die afhankelijk van is.  Je standaard interactieve shell is immers 'bash', terwijl de init scripts, die wel werken, '/bin/sh' = 'dash' gebruiken.

Probeer anders eens te rebooten en in grub ga je naar de rescue optie en drukt dan op de 'e'-toets.
Selecteer daar met de pijltjestoetsen de lijn die begint met kernel en druk weer op 'e'.
Verwijder de 'single' op die lijn, vervang die door 'init=/bin/sh' en druk enter.
Druk op 'b' voor booten (ik denk dat het 'd' is, staat alleszins onderaan uitgelegd).

Als je zo kan inloggen lijkt het me dat het probleem idd. iets met bash is dus...
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Spoed! Segmentation Fault bij het opstarten van server
« Reactie #49 Gepost op: 2009/10/15, 16:00:38 »
Wel heb ik webmin geinstalleerd en werkend, misschien kan ik daar iets mee aanvangen?
Ja, nooit meer Webmin installeren / gebruiken...

(Het is indertijd uit Debian, Ubuntu en diverse andere distro's gegooid o.a. omdat het bijna gegarandeerd vroeg of laat je systeem om zeep helpt.)
Hoe komt je daar bij? Waar baseer je dat op?

Je sudo config ziet er niet bijster veilig uit, maar dat zal wel het probleem niet zijn... :P

Enkele feiten:
- je kan booten tot aan de login prompt
- je krijgt een segmentation fault net na het inloggen en wordt dan weer naar het login-scherm gegooid
- in single user mode krijg je ook een segmentation fault


Het laatste betekent dat de segmentation fault waarschijnlijk niet tijdens de authenticatie gebeurt maar erna, en volgens mij kan dat dan bijna enkel je standaard (interactieve) shell zijn, of iets waar die afhankelijk van is.  Je standaard interactieve shell is immers 'bash', terwijl de init scripts, die wel werken, '/bin/sh' = 'dash' gebruiken.

Probeer anders eens te rebooten en in grub ga je naar de rescue optie en drukt dan op de 'e'-toets.
Selecteer daar met de pijltjestoetsen de lijn die begint met kernel en druk weer op 'e'.
Verwijder de 'single' op die lijn, vervang die door 'init=/bin/sh' en druk enter.
Druk op 'b' voor booten (ik denk dat het 'd' is, staat alleszins onderaan uitgelegd).

Als je zo kan inloggen lijkt het me dat het probleem idd. iets met bash is dus...

Nee, dat klopt niet. Ik krijg de segmentation fault tijdens het booten van de computer, om precies te zijn vlak voor het opstarten van syslogd. Verder krijg ik geen segfaults. Als ik probeer in te loggen lijkt alles goed te gaan, maar direct nadat ik ben ingelogd logt hij weer uit en kan ik weer opnieuw inloggen. Ik krijg wel het verhaal te zien van dit is lars@ Ubuntu versie dit en dat...
Wat is single user mode?

Je brengt me ook op een idee. De dingen in /etc/rc.local werken ook niet meer! Ik zie hier staan:
#!/bin/sh -esh dus. Dat kan ik volgens jou veranderen in /bin/dash? Even proberen hoor...
« Laatst bewerkt op: 2009/10/15, 16:10:43 door Lars »