Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang  (gelezen 6244 keer)


Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/09, 19:48:15 »
Ja, maar Canonical deelt het geld met Banshee. Mint deelt het geld niet, terwijl dat volgens de agreement van Canonical met Banshee juist moet. Dat is dus niet netjes en Mint had het op zijn minst moeten overleggen met de Banshee-ontwikkelaars. Ze werken keihard aan Banshee, dus om een URL aan te passen zodat Banshee veel minder geld krijgt en dan ook nog niet laten weten aan de mensen (want een hoop mensen denken dat ze ook Banshee daarmee steunen) is gewoonweg ongepast.

Iemand in het commentaar heeft het bij het juiste eind:

Citaat
1) You changed the Canonical URL, which is supposed to collect the income and share it 75%-25% with Banshee, ACCORDING TO AN AGREEMENT BETWEEN CANONICAL AND BANSHEE, to yourself, without asking Banshee, or without making it clear to the USER.
2) No sane user will download and read the changelog of an app, let alone the source code. In essence, the $3.41 you collected is from people who thought they were contributing Banshee, or who didn't care.
3) Neither case, nor that it is only $3.41 does not change the fact that you made this change behind the scenes, a fact that brings questions to the ethical nature of this act, regardless of what you intended, and regardless of how you (and some others) feel that $3.41 is inconsequential.

Summary: You are the lead developer of a pretty popular Linux distro. That puts you under the spotlights. So, you gotta be careful about what you're doing as you will be held accountable. FOSS doesn't mean boundaries of ethical conduct can be freely crossed.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/09, 23:55:29 »
Clement Lefebvre  is niet te beroerd om te reageren:   
Heb je zijn reactie gelezen?

Clement, thanks though for responding. It's highly appreciated.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/10, 00:12:23 »
Van een mug een olifant maken, zeg.... OMG! (hoog gilletje)
Uiteraard worden in de code die Mint overneemt van Ubuntu, bepaalde webkoppelingen automatisch vervangen door eigen webkoppelingen. Nogal wiedes, of zoals ze in Brabant zeggen: dès van eiges.  :P

Concurrentie tussen Ubuntu en Mint is uitstekend, maar dan wel op technische kwaliteit graag. Laster en karaktermoord zijn verwerpelijk.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/10, 00:13:29 »
Voor de volledigheid, hier het commentaar van Clement Lefebvre: http://www.glasen-hardt.de/?p=1487

windvlaag: *check*
glaasje water: *check*

Wel netjes dat er zo snel gereageerd wordt  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/10, 00:43:23 »
Ik vind het ook wel logisch dat de devs van Mint alle verwijzingen naar Ubuntu/Canonical vervangen door verwijzingen naar Mint. Hier heb ik ook geen problemen mee.

Ik vind het alleen niet netjes dat ze de opbrengsten van de gesponsorde linkjes naar zichzelf laten gaan, in plaats van naar de oorspronkelijke ontwikkelaars. Licentietechnisch mag het wel, maar eerlijk vind ik het niet.

Gelukkig hebben ze besloten om de opbrengsten alsnog 50/50 te delen met Gnome. Ik hoop dat ze de €1,27 van november goed besteden ;)

Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/10, 03:30:13 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/linux-mint-swap-banshee-affiliate-code-take-100-of-profits/

Ouch, dat vind ik toch niet zo netjes van ze.

En ik vind jou titel niet zo netjes  ;) ten eerste kreeg Banshee van Ubuntu ook maar 25 procent dus wat is eerlijk  =D ten 2e is een link van Ubuntu naar Mint aanpassen geen rommelen voor eigen belang, en Clem heeft al toegezegd dat Banshee zelfs meer kan krijgen dan 25 procent dus dat is toch al gauw 2 dollar  XD

Als je het onhandig had genoemd omdat het niet duidelijk in de chancelog staat ok dan was ik het met je eens  ;)

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/10, 09:43:51 »
Beetje opgeklopt verhaal, laat ze wat verdienen aan de leuke dingen die ze voor ons maken, we kunnen er alleen maar beter van worden.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/10, 12:02:25 »
Voor de volledigheid, hier het commentaar van Clement Lefebvre: http://www.glasen-hardt.de/?p=1487

windvlaag: *check*
glaasje water: *check*

Wel netjes dat er zo snel gereageerd wordt  ;)

Inderdaad, heel netjes: Sorry Clem, i hope i haven’t caused you any trouble. Next time i will contact you before writing and posting such an article.

Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/10, 12:07:41 »
@johnny: Wat is eerlijker: 25% of 0%?

Verder Johan +1

Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/10, 13:17:52 »
@johnny: Wat is eerlijker: 25% of 0%?

Verder Johan +1

Gaat er toch niet om wat ik eerlijk vind, ik reageer alleen maar omdat jou titel de indruk werkt dat er iets helemaal mis is met de werkwijze van Mint en als je dan de feiten weet het blijkt te gaan om bijna 2 dollar in november!! Maar om je vraag niet te ontlopen ik vind het oneerlijk dat Ubuntu al die tijd 75 procent heeft gehouden  XD

 

Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/10, 14:36:39 »
Mijn titel is een mening. Ik ben geen redacteur van nu.nl of nos.nl of dergelijke sites, dus ik mag prima een meningstitel neerzetten :)
En het gaat om meer dan 2 dollar, maar daar heb je waarschijnlijk overheen gelezen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/10, 14:53:31 »
Clement: "Now, should we share the $3.41/month with Banshee? We could. With Ubuntu? Why not. They're both upstream to us and they're both important to us. If we agree with them on how to share, then it might happen, whether they keep control and share with us, or we keep control and share with them. What's for sure though, is that for this kind of revenue, not a lot of time is going to be spent in negotiations."

Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/10, 21:01:55 »
En dat is dus meer dan 2 dollar. Mijn punt is juist.
Hoe dan ook, ze hadden gewoon van te voren moeten overleggen met Banshee en Canonical want die hadden een agreement hierover. Dus als Mint dan iets wil wijzigen en ze willen het netjes doen, dan hadden ze het moeten overleggen. Zie ook Johans post in dit topic.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/10, 21:03:55 »
Citaat
En dat is dus meer dan 2 dollar. Mijn punt is juist.
  ???

Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/10, 21:06:16 »
* Vistaus zucht
Een beetje lezen mag wel ;)

johnny2 zei:
"en als je dan de feiten weet het blijkt te gaan om bijna 2 dollar"

3 dollar 41 is meer dan 2 dollar, mijn punt is dus juist dat het meer is.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/10, 21:11:24 »
* Vistaus zucht
Een beetje lezen mag wel ;)

johnny2 zei:
"en als je dan de feiten weet het blijkt te gaan om bijna 2 dollar"

3 dollar 41 is meer dan 2 dollar, mijn punt is dus juist dat het meer is.
$1.41 is inderdaad veel meer  XD

Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/10, 21:17:10 »
* Vistaus zucht meerdere keren
Laat ook maar. Zelfs een discussie over morele zaken kan hier niet gevoerd worden omdat er alleen maar grappenmakers komen of mensen die het artikel niet gelezen hebben.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/11, 00:27:55 »
Pjotr
Citaat
Concurrentie tussen Ubuntu en Mint is uitstekend, maar dan wel op technische kwaliteit graag. Laster en karaktermoord zijn verwerpelijk.
daar ben ik het mee eens. Ik ga niet zeuren en al helemaal niet zuchten om $1.41/pm zoals jij. What's for sure though, is that for this kind of revenue, not a lot of time is going to be spent in negotiations."

Met Pjotr ben ik het eens om misverstanden te voorkomen :|
« Laatst bewerkt op: 2011/12/11, 00:38:43 door RikRik »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/11, 00:33:51 »
Pjotr
Citaat
Concurrentie tussen Ubuntu en Mint is uitstekend, maar dan wel op technische kwaliteit graag. Laster en karaktermoord zijn verwerpelijk.
daar ben ik het mee eens. Ik ga niet zeuren en al helemaal niet zuchten om $1.41/pm zoals jij. What's for sure though, is that for this kind of revenue, not a lot of time is going to be spent in negotiations."

Ik zucht helemaal niet! Hoe kom je daar nou bij? Ik vind het juist pure flauwekul om zo'n ophef te maken over 3 x niks.

Of doel je op Vistaus? In dat geval: niet eerst mij citeren graag, want dan lijkt het net alsof je op *mij* reageert.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/11, 00:37:03 »
Pjotr
Citaat
Concurrentie tussen Ubuntu en Mint is uitstekend, maar dan wel op technische kwaliteit graag. Laster en karaktermoord zijn verwerpelijk.
daar ben ik het mee eens. Ik ga niet zeuren en al helemaal niet zuchten om $1.41/pm zoals jij. What's for sure though, is that for this kind of revenue, not a lot of time is going to be spent in negotiations."

Ik zucht helemaal niet! Hoe kom je daar nou bij? Ik vind het juist pure flauwekul om zo'n ophef te maken over 3 x niks.

Of doel je op Vistaus? In dat geval: niet eerst mij citeren graag, want dan lijkt het net alsof je op *mij* reageert.

Volgens mij zucht jij niet in deze topic  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/11, 00:38:24 »
OK.  :)

Maar ik herhaal: niet eerst mij citeren graag, want dan lijkt het net alsof je op *mij* reageert.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint speelt oneerlijk: heeft met code gerommeld voor eigen belang
« Reactie #23 Gepost op: 2011/12/11, 00:41:20 »
OK.  :)

Maar ik herhaal: niet eerst mij citeren graag, want dan lijkt het net alsof je op *mij* reageert.
ik citeerde jou en schreef 'daar ben ik het mee eens.' Duidelijk toch?

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort