Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP elitebook dual boot  (gelezen 1521 keer)

HP elitebook dual boot
« Gepost op: 2018/11/26, 11:42:48 »
Hallo Allen, (Zijnebalorigheid is er ook weer ;) )

Probleem: van mijn werk heb ik een HP elitebook gekregen. Daar mocht ik van systeembeheer een dualboot op zetten. Er staat nu in principe naast windows 10 een LInux Mint 18.? XFCE installatie. Echter, ik krijg geen grub scherm bij opstarten om het os van voorkeur te selecteren.

In plaats daarvan krijg ik de melding: "selected boot image did not authenticate". Deze machine doet sowieso moeilijk over bootable usb's. Ik had al eens daarvoor een dual-boot er op geinstalleerd met Ubuntu Studio. Kreeg toen wel de grub in beeld maar de installatie ging na verloop van tijd moeilijk doen. Dat is de reden dat ik deze heb vervangen door LInux Mint. De installatie op zich lukte dus wel maar de opstart wil niet.

Wat is hier aan de hand en wat kan ik doen?

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: HP elitebook dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/26, 11:59:31 »
Wat je kan proberen:

Bij het opstarten gelijk op <ESC> drukken
Vervolgens F9 kiezen en binnen dat menu staat als het goed is Ubuntu
Als je op Ubuntu klikt krijg ten slotte het Grub-menu te zien en kan je Ubuntu of Mint opstarten
« Laatst bewerkt op: 2018/11/26, 12:06:21 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: HP elitebook dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/26, 12:45:59 »
Wat je kan proberen:

Bij het opstarten gelijk op <ESC> drukken
Vervolgens F9 kiezen en binnen dat menu staat als het goed is Ubuntu
Als je op Ubuntu klikt krijg ten slotte het Grub-menu te zien en kan je Ubuntu of Mint opstarten

Geprobeerd, helaas zelfde melding: could not authenitcate etc etc.....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: HP elitebook dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/26, 12:55:41 »
Je  moet ervoor zorgen dat "Secure Boot" is uitgeschakeld, anders kan geen "niet-geautoriseerd" OS opstarten: de EFI wijst het gewoon af.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: HP elitebook dual boot
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/26, 13:08:21 »
Je  moet ervoor zorgen dat "Secure Boot" is uitgeschakeld, anders kan geen "niet-geautoriseerd" OS opstarten: de EFI wijst het gewoon af.

dat zou wel eens de kern van het hele probleem kunnen zijn. Ik neem aan dat ergens in de bios de functie te vinden is en dus uit is te schakelen. Zo niet ben ik hier weer terug. Nog nooit rekening gehouden met het bestaan van zoiets als een "secure boot". Mijn dank
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: HP elitebook dual boot
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/26, 13:15:15 »
In de secure boot opties alles: legacy support en nog iets op disable gezet. Toen kwam de grub in beeld en kon ik kiezen tussen mint en windows. Nu is laptop linux aan het opstarten doch echt lekker lijkt het apparaat het niet te vinden. Het scherm knippert..... Ruik ik hier een "linuxje-pesten"
 complot?

Uiteindelijk kreeg ik Linux Mint wel opgestart maar het geknipper tijdens het opstarten blijft een vreemd verschijnsel.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/26, 13:19:33 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Phil II

  • Lid
Re: HP elitebook dual boot
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/26, 16:29:38 »
In de secure boot opties alles: legacy support en nog iets op disable gezet. Toen kwam de grub in beeld en kon ik kiezen tussen mint en windows. Nu is laptop linux aan het opstarten doch echt lekker lijkt het apparaat het niet te vinden. Het scherm knippert..... Ruik ik hier een "linuxje-pesten"
 complot?

Uiteindelijk kreeg ik Linux Mint wel opgestart maar het geknipper tijdens het opstarten blijft een vreemd verschijnsel.

er ook aan gedacht " Fast Boot " uit te schakelen ?

uit : https://www.softwaregeek.nl/tips-en-trucs/hoe-lost-u-boot-en-opstart-problemen-op-met-uefi/

"     Snel Starten (Fast Boot) is een UEFI optie die vaak verschilt per verkoper en Windows-versie. ...
... Met Windows 8 is Fast Boot aanzienlijk sneller met het opstartproces door het dwingend overslaan van vele optionele instellingen. Zo zal het bijvoorbeeld altijd direct starten vanaf de primaire harde schijf ongeacht de andere boot-order instellingen die u handmatig zou hebben kunnen instellen."