Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Calc-problemen in Ubuntu 16.04  (gelezen 1313 keer)

Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Gepost op: 2016/05/19, 16:18:39 »
L.S.

Ik heb problemen met Libre Office Calc in Ubuntu 16.04 LTS 64 bit. Bijvoorbeeld, na de opdracht in een database: "Invoegen/Gehele rij" slaat het scherm op licht grijs en loopt het programma vast. Als ik dit doe op een oud laptopje met Lubuntu 32 bit wordt er keurig een Rij ingevoegd/toegevoegd. Weet iemand een oplossing?


Offline vanadium

  • Lid
Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/19, 17:54:09 »
Ik kan dit probleem niet reproduceren op Ubuntu 16.04 met de standaard LO 5.1.2.2. Mogelijk heeft dit probleem te maken met het specifieke bestand.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/20, 00:13:01 »
Apart. Hier gaat het ook goed in Xubuntu 16.04. Maar wat bedoel je met database? Calc is een spreadsheet programma. En wat doet je PC qua processor en geheugenbelasting?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/20, 09:56:20 »
Het betreft een Calc-spreatsheet/database met personalia-gegevens. Circa 800 rijen en 20 kolommen. De machine is een Lenovo 64 bits, smbios-2.7 vsyscall32, memory: 1885MiB.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/20, 10:10:35 »
Hoi Nick,

Nog geen twee GB aan geheugen en dan Ubuntu 16.04 64 bits? Ik denk dat jouw Lenovo wellicht deze wat zwaardere spreadsheet niet kan trekken.

Open eens een terminal en geef de opdracht

inxi -Fxz
en kopieer de reactie hierheen. Kopiëren doe je het beste via het menu van de terminal. Dan hebben we een goed overzicht wat in jouw Lenovo zit.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/20, 10:40:57 »
Ik weet niet of het bij jouw gaat helpen..?
Bij mij bleef de software ook bevroren als ik wilde selecteren en/ of plakken. zowel in Wordd als in Calc
Heb in een oud draaidje iets gevonden over de grafische drivers....Ik heb toen de Nvidia drivers geinstalleerd.
Dit heeft bij mij geholpen...ook in een 64bit omgeving.

Gr Kroontje

Offline vanadium

  • Lid
Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/20, 11:05:06 »
@jvecht, 1.8 GB lukt volgens mij nog wel zeer behoorlijk om Ubuntu (zelfs 16.04) te draaien. Laat ik nu uitgerekend vandaag, op een nieuwe laptop met maar eventjes 16 GB geheugen, een probleem zien met het invoegen/verwijderen van slides in een presentatie. Programma slaat grijs, maar net als wat ik ook bij Nick vermoedt, slaat het programma niet vast. En inderdaad, terwijl ik dit typ komt LibreOffice weer vrij, na goed 15 minuten (!!!) werk. Voor een Calc rekenblad merk ik echter geen enkele vertraging bij het invoegen/wissen. Bij jou is het evenwel mogelijk dat er al swapgeheugen moet aangesproken worden: dat vertraagt dan heel sterk het proces. Laat hem echter eens doorwerken om te zien of het echt vastlopen is dan wel heel traag werken.

@Nick: Controleer ook eens de geheugentoestand: open de terminal en start het programma "top". Terwijl LibreOffice grijs draait, zal je zien dat "soffice.bin" in "top" bovenaan komt te staan met 100 onder %CPU: LO gebruikt de volle processorkracht. Kijk ook op het vijfde lijntje dat begint met KiB Swap. Bij jou zal er vóór "used" een getal verschillend van 0 staan, wat aanduidt dat swap geheugen (= RAM geheugen tijdelijk weggeschreven op de harde schijf) wordt gebruikt.

Als je dat nog niet gedaan hebt, is het mogelijk  interessant je swappiness te verlagen. Dan wacht het systeem langer met het aanspreken van het (zeer, tenzij je een SSD hebt) trage swap geheugen.

De versie op Lubuntu is een oudere versie? En hoeveel geheugen daar?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/20, 12:39:01 »
@jvecht, 1.8 GB lukt volgens mij nog wel zeer behoorlijk om Ubuntu (zelfs 16.04) te draaien. Laat ik nu uitgerekend vandaag, op een nieuwe laptop met maar eventjes 16 GB geheugen, een probleem zien met het invoegen/verwijderen van slides in een presentatie. Programma slaat grijs, maar net als wat ik ook bij Nick vermoedt, slaat het programma niet vast. En inderdaad, terwijl ik dit typ komt LibreOffice weer vrij, na goed 15 minuten (!!!) werk. Voor een Calc rekenblad merk ik echter geen enkele vertraging bij het invoegen/wissen. Bij jou is het evenwel mogelijk dat er al swapgeheugen moet aangesproken worden: dat vertraagt dan heel sterk het proces. Laat hem echter eens doorwerken om te zien of het echt vastlopen is dan wel heel traag werken.

Ik heb niets gezegd over Ubuntu, alleen wat over het betrokken spreadsheet en dat beaam jij met je opmerking over het swapgeheugen. Ik vind het verder best en blijf er wel buiten.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/21, 11:19:22 »
Vanadium, dank voor de uitgebreide reactie. Inderdaad na een kwartier wachten en Calc op grijs blijkt de opdracht te zijn uitgevoerd. Maar dat is natuurlijk geen werken. Wellicht moet er wat aan de swapp gebeuren, maar daarin heb ik geen expertise. Wat ik echter niet begrijp is, dat dezelfde database op dezelfde machine met Ubtuntu 14.04 64 bit geen enkel probleem veroorzaakte. En op een oud emachinetje met een AMD 32 bit (system memory 1019 MiB) met Lubuntu 16.04 en Libre Office Calc ook niet.

Offline jolo

  • Lid
Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/21, 12:13:37 »
Als je nu Ubuntu' Systeemmonitor start op tabblad Grafieken, en start daarna LibreOffice Calc en wijzig met de muis de grootte daarvan, zodat de vensters van beide applicaties kunt zien. Bijvoorbeeld naast elkaar. Dan voer je die handeling van je startpost uit. Post hier zo nodig een afbeelding van die Systeemmonitor.

Eventueel zou je instellingen van LibreOffice kunnen checken en wijzigen. Bijvoorbeeld Extra > Opties >  LibreOffice Calc.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/21, 12:47:41 »
Probeer dit eens om te kijken of LibreOffice Calc daarna nog steeds zo traag is:
  • Ga naar je persoonlijke map (home)
  • In de persoonlijke map, druk op de CTRL-toets, en terwijl je deze ingedrukt houdt, druk op de letter "H". Met deze actie worden alle verborgen bestanden zichtbaar. Zoek naar de map (.config), en klik deze open
  • Eenmaal de map ".config" geopend, zoek naar de map "libreoffice"
  • Klik éénmaal op deze map om het te selecteren. Druk vervolgens op "delete". Daarmee verwijder je alle configuratiebestanden en instellingen van LibreOffice. LET OP: eventuele sjablonen die je in LibreOffice hebt aangemaakt verwijder je hiermee ook. Mocht je dat niet willen, hernoem de map "libreoffice" dan naar bijvoorbeeld "libreofficeOUD" om deze te behouden.
  • Start LibreOffice opnieuw, en doe je handelingen opnieuw om te kijken of LibreOffice nog steeds zo "aan het pruttelen" is.
Laat je ons even weten wat je ervaringen zijn na deze handelingen?  :)

Toevoeging: Ik heb nog even een vraagje ten aanzien van het document die LibreOffice zo laat "kreunen":
  • Is het een document die native is gemaakt in LibreOffice Calc, of is het een document geconverteerd vanuit bijvoorbeeld Microsoft Excel?
  • Bij het invoegen van de rij met de gegevens: is het doel opgemaakt (bijvoorbeeld HTML of een ander soort document), of betreft het kale, onopgemaakte gegevens. Bij het eerste zou het kunnen zijn dat dankzij de meegekopieerde opmaak LibreOffice begint te "stuiteren".
« Laatst bewerkt op: 2016/05/21, 12:58:40 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/21, 13:19:43 »
@jolo
Raad opgevolgd. Systeemprocessor zegt: Processor1 100% Processor2  12,7%

@Marqeaux
Raad opgevolgd. Calc blijft stuiteren.
Het document is een 'native' Calc-document met alleen 'platte tekst'.  Gesaved in twee formaten :  ods (voor mijzelf) en xlsx (voor de medegebruikers met een windows-machine). Beide versies vertonen hetzelfde wangedrag in (zoals gezegd) Ubuntu 16.04 en niet in Ubuntu 14.04 en Lubuntu 16.04

VrGr.
N.L

Offline vanadium

  • Lid
Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/21, 15:21:54 »
Het zal dan wellicht een geheugen kwestie zijn: Ubuntu 16 vereist meer geheugen dan Ubuntu 14 of Lubuntu 16. Mogelijk zit je dan op het randje, zodat er met Ubuntu 16 veel meer swap activiteit is, die alles sterk vertraagt. Voer eens, terwijl Calc "grijs" draait, het commando "free -h" uit en post de uitkomst hier. Zonder concrete informatie kunnen we blijven speculeren.

Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/21, 16:00:29 »
Wat je hooguit nog zou kunnen proberen is de hele inhoud van je Calc-document knippen, en vervolgens met de optie "plakken zonder opmaak" alles inplakken in een schoon Calc-document. Dit zodat je alleen de tekst, cijfers en formules meeneemt. Het liefst de opmaak niet meenemen, want dat is vaak een boosdoener. Opslaan, het nieuwe document even openen en vervolgens kijken of het nieuwe document hetzelfde euvel vertoont als het originele bestand.

Tweede optie, maar dit is wat ingewikkelder: de hele inhoud kopiëren en vervolgens plakken in Gedit, Leafpad of een andere teksteditor. Vervolgens daaruit de hele boel knippen of kopiëren en plakken in een nieuw Calc-document. Als het goed is krijg je dan een dialoogvenster te zien met een aantal opties op welke manier je de gegevens inplakt. Kies daaruit de optie die het best bij je document past, en plak de boel in. Bij deze optie weet je zeker dat je geen "vuiligheid" meeneemt uit het originele document. Vervolgens doe je de handeling die jouw LibreOffice laat stuiteren. Blijft het probleem, dan weet je tenminste zeker dat je document niet de boosdoener van dit probleem is.

Is de LibreOffice die je gebruikt standaard geïnstalleerd, of heb je die vanuit een PPA voorzien van een upgrade naar een nieuwere versie? En Ubuntu zelf: is dit een schone installatie, of is het een upgrade geweest vanuit een eerdere versie? De reden waarom ik dit vraag is omdat bij een upgrade vanuit een oudere versie er weleens onverwachte storingen kunnen optreden in het systeem zelf of in applicaties die vanuit de upgrade zijn opgehoogd naar een nieuwere versie.

Je zou voor de grap eens een live-editie van Ubuntu 16.04 op kunnen starten op dezelfde computer waar het probleem zich voordoet en je document kunnen openen in de LibreOffice-versie die op je livemedium staat. Als het probleem ook dáár terugkomt zou het mogelijk inderdaad een geheugenkwestie kunnen zijn (zoals Vanadium dat aandroeg). Begint LibreOffice niet te stuiteren, dan weet je meteen dat ergens in je systeem er vreemde dingen gebeuren dat niet hoort...

Hopelijk vind je het probleem. Succes in ieder geval....  ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #14 Gepost op: 2016/05/22, 12:41:46 »
@vanadium
Hierbij het resultaat:
free -h
                      total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:           1,8G        710M        194M        147M        980M        980M
Swap:          1,9G        4,5M        1,9G

@Marqeaux
Ik ga er mee aan de slag en laat van mij horen.

Offline cornouws

  • Lid
Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #15 Gepost op: 2016/05/22, 13:18:06 »
Welke versie van LibreOffice? (Zie Help > Over)
Wat staat ingesteld voor Extra > Opties > LibreOffice > Weergave .. OpenGL

Offline vanadium

  • Lid
Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #16 Gepost op: 2016/05/22, 19:33:45 »
@vanadium
Hierbij het resultaat:
free -h
                      total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:           1,8G        710M        194M        147M        980M        980M
Swap:          1,9G        4,5M        1,9G
Je gebruikt dus praktisch geen swap geheugen: jou computer combinatie OS lijkt dus alvast niet het probleem, en we moeten het binnen LibreOffice zoeken.

Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #17 Gepost op: 2016/05/22, 19:35:44 »
Ik heb het probleem gelokaliseerd. In de meest rechtse kolom van de betreffende database zijn "Notities" opgeslagen m.b.t. de gegevens in de bijbehorende Rij. Als ik die kolom verwijder (duurt 15 minuten), blijkt toevoegen/invoegen van een nieuwe Rij of Kolom als van ouds te gaan. Het is dus de 'Notitie-kolom' die de problemen veroorzaakt. Geen idee hoe dat op te lossen. Bovendien blijft de vraag: waarom is dat probleem in Ubuntu 14.04 en Lubuntu 16.04 niet aan de orde? Iemand enig idee?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #18 Gepost op: 2016/05/22, 19:40:45 »
Je hebt inderdaad een bug ontdekt. Het zijn die comments die de boel zo vertragen. Ik probeer je probleem te reproduceren, en bij het kopiëren van een commentaar naar alle andere cellen gaat het al fout (d.w.z. zeer traag).
Mogelijk is dit inderdaad een probleem dat er bij de nieuwere versies ingeslopen is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #19 Gepost op: 2016/05/22, 19:42:38 »
De bug is gekend en werd reeds gerapporteerd: https://bugs.documentfoundation.org/show_bug.cgi?id=76324

Offline cornouws

  • Lid
Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #20 Gepost op: 2016/05/22, 21:11:26 »
Bovendien blijft de vraag: waarom is dat probleem in Ubuntu 14.04 en Lubuntu 16.04 niet aan de orde? Iemand enig idee?

Om die vraag mogelijk te beantwoorden, is het nodig om de versies van LibreOffice te kennen.

Offline cornouws

  • Lid
Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #21 Gepost op: 2016/05/22, 21:18:06 »
De bug is gekend en werd reeds gerapporteerd: https://bugs.documentfoundation.org/show_bug.cgi?id=76324

Mooi.
1. Ik zou adviseren om een nieuwe bug te maken, specifiek melden onder welke omstandigheden de crash/het bevriezen gebeurt, versie LibreOffice en systeem en een testdocument. En vanaf de bekende bug te linken naar de nieuwe.

2. Wil iemand het onderwerp van deze topic aanpassen en melden dat het gaat om een document met > XXX notities :) ?

Re: Calc-problemen in Ubuntu 16.04
« Reactie #22 Gepost op: 2016/05/23, 14:05:27 »
Citaat
2. Wil iemand het onderwerp van deze topic aanpassen en melden dat het gaat om een document met > XXX notities :) ?

Hoe doe ik dat?