Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canonical schrapt budget voor Kubuntu  (gelezen 5342 keer)

Offline Edje29b6

  • Lid
Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Gepost op: 2012/02/07, 17:36:59 »
Canonical stopt met de financiële steun aan Kubuntu.
Daardoor valt de ontwikkeling van de Linuxdistro in handen van de gemeenschap.12.04.

http://www.zdnet.be/news/136120/canonical-schrapt-budget-voor-kubuntu/

Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/07, 17:39:18 »
Ouw, dat is jammer. Gelukkig hebben we een goede gemeenschap :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/07, 17:59:32 »
Ik zei laatst ook al dat ze dat van plan waren, maar toen geloofde niemand me en kijk nu eens...
Wel jammer ja :(

Offline MKe

  • Lid
Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/07, 18:22:58 »
Niet zo best, zeker nu kubuntu eindelijk het niveau heeft gehaald van Ubuntu.

Offline Tom

  • Lid
Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/07, 18:45:00 »
Nu nog Lubuntu en Xubuntu en ze stijgen weer met Ubuntu - unity - gnome 3shell.
Of zie ik dat verkeerd ?.

Overigens werken alle Pearl brillen winkels met kubuntu .. dus wieso geen zakelijke markt ?.
Nu ja zal wel aan mij liggen dat ik het niet begrijp. :rolleyes:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline MKe

  • Lid
Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/07, 19:31:20 »
Ja, het lijkt er wel op dat Unity hen zoveel inspanning kost dat er niets overschiet voor de andere dingen.

Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/07, 19:35:52 »
Ach... uiteindelijk blijkt commercie toch weer belangrijker te zijn. En terecht, als er te weinig aan ondersteuning voor wordt verkocht, is het kennelijk niet levensvatbaar. Maar ik vind het wel een beetje gek... Er werkte sowieso maar 1 persoon aan, dus het zal mss niet veel opleveren, maar ws. ook niet veel kosten. Beetje trieste actie van Cannonical me dunkt...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/07, 19:38:06 »
Enigszins jammer voor Kubuntu, maar er is niet zo heel veel aan de hand, toch?

Xubuntu en Lubuntu worden immers ook alleen vanuit de gemeenschap ontwikkeld, en die draaien ook prima.... Ik ben ervan overtuigd, dat de gemeenschap een belangrijk lid van de Ubuntufamilie als Kubuntu, zal gaan oppakken.

Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/07, 21:59:35 »
Enigszins jammer voor Kubuntu, maar er is niet zo heel veel aan de hand, toch?

Xubuntu en Lubuntu worden immers ook alleen vanuit de gemeenschap ontwikkeld, en die draaien ook prima.... Ik ben ervan overtuigd, dat de gemeenschap een belangrijk lid van de Ubuntufamilie als Kubuntu, zal gaan oppakken.

Nuja, het probleem is meer dat er 6 mensen van Canonical full-time aan Kubuntu werkten. Die 6 mensen, waaronder leider Jonathan Riddell, moeten nu dus gedwongen stoppen. Om full-time in te halen, zullen er dus 12 mensen moeten gaan werken (2x part-time=full-time). En dat is nog niet zo makkelijk te vinden als het lijkt...

Offline siegi

  • Lid
Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/07, 22:01:34 »
Vistaus, die 6 waar jij het over hebt is community ...

Ik weet zelf niet wat voor een effect dit gaat hebben op de kubuntu community. Riddel was toch ergens een vorm van team leader...
« Laatst bewerkt op: 2012/02/07, 22:04:05 door siegi »

Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/07, 22:10:12 »
Vistaus, die 6 waar jij het over hebt is community ...

Ik zat er misschieen beetje naast met 6, maar sowieso Aurélien Gâteau en Michael Casadevall werken ook aan Kubuntu en voor Canonical.
In 2010 waren het er slechts 2, dat zei apachelogger nog op zijn blog (oftewel Riddell en Gâteau). Nu zijn het er dus 3.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/07, 22:18:52 door Vistaus »

Offline Solosimpi

  • Lid
Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/08, 02:14:39 »
Zou jammer zijn, ben erg tevreden met mijn Kunbuntu versie. Betekent dit dat er dan geen nieuwe Kunbuntu versies meer uitkomen? Als dat zo is dan stap ik over op Xunbuntu. Of is Lunbuntu dan toch beter?

Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/08, 09:39:52 »
Zou jammer zijn, ben erg tevreden met mijn Kunbuntu versie. Betekent dit dat er dan geen nieuwe Kunbuntu versies meer uitkomen? Als dat zo is dan stap ik over op Xunbuntu. Of is Lunbuntu dan toch beter?

Nee hoor. Canonical had één persoon werken voor het Kubuntu project die ze nu dus hebben teruggetrokken. De infrastructuur van Canonical (denk bijvoorbeeld aan het hosten van de .iso bestanden) blijft gewoon beschikbaar voor Kubuntu. Het is wel erg jammer voor het project maar naar ik vermoed zeker niet het einde. Xubuntu en Lubuntu die je noemt hebben ook geen door Canonical betaald projectlid aan boord.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/08, 09:42:07 door erik1984 »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/08, 10:18:25 »
Ik denk dat het een voordeel is.
Andere distro's hadden een KDE omgeving die aangepast was aan hun distro.
Bij Kubuntu was dit niet zo.
Bij Xubuntu zie je juist wel een aangepaste Xfce omgeving waardoor het herkenbaar is als Xfce.
De kans is nu dat als de gemeenschap dit gaat doen, dat men ook Kubuntu er meer uit laat springen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/08, 10:24:03 »
Deze strategie van Canonical om te gaan voor één "product" met heel eigen identiteit is al wat langer aan de gang.

Deze beweging laat toe, de afgeleide distributies allemaal op dezelfde voet te behandelen.

Het *is* een aderlating voor Kubuntu, maar deze distributie zal wel standhouden.

Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/08, 14:56:13 »
@erik: Nogmaals, het waren er 3:

Vistaus, die 6 waar jij het over hebt is community ...

Ik zat er misschieen beetje naast met 6, maar sowieso Aurélien Gâteau en Michael Casadevall werken ook aan Kubuntu en voor Canonical.
In 2010 waren het er slechts 2, dat zei apachelogger nog op zijn blog (oftewel Riddell en Gâteau). Nu zijn het er dus 3.

Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/08, 14:57:44 »
Ik denk dat het een voordeel is.
Andere distro's hadden een KDE omgeving die aangepast was aan hun distro.
Bij Kubuntu was dit niet zo.

Dat komt niet door mankracht, dat komt door de doelstelling. Kubuntu heeft als doel een zoveel mogelijk pure KDE-distro te zijn, met name zo min mogelijk distro-patches toevoegen en zoveel mogelijk van upstream aanbieden. Daarom dat er geen specifieke aanpassingen zijn.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/08, 16:11:21 »
Bij Xubuntu kan je kiezen voor de sessie, je kunt n.l. ook kiezen voor een XFCE sessie.
De aanpassingen voor Xubuntu zijn m.i. alleen uiterlijke aanpassingen.
Misschien gaan ze met KDE dezelfde kant op, dan kan je kiezen voor een Kubuntu sessie (voor mensen als Vistaus :lol:) en een KDE sessie voor gebruikers die het puur en alleen om de desktop gaat.

Wanneer dit doorgaat, komt er misschien een Gubuntu als erkende variant met Gnome ............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/08, 16:23:14 »
Nu ja die XFCE sessie vind ik persoonlijk foei lelijk nee zelfs afgrijselijk ,maar de Xubuntu sessie dat is mijn schatteke.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

drum

  • Gast
Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2012/02/08, 16:32:03 »
Deze mededeling op het kubuntuforum gezien, blijkbaar heeft Jonathan Riddell  er nog zin in:
Citaat
Today Jonathan Riddell announced that our favorite Linux distro will no longer have the same support that it has had for almost its entire history.

It is very sad news to hear that Kubuntu will no longer have the "Official" status it has had for many years.
But what exactly does this mean? What will the future bring for the Blue Gears?

I really don't know yet precisely what the changes will be, that may take some time to fully flesh out. But I doubt it. The Kubuntu team is already mostly independent, run mostly with its own personality and ideals that stem from those of Ubuntu. The concept of a highly KDE-centric Linix distribution is still a vital and valid one, one that attracted me back in 2005 when my previous distro was killed off.

Kubuntu ain't going anywhere any time soon. We already have our lovely friendly forum here We have all the hard working packaging Ninjas. We have a large, broad range of users all over the world. We will still be a KDE showcase. We will still have the same set of awesome volunteers. We still have the will and means to do what we are already doing.

What will see change is the level of help from YOU, the user and developer community. Some of us will have to ante up and
kick it into a higher gear. New contributors will be sought and welcomed. Things will move on, yet i do not foresee any upheavals or intense drama.

Yes, I am trying to pep up some unfortunately bad news. We have a great platform to continue working on, so we continue to work on it. It isn't too hard to find the positive amongst all the goodness.

I do want to thank Canonical for providing Jonathan and the Kubuntu community with the resources it has for so long. KDE has benefited imo from the adoption of Kubuntu by its wide range of users, and Canonical and Ubuntu have provided the means for this occur.

Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2012/02/08, 16:55:47 »
Bij Xubuntu kan je kiezen voor de sessie, je kunt n.l. ook kiezen voor een XFCE sessie.
De aanpassingen voor Xubuntu zijn m.i. alleen uiterlijke aanpassingen.
Misschien gaan ze met KDE dezelfde kant op, dan kan je kiezen voor een Kubuntu sessie (voor mensen als Vistaus :lol:) en een KDE sessie voor gebruikers die het puur en alleen om de desktop gaat.

Wanneer dit doorgaat, komt er misschien een Gubuntu als erkende variant met Gnome ............
* Vistaus zucht
Waarom denkt men dat ik nog steeds Kubuntu gebruik terwijl ik het al een jaar niet meer gebruikt heb?
« Laatst bewerkt op: 2012/02/08, 16:57:40 door Vistaus »

Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2012/02/08, 17:23:55 »
* Vistaus zucht
Waarom denkt men dat ik nog steeds Kubuntu gebruik terwijl ik het al een jaar niet meer gebruikt heb?
Misschien wel hierom: http://www.ubukuntu.nl.ae   :P

Maar even on-topic: Ik denk dat het uiteindelijk helemaal niet zo slecht zal zijn voor Kubuntu. Zelf heb ik het nooit de meest stabiele KDE-distro gevonden. Ten opzichte van de reguliere Ubuntu-variant was Kubuntu gewoon de mindere (*). Wellicht dat er uiteindelijk meer mensen vanuit de community aanschuiven om Kubuntu naar een hoger plan te tillen. Kijk maar eens naar Xubuntu, en wat voor sprongen deze variant heeft gemaakt de afgelopen 2 à 3 jaar. En Xubuntu werd, zoals al eerder gezegd, ook niet onderhouden door mensen die op de payroll staan van Canonical.

Kortom: Het is allemaal niet zo erg als het lijkt. Ik denk dat er voor Kubuntu wel een mooie toekomst in het verschiet ligt.  :)

(*) = gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen, afgezet tegen andere KDE-distro's die ik ooit gedraaid heb.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/08, 17:39:17 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2012/02/08, 17:25:30 »
Misschien is het beter voor Kubuntu dat het vanuit een gemeenschap verder wordt ontwikkeld.

Meer dynamisme kan nooit kwaad, en voor Canonical is het waarschijnlijk ook beter om meer te focussen op hun renpaarden. Kan de algemene kwaliteit alleen maar verbeteren.

KDE is mijn meug ook niet, het zal ferm moeten verbeteren eer ik nog eens een spin doe van Kubuntu (of andere KDE-distro's). Maar wie weet kan de gemeenschap die KDE-variant beter op de kaart zetten ... ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2012/02/08, 17:25:31 »
"Welkom op mijn Ubuntu/Kubuntu/E17-website! "
"1-1-2012:
1 tip toegevoegd aan Enlightenment E17."

Yup, erg Kubuntu-like. Mijn site is nu meer algemeen, al behoorlijk lang.

Offline siegi

  • Lid
Re: Canonical schrapt budget voor Kubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2012/02/08, 17:40:15 »
@erik: Nogmaals, het waren er 3:

Vistaus, die 6 waar jij het over hebt is community ...

Ik zat er misschieen beetje naast met 6, maar sowieso Aurélien Gâteau en Michael Casadevall werken ook aan Kubuntu en voor Canonical.
In 2010 waren het er slechts 2, dat zei apachelogger nog op zijn blog (oftewel Riddell en Gâteau). Nu zijn het er dus 3.

In elke blogpost zie ik steeds 1 persoon staan, als ik de linkedin profielen van deze andere opzoek werken ze inderdaad alletwee bij canonical maar niet alletwee aan kubuntu.
Aurélien Gâteau  kde engineer at canonical (Grootte kans dat hij tijdens zijn uren aan kubuntu mag werken, al kende ik hem nog niet)
Michael Casadevall ARM Server Tech Lead at Canonical Ltd. (Wordt niet betaald om aan kubuntu te werken, maar kan het natuurlijk altijd doen tijdens zijn vrije tijd he)