Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Belgian Azerty Keyboard  (gelezen 5342 keer)

Offline RDN

  • Lid
Belgian Azerty Keyboard
« Gepost op: 2021/05/02, 08:32:05 »
Totaal onervaren en nieuw... en waarschijnlijk een domme vraag...
Gisteren Ubuntu 20.4 succesvol geinstalleerd maar ik krijg het Belgian Azerty Keyboard (zie bijlage) niet geinstalleerd.
Als input sources geeft het French (Azerty) profiel het beste resultaat maar speciale karacters komen niet overeen.

Dank voor de suggesties om dit euvel te verhelpen...
Richard

Offline vanadium

  • Lid
Re: Belgian Azerty Keyboard
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/02, 09:48:35 »
Wat bedoel je met "ik krijg het niet geïnstalleerd"? Welke procedure volg je om dit te installeren? Krijg je op één of ander moment een foutbericht? Misschien is de toetsenbordlayout wel geinstalleerd, maar niet actief.

Bovenaan rechts op de zwarte balk, links van het wifisymbool/luidspreker/batterij, zie je wellicht een taalcode. Klik daarop, en je kan kiezen tussen de geïnstalleerde layouts. Voeg er desnoods enkele andere aan toe. Heb je de goede layout gevonden, dan kan je deze verwijderen die je niet gebruikt. Dan verdwijnt die taalcode-indicator.

Heb je meerdere layouts geïnstalleerd, dan is Super+Spatie een sneltoets om te schakelen tussen verschillende toetsenbordlayouts.

Offline RDN

  • Lid
Re: Belgian Azerty Keyboard
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/03, 08:50:04 »
Dank je voor uw reactie Vanadium!
Hoe je een toetsenbord instelling installeerd/parametriseerd heb ik ondertussen begrepen. Bij elke poging heb ik telkens het andere invoerbron verwijdert zodat er slechts één profiel beschikbaar is. Bij elke geinstalleerde toestsenbord kan je ook de layout zien. Ik kan geen vergelijk vinden met het toestenbord dit ik gebruik (een standaard) zie afbeelding in bovenstaand bericht.

Momenteel heb ik als:
  Taal: Nederlands (Nederland)
  Formaten: België (Nederlands)
  Invoerbron: FRANS (Azerty)

In de lijst zie ik nergens een Belgisch profiel als invoerbron
Ik zie wel invoerbronnen als: Nederlands / Nederlands (Macintosh) / Nederland (met Sun dode toetsen) en Nerderlands (Standaard)
Al deze invoerbronnen hebben een Qwerty layout.

Het betreft hier een spiksplinternieuwe installatie (versie 20.4) op een dubbele boot SSD schijf.

Mag ik hopen dat ik niet de enige Vlaamse gebruiker ben en dat men dit type van toetsenbord niet vergeten is bij de installetie setup.

Dank aan allen die mij kunnen helpen!
Richard

Re: Belgian Azerty Keyboard
« Reactie #3 Gepost op: 2021/05/03, 09:06:51 »
Instellingen in mijn installaties met Mint cinnamon 20.1
Als Vlaamse Belg kan je kiezen uit 8 indelingen.
Ik neem steeds "Belgisch" zonder extra uitleg tussen haakjes.

In virtualbox heb ik ubuntu 20 draaien en daar staat het zo:
  Taal: Nederlands (Nederland)
  Formaten: België
  Invoerbron: Belgisch

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Belgian Azerty Keyboard
« Reactie #4 Gepost op: 2021/05/03, 09:25:34 »
Om het makkelijker te maken en snel tot een oplossing te komen doe je in de terminal:
sudo nano /etc/default/keyboard  Je zou dan het volgende moeten zien in dat bestand:
# KEYBOARD CONFIGURATION FILE

# Consult the keyboard(5) manual page.

XKBMODEL="pc105"
XKBLAYOUT="be"
XKBVARIANT=""
XKBOPTIONS=""

BACKSPACE="guess"

Is dit niet het geval bij XKBLAYOUT= dan verander je deze gewoon in "be". Opslaan met CTRL+O en afsluiten met CTRL+X. Herstart en je toetsenbord indeling zou in orde moeten zijn.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Belgian Azerty Keyboard
« Reactie #5 Gepost op: 2021/05/03, 11:40:47 »
Zelf gebruik ik al heel lang US International (zoals onze Nederlandse vrienden), maar ik zie dat er verschillende Belgische layouts zijn: "Belgian", "Belgian (Wang 724 AZERTY)", Belgian (alt. ISO), ...

Klik in de "Region & Language" dialoog op de "+", dan op de drie puntjes, dan nog eens op "Other". De lijst kan je dan filteren op "belgian".

Offline RDN

  • Lid
Re: Belgian Azerty Keyboard
« Reactie #6 Gepost op: 2021/05/03, 14:18:19 »
Nogmaals dank voor de reactie's maar geen van de suggesties heeft kunnen baten....

Ik zie onder invoerbron een ellelange lijst maar geen 'Belgisch'. Wel Benhaals, Berbers, Kalmyk,...

Ook via Terminal sla ik er niet in... Letterlijk, incl quotes ingegeven maar noppes :--)
  - Volledige heropstart of ingave zonder quotes, maar noppes...

Wat moet ik doen om een Belgische invoerbron te verdienen ?

Groetekes


Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Belgian Azerty Keyboard
« Reactie #7 Gepost op: 2021/05/03, 14:36:53 »
Als alles niet helpt doen dan een herinstallatie en let op dat je tijdens de installatie kiest voor Belgisch.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Belgian Azerty Keyboard
« Reactie #8 Gepost op: 2021/05/03, 15:00:26 »
Zeer moeilijk te geloven dat "belgian" daar niet bij zit. Kijk nog eens goed. Anders eens de dialoog sluiten, dan in de terminal

gsettings set org.gnome.desktop.input-sources show-all-sources true

dan nog eens zien of je "belgian" kan vinden.

Offline RDN

  • Lid
Re: Belgian Azerty Keyboard
« Reactie #9 Gepost op: 2021/05/04, 11:53:41 »
@Vanadium: Belgian zit er inderdaad niet bij, raar maar echt waar!
@M_ad: Na herinstallatie en raadgeving lukt dit wel. DIKKE DANK!

Dank aan iedereen !