Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beeldscherm effecten ongedaan maken -> na herstarten wit scherm  (gelezen 1981 keer)

leosyn

  • Gast
Hallo ervaren gebruikers!

Na het ongedaan maken van beeldschermeffecten in 7.04 met NVIDIA-kaart werden instellingen/bestanden automatisch verwijderd. Na herstarten en inloggen krijg ik op een wit beeldscherm.
Ik heb 'ns rondgesnuffeld en dacht: dan maar naar de promt met Alt+Ctrl+F1 en dan ''sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" - en wat geluk.....
Dan verschijnt een melding dat waarschijnlijk de beeldscherminstellingen onjuist zijn. (zou wel eens kunnen kloppen natuurlijk:-(

Kan ik vanaf de cd gewoon opnieuw installeren zonder dat mijn documenten voorgoed weg zijn? (Dit zou misschien de makkelijkste optie voor mij zijn. Ik heb laten zien hoeveel ik weet van commando's = niets dus...)

dank voor elke reactie
groeten Eduard

beeldscherm effecten ongedaan maken -> na herstarten wit scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/20, 08:40:41 »
Dat hangt er vanaf.
Hoe is je harde schijf ingedeeld?
Als je /home-map een eigen partitie heeft, dan blijven die bestanden gewoon staan.
Je moet dan bij de nieuwe install wel aangeven, dat dat je /home-map is.

Succes!

Offline Ivan1986

  • Lid
beeldscherm effecten ongedaan maken -> na herstarten wit scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/20, 09:48:20 »
je kan veel makkelijker te werk gaan.
wat je eerst had gelezen is zeker juist je drukt inderdaad crtl-alt-F1
dan inloggen (paswoort zie je natuurlijk niet) dan typ je
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorgen nog eens paswoord.
Dan krijg je een heleboel blauwe schermen. in tegenstelling tot andere besturings systemen is dit wel goed. LET GOED OP dat jij bij de aller eerste keuze vesa neemt. Verder drukk je maar gewoon op enter dat maakt allemaal niet zo uit.... die kan je later trg goed zetten als het moet. Ben je uit de blauwe schermen we en kan je terug onderaan in de terminal typen. Dan typ je:
sudo rebootnu kom je terug in de grafische interfase van ubuntu. Het beste wat je dan kan doen is gewoon de restricted drivers instaleren van. Die vind je terug in: systeem -> beheer -> beperkt ondersteunde programma's . dan vink je de nvidia trg aan, hij instaleerd trg de juiste files die je nodig hbet. Het enge wat je nog moet doen is opnieuw opstarten. Als alles goed is verlopen werkt je beeldschermkaart terug zoals het moet.

Veel succes
Ivan

aan andere super ubuntu'ers...
Moest ik iets zeggen dat niet klopt verbeter me maar.

leosyn

  • Gast
beeldscherm effecten ongedaan maken -> na herstarten wit scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/20, 18:13:35 »
Merci voor de reacties.

sisosteven: ik geloof niet dat /home-map op een andere partitie staat..
(Ik heb een dual-boot: Ubuntu (standdaard) op de grote nieuwe schrijf en XP op een oudere. In mijn 'windows-tijd'' heb ik heel wat afgepartitioneerd :)

Ivan: het gaat zoals voorspeld (had ik al een paar keer geprobeerd met verschillende opties vega, nv, trident enz), nu dus vesa gekozen.
Echter: na de reboot, het inloggen en het opduiken en verdwijnen van Nautilus wordt het scherm eerst zwart met witte cursorpijl en wordt dan wit.
(Blind klikken op de juiste plekken laat wel de computer uitzetten. Maar ja, wit op wit, dat leest beroerd....) Ik kom dus niet in systeem>>beheer>>beperkt enz.

Moet ik met een of ander comando informatie ophalen?
groeten, Eduard

StevenD

  • Gast
beeldscherm effecten ongedaan maken -> na herstarten wit scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/20, 19:37:23 »
Als je wil herinstalleren kan je jouw documenten via de live-cd proberen te back-uppen. Maar dat is als de andere zaken niet werken natuurlijk.

Offline Ivan1986

  • Lid
beeldscherm effecten ongedaan maken -> na herstarten wit scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/20, 21:14:56 »
ik denk echt... hoe erg het ook voor jou klinkt maar je hebt het (zoals ze hier zeggen) verkloot.... je kan best gewoon opnieuw alles instaleren, en inderdaad zoals Steven zegt doe je best opstarten met live cd en dan via usb alles recuperen. dan alles opnieuw installeren.
Natuurlijk als je de home map op een apparte partitie hebt staan dan kan je gewoon nieuwe install doen en die partitie niet opnieuw formaten. zo behoud je ook alles.
Snapje het of moet ik het langer uitleggen :p

leosyn

  • Gast
beeldscherm effecten ongedaan maken -> na herstarten wit scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/20, 22:18:45 »
Je eerste opmerking is alleszins duidelijk Ivan....
Dat met opslaan via USB voor mij niet.
In de Live-CD-sessie vind ik niets dat op mijn harddisk staat.
Hoe kom ik in die bestandsstructuur?

leosyn

  • Gast
beeldscherm effecten ongedaan maken -> na herstarten wit scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/20, 22:48:26 »
o ja, en als ik blind klikkend afsluit, dan zie ik in een flits nog even het bureaublad.... om me ff te pesten denk ik LOL
(Opnieuw installeren zit ik niet mee. Meteen met een partitie voor de /home natuurlijk. ha! alleen even wat in liveCD onzichtbare bestanden eruit halen dus. hoe?)

Offline Ivan1986

  • Lid
beeldscherm effecten ongedaan maken -> na herstarten wit scherm
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/20, 23:02:54 »
oke derstraks was ik bij iemand op bezoek en moest alles snel gaan. Nu probeer ik opnieuw en duidelijker (wat volgens sommige op dit forum niet van mijn gewoonte is)
ik ga gewoon veronderstellen dat je maar een enkle partitie hebt.
aangzien jou beste oplossing alles opnieuw isntalleren is doe je dit:
1) start op met de live cd.
2) nu kan je naar je home map gaan in natalus (=explorer in wint hoos)
home map vind je normaal: sda2/user/jenaam/......
daar staan je bestanden als ik het me niet vergis
3) steek nu een usb-stick of een externe harde schijf in je pc en kopier alles naar deze schijf wat je wil bijhouden.
4) Nu is alles veilig en kan er niks meer mislopen. en kan je makkelijk alles trg instaleren.

leosyn

  • Gast
beeldscherm effecten ongedaan maken -> na herstarten wit scherm
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/21, 20:51:52 »
zo, flink aan het proberen geslagen:

* met de live-cd kom ik niet bij mijn oude bestanden (in terminal gksudo nautilus)
[hda,hda1, hdb. hdb1, hdb2, hdb5 zijn vande 'owner' staat in de properties vermeld, met 'x-special/device-block'. In de handleidingen die ik geraagdpleegd heb staat dat ik er dan niet aan kan komen] >> hoe vind ik de mappen/krijg ik toegang?

* met alt-ctr-F1 kan ik mijn oude mappen wel vinden (/home/mijnnaam/mappen), maar hoe sla ik de bestanden vandaaruit op op USB?

StevenD

  • Gast
beeldscherm effecten ongedaan maken -> na herstarten wit scherm
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/22, 10:52:24 »
Als je een usb-opslagapparaat aankoppelt, moet je nagaan op welke plaats ie gemount wordt (/media/...). Vanuit een terminal kan je dan via het cp-commando (copy) werken (cp [bronbestand] [doelbestand]) (waarbij je ook mappen kan kopiƫren)
https://wiki.ubuntu.com/NlTerminalHowto
hier vind je info over hoe je het kan aanpakken.

Ik denk toch dat je het zo kan aanpakken. Ik ben ook nog maar net bezig met Linux... Maar dit lijkt me toch wel logisch...

leosyn

  • Gast
beeldscherm effecten ongedaan maken -> na herstarten wit scherm
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/22, 20:01:24 »
Dankjewel stevenD!
Ga ik proberen.