Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Europese garantievoorwaarden op apparaten  (gelezen 1067 keer)

swake

  • Gast
Europese garantievoorwaarden op apparaten
« Gepost op: 2017/03/09, 14:11:19 »
Omdat er hier een klein meningsverschil is i.v.m. de garantievoorwaarden even hier een nieuw topic openen.

De Europese wetgeving i.v.m. algemene garantievoorwaarden op nieuw aangekochte toestellen zegt .

Apparaten aangekocht in een land dat behoort tot de Europese Unie is er een wettelijke garantie van twee jaar , en hier schuilen heel wat achterdeurtjes .

De garantie is van toepassing als de klant kan bewijzen dat het mankement er al was bij aankoop van het apparaat . En Als het een mankement is dat door de fabrikant bekend is moet de klant na bekendmaking door de fabrikant zijn apparaat binnen 6 maanden binnenbrengen .Wanneer de verkoper of de fabrikant het tegendeel kan bewijzen dat de klant zelf de oorzaak is , door bijv. verkeerd gebruik of de verkoper beweert dat de klant zelf al het apparaat geopend heeft ,en zelf willen herstellen heeft en hierdoor de garantie vervalt, heeft de klant het recht juridische stappen te ondernemen om het tegendeel te bewijzen .
Wanneer de klant het apparaat binnenbrengt bij de verkoper , en de verkoper het apparaat zelf niet kan herstellen mag die het apparaat terugzenden naar de fabrikant om te herstellen . De wet zegt wel dat de klant binnen 4 maand terug het apparaat in zijn bezit moet hebben . Heeft de klant binnen 4 maand zijn apparaat niet terug heeft die het recht een nieuw apparaat te vragen zonder enige kosten of zijn geld terug te eisen .
Wanneer een klant een nieuw apparaat koopt , en de verkoper de klant op de hoogte brengt dat er zich mogelijk technische problemen kunnen voordoen en u hiermee akkoord gaat , kan de klant ook geen aanspraak meer maken op de garantievoorwaarden .





swake

  • Gast
Re: Europese garantievoorwaarden op apparaten
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/09, 14:27:42 »
Wat zegt de EU wetgeving ook ?

Wanneer ik een apparaat koop en open thuis de verpakking en het wijkt af van de beschrijving mag men ook zijn geld terug eisen . In het betreffende topic gaat het dus helemaal niet over een afwijking van de beschrijving toen het apparaat aangekocht werd, maar om een zelf gemaakte afwijking .

Re: Europese garantievoorwaarden op apparaten
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/09, 15:11:26 »
Het hele verhaal:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product
https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is

TL;DR
- De eerste 6 mnd ligt de bewijslast bij de verkoper.
- De EU garantie van 2j is een minimun; er is geen wettelijke garantietermijn in NL. Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

swake

  • Gast
Re: Europese garantievoorwaarden op apparaten
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/09, 15:24:18 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Europese garantievoorwaarden op apparaten
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/09, 16:50:33 »
En wanneer ik zelf de HD verwijder, b.v. omdat er vertrouwelijke informatie op staat, is het aan de verkopende en/of garantie gevende partij om aan te tonen, dat hierdoor schade is ontstaan.
Mijn laptop mag en kan ik voor garantie terugbrengen zonder HD.

Dit heb ik een keer gedaan, nadat in de winkel de conclusie was getrokken, dat de hardware een fout had.
Dit had niets te maken met software, dus heb ik ter plekke de HD verwijderd en mee naar huis genomen, in een antistatische verpakking.
Het enige alternatief hiervoor was, om de HD in een werkend apparaat te zetten en deze daar geheel te (laten ?) wissen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.