Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verplaatsen van een werkende distro naar een andere partitie: OPGELET  (gelezen 525 keer)

Ik wou een volledige reorganisatie doen van de volumes op sda
Daarom dacht ik een goedwerkende afgestelde ubuntu16 te verplaatsen van sda6 naar sda9

Dit zou kunnen zoals hier beschreven:
http://drbl.org/faq/fine-print.php?path=./2_System/102_restore_image_to_different_partition.faq#102_restore_image_to_different_partition.faq

Dus, ik nam eerst een image van sda6 via clonezilla.
Vervolgens wijzigde ik in die image de nodige bestandsnamen naar sda9, en in bestand parts eveneens de inhoud in sda9
Dan werd de restore succesvol uitgevoerd in sda9 via clonezilla.

Er zijn problemen die in deze faq niet vermeld worden:
sda9 kreeg dezelfde UUID als sda6
sda9 kreeg dezelfde label als sda6

Achteraf gezien was dit wellicht de reden dat ik de situatie niet recht kreeg.

Alhoewel ik een nieuwe UUID liet bepalen via gparted,
deze nieuwe UUID inschreef in de fstab op sda9,
update-grub in de actieve grub vanop een nog aanwezige ubuntu-14...
Bleef vanuit het GRUB-menu Ubuntu 16 (via sda9) opstarten met de sda6.

Nochtans stonden in /boot/grub/grub.cfg van ubuntu-14 , en de fstab in sda9, de correcte UUID van sda9.

Na meerdere keren alles gecontroleerd te hebben in fstab en grub, heb ik afgezien van deze verplaatsing, en een compleet nieuwe installatie gedaan in sda9.  :(

Wellicht heb ik hier iets over het hoofd gezien, of niet ?
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Nero

  • Lid
Re: Verplaatsen van een werkende distro naar een andere partitie: OPGELET
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/26, 11:35:47 »
Heb je ook gekeken welke partities er in GRUB vermeld staan? Niet de UUID, maar de partitienummers zijn hier van belang, met name set root='hdx,msdosy'

Re: Verplaatsen van een werkende distro naar een andere partitie: OPGELET
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/26, 11:51:30 »
@Nero

Ik heb dat zien staan, doch vond nergens een verband tussen msdosy en sda?

Doch  /boot/grub/grub.cfg wordt gegenereerd via update-grub

Waar haalt de update-grub eigenlijk deze gegevens om ze in  /boot/grub/grub.cfg te zetten?
Want daar stond het waarschijnlijk fout.
Waarschijnlijk is na de restore met clonezilla, naast de overname van UUID en label, ook deze factor overgenomen?
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Nero

  • Lid
Re: Verplaatsen van een werkende distro naar een andere partitie: OPGELET
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/26, 15:19:32 »
msdosx en sdax verwijzen naar dezelfde partities. Grub gebruikt hdm,msdosn (voor MBR schijven) of hdm,gptn (voor GPT schijven); linux gebruik sdmn en maakt hierbij geen onderscheid tussen MBR en GPT.