Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen raid ondersteuning voor MSI 790FX-GD70?  (gelezen 928 keer)

Offline eekie1

  • Lid
Geen raid ondersteuning voor MSI 790FX-GD70?
« Gepost op: 2009/09/02, 11:38:36 »
Ik heb mijn MSI K9N2-platinum doorgeschoven naar mijn tweede computer en een 790FX-GD70 + AM3 processor + DDR3 geheugen aangeschaft. Het oude mobo heeft een nvidia chip het nieuwe een AMD ATI chip.
Ik had windows 7 en ubuntu 9.04 x64 op een raid0 configuratie. Bij het herinstalleren heb ik de oude raid partitionering kunnen behouden (devmapper_nvidia) en windows van een systeembackup terug kunnen zetten. Van ubuntu had ik geen backup. Nu probeer ik opnieuw te installeren, maar de live cd met dmraid geinstalleerd en de alternate cd zien geen raid0 alleen twee lege separate schijven. De fedora live cd ziet de raid0 wel en kan ook worden geinstalleerd. Wordt dit mobo niet ondersteund door ubuntu of had ik op nieuw moeten partitioneren ( met risico dat de windows backup niet meer kon worden gebruikt).

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Geen raid ondersteuning voor MSI 790FX-GD70?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/17, 22:50:36 »
Als je een software RAID gebruikt, dan is deze waarschijnlijk in je Windows installatie geregeld. Wat je dan zou moeten doen is eerst de schijven partitioneren. Je maakt dan op je beide schijven exact dezelfde partities. Vervolgens installeer je windows en stel je daar je mirroring weer opnieuw in. Op de andere partities installeer je dan Ubuntu en hier zou je dan ook de software mirroring aan kunnen zetten. (Ik weet trouwens niet of windows dan nog kan booten, aangezien er een andere bootloader opgezet wordt)

Helaas ben ik nog niet bekend met de manieren waarop dit mirroring uitgevoerd kan worden onder Ubuntu en Windows. Het lijkt me dat dit op deze manier moet gaan werken. Met de Solaris Disk Suite onder Solaris is dit in elk geval mogelijk...

Op dit forum is iemand met hetzelfde probleem, maar ik verwacht dat er softwarematig onder ubuntu (en andere linuxsmaken) wel e.e.a. mogelijk is qua mirroring. Denk bijvoorbeeld aan LVM...
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Re: Geen raid ondersteuning voor MSI 790FX-GD70?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/18, 10:20:03 »
Ja zal eerst moeten vertellen of je software raid gebruikte op die oude computer, of dat je de hardware raid gebruikte van dat andere mobo.

In Linux kan allebei, alhoewel ik software raid prefereer  boven hardware raid omdat dit wat soepeler is en (bijna) altijd werkt.
Hardware raid is vrij onhebbelijk, want wanneer je raid hardware kapot is en je dit vervangt, zal je exact dezelfde moeten gebruiken anders krijg je compabiliteit's problemen.
Zoals je nu ervaart waarschijnlijk.

Effin......

@eXtreem

Adviseer aub geen LVM.
Dit maakt een puinhoop van je HD waardoor het in de toekomst heel erg lastig zoeken is waar de fout zit.
LVM is een leuk programma maar je moet het niet gebruiken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D