Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke laptop kan ik het beste kopen?  (gelezen 15346 keer)

Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Gepost op: 2012/08/11, 10:22:10 »
Ik moet binnenkort een nieuwe laptop aanschaffen.
Het hoeft geen giga ding te zijn.
Ik moet gewoon kunnen (draadloss) internetten, Libreoffice gebruiken en muziek afspelen.
Welk merk kan ik het beste gebruiken en waarom ?
Alvast dank voor jullie advies.
You gotta be hungry !

Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/11, 10:41:57 »
Lenovo.
Waarom? nou die is gewoon goed.

Dell levert ook aardige modellen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/11, 11:12:08 »
Ik ben het volledig eens meg Gandyman. Lenovo is een topmerk. Topkwaliteit voor een leuke prijs, meeste Linuxen werken er out-of-the-box op en hele fijne toetsenborden ook :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/11, 11:41:29 »
Wanneer de laptop niet (vaak) wordt meegenomen en dus meestal thuis wordt gebruikt: Acer, lekker goedkoop.
Wanneer de laptop vaak wordt meegenomen, mechanisch dus erg sterk moet zijn: Lenovo of Toshiba.
Wanneer de laptop met Ubuntu moet werken, neem een live CD mee, bij goede winkels mag je deze gewoon uitproberen.
Wanneer dat niet mag, ik weet b.v. dat er bedrijven zijn, die laptops leveren met Ubuntu (en lid zijn van dit forum), maar ik mag geen reclame maken :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/11, 11:46:38 »
Lenovo zonder meer.

Sommige Toshiba-modellen zijn best de moeite waard, maar opletten met de specificaties (processor/geheugen al dan niet uitbreidbaar/ enz)

Dell zijn vooral de Latitude-reeksen meer dan de moeite waard.

Maar kijk vooral uit naar 'koopjes' zeker nu W8 zijn intrede gaat doen en sommige dingen gewoon gedumpt worden.

Zeker opletten met Asus en de grafische kaarten die erin zitten (Acer ook trouwens) = niet altijd compatibel met Ubuntu.

Edit: ZEKER een merk als Packard Bell mijden !! = rotslechte bouwkwaliteit, en bestaat veelal uit héél exotische hardware die je enkel aan de praat krijgt met Windows.

En Arthur: kijk ook eens uit op de occasie markt: veel professionele laptops van heel goede merken worden soms gewoon afgedankt omdat ze, voor het bedrijf, te 'oud' zijn. Oud zijn ze soms wel, maar meestal uitermate geschikt voor Linux - Ubuntu.
De HP uit mijn onderschrift is er zo eentje dat ik gekocht heb voor amper 110 € (later heb ik het geheugen wat uitgebreid naar 4gb voor een prikje met ook occasie geheugen), Linux draait erop als een speer (alle versies); bouwjaar is 2008 maar wel een professionele bak. Dit louter maar als suggestie.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/11, 12:01:36 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/11, 13:44:56 »
Een kleine opmerking, hier staat een desktop, een Pentium-3 op 1GHz met 1Gb geheugen.
Met Xubuntu er op is deze computer sneller, dan een moderne met een ander OS en een vertragend antivirus programma.
Voor een laptop moet hetzelfde gelden.............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/11, 13:52:22 »
[offtopic]

Wanneer dat niet mag, ik weet b.v. dat er bedrijven zijn, die laptops leveren met Ubuntu (en lid zijn van dit forum), maar ik mag geen reclame maken :lol:

Volgens mij valt  het niet onder reclame volgens de definitie van de forumregels als jij op verzoek een bedrijf zou adviseren. Zie de toelichting op de forumregels: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Moderators/Regels/Toelichtingen#Forumregel_9

Citaat
Forumregel 9

9. Reclame, personeelswerving en commerciële activiteiten zijn niet toegestaan. Het plaatsen hiervan kan per direct een ban opleveren. **

** Uitzondering wordt gemaakt voor reclame geplaatst door teamleden m.b.t. partners van Ubuntu-nl en in algemeen voor de forumonderdelen vraag en aanbod.

Gebruikte termen

reclame: publieke aanprijzing van wat men verkoopt; georganiseerde activiteit om de kooplust of de publieke opinie in een bepaalde richting te sturen.

commercieel: handel betreffend.
Uitleg

Het is niet de bedoeling dat forumleden ongevraagd allerlei commerciële producten gaan aanprijzen. Een uitzondering hierop zijn de draden: "Wat is jouw laatste aanwinst?" (mits het eigen aankopen betreft.) Het vraag en aanbod gedeelte mits het aan de regels daarvoor voldoet, "Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc." voor het aanprijzen van software die je waardeert.)

Je verkoopt zelf niets (geen publieke aanprijzing van wat je verkoopt), en adviseert niet stelselmatig bepaalde zaken (geen georganiseerde activiteit, niet in opdracht), en alleen in antwoord op een vraag, dan lijkt mij er weinig aan de hand.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/11, 20:17:17 »
Ik moet binnenkort een nieuwe laptop aanschaffen.
Het hoeft geen giga ding te zijn.
Ik moet gewoon kunnen (draadloss) internetten, Libreoffice gebruiken en muziek afspelen.
Welk merk kan ik het beste gebruiken en waarom ?
Alvast dank voor jullie advies.
Ik heb net een Dell Vostro 3450 gekocht (met de 90 wattuur batterij) en ben daar erg tevreden mee.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/12, 10:20:34 »
Ik ben het volledig eens meg Gandyman. Lenovo is een topmerk. Topkwaliteit voor een leuke prijs, meeste Linuxen werken er out-of-the-box op en hele fijne toetsenborden ook :)

kan ik me goed voorstellen, maar let even hierop:
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-125058
Citaat
Garantie van de fabrikant
Service & Support:   Beperkte garantie - 1 jaar
dit maakt lenovo dus net zo erg als apple!
volgens de Europese wetgeving moet je namelijk minimaal 2 jaar krijgen op elektronica.
Toshiba daarentegen geeft 2 jaar.

Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/12, 10:30:25 »
Oh, dat ligt aan Lenovo? Centralpoint zegt dat Lenovo 2 jaar garantie geeft en Misco ook.


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/13, 09:06:44 »
Nee. Alle technologie is verouderd, en de batterij is van dezelfde capaciteit als de gemiddelde oplaadbare penlite.

Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/13, 10:40:39 »
Ok, Lenovo is nog helemaal niet aangeraden in dit topic  :laugh:
Ik raad ook een Lenovo aan, zelf heb ik een Thinkpad van Lenovo en die dingen overleven alles. Sommige modellen zijn wel wat prijzig. Maar de Thinkpad Edge serie moet wel goed zijn, is betaalbaar en ook stevig.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/13, 10:57:11 »
Ik dacht zelf aan :
http://www.paradigit.nl/paradigit/product/zpr_01lap/01_laptops/productdetails/80005155/asus_x101ch_blk049s_black_10_n2600_1_320_w7/90oa3pb22111j81e33qq/default.aspx

Is dat goed gedacht ???

Simpel: zoals Timo al aangeeft: verouderd, en vooral te licht (en dan ben je meteen heel beperkt)
Voor hetzelfde geld heb je al een occasie Lenovo Thinkpad (reeksen T410 e.d.) met toch heel wat betere specificaties en (niet onbelangrijk) een toch groter scherm dan een 10' ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/13, 11:00:20 »
Ik ben het volledig eens meg Gandyman. Lenovo is een topmerk. Topkwaliteit voor een leuke prijs, meeste Linuxen werken er out-of-the-box op en hele fijne toetsenborden ook :)

kan ik me goed voorstellen, maar let even hierop:
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-125058
Citaat
Garantie van de fabrikant
Service & Support:   Beperkte garantie - 1 jaar
dit maakt lenovo dus net zo erg als apple!
volgens de Europese wetgeving moet je namelijk minimaal 2 jaar krijgen op elektronica.
Toshiba daarentegen geeft 2 jaar.

Ik vrees dat 4launch hiervoor gekozen heeft.

Er staat carry in garantie:
En dit is 1 van de 4 garantie vormen die Lenovo aanbied.

En Lenovo dient zich ten alle tijden netjes aan de Europese wetgeving te houden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/08/13, 11:25:25 »
Het aardige van mijn Lenovo B570e flaptop is, dat-ie onderop een heel groot luik heeft, waardoor je makkelijk bij de meeste onderdelen van de flap kan komen. Erg handig als je dingen wil vervangen. Kast is behoorlijk stevig, toetsenbord voelt prettig aan met grote toetsen en zelfs een numeriek toetsenblokje.

Nadelig vind ik dan wel weer het sterk spiegelende scherm (tip: koop nooit een flaptop via een webwinkel, voordat je 'm eerst in het echt hebt gezien).

Ook werkt 't ingebouwde draadloze Atheroskaartje (wifi) niet echt lekker: onder Windows lukt 't 'm nog net, om alleen het allersterkste draadloze netwerk te "zien" en daar een verbinding mee op te bouwen. Alle andere ziet hij niet eens, terwijl zelfs mijn kleine netboekje er op die locatie al zes ziet! Onder Linux ziet-ie meestal geen enkel draadloos netwerk, en als-ie er al eentje ziet, dan kan hij er geen stabiele verbinding mee opbouwen. Kortom: rotkaartje....
« Laatst bewerkt op: 2012/08/13, 11:27:18 door Pjotr »

Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/08/13, 11:44:57 »
@Pjotr: die kan je makkelijk verwisselen met b.v. een broadcom-kaartje (het slot is meestal een miniPCI dus compatibel met veel gangbare wifi-kaartjes) . Die Atheroskaartjes gooi ik er meestal direct uit.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/08/13, 12:00:57 »
@Pjotr: die kan je makkelijk verwisselen met b.v. een broadcom-kaartje (het slot is meestal een miniPCI dus compatibel met veel gangbare wifi-kaartjes) . Die Atheroskaartjes gooi ik er meestal direct uit.
Dat lijkt me inderdaad een goed idee. Ik heb 't kaartje er al eens uitgehaald om het te bekijken, dus vervanging is simpel te doen. Heb je een tip voor een bepaald Broadcomkaartje (liefst met koppeling naar webwinkel)?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/08/13, 12:02:49 »
Eerst even kijken of het een Mini pci is of een Mini PCIe! Er zit nl. een groot verschil tussen die twee ;)

Smal kaartje = Mini PCIe
Breed kaartje (iets smaller dan een Sodimm) = Mini PCI

Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/08/13, 12:12:57 »
IDD eerst checken wat voor sock hij heeft.

Dit is een heel leuk kaartje wat goed werkt en niet duur is:
Intel Centrino Advanced-N 6205 Wi-Fi PCIe Mini Card 802.11a/b/g/n Half-Height $ 27.-

Ze hebben ook een NL site echter daar staat hij niet, maar met een telefoontje is veel te regelen.
Of je moet nog een andere toko kunnen vinden die hem levert.

Kaartje nu ingebouwd in 5 test computers en het werkt goed.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/08/13, 12:21:41 »
Deze is het (zie bijlage bij dit bericht). Ik heb 'm er gelijk even uitgeschroefd...

Lijkt me PCI-e mini?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/08/13, 12:40:03 »
Mini PCIe inderdaad. Kun je overal krijgen :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/08/13, 15:00:43 »
Gekozen voor dit Intel Centrinokaartje (was de goedkoopste  :P ):
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-125216

Intel-info:
http://www.intel.com/content/www/xa/en/wireless-products/centrino-wireless-n-105.html

Ben benieuwd. Als-ie niet goed werkt, dan ben ik maar een tientje kwijt, en kan ik alsnog 't ding kopen dat Gandyman aanraadde.

Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/08/13, 19:43:42 »
Aangezien nog niemand dit gedaan heeft, zal ik het maar doen: koop een MacBook.

Toegegeven, je kan goedkopere laptops vinden bij andere leveranciers; maar van zo gauw je een diepgaande vergelijking gaat doen met wat anderen aanbieden zie je dat je in dezelfde prijsklasse zit of zelfs dat Apple een uniek aanbod heeft.

Nadeel is wel dat je gaat mogen prullen om Ubuntu aan de praat te krijgen (aangenomen dat je het niet virtueel bovenop OS X wilt draaien) — maar persoonlijk zie ik geen reden om Ubuntu in dualboot te draaien op een Mac: OS X lijkt enorm veel op Ubuntu qua gebruik. Het is Unix, bijna alle programma's voor Ubuntu draaien ook op Mac, heel veel games en andere commerciële software die niet draaien op Ubuntu werken wel op Mac, installatie van nieuwe software is doodeenvoudig (drag & drop, app store of homebrew voor commandline-applicaties). Zou je toch noch per sé Ubuntu willen kan dat in VMware (maar ik heb hem bijna nooit meer gestart).

De MacBook is 13" en daarmee tussen een gewone laptop en een netbook — ongeveer zo groot als een A4-pagina — en dus zeer gemakkelijk mee te nemen. De hardware is vrij hoge kwaliteit, alhoewel de specs lager zullen liggen dan een 15 inch laptop van een andere fabrikant — logisch, je kan nu eenmaal minder in een 13" laptop steken.

De behuizing is uit één stuk gemaakt (unibody) en dus erg solide. Batterijleven is enorm goed, je kan wel 6 uur werken zonder de netstroom in te pluggen. Trackpad is geweldig om mee te werken — ik erger mij altijd dood aan de piepkleine trackpads van andere merken. Toetsenbord is zeer aangenaam om op te typen en groot genoeg. De Mac heeft een HD-camera en redelijk goede microfoon, dus videochatten gaat goed. Het scherm ziet er enorm helder uit. Huidige modellen maken ook veel minder lawaai. Je moet geen schrik hebben dat je laptop heet loopt.

Als er iets scheelt ben je wel verplicht om hem terug naar de Apple Store te brengen — Apple integreert alle onderdelen direct op het moederbord wat het onmogelijk maakt om zelf iets te vervangen of te veranderen, maar dit zorgt er wel voor dat de specs hoger liggen dan tegen dat ze vervangbare off-the-shelf componenten zouden gebruiken.

Conclusie: als je het geld hebt en niet een die-hard Ubuntu-lover, probeer een Mac. Zoals een recent "bekeerde" vriend van mij zei: "Er zijn twee soorten mensen: zij die van Mac houden, en zij die het nooit gebruikt hebben."

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke laptop kan ik het beste kopen?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/08/13, 20:59:55 »
Aangezien nog niemand dit gedaan heeft, zal ik het maar doen: koop een MacBook.
:o

persoonlijk zie ik geen reden om Ubuntu in dualboot te draaien op een Mac (.....) Zou je toch noch per sé Ubuntu willen kan dat in VMware (maar ik heb hem bijna nooit meer gestart).
:o  :o

Ongepast op dit forum. Trolgedrag. En dat weet je donders goed, al jaren. Want dit is niet de eerste keer, dat dit tegen je wordt gezegd. Als je zo dolgelukkig bent met je Mac dat je geen behoefte meer hebt aan Ubuntu, wat doe je dan nog hier? Ga dan vreselijk blij zitten wezen op een Macforum, samen met je zielsverwanten....

Inhoudelijk: met een Mac betaal  je veel meer dan voor vergelijkbare ijzerwaar (in de kast) van andere leveranciers. En dat alles voor de twijfelachtige eer om in een gouden kooi te mogen plaatsnemen, waarin je voor iedere ademteug je portemonnee moet trekken.

Apple is een griezelig bedrijf, nog akeliger dan Microsoft.... En dan heb ik het nog niet eens over Apple's misdadige betreurenswaardige pogingen om technologische vooruitgang af te remmen en geld te slaan uit het afpersen van andere bedrijven (wegens "inbreuken op intellectueel eigendom", kots kots).
« Laatst bewerkt op: 2012/08/13, 21:32:30 door Pjotr »