Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Muziek cd kopieren (rippen) naar HD (opgelost)  (gelezen 2000 keer)

Muziek cd kopieren (rippen) naar HD (opgelost)
« Gepost op: 2013/10/26, 09:12:37 »
Hoe kan ik met een standaard Ubuntu programma een muziek CD naar harde schijf rippen, zodat ik de CD weg kan doen en ruimte in mijn kast krijg? :)

Met Brasero kun je alleen kopieren naar een andere CD, dat wil ik nou net niet.
Die muziek zet ik dan later  op een SD kaart in mijn Garmin voor muziek onderweg. :)

Er gebeurt nu wat in Rhytmbox, ik hoor de CD af en toe draaien en er loopt onderaan het scherm langzaam een balkje.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/26, 17:33:24 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline vanadium

  • Lid
Re: Muziek cd kopieren (rippen) naar HD
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/26, 09:26:44 »
Dat is lang geleden! O ja! CD's rippen! Vroeger had je standaard "sound juicer" in Ubuntu, maar nu is dit iets wat je moet kunnen doen met de muziekspeler Rhythmbox. Dat moet het zowat zijn: anders wordt het installeren van een programma via softwarecenter.

Re: Muziek cd kopieren (rippen) naar HD
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/26, 10:07:34 »
Sound juicer. Werkt super en werkt simpel. Je kan ook makkelijk opgeven hoe je het eindresultaat wil opslaan (bijv. als ogg of als mp3).

Zit gewoon in het softwarecenter.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Muziek cd kopieren (rippen) naar HD
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/26, 11:51:45 »
Kan Rhythmbox ook weer de metadata ophalen tegenwoordig? Als Rhythmbox dat kan lijkt me dat ook het aangewezen programma. Daarna zou ik Sound Juicer proberen.

Mocht dat niet werken dan raad ik zelf K3B aan (gewoon in het softwarecentrum te vinden). Het is een brandprogramma voor KDE maar de ripfunctionaliteit is uitstekend. Metadata wordt doorgaans keurig gevonden en je kunt rippen naar verschillende formaten en de kwaliteit instellen.

Re: Muziek cd kopieren (rippen) naar HD
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/26, 12:48:33 »
Kan Rhythmbox ook weer de metadata ophalen tegenwoordig? Als Rhythmbox dat kan lijkt me dat ook het aangewezen programma. Daarna zou ik Sound Juicer proberen.

Mocht dat niet werken dan raad ik zelf K3B aan (gewoon in het softwarecentrum te vinden). Het is een brandprogramma voor KDE maar de ripfunctionaliteit is uitstekend. Metadata wordt doorgaans keurig gevonden en je kunt rippen naar verschillende formaten en de kwaliteit instellen.
Wat dat betreft is Rhythmbox superieur!Als het bestand niet meer de goede naam heeft kan die de goede naam  gewoon weer geven als je dat bestand af laat spelen.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Muziek cd kopieren (rippen) naar HD
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/26, 17:32:54 »
Kan Rhythmbox ook weer de metadata ophalen tegenwoordig? Als Rhythmbox dat kan lijkt me dat ook het aangewezen programma. Daarna zou ik Sound Juicer proberen.

Mocht dat niet werken dan raad ik zelf K3B aan (gewoon in het softwarecentrum te vinden). Het is een brandprogramma voor KDE maar de ripfunctionaliteit is uitstekend. Metadata wordt doorgaans keurig gevonden en je kunt rippen naar verschillende formaten en de kwaliteit instellen.

Ehhh, is Metadata artiest gegevens enz? :)
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Muziek cd kopieren (rippen) naar HD
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/26, 19:24:57 »
Kan Rhythmbox ook weer de metadata ophalen tegenwoordig? Als Rhythmbox dat kan lijkt me dat ook het aangewezen programma. Daarna zou ik Sound Juicer proberen.

Mocht dat niet werken dan raad ik zelf K3B aan (gewoon in het softwarecentrum te vinden). Het is een brandprogramma voor KDE maar de ripfunctionaliteit is uitstekend. Metadata wordt doorgaans keurig gevonden en je kunt rippen naar verschillende formaten en de kwaliteit instellen.

Ehhh, is Metadata artiest gegevens enz? :)

Inderdaad.