Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Beveiliging PC  (gelezen 725 keer)

Offline loti

  • Lid
[OPGELOST]Beveiliging PC
« Gepost op: 2013/05/27, 21:35:41 »
Hallo.

Mijn pc kan ik bij het opstarten beveiligen met een wachtwoord,  maar wanneer iemand met een live usb-stick  deze pc opstart kan   met gparted  de gehele harde schijf worden gewist.

Hoe kan ik dit beveiligen?


« Laatst bewerkt op: 2013/05/28, 22:24:44 door loti »

Re: Beveiliging PC
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/27, 21:38:16 »
Opstarten van USB uitschakelen in het BIOS.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Beveiliging PC
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/27, 21:38:29 »
fysieke toegang tot je systeem= einde verhaal/roottoegang.
helaas. bioswachtwoorden zijn een kleine hindernis.

Offline Tom

  • Lid
Re: Beveiliging PC
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/27, 21:53:53 »
Verwacht u dan dat er allerlei personen met een linux stick rond en in uw PC gaan snuffelen.
Ergens in of aankomen is nooit 100% te voorkomen voor kwaadwillende ,rondje prikkeldraad misschien.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Beveiliging PC
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/27, 21:55:16 »
Verwacht u dan dat er allerlei personen met een linux stick rond en in uw PC gaan snuffelen.
Ergens in of aankomen is nooit 100% te voorkomen voor kwaadwillende ,rondje prikkeldraad misschien.

Zoals ik al zei kun je wel USB-opstart uitschakelen in de meeste BIOSsen dus er is wel wat aan te doen.
Maar je hebt wel gelijk met die eerste zin. Zolang Linux geen marktaandeel boven de 10% krijgt zou ik me geen zorgen maken dat iemand even langskomt met een stickie :)

Offline loti

  • Lid
Re: Beveiliging PC
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/27, 22:05:45 »
Nu kan ik weer rustig slapen!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Beveiliging PC
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/27, 22:21:10 »
wanneer iemand met een live usb-stick  deze pc opstart kan   met gparted  de gehele harde schijf worden gewist.

Hoe kan ik dit beveiligen?
Door regelmatig een back-up te maken en die op veilige afstand te bewaren. En, zoals gezegd, opstarten van USB (CD/DVD) uitschakelen en een wachtwoord op het wijzigen van bios-instellingen zijn een drempel die een kwaadwillende waarschijnlijk extra tijd kost.

Zolang Linux geen marktaandeel boven de 10% krijgt zou ik me geen zorgen maken dat iemand even langskomt met een stickie :)
Ik kan het niet onderbouwen maar mijn verwachting is dat het "marktaandeel" van Linux ver boven de 10% uitkomt bij lieden die interesse hebben in het soort rottigheid waar de vraagsteller het over heeft.  8-)

Het opstarten van een live usb-stick is (bewust maar voor een ander doel) erg eenvoudig gemaakt: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieLiveUSB
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Beveiliging PC
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/27, 22:33:36 »
Ik kan het niet onderbouwen maar mijn verwachting is dat het "marktaandeel" van Linux ver boven de 10% uitkomt bij lieden die interesse hebben in het soort rottigheid waar de vraagsteller het over heeft.  8-)

Uhm, je weet toch wel dat ik het over marktaandeel had in de markt en niet marktaandeel onder hackers?

Re: Beveiliging PC
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/27, 22:52:44 »
Het hebben over een marktaandeel is breed als je niet duidelijk zegt over welke markt het gaat. Het marktaandeel van Linux op telefoons is ver boven de 60%, net als op servers. Als desktop-OS is het nog geen 10%, maar onder hackers is het ver boven die 10%.
En ik denk dat hier het hacker-aandeel meest relevant is. Daarnaast zijn er weinig die Windows op een USB heeft staan. (niet dat daar je schijf niet leeg gegooit mee kan worden.)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Beveiliging PC
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/27, 23:07:59 »
Uhm, je weet toch wel dat ik het over marktaandeel had in de markt en niet marktaandeel onder hackers?
Gemiddelde/normale mensen (en daaronder is het marktaandeel nog < 10%) halen het niet in hun hoofd om de harddisk van een ander moedwillig te wissen met een Linux live USB stick.

De noodzaak/motivatie je pc hiertegen te beveiligen verandert niet veel als het "algemene marktaandeel" van linux toeneemt.  8-)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline loti

  • Lid
Re: Beveiliging PC
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/27, 23:12:57 »
Ik ga het CBS maar eens raadplegen.

Re: Beveiliging PC
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/28, 00:12:43 »
Het hebben over een marktaandeel is breed als je niet duidelijk zegt over welke markt het gaat. Het marktaandeel van Linux op telefoons is ver boven de 60%, net als op servers.

Dus op een telefoon kan ik een USB-stick booten?
* Vistaus zucht
De TS heeft het toch over een COMPUTER of niet? En daar reageer ik op dus het mag toch wel duidelijk zijn dat ik het over desktop Linux had?

Re: Beveiliging PC
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/28, 07:14:06 »
In de tijd dat ik ben opgestart met een live cd, heb ik de harde schijf er al uitgehaald, gaat veel sneller.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Beveiliging PC
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/28, 07:25:17 »
In de tijd dat ik ben opgestart met een live cd, heb ik de harde schijf er al uitgehaald, gaat veel sneller.
Of heel de PC meegenomen....  :)