Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DJ/audio-software voor in clubhuis/café  (gelezen 7154 keer)

Offline Smetsers

  • Lid
DJ/audio-software voor in clubhuis/café
« Gepost op: 2008/12/15, 22:08:40 »
In het clubhuis van de vereniging waar ik het één en ander voor doe heb ik een aantal jaren geleden een PC met XP (AMD Duron nogwat) weggezet om daar de muziek op af te spelen die we eerst afspeelden met CD-spelers. Dit is uiteraard een stuk handiger dan continue CD's in en uit de CD-spelers te halen en het geeft ook minder rotzooi.

Inmiddels is de PC echter ongelofelijk sloom geworden (en stopt de muziek ook af en toe) en ik heb niet het idee dat dit verbeterd kan worden door XP een keer opnieuw te installeren. Mijn idee is dan ook om Xubuntu te installeren en daar voortaan mee te gaan werken. Momenteel spelen we de muziek af met Traktor DJ Studio 2.x (zie afbeelding) wat gewoon een fijn programma is om mee te draaien (misschien ook omdat iedereen het gewend is). Het is een zeer uitgebreid programma met een heleboel functies die we eigenlijk niet eens nodig hebben, maar ach, er valt soms wel eens om te lachen als degene die staat te draaien een nummer van Jan Smit begint te "scratchen". Meestal heb ik Traktor dan ook zo ingesteld dat alle "overbodige functies" niet te zien zijn op het scherm.



Echter kan ik nu wel aan de slag gaan om Traktor draaiende te krijgen op Xubuntu maar ik vermoed dat er uiteraard ook programma's zijn voor Linux die wellicht net zo goed zijn als Traktor. Ik ben al behoorlijk aan het zoeken geweest maar omdat ik door de bomen het bos niet meer zie (verschillende programma's, verschillende plugins) zou ik graag vragen of iemand misschien hier al eens eerder mee bezig is geweest. Ik heb gekeken naar programma's als Exaile en Amarok, maar deze zitten zoals ik ze heb ervaren te moeilijk in elkaar. Degenen die bij ons achter de draaitafel staan zijn vaak allergisch voor computers en het moet dan ook echt zo simpel mogelijk zijn. Allerlei zaken als radiostreams en iPod gedoe moeten dan ook niet op het beeldscherm te zien zijn. Wat ik zoek is dan ook een programma met een globale structuur zoals die van Traktor of een vergelijkbaar programma wat vaak geïnstalleerd is op de PC's die in café's staan. Het programma moet er ongeveer als volgt uitzien en/of de volgende eigenschappen hebben:

  • Twee decks, A en B (niet per sé, maar wel fijn)
  • Nummers moeten "geleidelijk" in elkaar kunnen overlopen. Dus nummer 2 moet bijvoorbeeld beginnen te spelen als nummer 1 aan zijn laatste 10 seconden bezig is.
  • Gemakkelijk een playlist kunnen maken en playlists op kunnen slaan.
  • Goede zoekfunctie op titel van het nummer en artiest. Zoeken op album hoeft toch niet omdat vaak geen mens weet hoe het album heet.
  • Programma moet MP3, FLAC en OGG vorbis af kunnen spelen.
  • Indexering op meest gedraaid zou een mooie optie zijn.
  • Programma moet fullscreen gebruikt kunnen worden.
  • Het voor kunnen beluisteren van een nummer door middel van een hoofdtelefoon zou een fijne optie zijn
  • Een goede update-functie van de audio-collectie
  • Maar vooral: het programma moet eenvoud uitstralen. Degenen die vaak staan te draaien hebben meestal absoluut geen verstand van computers en het moet hen binnen een paar seconden duidelijk zijn hoe het programma werkt.

Ik ben overigens al bezig geweest met Mixxx, maar dit vind ik wel zo'n brak programma dat het mij een slecht idee lijkt om daar mee te beginnen.

In ieder geval alvast bedankt voor tips/opmerkingen.

Offline Mario

  • Lid
Re: DJ/audio-software voor in clubhuis/café
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/15, 23:12:23 »
Ben je hier iets mee is java gebaseerd (bij mij laat het geluid wel te wensen over)
http://www.ultramixer.nl/index.php?page=download
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Offline mp

  • Lid
Re: DJ/audio-software voor in clubhuis/café
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/16, 10:01:16 »
Voor zover ik weet kan Rhythmbox alles, behalve, voor zover ik weet:
*Twee decks, A en B (niet per sé, maar wel fijn)
* FLAC - ik weet niet eens wat dit is ;)

[edit: ik heb wat rondgesnuffeld en gevonden dat FLAC wel te spelen valt met Rhythmbox, als je de goeie codecs enzo installeert. Als je Pjotr's handleiding - of die van de wiki - volgt komt dat wel in orde.]
« Laatst bewerkt op: 2008/12/16, 10:06:09 door mp »

Re: DJ/audio-software voor in clubhuis/café
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/16, 11:53:55 »
inderdaad, in de kraakkroeg waar ik vaak kom wordt gewoon met rythmbox gedraaid, en dat gaat prima. je hebt idd geen twee decks, maar dat maakt het (mijns inziens) toch aleen maar lastig. in rythmbox kun je relaxed een playlist klaarzetten, en rustig aan de bar gaan zitten wachten tot ie weer nieuwe playlist nodig heeft...

Re: DJ/audio-software voor in clubhuis/café
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/16, 16:58:09 »
Mixxx: http://www.mixxx.org
Is min of meer de Linux tegenhanger van Traktor.

    * Twee decks, A en B (niet per sé, maar wel fijn) Check!
    * Nummers moeten "geleidelijk" in elkaar kunnen overlopen. Dus nummer 2 moet bijvoorbeeld beginnen te spelen als nummer 1 aan zijn laatste 10 seconden bezig is. Check! Met Mixxx kun je ook beats syncen en pitch aanpassen (zowel vinyl emulatie als time stretch).
    * Gemakkelijk een playlist kunnen maken en playlists op kunnen slaan. Check!
    * Goede zoekfunctie op titel van het nummer en artiest. Zoeken op album hoeft toch niet omdat vaak geen mens weet hoe het album heet. No Go! Die functionaliteit heeft Mixxx niet.
    * Programma moet MP3, FLAC en OGG vorbis af kunnen spelen. Check!
    * Indexering op meest gedraaid zou een mooie optie zijn. No Go!
    * Programma moet fullscreen gebruikt kunnen worden. Check!
    * Het voor kunnen beluisteren van een nummer door middel van een hoofdtelefoon zou een fijne optie zijn  Check! Mixxx ondersteunt ook twee geluidskaarten, de een kun je dan gebruiken als headphone monitor en de ander als output.
    * Een goede update-functie van de audio-collectie No Go!
    * Maar vooral: het programma moet eenvoud uitstralen. Degenen die vaak staan te draaien hebben meestal absoluut geen verstand van computers en het moet hen binnen een paar seconden duidelijk zijn hoe het programma werkt. Check!
« Laatst bewerkt op: 2008/12/16, 17:04:46 door AutoStatic »

Re: DJ/audio-software voor in clubhuis/café
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/17, 12:07:31 »
Hij zei juist dat ie Mixxxx niet fijn vond ;)

Re: DJ/audio-software voor in clubhuis/café
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/17, 13:54:07 »
Ah overheen gelezen. ^-^
Maar als je mixxx een brak programma vindt dan houdt het op denk ik, of je moet Traktor gebruiken onder wine, dat werkt op zich redelijk.

Re: DJ/audio-software voor in clubhuis/café
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/18, 13:25:43 »
Ik heb gezien dat traktor 3.0 gepost is op usenet. Ik heb hem gedownload en kreeg hem via wine niet aan de gang (een of andere dll bestand kon hij niet vinden).

Uiteraard wel via virtual box (xp image), maar dat is niet de bedoeling neem ik aan.

Gr Karel,

Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com


Re: DJ/audio-software voor in clubhuis/café
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/18, 20:09:01 »
Ik zou Amarok aanraden.
Dat is helemaal niet moeilijk en een super, super fijn programma.
Als je daar eenmaal mee vertrokken bent wil je nooit meer terug.

je zegt dat het moeilijk in elkaar zit maar dat valt eigenlijk goed mee.
In Amarok heb je rechts je playlist en links je mappenstructuur (zoals verkenner in Windows)
Je kan dan gewoon nummers of albums of artiesten in je playlist slepen.
Een simpele klik op "wissen" maakt een lege playlist en je ken terug andere muziek ingeven.

Faden van het ene naar het andere nummer is ook in te stellen.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/18, 20:11:53 door Guy Stevens »
Ubuntu User: "13016"
http://ubuntucounter.geekosophical.net
Linux User: "446576"
http://counter.li.org

Offline Bobbie

  • Lid
Re: DJ/audio-software voor in clubhuis/café
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/18, 23:06:57 »
Ik heb er geen verstand van, maar is dit iets 

http://djplay.sourceforge.net/


gr

Offline brunod

  • Lid
Re: DJ/audio-software voor in clubhuis/café
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/20, 18:48:39 »
Ben je hier iets mee is java gebaseerd (bij mij laat het geluid wel te wensen over)
http://www.ultramixer.nl/index.php?page=download
Het beste; kan een uur gratis geprobeerd als "pro" of langer gebruiken als "gewoon".
Wij nemen het op een ubuntu studio laptop die alleen als dj zal draaien.
BD
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...

Offline Smetsers

  • Lid
Re: DJ/audio-software voor in clubhuis/café
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/23, 19:25:57 »
Voor zover ik weet kan Rhythmbox alles, behalve, voor zover ik weet:
*Twee decks, A en B (niet per sé, maar wel fijn)
* FLAC - ik weet niet eens wat dit is ;)

[edit: ik heb wat rondgesnuffeld en gevonden dat FLAC wel te spelen valt met Rhythmbox, als je de goeie codecs enzo installeert. Als je Pjotr's handleiding - of die van de wiki - volgt komt dat wel in orde.]

Ik denk dat ik het ga proberen met Rhytmbox. Ik ben hiermee aan het prullen geweest en als je deze even goed instelt werkt het eigenlijk best wel mooi. Alleen qua FLAC moet ik het nog even werkend zien te krijgen.