Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toshiba Satelite P500-1C8 en Ubuntu ?  (gelezen 1764 keer)

Toshiba Satelite P500-1C8 en Ubuntu ?
« Gepost op: 2010/06/29, 21:42:12 »
Beste L.S.

Ik ben van plan om een nieuwe notebook  :D te kopen ter vervanging van mijn huidige notebook die mijn al vele jaren trouw  :P is.
Hierbij is mijn voorkeur gevallen op de Toshiba Satelite P500-1C8. De specificaties van deze notebook zijn (bron: http://www.paradigit.nl/info.php?group=15&art=10022801) :
Citaat
  • Processor                  Intel® Core™ i7 720QM (1.6GHz)
    Beeldscherm                18,4 inch Breedbeeld (1680 x 945)
    Scherm                         LED, Flush-TruBrite
    Geheugen                         8 GB DDR3
    Harde schijf                1 TB (2x 500 GB)
    CD / DVD - Speler       Blu-ray Disc™ ReWriter
    Draadloos                        b/g/n , Bluetooth
    Videokaart                 NVIDIA GeForce GT330M , 1 GB
    Gewicht                        4.4 Kg
    Accucapaciteit                 12 Cells

Volgens http://www.laptopshop.nl/product/101820/toshiba-satellite-p500-1c8.html zit er een 6 cells accu bij maar dat boeit niet aangezien zoń notebook toch 99% van de tijd op netstroom zal staan.

Volgens mij zou alles goed met Ubuntu samen moeten werken :) maar ik wil het wel zeker weten aangezien mijn eerste actie het vernietigen van Windows zal zijn omdat ik geen windows in mijn huis wil behalve om naar buiten te kijken dan =D . Ik heb al wat op internet rond gezocht maar ik kon niets vinden over het draaien van Ubuntu of GNU/Linux op deze notebook in het algemeen.

Alvast bedankt voor de goede raad,

Vincent
« Laatst bewerkt op: 2010/06/29, 21:45:34 door Vincentlaborant »
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline mrGee

  • Lid
Re: Toshiba Satelite P500-1C8 en Ubuntu ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/30, 09:40:13 »
Hallo

En net de dingen waarbij het nogal eens niet werkt, daarvan staan zo één
twee, drie de gegevens kennelijk niet online; oa. geluidskaart/wlan/ of ingebouwde webcam

De zaken die in het lijstje in jouw topic staan lijken wel in orde, misschien dat je dat je iets
moet prutsen om de juiste resolutie te implementeren. Draadloos /bluetooth ook niets zinnigs over
te zeggen.
Zolang je geen rapport van een geslaagde linux installatie op deze laptop vind, of niet alle gegevens
over bijv. de audio chipset hebt, blijft het een (kleine) gok.
Kun je hem niet eerst met een live ubuntu cd ergens testen?
Of mbv. die live cd kijken wat er allemaal in zit (aplay -l , bijv. geeft de exacte info mbt. geluid)

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Toshiba Satelite P500-1C8 en Ubuntu ?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/30, 12:06:15 »

Kun je hem niet eerst met een live ubuntu cd ergens testen?
Of mbv. die live cd kijken wat er allemaal in zit (aplay -l , bijv. geeft de exacte info mbt. geluid)

Groeten Gerrit

Ik heb een kennis werken bij de Paradigit, waar deze notebook wordt verkocht. Ik kan daar met een live cd testen (ze hebben op de helpdesk een aantal van deze notebooks staan, waar een aantal medewerkers ook dingen op uittest voor klanten. Sowieso draai ik altijd eerst een live sessie waarbij ik de meest belangrijke zaken (internet/ grafische kaart/ beeldscherm/ geluid) aan een onderzoek onderwerp.

Het valt mij ook altijd op dat de specifieke chipsets nooit worden genoemd voor wifi en geluid.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline mrGee

  • Lid
Re: Toshiba Satelite P500-1C8 en Ubuntu ?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/30, 12:59:01 »
Hallo

Mooi, dan kun je ook even een usb stik meenemen.
En dan in de terminal ;
sudo lshw >hardwaredump            (l =kleine letter L)
daarna
lspci -vvv >nogmeerhardware
en
aplay -l >geluidschip
daarna kun je de drie gedumpte bestanden; hardwaredump, nogmeerhardware en geluidschip
op dat stickie zetten. Merk op dat aplay -l wel de juiste info geeft over je gelduischip, de lshw en
lspci leveren andere info die ten dele juist is, maar niet volledig mbt. geluidschip.
Je zou ook nog een
dmesg >startddump
kunnen doen, om te zien wat de live cd allemaal al ziet en daadwerkelijk laadt.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Toshiba Satelite P500-1C8 en Ubuntu ?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/13, 15:27:11 »
Ik kan melden dat via een live usb sessie het draadloos internet af en toe hapert. Zodra ik echter een installatie heb uitgevoerd werkt alles out of the box. Geluid, draadloos internet, bekabeld internet, ACPI, Grafische kaart en al het andere dat je kan/ wil doen doet het volledig.

Moet straks alleen nog even mijn email van mijn oude notebook overzetten naar de nieuwe notebook. Bij deze kan ik dus melden dat een Toshiba P500-1C8 volledig werkt onder Ubuntu 10.04 LTS (32 bit PAE kernel).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu