Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.  (gelezen 3055 keer)

formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Gepost op: 2015/06/22, 12:42:13 »
Even een vraagje van de Oldtimer ( ook geboren Haarlemmer ),  als je al een tijd Ubuntu op de pc. hebt staan en er sluipen dan wat dwarse dingen naar binnen, ga je dus die Ubuntu  opnieuw schoon installeren.   Heb 3 partities ---  / --- / Home --- / Swap,  de vorige keer met GParted die -- / partitie  geformateerd  en daar die Ubuntu weer op gezet, koppelen enz. klaar.  Ik praat nu even over de laptop die ik pas heb, op mijn pc. staat Mint.  Mijn  vraag is, als je die Ubuntu nu installeerd zonder te formateren, dus over de oude Ubuntu heen, blijven er dan wel instellingen staan ?   Of is dan het resultaat hetzelfde als met formateren, er staat maar 1 besturing op, dus Ubuntu 14.04. , ben benieuwd,    Vr.  gr.   Oldtimer. ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/22, 13:31:57 »
Ik dacht dat de installer gewoon Ubuntu wegschrijft op die partitie. Daarmee zijn alle bestanden van de oude installatie weg (niet meer visueel).

Evenwel, met een forensisch programma zou je op die harde schijf nog wel degelijk bestanden kunnen vinden die er nog zijn maar er niet meer zijn in het systeem dat je nu hebt.

Ik wil maar zeggen: overschrijf je de partitie met een nieuw besturingssysteem, heb je geen last meer van de bestanden van het oude systeem. (Dit probleem heb je alleen met een upgrade wat compleet af te raden is)
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb voorgesteld als antwoord op je vraag.  :angel:
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/22, 15:40:49 »
Joshua,   die uitleg is mij geheel duidelijk, wat ik in mijn vraag echter niet helemaal duidelijk heb gemaakt, is dat het ging over instellingen die prima waren in de oude Ubuntu en of die bij de herinstallatie van Ubuntu zonder formateren op dezelfde partitie --  / ---  bewaard bleven.   Bij installatie met formateren ben je die instellingen uiteraard kwijt, dus mijn vraag was niet goed gesteld.    Het ging juist om het behoud van instellingen bij het installeren zonder formateren, of dat zo is, trouwens, bedankt voor de reactie.      Vr.   gr.   Oldtimer.    ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/22, 16:16:33 »
Femke,  nee dat lees je niet goed, op mijn Desktop heb ik Mint staan, het ging hier over een pas gekregen laptop  met Ubuntu erop en uit je reactie  ( bedankt daar voor )  maak ik op dat met een eventuele herinstallatie t.z.t.  je het best de  /  partitie met Ubuntu erop kunt formateren en dan schoon de Ubuntu weer op die   / partitie moet zetten en dan koppelen enz.   Dat zou dus volgens jou de beste manier zijn en wie ben ik om dat niet te doen en dus niet druk maken om instellingen, doen we.       Vr.  gr.   Oldtimer.   :)
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline sidonia

  • Lid
Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/22, 17:37:25 »
 Ik heb zopas ubuntu opnieuw geïnstalleerd, inclusief formatteren.

Daarna heb ik de programma' s geïnstalleerd welke er eerder ook op stonden.

Daarna heb ik een kopie van de programma' s welke op home stonden, (welke ik gesaved had op een externe schijf) terug gekopieerd naar de nieuwe installatie.
Dus de punt mappen in de home map van de opnieuw geïnstalleerde programma' s terug gezet.

Geen problemen ondervonden.

Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/22, 19:46:13 »
Femke,  dat zou een prima tip zijn van een script om al die progjes achter elkaar te installeren,  dat moet ik eerst nog leren hoe dat gaat, nog nooit gedaan.    Sidonia gaf ook een tip om die progjes te bewaren, met Thunderbird en FF. zette ik altijd al die 2 punt mappen ( verborgen mappen ) op mijn externe schijf en na herinstallatie weer terug in de Home map.   Wanneer ik nu in de verborgen map en cache kijk , zie ik niet al mijn progjes (  punt mappen ) terug, dus dat gaat bij mij niet helemaal op.   Waar ze dan wel uithangen is mij niet duidelijk,  toch alle 2  bedankt voor de reacties.     Vr.   gr.   Oldtimer.   :)
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/23, 11:43:19 »
Goed Femke, weer wat geleerd, nu ga ik mij storten op de materie om een script te maken en waarmee.       Vr.  gr.   Oldtimer.  :)
« Laatst bewerkt op: 2015/06/23, 12:22:20 door Oldtimer »
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline sidonia

  • Lid
Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/23, 12:22:23 »
Ik heb Ubuntu 14.04 geinstalleerd op mijn hoofdcomputer.

Later op een tweede computer ook 14.04 geinstalleerd, en de programma' s welke ik nodig had geinstalleerd.

Daarna alle punt mappen van de ene gekopieerd naar de ander computer. Geen problemen ondervonden.

Programa' s waar ik over praat zijn: Gramps, Filezilla, Cherrytree, Keepassx, evolution, playonlinux, virtualbox, sabnzbd+, goldendict.

Bij geen enkel programma heb ik problemen ondervonden.

Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/23, 13:29:08 »
sidonia,     het zijn bij mij zo'n 18 progjes,  waaronder / xcfa / gwenview / kolourpaint / kmag / transmageddon / niet te zien in de home-map / verborgen mappen met punt.   Wel te zien openshot / cover thumbnailer,   allen via  S.Centrum.      Heb nog dat keepass er op gegooid,  via synaptic en ook niet te zien.     Dat is me dus niet duidelijk en dus ook geen optie voor mij,  toch bedankt voor de reactie.      Vr.  gr.    Oldtimer.    :)
« Laatst bewerkt op: 2015/06/23, 14:06:48 door Oldtimer »
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline vanadium

  • Lid
Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/23, 21:15:50 »
Als je herinstalleert *zonder* te formatteren, dan worden alle systeembestanden overschreven, en reeds geïnstalleerde programma's en gebruikersconfig blijft behouden. Doe dit enkel met identiek dezelfde Ubuntu versie. Anders loop je sterk risico op storingen.

Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/23, 22:12:51 »
Als je herinstalleert *zonder* te formatteren, dan worden alle systeembestanden overschreven, en reeds geïnstalleerde programma's en gebruikersconfig blijft behouden. Doe dit enkel met identiek dezelfde Ubuntu versie. Anders loop je sterk risico op storingen.

Blij dat je dit zegt: ik was aan het twijfelen of in de recente versie in de installer die optie wordt weergegeven. Ik heb het nooit gebruikt, maar iets zei me dat die optie er wel degelijk was:' ubuntu opnieuw installeren ' (of zoiets) en dan wordt er niet geformatteerd.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/24, 09:52:10 »
vanadium,   die mogelijkheid is er dus wel en uiteraard alleen met dezelfde Ubuntu uitvoering,  ben weer erg blij met de aandacht die het Forum aan mij wilde besteden, geweldig, ik zet hem op opgelost.       Vr.  gr.   Oldtimer.  :)
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline vanadium

  • Lid
Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/24, 11:52:49 »
Zeker geschikt, die optie, om eens te herinstalleren als er eens iets fout gaat (meestal omdat je als gebruiker wat overmoedig bent, en iets fout doet op systeemniveau - heb het ook al gehad). Maar zoals gezegd, doe dat enkel met dezelfde Ubuntu versie: dan is er geen risico.

Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/24, 18:41:24 »
vanadium,  om nog even terug te komen op een herinstallatie van die Ubuntu, tot nu toe herinstalleerde ik altijd na het  formateren van de schijf.

   Deze week had ik die Ubuntu op een laptop gezet, ook na het formateren dus en alles incl.  progjes er op gezet.

  Dat was nog een heel gedoe, want ik ben geen laptop gewend en was voortdurend mijn muis kwijt, die heb ik dus gauw aangeschaft. 

   Ik denk na wat updates o.i.d.  moest die lap weer uit en aan, ik kreeg toen te zien ===== inloggen via een wachtwoord gastacount === .

    Dat heb ik dus helemaal niet, maar wel automatisch aanmelden, dus ik heb ergens wat fout gedaan.

    Ik kon dus nergens heen en heb hem toen maar  ( beginner ) opnieuw geinstalleerd, vandaar mijn vraag of daar niet een simpeler installatie voor was.   

  Als ik een Ubuntu of Mint er al een tijdje op heb staan, doe ik het altijd zoals Femke mij dat heeft geleerd, maar in dit geval is jouw tip nuttig lijkt mij, uiteraard met dezelfde Ubuntu  o.i.d.   

    Femke,  op dat script zit ik nog te studeren, maar niet nu want ik ga nu mijn Oldtimer  poetsen.   

   Beiden bedankt voor de tips.       Vr.  gr.   Oldtimer :o
« Laatst bewerkt op: 2015/06/24, 19:22:53 door Oldtimer »
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/24, 19:27:14 »
Graag gedaan     EZ.man.      Vr.  gr.   Oldtimer.   :)
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/25, 12:02:00 »
femke,   uiteraard had ik de installatie gedaan na het formateren,    dat het gast account wachtwoord verscheen is mij ook een raadsel.

Misschien toch het automatisch aanmelden verkeerd behandeld, ik zou het niet weten, maar ik kon niets meer met die lap en vandaar dat ik baalde van weer opnieuw installeren en al die progjes er weer op zetten.

In dit geval leek mij de tip van vanadium wel handig, is dan toch ook vers, zodra ik ben uitgeleerd over die  script cursus, is dat natuurlijk ook een mooie combinatie met een frisse installatie.

Nogmaals bedankt en na het verkrijgen van mijn script diploma meld ik mij weer.

Vr.  gr.   Oldtimer. :)



Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline vanadium

  • Lid
Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/26, 08:14:21 »
Het kan idd makkelijk zijn, maar weet je............een hele verse installatie neemt net zoveel tijd in als dat je de versie erover heen zet.
Ik snap wat vanadium bedoeld hoor, maar als je om welke reden dan ook, al wat foutjes in je installatie hebt, dan neem je die dus mee als je erover heen installeert.
Juist om zo een fout op te lossen is een herinstallatie zonder herformatteren soms handig. Mocht het probleem dan nog niet opgelost zijn, dan kan je nog altijd herinstalleren, maar dan met herformatteren.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #17 Gepost op: 2015/07/20, 16:24:19 »
Er van iuitgaand dat je /(root) en /home op ieder zijn eigen aparte partitie (of zelfs aparte HD) hebt gezet, dan ontstaat de vraag of bij herinstalleren (met of zonder formatteren, ik denk zonder is 't beste?):
1. Ga je alleen / vernieuwen en /home in zijn huisje laten zitten?
2. Of juist van / afblijven en alleen /home aanpassen of (zoals ook wel gedaan wordt) verplaatsen van de ene naar de andere HD/SSD?
3. /(root) verplaatsen van HD naar SSD lijkt mij super gevaarlijk, dan is opnieuw installeren minder riskant en vanwege hogere snelheid SSD ook nog sneller. 

Dit is een interessante kwestie, die veel denkwerk vereist, maar bovenal ervarings uitwisseling ondersteunend werkt.
Dus dank voor de lezenswaardige en nuttige bijdragen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: formateren en opnieuw installeren Ubuntu.
« Reactie #18 Gepost op: 2015/07/22, 21:50:23 »
Er van iuitgaand dat je /(root) en /home op ieder zijn eigen aparte partitie (of zelfs aparte HD) hebt gezet, dan ontstaat de vraag of bij herinstalleren (met of zonder formatteren, ik denk zonder is 't beste?):
1. Ga je alleen / vernieuwen en /home in zijn huisje laten zitten?
2. Of juist van / afblijven en alleen /home aanpassen of (zoals ook wel gedaan wordt) verplaatsen van de ene naar de andere HD/SSD?
Bij herinstalleren zonder herformatteren worden de systeembestanden hernieuwd, maar blijft de gebruikersconfiguratie ongewijzigd. Bij herinstalleren met herformatteren wordt alles gewist - tenzij je een aparte /home hebt en aangeeft dat die níet moet geformatteerd worden.
Citaat
3. /(root) verplaatsen van HD naar SSD lijkt mij super gevaarlijk, dan is opnieuw installeren minder riskant en vanwege hogere snelheid SSD ook nog sneller. 
Zeker en vast. Eenvoudig herinstalleren gaat al even snel.