Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is Ubuntustudio op KDE dan wel GNOME gebaseerd  (gelezen 549 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Is Ubuntustudio op KDE dan wel GNOME gebaseerd
« Gepost op: 2016/08/13, 12:50:40 »
Ik wil een nieuwe installatie doen van Ubuntu 16.04. Ik denk eraan om Kubuntu te installeren (omdat ik o.a. Digikam, KDE-gebaseerd) gebruik.

Maar omdat ik in essentie vooral grafisch werk--foto, video, beetje audio, LibreOffice en Qgis--denk ik eraan om Ubuntustudio te installeren. Ik ga er immers vanuit dat zo'n Ubuntustudio allerlei onderdelen bevat die optimaal op elkaar zijn ingesteld.

Maar wat is nu eigenlijk de beste strategie?
-- Ubuntu installeren en dan later Digikam erin steken en de andere programma's die ik nodig heb?
-- Kubuntu installeren en dan nadien de audio-en video-programma's die ik nodig heb?
-- Ubuntustudio installeren en dan de eventueel nog noodzakelijke andere programma's zoals Qgis
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Is Ubuntustudio op KDE dan wel GNOME gebaseerd
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/13, 13:06:55 »
Hoi Jenske,

Ubuntustudio is vooral een verzameling programma's met de bijbehorende configuratie. De omgeving (KDE, GNOME of bijvoorbeeld XFCE) doet er veel minder toe.

Je vindt het gewoon in de repo, verder wat de installatie betreft weinig bijzonders aan. Verder vindt je in de repo ook Ubuntustudio in allerlei deelfacetten. Je zou er bijvoorbeeld wel de publishing en graphics variant van kunnen installeren, maar niet de audio omdat je niet met JACK wilt werken. Ik noem maar wat, hoor.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jenske

  • Lid
Re: Is Ubuntustudio op KDE dan wel GNOME gebaseerd
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/13, 15:32:46 »
OK, maar dat vind ik dus een beetje verwarrend.

Ik heb nl. een clean install gedaan -- het heeft 2 jaar (sic) geduurd eer ik me ertoe kon bewegen een schrijf-DVD te vinden waarop de installatie kon gebeuren ;-) -- en dus kon ik eindelijk eens een nieuwe ubuntu (16.04) installeren zonder telkens met updates en ander oplapwerk te werken.

Maar ... aangezien ik dus nogal wat grafisch werk doe én zeer veel werk met Digikam (dat KDE-gebaseerd is) dacht ik: kan ik dan niet beter even ipv "gewoon" Ubuntu te installeren ineens een hele zwik programmatuur die mooi op elkaar aansluit? En daar liep het mis, aangezien er op het internet toch héél wat wisselende informatie te vinden is over de kwaliteiten--vnl. snelheid--van Ubuntu, Kubuntu enzovoort.

Uiteindelijk heb ik "gewoon" Ubuntu geïnstalleerd en zal ik, zoals ik het in het verleden ook al deed, alle benodigde programma's stap voor stap installeren., t.t.z. naarmater de behoefte zich aandient Ik kan me voorstellen dat er in die Ubuntustudio inderdaad nogal wat materiaal zit dat ik toch niet gebruik.




(In de marge toch opmerken dat het vele duizenden malen gemakkelijker is om alles in Ubuntu effe te backuppen en vervolgens van een lege schijf te beginnen -- in Windows duurt zoiets enkele dagen).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Is Ubuntustudio op KDE dan wel GNOME gebaseerd
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/13, 15:42:49 »
Hoi Jenske,

Ik gebruik geen schijven meer. Ik doe alles met een USB stick. Dat gaat heel veel sneller en komt er zo als nu een nieuwe LTS, dan spoel ik gewoon mijn oude stick over. Komt er iemand bij mij als steunpunt met een bijzondere distro als wens, dan heb ik daar ook nog een oud stickje voor.

Verder heb ik een verzameling van mijn vaste programma's in één terminalopdracht verzameld. Die installeert dan de hele berg, terwijl ik me vermaak voor de TV of een klus doe. Doodsimpel en effectief. Voorbeeld:

sudo apt-get install synaptic gdebi inxi gksu leafpad vlc audacious scribus inkscape pdfshuffler kdenlive shutter audacity entangle gramps mc scribus k3b escputil vlc gimp-ufraw gimp-plugin-registry dkms myspell-nl gparted jhead youtube-dl jhead thunar-dropbox-plugin hplip-gui apt-xapian-index libav-tools
Dat staat gewoon in een tekstbestandje in mijn dropbox. Zo kan ik er overal bij.

groet,

Just

(luiheid lijdt tot vindingrijkheid)
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jenske

  • Lid
Re: Is Ubuntustudio op KDE dan wel GNOME gebaseerd
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/13, 15:55:39 »
... met dien verstande dat luiheid niet "lijdt" tot vindingrijkheid, maar er wel toe "leidt" ;-)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Is Ubuntustudio op KDE dan wel GNOME gebaseerd
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/13, 16:12:40 »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021