Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?  (gelezen 20767 keer)

Offline slibbe

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/02/15, 14:47:33 »
Vooral veel zelf proberen en doen is mijns inziens de beste aanpak.
Zelf de structuren herkennen en naar je hand zetten. Persoonlijk heb ik moeite mezelf te concentreren als ik mijn boek over C# lees. Evenals een boek over Python. Ze beginnen allemaal over variabelen: BORING! Beter is om die spelenderwijs aan de orde te laten komen doormiddel van voorbeeld programma's waar je direct ziet dat je echt wat gemaakt hebt en dan pas een stukje te schrijven over wat je nou eigenlijk gedaan hebt.
Als ik doormiddel van een tut ofwel doe het maar lekker zelf aanpak alle stappen zelf mee moet doen zie je gelijk hoe alles op zijn plek valt, en zie je de verbanden veel sneller dan als je een boek gebruikt in de ABC volgorde.



Haha, ja, beide methodes hebben voors en tegens. Bij de tut-methode denk ik al snel, maar hoe moet dit in deze taal, hoe moet dat, enz. Nadeel van mijn manier van denken is, dat dingen die in mijn referentie-taal niet konden, in de nieuwe taal niet snel aan bod komen ;)

javascript

  • Gast
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #26 Gepost op: 2011/12/05, 20:08:41 »
Jongens... Ik ben erg geïnteresseerd in informatica maar ik ben pas 14. Wij krijgen dit niet op school en ik wil wel alvast wat ervaring op doen. Ik hoop dat mensen dit topic nog lezen haha. Ik weet nog veel minder dan de schrijver van het eerste topic, ik weet wel dat er bij programmeren commando's worden gebruikt in verschillende talen en dat java en python voorbeelden van die talen zijn. Al die begin kennis heb ik dus niet, weet iemand of dit in boekjes als "programmeren voor dummies" staat? Ik weet dus nog niet echt hoe het in elkaar zit, te weinig voorkennis zeg maar. Ik weet ook niet hoe je een taal gebruikt (via een programma dat je moet installeren of wat dan ook).

Offline MKe

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #27 Gepost op: 2011/12/05, 20:16:16 »
Thinking in python, is ook ergens een nederlandse versie van op het web.

Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #28 Gepost op: 2011/12/05, 20:29:10 »
Jongens... Ik ben erg geïnteresseerd in informatica maar ik ben pas 14. Wij krijgen dit niet op school en ik wil wel alvast wat ervaring op doen. Ik hoop dat mensen dit topic nog lezen haha. Ik weet nog veel minder dan de schrijver van het eerste topic, ik weet wel dat er bij programmeren commando's worden gebruikt in verschillende talen en dat java en python voorbeelden van die talen zijn. Al die begin kennis heb ik dus niet, weet iemand of dit in boekjes als "programmeren voor dummies" staat? Ik weet dus nog niet echt hoe het in elkaar zit, te weinig voorkennis zeg maar. Ik weet ook niet hoe je een taal gebruikt (via een programma dat je moet installeren of wat dan ook).

Gebruik je Ubuntu? Met Python kun je direct beginnen is al voorgeinstalleerd. Python heeft een interpreter die je code ter plekke uitvoert. Dus je hoeft niet te compileren en er worden ook geen bestanden opgeslagen. Gewoon puur om te oefenen.

Typ in python en codes kloppen maar. Zoek ff op "python tutorial" "python beginners" etc voor wat commando's om mee te beginnen. typ bijvoorbeeld maar eens:
print "hello world"
Je kan python verlaten door
exit()te typen.



Offline Nardon

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #29 Gepost op: 2011/12/06, 10:15:28 »
Jongens... Ik ben erg geïnteresseerd in informatica maar ik ben pas 14. Wij krijgen dit niet op school en ik wil wel alvast wat ervaring op doen. Ik hoop dat mensen dit topic nog lezen haha. Ik weet nog veel minder dan de schrijver van het eerste topic, ik weet wel dat er bij programmeren commando's worden gebruikt in verschillende talen en dat java en python voorbeelden van die talen zijn. Al die begin kennis heb ik dus niet, weet iemand of dit in boekjes als "programmeren voor dummies" staat? Ik weet dus nog niet echt hoe het in elkaar zit, te weinig voorkennis zeg maar. Ik weet ook niet hoe je een taal gebruikt (via een programma dat je moet installeren of wat dan ook).

Echt de basis kun je goed leren op deze website: http://www.codecademy.com/#!/exercises/0

Hier leer je door het gewoon te doen de basis van hoe programmeren werkt. Je leert hier vooral Javascript, maar de dingen die je hier leert kun je eigenlijk voor elke andere programmeertaal wel gebruiken! ;)

Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #30 Gepost op: 2011/12/06, 10:53:59 »
Tip: Begin met Python, veel gemakkelijker dan Java (veel minder syntactische rommel die je eigenlijk niet nodig hebt in het begin)
Tip 2: Lees dit boek: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ThinkPython
Tip 3: Stel je verwachtingen iets lager in, een spelletje (a la Mario), reken daar nog maar het eerste jaar niet op.
Tip 4: Bij vragen/problemen, stel jou vraag hier op het forum!

En nu, good luck!

Offline draak08

  • Lid
Re: Ik wil gaan programmeren... wat eerst?
« Reactie #31 Gepost op: 2011/12/31, 08:57:03 »
Hoi,
Ik zou graag gaan programmeren op linux (ubuntu).
Wat is het beste om mee te beginnen??
Spelletje of besturingssystemen?
En zijn daar ook Nederlandse boeken over (een soort cursus . die het goed uitlegd XD)

Alvast bedankt!
scratch kan handig zijn.
gebruik ik ook :) :) :) :) :) :)