Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vastlopers  (gelezen 3279 keer)

maarten84

  • Gast
Vastlopers
« Gepost op: 2005/12/01, 12:29:45 »
Daarnet krijg ik de foutmelding dat een geluid niet kon afgespeeld worden.
Druk op ok... Ik druk op ok... Geen reactie meer :( ... kopete daarentegen blijft op de achtergrond nog steeds meldingen geven van het aan en afmelden van contacten...

Ik heb nu eenvoudigweg de resetknop ingedrukt...
Kan dit kwaad? zijn er betere manieren om je systeem terug stabiel te krijgen... (btw: ik kon ook geen terminal venster meer openen).

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Vastlopers
« Reactie #1 Gepost op: 2005/12/01, 13:10:59 »
1. CTRL + ALT + BACKSPACE: deze combinatie schiet uw X af
2. CTRL + ALT + F2: deze opent een 2de TTY (niet grafische modus). Daarin kan je dan zelf de boosdoeners afschieten met kill commando.

maarten84

  • Gast
Vastlopers
« Reactie #2 Gepost op: 2005/12/01, 13:56:30 »
Citaat van: kennywest
1. CTRL + ALT + BACKSPACE: deze combinatie schiet uw X af
2. CTRL + ALT + F2: deze opent een 2de TTY (niet grafische modus). Daarin kan je dan zelf de boosdoeners afschieten met kill commando.
Mmm handig om weten :) . En ik maar op CTRL ALT DELETE drukken ;)
Hoe weet je welk proces lastig doet? > hoe roep je de proces id's op ?

Edit: hoe kun je na zo'n crash (vb. harde reset) dan je systeem op een veilige manier controleren met fchk (ofzoiets :) ) want ik weet dat hij zegt: file systems are mounted... blablabla :)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Vastlopers
« Reactie #3 Gepost op: 2005/12/01, 14:47:15 »
Op dit gebied is er een groot verschil tussen windows en Linux. Als windows crashed en uw harde schijf zou in een inconsistente staat zijn ... who cares.

Linux is hier anders. Als je koos voor EXT3 (of ReiserFS of XFS of JFS, ...) zal Linux tijdens het opstarten recoveren uit het journaal. In het journaal staan immers alle schrijfacties waarmee Linux bezig was op het moment van de crash. Sowieso zal Linux elke X (ik denk elke 25 keer) keer het FS gemount wordt een check doen van de integriteit van het FS (dat doet windows ook al niet).

Als Linux crashed of als je een harde reset hebt moeten doen, WEET dat aan de basis een zeer doordacht FS ligt dat (bijna) altijd in een consistente staat zal zijn. Dus ... in 't kort ... don't worry :D

maarten84

  • Gast
Vastlopers
« Reactie #4 Gepost op: 2005/12/01, 14:56:55 »
Citaat van: kennywest
Op dit gebied is er een groot verschil tussen windows en Linux. Als windows crashed en uw harde schijf zou in een inconsistente staat zijn ... who cares.

Linux is hier anders. Als je koos voor EXT3 (of ReiserFS of XFS of JFS, ...) zal Linux tijdens het opstarten recoveren uit het journaal. In het journaal staan immers alle schrijfacties waarmee Linux bezig was op het moment van de crash. Sowieso zal Linux elke X (ik denk elke 25 keer) keer het FS gemount wordt een check doen van de integriteit van het FS (dat doet windows ook al niet).

Als Linux crashed of als je een harde reset hebt moeten doen, WEET dat aan de basis een zeer doordacht FS ligt dat (bijna) altijd in een consistente staat zal zijn. Dus ... in 't kort ... don't worry :D
:D Cool (btw: tis om de 30 keer dattie het automatisch doet en... ik heb een ext3 partitie).

Thanksss

Btw: nu wou ik toch nog eens weten hoe je zo'n check manueel uitvoert

jpjacobs

  • Gast
Vastlopers
« Reactie #5 Gepost op: 2005/12/02, 00:53:27 »
eerst: maak dat de partitie niet gemount is, dit kan wel lastig zijn als je u root partitie wil checken, maar doe dat dan vanaf een livecd.
ten tweede open een console su naar root, (of gebruik sudo) dan fsck /dev/hdXY (bv hda1)
meer info zie man fsck

maarten84

  • Gast
Vastlopers
« Reactie #6 Gepost op: 2005/12/02, 09:23:08 »
Citaat van: jpjacobs
eerst: maak dat de partitie niet gemount is, dit kan wel lastig zijn als je u root partitie wil checken,
Idd dat was dis het probleem :(
Citaat van: jpjacobs
maar doe dat dan vanaf een livecd.
ten tweede open een console su naar root, (of gebruik sudo) dan fsck /dev/hdXY (bv hda1)
meer info zie man fsck
En dat is dus blijkbaar de oplossing :-)
Thanks!

Offline bwog

  • Lid
Vastlopers
« Reactie #7 Gepost op: 2005/12/02, 12:39:28 »
De vraag was of een harde reset kwaad kan. Ik denk dat dat in principe kwaad kan en beter vermeden kan worden als dat mogelijk is.

maarten84

  • Gast
Vastlopers
« Reactie #8 Gepost op: 2005/12/02, 12:50:09 »
Citaat van: bwog
De vraag was of een harde reset kwaad kan. Ik denk dat dat in principe kwaad kan en beter vermeden kan worden als dat mogelijk is.
Dus niet bij het minste het knopje indrukken is een goede raad :)

maarten84

  • Gast
Vastlopers
« Reactie #9 Gepost op: 2005/12/02, 12:52:09 »
Citaat van: kennywest
1. CTRL + ALT + BACKSPACE: deze combinatie schiet uw X af
2. CTRL + ALT + F2: deze opent een 2de TTY (niet grafische modus). Daarin kan je dan zelf de boosdoeners afschieten met kill commando.
Wanneer ik een een andere TTY kom zie ik met het commando ps slechts twee processen staan :( . Als ik vervolgens opnieuw startx ingeef opent hij gewoon een nieuwe x bovenop de oude (die ik nogthans 'afgeschoten' had (even kennywest citeren :D) met als gevolg enige errors...

Hoe kill ik de volledige oude x dan?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Vastlopers
« Reactie #10 Gepost op: 2005/12/02, 13:38:08 »
Probeer eens met ps -A
Deel 2, ben niet goed mee... als X afgeschoten in (bang), dan start hij toch niet 'bovenop'

maarten84

  • Gast
Vastlopers
« Reactie #11 Gepost op: 2005/12/02, 14:12:05 »
Citaat van: zappa
Probeer eens met ps -A
Deel 2, ben niet goed mee... als X afgeschoten in (bang), dan start hij toch niet 'bovenop'
ja heel raar. ik doe dus CTRL ALT BACKSPACE ... dan gaatie naar TTY .. als ik dan startx krijg, dan krijg ik zo heel slecht beeld even (alsof mijn beeldkaart niet goed geconfigureerd is) ... ik zie mijn oude desktop en daarboven zie ik weer het gnome inlaadpaneel verschijnen... en dan de errors da het al opstaat... maar na alle errors te 'be-ok'en' krijg ik het boeletje wel goed :)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Vastlopers
« Reactie #12 Gepost op: 2005/12/02, 15:32:28 »
Was dus nog niet volledig dood I guess :)
Je moet weten dat X een eerste laag is met daarboven een window-manager en daar nog eens boven Gnome als desktop-manager. Iedere laag brengt meer functionaliteit en is afhankelijk van de laag eronder.

maarten84

  • Gast
Vastlopers
« Reactie #13 Gepost op: 2005/12/02, 16:28:44 »
en hoe killed ge dan de basis van alle grafische dingen. zodanig dadde enkel nog de TTY open hebt, om daarna dan startx te doen.

Vastlopers
« Reactie #14 Gepost op: 2005/12/02, 22:42:07 »
sudo invoke-rc.d gdm stop

maarten84

  • Gast
Vastlopers
« Reactie #15 Gepost op: 2005/12/03, 13:06:31 »
thanks!