Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Data streamen onder KDE  (gelezen 2507 keer)

Offline force317

  • Lid
Data streamen onder KDE
« Gepost op: 2010/02/27, 17:11:12 »
Ik start regelmatig .avi en dergelijke files op die op mijn NAS staan vanop één van mijn laptops.

In elke toepassing - Totem, SMPlayer, VLCplayer - begint die dan direkt - na enkele seconden -
te streamen en af te spelen.

Nu heb ik KDE geinstalleerd op één van mijn laptops. Daar begint hij eerst de file te downloaden naar
de laptop, niet alleen in Dragon player, maar evengoed in SMPlayer of VLCplayer. Ik neem aan dat de
settings in KDE default zo staan ingesteld in tegenstelling tot Gnome/Nautilus. Klopt dit ? Waar kan je dit
aanpassen zodat hij niet download maar direkt streamt/afspeelt ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Data streamen onder KDE
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/01, 05:11:10 »
Misschien gebruik je in Gnome een Samba-verbinding naar je NAS, en in KDE FTP?

Offline force317

  • Lid
Re: Data streamen onder KDE
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/01, 22:08:07 »
Ik doe gewoon in Kubuntu hetzelde als in Ubuntu - met andere applikaties uiteraard.

In Ubuntu maak ik verbinding naar de NAS via samba met Nautilus 'kommando smb://nasnaam),
ik selekteer de .avi file en de Totem Player speelt hem af. Met SMPlayer en VCLPlayer is het resultaat
hetzelfde : hij begint onmiddellijk de files af te spelen vanaf de NAS.

In Kubuntu maar ik verbinding naar de NAS via Samba-netwerk (ik zie nergens een kommandoregel, dus ik
selekteer het icoon 'Samba netwerk', ik selekteer de .avi file en de Dragon player begin de file blijkbaar te downloaden alvorens die af te spelen. Met SMPlayer of VLC Player : hetzelfde. Dus : ik moet ergens aan Konqueror gaan vertellen dat hij moet streamen in plaats van te downloaden - FTP - van de NAS ?

Ik had al begrepen dat onder Ubuntu heel wat voor de gebruiker wordt ingesteld terwijl in KDE van Kubuntu
veel meer instellingsmogelijkheden zijn, vandaar ?

Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: Data streamen onder KDE
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/07, 13:19:14 »
Kun je het standaard bufferingsniveau niet gewoon aanpassen? Kan in VLC via Voorkeuren -> Invoer en Codecs.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline force317

  • Lid
Re: Data streamen onder KDE
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/12, 19:16:41 »
Voor het moment staat er weer Linux Mint 8 64bit = Gnome op die PC, juist omwille van die reden.

Ik heb op het net op diverse plaatsen gelezen dat de samba ondersteuning die Nautilus (=Gnome) biedt momenteel nog niet beschikbaar is onder KDE (Dolphin).

Maar ik onthou je opmerking ivm VLC de volgende keer dat ik nog eens KDE test, en dat zal voor het einde van de maand wel eens gebeuren, zei het niet met Ubuntu of Mint, mogelijk met Knoppix of Slackware.

Als ik dus meer info over dit onderwerp heb zal ik deze hier posten, maar tot nu toe lijkt het iets te zijn dat typisch is voor de KDE desktop.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline Erik_m

  • Lid
Re: Data streamen onder KDE
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/13, 17:04:03 »
Ter info, probleem bestaat ook als je via ssh files op andere pc opent. Gnome/nautilus opent direct, kde/dolphin wil eerst downloaden.

Workaround: kopieer de file naar je lokale haddrive en open het bestand gewoon.

Ik ga er verder zelf niet achteraan, aangezien ik ontdekte dat mijn laptop (eeepc) nogal moeilijk met geluid doet onder kubuntu (amarok, werkt, dragon werkt, smplayer niet, flash van youtube niet). En ik heb geen zin in de uitdaging, dusd an maar een openbox-schil erop :)

Offline force317

  • Lid
Re: Data streamen onder KDE
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/14, 16:01:54 »
Klopt wel wat je zegt. Ik heb een Asus EEE PC met Ubuntu Netbook Remix die 'perfekt' streamt van de NAS, behalve dat hij wel eens hapert. Eén van mijn 2 laptops heeft dat ook regelmatig, die 'hapering', en op die laptop heeft een tijdje Linux Mint 8 64 bit (gebaseerd op gnome gestaan) - nu weer Linux Mint 8 KDE4 64bit, omdat ik wat méér tijd wil doorbrengen met de KDE applikaties.

Mijn laptop draait reeds sinds november Linux Mint (eerst versie 7, daarna versie 8 ), maar met de Gnome desktop versie van Mint. Ubuntu 9.10 kan ik gewoon niet installeren op deze laptop, omwille van de hardware, ik wacht dan ook op de release van Ubuntu 10.04 om op deze distro over te stappen. Maar deze laptop hapert nooit, maw de hardwareconfiguratie heeft dus duidelijk ook wel belang !

Vandaar dat ik er - voorlopig voor opteer - om op 1 laptop te streamen en op de andere - die met KDE4 - te downloaden van de NAS en dan af te spelen.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.