Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux mint naast windows xp installeren  (gelezen 3735 keer)

Linux mint naast windows xp installeren
« Gepost op: 2014/03/07, 22:53:55 »
Goedenavond allen, :)

kan iemand mij helpen met het voltooien hiervan (Linux ziet er trouwens strak uit en draait snel heb ik het idee).
opstart via USB gaat goed, eerste fase ook, maar loop dan aan tegen het feit dat ik de partitie die ik eerder heb gemaakt in Windows (11 G)
niet zomaar kan gebruiken,  zie de nodige keuzes die ik kan maken voor de partitie maar heb geen idee welke?

aantal zaken uiteraard gevonden online, / toevoegen, maar is nog wat onwennig, hoor graag bedankt.

met groet Richard

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Linux mint naast windows xp installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/07, 23:48:16 »
Volg deze instructie maar van Pjotr, dan komt het goed

https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux mint naast windows xp installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/07, 23:52:22 »
Ter aanvulling op wat Bobbie zegt (was me te snel af....):  :P
Makkelijkste manier is: vernietig die 11 GB tot loze, ongebruikte ruimte. Bijvoorbeeld met behulp van GParted, vanuit de "uitprobeersessie" van de Linux Mint-DVD.

En start vervolgens het installatieprogje vanuit de "uitprobeersessie". Als het goed is, zal het installatieprogje aan je voorstellen om Linux Mint te installeren in de loze ruimte. Daar hoef je dan alleen maar mee akkoord te gaan; het installatieprogje maakt alles dan zelf in orde.   :)

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Linux mint naast windows xp installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/08, 00:02:56 »
Ter aanvulling op wat Bobbie zegt (was me te snel af....):  :P


Eindelijk eens een keer gelukt :P

Re: Linux mint naast windows xp installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/19, 20:46:48 »
Ter aanvulling op wat Bobbie zegt (was me te snel af....):  :P
Makkelijkste manier is: vernietig die 11 GB tot loze, ongebruikte ruimte. Bijvoorbeeld met behulp van GParted, vanuit de "uitprobeersessie" van de Linux Mint-DVD.

En start vervolgens het installatieprogje vanuit de "uitprobeersessie". Als het goed is, zal het installatieprogje aan je voorstellen om Linux Mint te installeren in de loze ruimte. Daar hoef je dan alleen maar mee akkoord te gaan; het installatieprogje maakt alles dan zelf in orde.   :)

oke, bedankt voor jullie mail! ff tussenuit, tijd vinden om linux beter te leren kennen, ga dit zeker doen.
ga het zo proberen, meldt me nog.

Re: Linux mint naast windows xp installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/06, 16:19:01 »
goedemiddag Linux gebruikers,

Wil graag de E schijf gebruiken die ik heb gemaakt in windows voor installatie Linux mint. Dit lukt niet ondanks verdieping werkwijze
Linux, lezen forums ed.  E- schijf 11 GB beschikbaar. Installatie type "iets anders" . keuze linux naast XP installeren is installatie binnen de C-schijf. Andere
is Windows XP geheel overschrijven, dit wil ik vooralsnog (nog) niet. back-up heb ik gemaakt.

Dan bij installatie type; /dev/sda5 NFS klik op wijzigen (partitie) keuze; EXT4 loggend bestandssysteem. Aanhechtpunt /boot
( kan schijf nogmaals formatteren maar is eigenlijk leeg (linux zegt nog 147 MB)

melding Linux; er is geen bestandssysteem gedefinieerd gelieve dit te herstellen vanuit het schijf indelingsmenu.
Dit begrijp ik niet. Kan iemand helpen om de juiste keuze te maken. Zie de software wel zitten, maar ff taai om erdoor heen te komen als " gebruiker"

groet Richard

FrSu

  • Gast
Re: Linux mint naast windows xp installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/06, 16:29:19 »
Richard,

Heb je het advies van Pjotr opgevolgd en de 11 Gb partitie weggegooid met GParted vanaf de Live CD/USB?
Als je dat doet laat GParted zien dat die ruimte dan "unallocated" heet. GParted dan afsluiten en de installatie opstarten. De installatie zal dan Mint op die plek gaan installeren.


Re: Linux mint naast windows xp installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/06, 17:57:13 »
Goedemiddag, bedankt voor je snelle respons. Kan ik de partitie gewoon "weggooien"? Vroeg me al af of dit kon, zo ja dan ga ik het advies opvolgen. Maakt Linux dan zelf een aparte ruimte?  Wordt er weer enthousiast van, zie de software wel zitten, meld me weer Richard.

FrSu

  • Gast
Re: Linux mint naast windows xp installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/06, 18:03:14 »
G-Parted hernoemt die ruimte dan "unallocated". Daar zal Mint zich dan gaan installeren. Je hoeft niet vooraf zelf partities aan te maken. Als er voldoende "unallocated" gevonden wordt is het zo gepiept. ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux mint naast windows xp installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/06, 18:54:18 »
installatie binnen de
Dan bij installatie type; /dev/sda5 NFS klik op wijzigen (partitie) keuze; EXT4 loggend bestandssysteem. Aanhechtpunt /boot
Dat moet zijn:Aanhechtpunt /
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Linux mint naast windows xp installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/07, 21:35:13 »
Richard,

Heb je het advies van Pjotr opgevolgd en de 11 Gb partitie weggegooid met GParted vanaf de Live CD/USB?
Als je dat doet laat GParted zien dat die ruimte dan "unallocated" heet. GParted dan afsluiten en de installatie opstarten. De installatie zal dan Mint op die plek gaan installeren.

G-Parted hernoemt die ruimte dan "unallocated". Daar zal Mint zich dan gaan installeren. Je hoeft niet vooraf zelf partities aan te maken. Als er voldoende "unallocated" gevonden wordt is het zo gepiept. ;)

 :)ja advies opgevolgd, installeren software gelukt. Bij herstarten (wachtwoord invoeren) kwam ik niet verder (USB verwijderd bij opstarten) krijg keuzes tussen sessies kiezen? Ook zie ik geen dual boot (vooralsnog) waarbij ik kan kiezen tussen Mint of XP. Wat is de volgende stap, helemaal afsluiten en pc weer opstarten? Met USB maar weer opgestart om online te kunnen. Benieuwd hoe en wat, bedankt alvast
groet Richard

Re: Linux mint naast windows xp installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/07, 22:43:16 »
Goedenavond.

Eruit gekomen, zat niet geheel op te letten, updates duren ff. Is een anti-virus nu wel of niet nodig in Linux Mint?
ook gekozen voor pakket ivm de veilighied, beniewd? gebruik in windows ook hitmanpro is een goed programma.
kan iemand hier zinnige dingen over melden? bedankt. groet

Richard

FrSu

  • Gast
Re: Linux mint naast windows xp installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/07, 22:50:46 »
Hallo Richard,

Mooi dat het gelukt is. Jouw vragen: Het mooie is dat je bij Linux geen anti virus etc. nodig hebt. Linux is veilig en heeft ook geen tweak programma's nodig. Blijft ook snel.

Lees dit forum door en je zult veel tips tegen komen.

Veel plezier ermee ;)

Re: Linux mint naast windows xp installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/12, 16:35:03 »
Oke geen antivirus ed dat is wel ff wennen als MS gebruiker, las wel dat sommige mensen t doen, maar als dit geen functie heeft is het onzin. Mooi ook dat het snel blijft was en is toch altijd nadeel MS. Ga eea komende periode bekijken op het forum . Linux ziet er veelbelovend uit! Dank voor de reacties.

Re: Linux mint naast windows xp installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/12, 20:11:01 »
Ik draai Clam-tk als anti virus maar dan enkel om mijn mail bijlagen te scannen omdat de bijlagen die ik krijg ook naar windows computers gaan. Dan kan ik beter eerst de boel scannen op een pc waar het geen schade doet dan dat dat gebeurd op een windows computer.

Dit komt vooral omdat ik 99/100 keer als eerste email lees en bijlagen open van een groep gebruikers, en dus meldt als er rare dingen in zitten die op een windows computer kwaad kunnen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu