Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe bestanden verplaatsen  (gelezen 605 keer)

Offline henkchr

  • Lid
hoe bestanden verplaatsen
« Gepost op: 2012/10/25, 21:26:27 »
bij het installeren van ubuntu 12.10 heb ik een fout gemaakt  >:(
in eerste instantie alleen een beheerder aangemaakt en alle documenten hieronder gezet

heb nu een gebruiker aangemaakt en wil nu de home directory die in de directory van de beheerder staat naar de gebruiker verplaatsen 
(anders zou ik de hele tijd als superuser werken)

wat is de oplossing / kan iemand mij misschien het commando geven om dit weer echt te breien ?

« Laatst bewerkt op: 2012/10/25, 21:45:44 door henkchr »

Re: bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/25, 21:35:33 »
Als je de bestanden van de "beheerder" map naar de "gewone gebruiker" map probeert te verplaatsen met de rechten van een gewone gebruiker, lukt dat inderdaad niet. Het zit zo in elkaar: als superuser (sudo) heb je de rechten om alle bestanden en mappen te wijzigen. Als beheerder heb je de rechten om alle mappen in /home te bewerken, dus ook die van andere gebruikers. Als normale gebruiker, laten we hem Kees noemen, heb je alleen de rechten om dingen te wijzigen in de eigen map, dus /home/kees en niet  /home/sarah (voorbeeld). Dat kan dan alleen sudo, of de beheerder (maar op dat account zit je dan niet)

Offline henkchr

  • Lid
Re: hoe bestanden verplaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/25, 21:56:49 »
dank je voor de uitleg
ben nu volgens mij als su ingelogd maar
met kopieeren/plakken naar nieuwe gebruiker lukt me niet
ik vermoed dat ik het vanuit de terminal moet doen ?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: hoe bestanden verplaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/25, 22:02:48 »
Zoals Luckiboy al zegt, je kan als beheerder met tijdelijke rootrechten deze actie uitvoeren. Ik ben niet zo thuis in nautilus (gebruik Dolphin), maar volgens mij moet je in de terminal gksudo nautilus ingeven, daarna je password (je ziet geen tekens verschijnen, maar dit hoort zo), daarna Enter, naar nautilus en dan verplaatsen wat je wilt.

Uit je betoog krijg ik het idee, dat je meent als beheerder constant superuser te zijn, zoals onder Windows. Dat is dus niet zo. Lees eens wat uitleg van de wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Sudo?highlight=%28sudo%29 . Je bent als beheerder dus een 'gewone' gebruiker, die tijdelijk (standaard is 15 minuten) wat zaken met rootprivileges kan doen, als je dat zelf bewust doet.

NB: Hoe kom jij als su ingelogd? Dan heb je jezelf standaard root gemaakt, is bijzonder onveilig en zou ik je ernstig willen afraden.

Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline henkchr

  • Lid
Re: hoe bestanden verplaatsen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/25, 22:44:14 »
bedankt voor de link
ga em morgen even lezen ..hopelijk schept dat hier wat duidelijkheid




« Laatst bewerkt op: 2012/10/25, 22:46:19 door henkchr »

Offline henkchr

  • Lid
Re: hoe bestanden verplaatsen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/26, 19:19:27 »
nou...... heb het net gelezen en het verhaal is me nu duidelijk geworden...

ik heb hiervoor met een andere Linux distributie gewerkt en daar werkte het anders , met een apart su wachtwoord,
vandaar ook de verwarring bij mij hier.
Systeem werkt nu goed. Extra gebruiker die ik had aangemaakt was niet nodig en heb ik weer verwijderd.

heel erg bedankt voor uitleg en de link !!