Ondersteuning > Foto-, video- en audiobewerking

Video storing, schokjes, met grote blokken en artifacten.

<< < (2/3) > >>

Bloom:
Ja natuurlijk, een videoband is volledig analoog en geeft je dus een behoorlijk percentage van de PAL-beeldlijnen (nochtans maar ongeveer 200 bij VHS hoor, en bij Video2000 was het dacht ik 400 lijnen). Een VCD is zo'n analoog beeld met flink wat compressie omgezet naar digitaal om het op een cd te krijgen. Het verwondert me dan niet dat het beeld van de videoband beter is. Overigens is dat niet meer waar als je naar dvd kijkt: daar is het beeld ontegensprekelijk beter dan bij videocassettes. Daarom is dvd ook ingeslagen als een bom toen dat op de markt kwam in de jaren '90.  De kwaliteit was duidelijk zichtbaar beter. En bij BluRay was het nogmaals beter, maar dat had minder impact omdat mensen meer een houding hadden van "wat is goed genoeg?" en meestal niet van plan waren films die ze al op dvd hadden nog eens te gaan kopen op BluRay.

jos34:
Op internet staat bijna overal dat VCD gelijke kwaliteit is aan VHS. (nu vind ik het persoonlijk overigens uberhoud niet dat je analoog 1 op 1 met digitaal kan vergelijken), beide hebben hun minnen en plussen.
Digitaal ken natuurlijk geen beeldruis of haartjes, maar analoog heeft dan weer geen compressie artifacten.

Als ze dat in de fabriek doen neem ik aan dat ze overigens de master naar VCD omzetten en niet een videoband?

Ik zie wat scherpte niet veel verschil met DVD: https://www.youtube.com/watch?v=F5YpZQoBTs0
(mischien ook te klein om goed te kunnen vergelijken)

Vreemd trouwens dat je de gebruiksgemak van de DVD niet benoemd. (een DVD is ook goedkoper te produceren in de zin er veel meer audio en ondertitel talen opkunnen, bij VHS moest je voor elk land zowat een aparte band produceren) In NL en Disney films zelfs 2. De originele en de Nederlands ingesproken versie.

<><><>

Ik heb nu overigens nog steeds geen antwoord op mijn vraag, waarom hebben fabrieks geperste VCDs niet die "aardbeving" en een zelfgebrande wel?
Alleen met TMPGEnc krijg ik MPG files zonder die "aardbeving".

Fabrieks geperste VCDs hebben ook wel van die macroblokken maar niet in de vorm van zo'n "aardbeving".

Gamer:

--- Citaat van: jos34 op 2021/07/31, 10:58:14 ---Het bronbestand is een VCD, die heb ik dus omgezet naar hetzelfde formaat.

Overigens is het precies hetzelfde formaat, 1150 kbps MPEG1 met 352x288 pixels. Gekochte video-cds hebben deze storing niet, maar maak je er zelf 1 zit er eigenlijk altijd die "aardbeving" in.

--- Einde van citaat ---

Ik vraag mij af waarom je VCD omzet naar een, en het zelfde formaat. Waarom kopieer je die VCD dan niet gewoon?
Ik denk dat je problemen ontstaan door het recoden.

En dan heb je nog de technische aspecten, en de beperkingen van een VCD. Zo is de resolutie laag. Vergeleken met wat we tegenwoordig hebben. En het is nog eens interlaced. Dit houd in dat elk video frame maar de helft is van de volledige resolutie. Wat de beeld kwalietijd niet ten goeden komt.

jos34:
voor Research  =D

En de VCDs die ik heb zijn toch echt progressieve, dus dat klopt niet.

De storing zou: "keyframe pumping" heten ben ik nu achter.

Er waren niet genoeg bits toegestaan voor de keyframes.
(Not enough bits were allowed for the keyframes.)

Gamer:
Je hebt gelijk. VCD hebben toch een progressieve scan.

Maar dan blijft nog wel de vraag over. Waarom dan niet gewoon kopieren.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie