Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programeren (weeral)  (gelezen 20528 keer)

Offline djypsi

  • Lid
Programeren (weeral)
« Gepost op: 2008/06/08, 00:39:27 »
Hallo iedereen!

Je denk waarschijnlijk dat dit weer 1 van de zo vele is!
Dat is ook zo!
Maar nergens vind ik wat ik vinden wil...
Kijk het zit zo:
Ik wil graag beginnen met programmeren!
Ik heb 0,0 ervaring met programmeren dus moet ik nog veel leren!
Maar mijn vraag is nu:welke taal leer ik het best om te beginnen?
Ik hoor dat Python een goede,gemakkelijke taal is!
Maar ik zou later graag ook spelletjes maken.
En omdat World Of Warcraft is C++ is gemaakt,voel ik me meer aangetrokken erdoor!
(ik weet dat ik de eerste 2 jaar geen wow remake zal kunnen maken)
Maar C++ lijkt me iets ingewikkeld.(waarschijnlijk voor jullie niet)
Maar met welke taal zou ik moeten beginnen?
Het moet niet echt 1 van deze zijn,het mogen ook andere talen zijn.
En dan, zijn er veel tutorials voor?
(liefst in nl , engels is nog niet zo ontwikkeld ;) )

Liefst ook niet TE geleerde termen in deze draad te zetten , ben namelijk nog niet zo een pro met linux en dergelijke! :)
M.v.g. Tanguy
Mijn Laptop:Hp - 510  
Kubuntu 8.04
Processor:Intel Centrino 2,2 GHz ; Harde schijf:60gb ; Schermgrootte:15inch ; Ram:1Gb

Offline idefix

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/08, 06:07:49 »
Hallo,

Python is inderdaad heel geschikt voor beginners, maar ik ken geen Nederlandstalige gidsen.
Voor C++ bestaan dan wel weer goede Nederlandstalige boeken ("Aan de slag met C++. Vierde druk" van Gertjan Laan bvb). Het voordeel van C++ is dat je op een laag niveau programmeert: je kan het geheugen van de computer rechtstreeks benaderen. Daardoor leer je beter wat er eigenlijk gebeurt als je programmeert.
Het is echter ook een nadeel. Je moet goed opletten, want je kan snel fouten maken.

Java is afgeleid van C++ maar schermt dat laag niveau af. Java wordt veel gebruikt om te leren programmeren. Ook veel boeken in Nederlands.

Samengevat: ik zou C++ nemen, zeker met die games in het achterhoofd. Je krijgt een solide basis mee, vanwaaruit je eventueel later gemakkelijker andere talen kunt leren.

In de Fnac, Standaard Boekhandel en Het Computer Winkeltje (oudenaardse steenweg) zijn goede boeken te vinden.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline Ivan1986

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/08, 08:23:25 »
als je voor c++ gaat en je kan engels dan vind ik deze tut ongelooooofelijk goed. is echt goed opgebouwd en duidelijk in alles wat hij doet

http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/

Offline jopy

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/08, 11:22:23 »
Ik ben zelf begonnen in C.
Het grootste verschil met C++ is dat je dan niet 'object-georienteerd' werkt, oftwel, dat je niet op een manier werkt waarbij je programma's uit stukken code opbouwt, die je ook weer hergebruikt enzo.
Dat systeem bij C++ is volgens mij wel handig, maar wel moeilijk te leren.

Voor ik begon met C had ik ook nog geen ervaring, ik weet niet of het de beste start is, maar stel dat je geinteresseerd bent dan is deze nederlandse tutorial (cursus) wel handig: http://cage.ugent.be/~gvernaev/ccursus/
Het is eigenlijk een lesmateriaal van een betaalde cursus die ooit is gehouden, maar nu kan je het gewoon gratis gebruiken om uit te leren.
Daarnaast heb ik het engelse boek "C programming for Linux in 21 days" gebruikt om te leren.
Dat leren van C lukt natuurlijk niet in een korte tijd als 21 dagen, maar ik vond het wel een heel duidelijk en begrijpelijk boek.

Waar je op moet letten als je C of C++ wil leren, is dat je niet een heel oud boek, of een heel oude tutorial neemt om van te leren, ergens in 1998 ofzo is er een standaard bepaald, waaraan alle C/C++ programmeurs zich moeten houden. De boeken die daarvoor geschreven zijn, hebben vaak verouderde code die niet meer goed te gebruiken valt.

Offline djypsi

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/08, 11:46:34 »
Dus jullie conclusie is dat ik zou beginnen met C++?
In plaats van python of andere...
Ik denk dat in linux wel mogelijk heden zijn om met C++ te programeren!
Dus zal ik eens een boek over C++ gaan zoeken!
Weten jullie zeker dat dit een goed begin is met programeren?
Dat ik niet van de eerste keer de moeilijkste taal heb?
(heeft ook z'n voordelen ;) )
M.v.g. Tanguy
Mijn Laptop:Hp - 510  
Kubuntu 8.04
Processor:Intel Centrino 2,2 GHz ; Harde schijf:60gb ; Schermgrootte:15inch ; Ram:1Gb

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Programeren (weeral)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/08, 11:49:40 »
Ik zou met Python beginnen, eventueel aangevuld met pygame.
Maar als je écht naar de zware 3D games wil,
dan is misschien C++ wel beter daarvoor (qua performance e.d.)
maar ook wel een stuk moeilijker.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline djypsi

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/08, 11:56:34 »
Citaat van: profoX
Ik zou met Python beginnen, eventueel aangevuld met pygame.
Maar als je écht naar de zware 3D games wil,
dan is misschien C++ wel beter daarvoor (qua performance e.d.)
maar ook wel een stuk moeilijker.
Ja dit zei je gisteren ook al!
Daarom dat ik wat twijfel aan C++ , of het echt niet TE moeilijk is om mee te beginnen..
Maar met een goede course zou het wel lukken? Nee?
M.v.g. Tanguy
Mijn Laptop:Hp - 510  
Kubuntu 8.04
Processor:Intel Centrino 2,2 GHz ; Harde schijf:60gb ; Schermgrootte:15inch ; Ram:1Gb

marialice

  • Gast
Programeren (weeral)
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/08, 12:17:17 »
Met 0,0 programmeerervaring zou ik een eerste taal kiezen met een niet al te steile leercurve (python bijvoorbeeld). Je moet nl. nog helemaal leren programmeren, als je dat eenmaal een beetje door hebt kun je er makkelijk een tweede (derde, vierde, vijfde ... ) taal bijpakken. Het is nl. prettig om snel resultaat te zien, daarmee voorkom je dat je gefrustreerd raakt en afhaakt.
(En je hebt er altijd wat aan als je meerdere talen kent.)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Programeren (weeral)
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/08, 12:33:24 »
Citaat van: marialice
Met 0,0 programmeerervaring zou ik een eerste taal kiezen met een niet al te steile leercurve (python bijvoorbeeld). Je moet nl. nog helemaal leren programmeren, als je dat eenmaal een beetje door hebt kun je er makkelijk een tweede (derde, vierde, vijfde ... ) taal bijpakken. Het is nl. prettig om snel resultaat te zien, daarmee voorkom je dat je gefrustreerd raakt en afhaakt.
(En je hebt er altijd wat aan als je meerdere talen kent.)
+1, ben akkoord met deze stelling :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline djypsi

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/08, 12:34:45 »
Dus jij zegt weer dat ik python zou moeten nemen..
Volgens mij ga ik jou en profoX volgen en eerst python leren.
Ik kan later nog C++ leren...
Dank je wel iedereen!
M.v.g. Tanguy
Mijn Laptop:Hp - 510  
Kubuntu 8.04
Processor:Intel Centrino 2,2 GHz ; Harde schijf:60gb ; Schermgrootte:15inch ; Ram:1Gb

Offline Rulus

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/08, 12:42:07 »
Met Python vragen kan je trouwens altijd terecht in het kanaal #python-nl op irc.freenode.net :)

Offline Grieteke

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/08, 12:42:31 »
Ik zou toch ook Python aanraden voor de beginnende programmeur. Het voordeel is dat je kunt beginnen met programmeren zonder object georienteerd bezig te zijn en als je dat eenmaal door hebt kun je je gaan richten op object georienteerd programmeren. Als je dat eenmaal goed snapt is het overstappen op C++ niet al te moeilijk (een simpele tutorial moet dan voldoende zijn).
Ik heb op de python pagina nog even gezocht naar nederlandstalige documentatie en die is er (zie links hieronder). Ik heb geen idee of er ook boeken over Python zijn.
Links:
Leren Programmeren in Python
Wikibook programmeren in Python
Nederlandstalige Python tutorial

Offline djypsi

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/08, 12:55:01 »
Dank je wel met die links!
Een object geörienteerde taal..
Wat houd dat zoal in?
Want ik heb al veel gehoord over dat,maar eigelijk weet ik niet echt wat dat is!
Ik weet wel dat java en object pascal zo zijn..
M.v.g. Tanguy
Mijn Laptop:Hp - 510  
Kubuntu 8.04
Processor:Intel Centrino 2,2 GHz ; Harde schijf:60gb ; Schermgrootte:15inch ; Ram:1Gb

Offline idefix

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/08, 13:23:52 »
Citaat van: djypsi
Dank je wel met die links!
Een object geörienteerde taal..
Wat houd dat zoal in?
Want ik heb al veel gehoord over dat,maar eigelijk weet ik niet echt wat dat is!
Ik weet wel dat java en object pascal zo zijn..
Kort gezegd:

je hebt in (C++ bijvoorbeeld) verschillende types variabelen:
bijvoorbeeld een integer dient om een geheel getal op te bergen:

int a = 12;

Dit wil zeggen: maak een variabele (een plaats in het geheugen) waar je naar kan verwijzen via de naam a. In dit geval is a een int (= integer, geheel getal) en bovendien krijgt hij de waarde 12 mee. Later in het programma kun je die waarde veranderen:

a = 13;


Zo een int kun je gebruiken om een score bij te houden.
Nu kun je in een int geen kommagetal opbergen. Daarvoor heb je een ander type nodig: float:

float  f = 0.0;

Voor letters en leestekens gebruik je een variabele van het type char (=character)

char c = 'm';

c kan bijvoorbeeld gebruikt worden om het geslacht van een speler bij te houden, door hem de waarde 'v' of 'm' te geven (vrouw / man)
Je  kan nu in c geen kommagetal bewaren, omdat je het gedeclareerd hebt als char.

Volg je nog? We zijn er bijna.

Al deze types: int, float, char, ... zijn eenvoudige types. Die zijn ingebouwd in de taal.
De echte wereld bestaat echter uit complexere zaken: bomen, mensen, auto's,...
Een mens kun je niet vatten in één getal. Hij heeft meer kenmerken.
Je zou zijn leeftijd in jaren kunnen opslaan als een int, zijn lengte als een float, en zijn geslacht als een char.
OOP is nu dat je zelf nieuwe types kan maken: bijvoorbeeld het type 'mens'. Die mens bestaat dan uit een

int leeftijd;
float lengte;
char geslacht;

Dit volstaat voor ons spel (stel dat we een spel schrijven) om een mens te beschrijven (haarlengte bvb moeten we niet beschrijven, want dat is niet relevant)
Zo een eigen type maak je door een klasse te declareren:

class mens {
  int leeftijd;
  float lengte;
  char geslacht;
}
Het leuke is nu dat je objecten van het type mens kunt maken, net zoals je een int kunt maken. Je geeft dan op welke leeftijd, lengte en geslacht hij heeft. (HOE dat gedaan wordt, verschilt van taal tot taal)
Je kan trouwens niet alleen kenmerken beschrijven in de klasse, maar ook functionaliteit, zoals bvb een functie sterf om een personage in uw spel te laten sterven of een functie loop om hem te laten lopen.

Door zo te programmeren, kun je je programma beter de werkelijkheid laten weerspiegelen.

Ik hoop dat er een tipje van de sluier opgelicht is.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline djypsi

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/08, 13:38:16 »
Ok!
Ik snap zo ongeveer.
Zo te zien is programeren nog niet zóó moeilijk! :D
Ik moet binnenkort examens maken... :S
Dus na de examens ga ik me eens de volle 100 % inzetten om te leren programeren!
Iedereen bedankt om mij tips te geven!
M.v.g. Tanguy
Mijn Laptop:Hp - 510  
Kubuntu 8.04
Processor:Intel Centrino 2,2 GHz ; Harde schijf:60gb ; Schermgrootte:15inch ; Ram:1Gb

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Programeren (weeral)
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/08, 13:41:53 »
Citaat van: djypsi
Ok!
Ik snap zo ongeveer.
Zo te zien is programeren nog niet zóó moeilijk! :D
Wacht maar. Er komt veel meer bij kijken, hoor ;) maar in ieder geval heb je nu goeie moed om te starten!
idefix: leuk gezegd... je zou eens een Nederlandstalige beginnerstutorial moeten schrijven over dat soort zaken ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Ivan1986

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/08, 14:05:26 »
idd ik heb eindelijk begerepen wat het inhoud..... ik heb ene heel boek liggen van c# waarin dit word uitgelegt en ik snapte hun ingewikkelde schemas totaaaaal niet.

dankje!!!

Programeren (weeral)
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/08, 15:26:53 »
zou er niet beter een sectie/sticky komen waar mensen uitleg krijgen hoe te beginnen met programmeren (in linux), aangezien dit relatief vaak wordt gevraagd.
Napoleon, don't be jealous 'cause I've been chatting online with babes all day. Besides, we both know that I'm training to become a cage fighter.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Programeren (weeral)
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/08, 15:56:51 »
Citaat van: Kip Dynamite
zou er niet beter een sectie/sticky komen waar mensen uitleg krijgen hoe te beginnen met programmeren (in linux), aangezien dit relatief vaak wordt gevraagd.
Toevallig waren we dit een uurtje geleden aan het discussiëren ;) we houden je op de hoogte.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Programeren (weeral)
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/08, 16:36:59 »
Je kan onze gedachten lezen Kip Dynamite, waarschijnlijk komt er vanavond of morgen een nieuw subforum bij.
We wachten nog op advies van een paar teamleden.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Programeren (weeral)
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/08, 17:21:43 »
Eey hoe zit het eigenlijk met die nieuwe taal..

Cobra..

http://cobra-language.com/

Offline Double12

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/08, 17:29:58 »
Citaat van: shinger
Eey hoe zit het eigenlijk met die nieuwe taal..

Cobra..

http://cobra-language.com/
Lijkt wel wat op Python hè?

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Programeren (weeral)
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/08, 18:30:16 »
Citaat van: bartek
Je kan onze gedachten lezen Kip Dynamite, waarschijnlijk komt er vanavond of morgen een nieuw subforum bij.
We wachten nog op advies van een paar teamleden.
Lol, wou net topic starten om te vragen voor een nieuw forum, vanwege de programmeerkunsten en vragen op het forum. Gaat er dus komen als ik het goed begrijp? :D

Offline djypsi

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #23 Gepost op: 2008/06/08, 21:46:33 »
Goed dat er een nieuwe sectie erover is gekomen!
Want als ik ga beginnen programeren weet ik dus waar mijn vragen te vinden/plaatsen ! :D
M.v.g. Tanguy
Mijn Laptop:Hp - 510  
Kubuntu 8.04
Processor:Intel Centrino 2,2 GHz ; Harde schijf:60gb ; Schermgrootte:15inch ; Ram:1Gb

Programeren (weeral)
« Reactie #24 Gepost op: 2008/06/23, 03:23:02 »
Citaat van: Double12
Citaat van: shinger
Eey hoe zit het eigenlijk met die nieuwe taal..

Cobra..

http://cobra-language.com/
Lijkt wel wat op Python hè?
Ik heb gehoord/gelezen dat het een combinatie is van veel sterke talen. Omdat ene taal bepaalde functionaliteit een programma kon geven en andere weer andere en Cobra alles beetje gemengd is maar weet niet of iemand wat ervaring al beetje in heeft.