Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programeren (weeral)  (gelezen 20532 keer)

Offline sveens

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #50 Gepost op: 2008/07/08, 15:33:23 »
Citaat van: Kiwinote
Je kunt het als volgt zien:
gtk is de 'taal' waarmee je een gui programmeert.
glade is een hulpmiddel voor zij die niet zelf gtk willen schrijven, maar wel een gtk gui willen ontwikkelen.
Aaaaaah   :o  , nu snap ik hem. Ok, dat wordt dan fase twee. Eerst Python leren. Alle bedankt voor het geduld en de medewerking.  :)  :)

gr,


Stef

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Programeren (weeral)
« Reactie #51 Gepost op: 2008/07/08, 15:36:19 »
Je hebt een programmeertaal (bv. C, C++, Python...) en daarbovenop eventueel een grafische toolkit (bv. Gtk+, Qt 4, FLTK...) waarmee je de GUI kunt vormgeven... Je kan je grafische interface nu ontwerpen aan de hand van specifieke commando's en layouts (door het allemaal in te typen) maar om dat nu makkelijker te maken bestaan er tools zoals Glade of Designer-qt waarmee je de interface kan ontwerpen aan de hand van een drag-and-drop systeem.

Vooral Designer-qt is zeer gebruiksvriendelijk en geavanceerd op dat vlak. Er is ook een zéér uitgebreide (Engelstalige) documentatie voor beschikbaar. Kijk op http://doc.trolltech.com/4.4/index.html / http://doc.trolltech.com/4.4/designer-manual.html

Ook moet gezegd worden dat Qt 4 eigenlijk meer is dan alleen maar een grafische toolkit die op elk platform native (of skinned) rendert (Windows, Mac, KDE, GNOME...) het bevat namelijk ook een heel framework om te werken met dingen zoals XML, SQL, 3D, netwerken, multithreading, model-view programming, style sheets, scripting, plug-ins, SVG, Webkit, multimedia, etc... het is de meest geavanceerde open source toolkit beschikbaar. (en dat is objectief bekeken! 90% van de features die gepland staan voor de volgende jaren voor GTK+ bestaan reeds vandaag in Qt 4)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline DivinGGoD

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #52 Gepost op: 2008/07/08, 17:16:46 »
Ik heb aan iemand op het werk gevraagd waarmee hij  ooit eens is begonnen met programmeren (heeft zelf het programmeren niet lang volgehouden) hij zei dat scite wel een goede optie was, wat vinden jullie?

Offline DivinGGoD

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #53 Gepost op: 2008/07/10, 19:47:20 »
nou ik ben begonnen hoor met programmeren en wel in SPE, eerst maar eens kijken wat dit is,

ik heb ene wiki boek uitgezocht maar het gaat gelijk al fout, nouja fout, bij een makkelijk script kan ik niks invoeren!

#!/usr/bin/python
print 'Tik uw naam in alstublieft?'
name = raw_input()
print 'Hey, ' + name + ', hoe gaat het met jou?'
als ik hem dan run blijft er onderin maar staan voor uw naam in alstublieft maar ik krijg nergens de mogelijkheid die in te typen! iemand bekend met SPE misschien? (daar valt stani natuurlijk ook onder :P)

Programeren (weeral)
« Reactie #54 Gepost op: 2008/07/10, 19:57:55 »
#!/usr/bin/python
name = raw_input('Tik uw naam in alstublieft.')
print 'Hey, ' + name + ', hoe gaat het met jou?'
dit zou moeten werken.

Offline DivinGGoD

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #55 Gepost op: 2008/07/10, 20:40:24 »
bedankt nunslaughter maar je snapt niet helemaal wat ik bedoel denk ik, mijn script werkt ook wel (al zou dat van jou beter zijn misschien) maar ik krijg in SPE nergens de mogelijkheid om de de vraag "tik uw naam in alstublieft" te beantwoorden, ik zie onderin de vraag wel verschijnen maar nergens een venster o.i.d. om mijn antwoord neer te zetten!

Offline charclo

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #56 Gepost op: 2008/07/11, 00:29:05 »
Probeer het eens uit te voeren door Shift + F9
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Offline DivinGGoD

  • Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #57 Gepost op: 2008/07/11, 18:22:35 »
bedankt charclo :D
nu werkt het wel mooi :D

hosti

  • Gast
Programeren (weeral)
« Reactie #58 Gepost op: 2008/08/09, 00:08:33 »
belooft aan m'n eigen als dat eindwerk klaar is: Iwein, schrijf eens een tutorial voor C++ en Qt voor de newbies ( ;) ).. niemand neemt blijkbaar de moeite om naar de boekenwinkel te lopen een een C++ boek te kopen

Admin, als die tutorial er is... wordt die dan sticky geplaatst aub?.. anders heeft het weinig zin.