Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Failures because of overclocking ???  (gelezen 1883 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Failures because of overclocking ???
« Gepost op: 2019/03/21, 17:58:40 »
OS = LinuxMint 18.1 cinnamon 64 bits

Ik ben geschrokken van een , voor mij, onbegrijpelijke melding. Kan iemand mij vertellen wat dit betekent en wat ik ermee of eraan kan doen?

na normaal opstarten ging plotseling mijn scherm op zwart en had de monitor "geen signaal".

ik heb de computer gewoon "aan" laten staan en de monitor opnieuw aangezet met aan/uit-schakelaar.

Over het normale beeld van het opstartscherm verscheen de volgende melding:

(in helder witte letters):
The system has experienced boot failures because of overclocking.

Last settings in BIOS setup may not coincide with current H/W states.


(in grijze letters op achtergrond):
Current CPU speed: 15.5 X 200 Mhz
Current Memory speed: 1333 Mhz
Current HT speed: 2000 Mhz

(daaronder weer in helder witte letters):
Press <DEL> key to enter the BIOS setup or press any rest of keys to continue.....


...................
ik ben met <enter> verder gegaan, en heb hierna niets bijzonders meer gezien.

Wat betekent dit, en wat moet ik er mee? Het is allemaal Engels en daar snap ik niets van. :'(
p.s.
het komt de laatste tijd vaker voor dat mijn scherm even zwart wordt, maar na enkele seconden is het weer normaal.
Houdt dit ook verband met deze melding?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/21, 18:49:52 »
Misschien toch eerst even in je bios gaan en kijken hoe alles staat.
Mogelijk terug gaan naar fabrieksinstellingen. Dat wil ook nog wel eens helpen.

Heb je je pc zelf overklokt? Is je pc wel overklokt?
Is je pc goed stofvrij? Warmte en slechte verbindingen veroorzaken ook nog wel eens ongebruikelijke fouten.

Eerst maar eens kijken wat er precies is. Het kan een software foutje zijn, maar er kan ook hardwarematig nog iets mis zijn.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline KeesS

  • Lid
Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/22, 01:17:33 »
Misschien toch eerst even in je bios gaan en kijken hoe alles staat.
Mogelijk terug gaan naar fabrieksinstellingen. Dat wil ook nog wel eens helpen.
Naar welk onderdeel van de BIOS zou ik dan moeten zoeken? Ik heb geen/weinig kennis/ervaring met de BIOS en durf daar niets te veranderen uit vrees dan helemaal niet meer te kunnen opstarten.

Citaat van: partyrabbit
Heb je je pc zelf overklokt? Is je pc wel overklokt?
Is je pc goed stofvrij? Warmte en slechte verbindingen veroorzaken ook nog wel eens ongebruikelijke fouten.
Mijn PC is gebouwd door "IkBenStil" in Amsterdam en voor zover ik weet niet 'overklokt' afgeleverd.
Zelf heb ik hem ook niet 'overklokt' ; ik zou niet weten hoe dat kan/moet.

De PC is 2 maanden geleden bij Com@today, een computerbedrijf in Heemskerk, vakkundig in- en uitwendig schoongemaakt.

Citaat van: partyrabbit
Eerst maar eens kijken wat er precies is. Het kan een software foutje zijn, maar er kan ook hardwarematig nog iets mis zijn.
Dat is het probleem; ik weet niet wat er is en weet ook niet hoe en waar ik naar moet zoeken.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/22, 09:17:03 »
Hoogstwaarschijnlijk is door stroomuitval(?) de computer uitgevallen en het bios ontregeld en zoals partyrabbit opmerkt is de eerste oplossing: bios resetten naar de fabrieksinstellingen.
De bios kun je benaderen door direct bij het opstarten de DEL toets in te drukken (of een andere toets volgens je computerhandleiding boekje). In één van de menu's van het bios kun je die opdracht vinden. neem anders contact op met de winkel die je computer heeft geleverd.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

swake

  • Gast
Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/22, 10:10:56 »
Citaat
De PC is 2 maanden geleden bij Com@today, een computerbedrijf in Heemskerk, vakkundig in- en uitwendig schoongemaakt.
Is het probleem van toen begonnen . Het lijkt erop dat er met de parameters in het bios werd geknoeid .  Wat was de juiste reden dat je hem vakkundig hebt laten schoonmaken ?

Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/22, 15:19:41 »
Dat is het probleem; ik weet niet wat er is en weet ook niet hoe en waar ik naar moet zoeken.

Daar helpt iedereen je hier graag mee.

Als je toch in de bios zit (want daar resetten) zou je eens rond kunnen kijken of alles goed gezien wordt door je bios. Hiermee doel ik op intern geheugen, harddiscs, en andere hardware. Als je je pc een beetje kent weet je wel wat je daar zou moeten zien en wat ongebruikelijk kan zijn.
Zolang je niet opslaat op het eind bij afsluiten verander je niets en kun je ook niets verkeerd doen.

Daarna eerst maar eens de bios resetten naar standaard instellingen. Dat kan nooit kwaad.
Zie hiervoor de reactie van Polleke.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline KeesS

  • Lid
Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #6 Gepost op: 2019/03/23, 00:49:12 »
Hoogstwaarschijnlijk is door stroomuitval(?) de computer uitgevallen en het bios ontregeld en zoals partyrabbit opmerkt is de eerste oplossing: bios resetten naar de fabrieksinstellingen.

Er is geen sprake geweest van stroomuitval, anders zou ook de PC, printer en de lamp in mijn computerkast en ook de rest van de woning stroomloos geweest zijn en dat was niet het geval.
Citaat van: Polleke
De bios kun je benaderen door direct bij het opstarten de DEL toets in te drukken (of een andere toets volgens je computerhandleiding boekje). In één van de menu's van het bios kun je die opdracht vinden. neem anders contact op met de winkel die je computer heeft geleverd.

De BIOS werkt al jarenlang foutloos. Ongeveer een jaar geleden is in de BIOS alleen ingesteld dat de PC als eerste kan opstarten van een USB-stick; ook dat werkt prima. Dit is gedaan om een nieuwe distributie van een USB-stick te kunnen installeren. De instelling is nu 1=starten van USB.  2= starten van CDRom en 3= starten van de harde schijf. BIOS geeft geen probleem volgens mijn bescheiden mening.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #7 Gepost op: 2019/03/23, 01:00:27 »
Citaat
De PC is 2 maanden geleden bij Com@today, een computerbedrijf in Heemskerk, vakkundig in- en uitwendig schoongemaakt.
Is het probleem van toen begonnen . Het lijkt erop dat er met de parameters in het bios werd geknoeid .  Wat was de juiste reden dat je hem vakkundig hebt laten schoonmaken ?

De reden van de schoonmaak was dat de PC (on)behoorlijk stoffig was. Om niets stuk te maken heb ik het door vakmensen laten doen en ben niet zelf gaan knoeien.
Navraag vandaag bij Com@today leerde mij dat zij niets aan welke instelling dan ook veranderd hebben; de PC is alleen goed schoongemaakt.
Er zijn sinds die tijd ook geen problemen geweest; pas eergisteren deed zich die vreemde storing voor. Het is later niet meer gebeurd.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #8 Gepost op: 2019/03/23, 01:20:51 »
Dat is het probleem; ik weet niet wat er is en weet ook niet hoe en waar ik naar moet zoeken.

Daar helpt iedereen je hier graag mee.

Dat is heel fijn en daar ben ik ook heel dankbaar voor.
Kan iemand mij dan in simpele woorden vertellen wat deze melding betekent:
"The system has experienced boot failures because of overclocking."
"Last settings in BIOS setup may not coincide with current H/W states."

Ik ken namelijk geen Engels en weet ook niet wat "over-klokken" is.

Citaat van: partyrabbit
Als je toch in de bios zit (want daar resetten) zou je eens rond kunnen kijken of alles goed gezien wordt door je bios. Hiermee doel ik op intern geheugen, harddiscs, en andere hardware. Als je je pc een beetje kent weet je wel wat je daar zou moeten zien en wat ongebruikelijk kan zijn.
Zolang je niet opslaat op het eind bij afsluiten verander je niets en kun je ook niets verkeerd doen.

Daarna eerst maar eens de bios resetten naar standaard instellingen. Dat kan nooit kwaad.
Zie hiervoor de reactie van Polleke.

Omdat de storing zich nog niet opnieuw heeft voorgedaan en mijn kennis van BIOS e.d onvoldoende is durf ik daar niet mee te experimenteren om te voorkomen echt 'brokken' te maken. Ik kan wel rondkijken, maar begrijp niet wat al die instellingen betekenen en/of doen.
Ik zou graag eerst weten wat de fout-melding precies betekent.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #9 Gepost op: 2019/03/23, 08:22:52 »
De betekenis van je melding is
"Het systeem heeft last van opstartfouten door overklokken."
"De laatste instellingen in de BIOS-setup komen mogelijk niet overeen met de huidige H / W-status."

Dit is de letterlijke vertaling van website Google Vertalen. Over het algemeen is de Google vertaling ietwat krom. Maar deze keer keur ik 'm goed. Wat de betekenis van overklokken betreft, staat onder andere uitgelegd in Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Overklokken

Om ons te tonen dat of je CPU overklokt is zou je de volgende output kunnen posten.
Dit commando toont info over de CPU
  inxi -C [Enter]

En dit commando toont de frequentie van de CPU
sudo dmidecode -t processor | grep "Speed"  [Enter]

Let wel, de terminalvenstercommando's zijn hoofdlettergevoelig.

Als de melding niet meer voorkomt, hoef je niets te doen. Als je de melding over het overklokken wel weer te zien krijgt, zou je een foto en aantekeningen er van kunnen maken. Zodat je weet hoe vaak dat gebeurt. Eventueel kun je die dmidecode terminalvenstercommando weer opnieuw uitvoeren.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

swake

  • Gast
Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #10 Gepost op: 2019/03/23, 08:42:55 »
Citaat
De BIOS werkt al jarenlang foutloos. Ongeveer een jaar geleden is in de BIOS alleen ingesteld dat de PC als eerste kan opstarten van een USB-stick; ook dat werkt prima. Dit is gedaan om een nieuwe distributie van een USB-stick te kunnen installeren. De instelling is nu 1=starten van USB.  2= starten van CDRom en 3= starten van de harde schijf. BIOS geeft geen probleem volgens mijn bescheiden mening.
Daar denkt iedereen anders over maar voor mij staan je bootinstellingen in verkeerde volgorde .
Bij mij staan ze .
1 HDD2. CD/DVD 3. Floppy

Maar staat ingesteld dat er ook mag geboot worden via USB
En als ik wil booten via CD/DVD of USB , bij het aanzetten van de PC druk ik F10 en krijg ik de bootapparaten te zien en selecteer ik USB als ik via USB stick wil booten. Ik plug een bootable USB stick in en druk enter en mijn PC zal booten via USB .
Of je probleem hier iets met te maken heeft kan ik niet bevestigen, maar het zou wel eens kunnen .

swake

  • Gast
Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #11 Gepost op: 2019/03/23, 08:53:38 »
Citaat
De reden van de schoonmaak was dat de PC (on)behoorlijk stoffig was.
Een PC die binnenin stofferig tot zeer behoorlijk stofferig is kan ook vreemd gaan doen door valse contacten en warm tot zeer heet kunnen gaan worden en onderdelenen kunnen gaan verbranden . Als de CPU cooler behoorlijk stoffig is gaat die al heel veel minder ventileren en de CPU kan overhit raken .

Offline Bloom

  • Lid
Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #12 Gepost op: 2019/03/23, 09:40:54 »
Mee eens. Dat wordt vaak onderschat. En als een pc langdurig met veel stof heeft gewerkt, kunnen sommige onderdelen zo heet worden dat ze stuk gaan zodra je hun "deken" verwijdert en ze weer op normale temperaturen moeten werken. Vergis je echter niet: onderdelen die te warm moeten draaien gaan altijd stuk! De vraag is alleen wanneer...

Offline jan11000

  • Lid
Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #13 Gepost op: 2019/03/23, 11:38:41 »
Deze melding betekend:

Bios tegenwoordig in pc' s hebben vaak geen vaste waarde, tijdens booten, proberen biossen/moederbord de instellingen optimaal te maken.
Bijv geheugen wordt tijdens booten getest en aangepast, misschien soms te hoog, dan krijg je deze foutmelding. Ook de cpu heeft dit soms.

Ik zou de bios dus niet resetten, zeker al s je niet weet hoe je dit insteld.
Wat ik zou doen,
-de bios, alle instellingen een foto maken(met telefoon), zodat je weet hoe dit moet staan.(en hoe het gestaan heeft).
- dan instellingen zoeken, waar turbo of fasts staan, dit op normaal of slow zetten, dan gaat de pc niet proberen te overclocken. Deze instellingen heb je normaal gesproken voor het geheugen en voor cpu. (en anders google hier op).

Deze instelling in de bios hoort niet bij deze topic.
In de bios, zoek naar de instelling van je harde schijf controller, deze op AHCI zetten, dan loopt je hd het snelst, dit moet ook ingesteld worden bij een bios reset.

Om je geheugen te testen zou ik nog memtest86 , 12 uur laten lopen, zodat je zeker weet dat je geheugen en pc stabiel is.
Memtest86 iso een bootable iso op een stick, dus van de usb booten, en 12 uur laten lopen.
En bij 1 of meer fouten, is het niet goed, dus 0 fouten is een goed.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/23, 15:58:43 door jan11000 »

Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #14 Gepost op: 2019/03/23, 14:23:32 »
De reden van de schoonmaak was dat de PC (on)behoorlijk stoffig was. Om niets stuk te maken heb ik het door vakmensen laten doen en ben niet zelf gaan knoeien.

Dat roep ik vaak. Ook nu weer.
Stof doet veel. Te warm, vonkoverslag, slecht contact. Afgesloten koelgaten. Intern op contacten en prints. Rond de koellucht aanzuigende processor.

Er zijn sinds die tijd ook geen problemen geweest; pas eergisteren deed zich die vreemde storing voor. Het is later niet meer gebeurd.

Op zich is de reactie rondom biosinstellingen van swake (en nog wat anderen zoals ik) niet verkeerd.
Door wat voor probleempje ook kan een bios zich ontregelen en instellingen kunnen daardoor ongewenst veranderen. Denk hierbij aan een stukje hardware wat verkeerd gelezen werd, en zelfs door vonkoverslagjes omdat de pc te vol met stof zit.
Een bios resetten naar zijn originele instellingen kan nooit kwaad (tenzij iemand specifieke instellingen noodgedwongen moest veranderen wat zelden voor komt).
Kijk maar naar mijn eerste reactie waar ik naar mogelijke oorzaken kijk. Dat waren bios en stof.  ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline KeesS

  • Lid
Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #15 Gepost op: 2019/03/23, 21:42:26 »
 link=topic=106113.msg1030328#msg1030328 date=1553325772]
Citaat van: jolo
De betekenis van je melding is
"Het systeem heeft last van opstartfouten door overklokken."
"De laatste instellingen in de BIOS-setup komen mogelijk niet overeen met de huidige H / W-status."

Wat wil zeggen: "H / W-status" ?

Citaat van: jolo
Dit is de letterlijke vertaling van website Google Vertalen. Over het algemeen is de Google vertaling ietwat krom. Maar deze keer keur ik 'm goed. Wat de betekenis van overklokken betreft, staat onder andere uitgelegd in Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Overklokken

Interessant verhaal, maar voor mijn kennis helaas toch wat te hoog gegrepen.

Citaat van: jolo
Om ons te tonen dat of je CPU overklokt is zou je de volgende output kunnen posten.
Dit commando toont info over de CPU
  inxi -C [Enter]

En dit commando toont de frequentie van de CPU
sudo dmidecode -t processor | grep "Speed"  [Enter]

Let wel, de terminalvenstercommando's zijn hoofdlettergevoelig.

ca@CAPC ~ $ inxi  -C
CPU:       Triple core AMD Athlon II X3 445 (-MCP-) cache: 1536 KB
           clock speeds: max: 3100 MHz 1: 2400 MHz 2: 800 MHz 3: 1900 MHz

ca@CAPC ~ $ sudo dmidecode -t processor | grep "Speed" 
[sudo] wachtwoord voor ca:
   Max Speed: 3200 MHz
   Current Speed: 3100 MHz
ca@CAPC ~ $

Citaat van: jolo
Als de melding niet meer voorkomt, hoef je niets te doen. Als je de melding over het overklokken wel weer te zien krijgt, zou je een foto en aantekeningen er van kunnen maken. Zodat je weet hoe vaak dat gebeurt. Eventueel kun je die dmidecode terminalvenstercommando weer opnieuw uitvoeren.

Tot nu toe is de melding niet meer voorgekomen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jolo

  • Lid
Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #16 Gepost op: 2019/03/23, 22:11:09 »
Je output toont dat de CPU op de juiste snelheid draait. Overklokken houdt in dat de CPU sneller loopt, dan de fabrikant garandeert. Met H / W-status wordt bedoelt: hardware status.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline KeesS

  • Lid
Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #17 Gepost op: 2019/03/24, 01:02:02 »
Je output toont dat de CPU op de juiste snelheid draait. Overklokken houdt in dat de CPU sneller loopt, dan de fabrikant garandeert. Met H / W-status wordt bedoelt: hardware status.

Samenvattend:
@jolo,dit antwoord is geruststellend voor mij. Er is geen sprake van overklokken o.i.d.
- Over BIOS-resetten wordt verschillend geadviseerd; wél of niet doen.
- Aangezien ik te weinig kennis heb van BIOS-instellingen ga ik daar momenteel niet in/aan knoeien.
- De computer start nu normaal op; bij evt nieuwe storing kan ik daar altijd nog nader onderzoek (laten) doen.
- De ingestelde BOOT-volgorde geeft geen problemen met opstarten, dus die laat ik zo.
- De vreemde melding heeft zich slechts één keer voorgedaan (4 dagen geleden) en daarna niet meer.
- Zo lang deze storing/foutmelding zich niet meer voor doet, beschouw ik dit probleem maar als opgelost.
- Als het nog eens terug komt meld ik me hier wel weer.

Dank aan allen die zich hebben ingespannen om mijn probleem te verhelpen !!!
« Laatst bewerkt op: 2019/03/26, 16:37:52 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Failures because of overclocking ???
« Reactie #18 Gepost op: 2019/03/24, 14:10:41 »
@jolo,dit antwoord is geruststellend voor mij. Er is geen sprake van overklokken o.i.d.

Dat was het probleem. Er was zoals achteraf blijkt inderdaad geen sprake van overklokken. Door stof krijg je verkeerde stroompjes a.k.a. valse waardes wat een computer dan verkeerd interpreteert. In jouw geval zijn daardoor door je computer de biosgegevens verkeerd gelezen als "overklokt".
Je computer werkt letterlijk met 0-en en 1-en, en daarvan hoeft er maar één! door één! vonkoverslagje of electromagnetisch veldje te veranderen in de andere en je computer leest "andere gegevens".
Beetje verhaal met technische achtergrond wat ik maar niet verder uitleg, maar hopelijk verduidelijkt dit voor jou e.e.a.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/24, 14:12:23 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore