Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted  (gelezen 2749 keer)

Offline John K

  • Lid
Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Gepost op: 2009/01/18, 19:48:38 »
Help! Vista is verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted. Bij opstarten geeft Grub Vista wel aan, maar wanneer ik Vista kies, geeft het zwarte scherm aan 'Starting up..." maar er geburt niets.

Hoe zou ik dit kunnen verhelpen? Op zich mag ik mijn Ubuntu-install wel kwijt, ik moet toch opnieuw installeren. In Vista moet ik nog wat zaken backupppen.

Groeten John K

kirdaiht

  • Gast
Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/18, 20:02:03 »
partities aanpassen is inderdaad niet helemaal risicoloos en het is mogelijk dat dingen worden verwijderd. de kans is niet groot, maar hij bestaat. je zou eigenlijk eens moetten checken of de vista bestanden eigenlijk nog wel bestaan, dit kun je simpel doen door je computer op te starten met de ubuntu live cd en van daar uit te controleren of alles er nog staat, eventueel kun je vanaf daar backuppen.

verder zul je in het vervolg echt je backup moeten maken voor je de partities aanpast, en niet er na.

Offline John K

  • Lid
Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/18, 20:18:21 »
Ja, Vista staat er nog gewoon. Toch kan ik niet alles backuppen omdat ik de locatie van sommige bestanden kwijt ben. Ik moet Vista dus even terughebben.

Zou het helpen met de Vista opstartcd bootrec.exe/fixmbr, bootrec.exe/fixboot, bootrec.exe/rebuilBcd etc. te proberen?

John K

Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/18, 22:53:14 »
Ik heb recent ook zo iets meegemaakt met het aanpassen van de partitie van XP.  Na aanpassing
was de partitie van xp helemaal van de wijs.  Verschillende bestnden ontbraken en na het draaien van chkdsk
lukte een heropstart wel maar windows bleek nog wat te missen.  Bij mij was explorer ribbedebie  =D
Niet meer mee te werken dus.  De enige degelijke oplossing was een reïnstall  :(  Ik kon gelukkig vanuit ubuntu (what else  O0)
nog wel een paar bestanden recupereren vooraleer ik XP opnieuw erop gezet heb.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/18, 23:08:45 »
Hallo

Waarschijnlijk is er inderdaad het 1 en ander corrupt geraakt en moet je kijken wat er nog af
te halen valt. Probeer daarna even mbv. chkdsk /r in windows, zoals chris_J al aangeeft of dat
er iets meer te redden bestanden opduiken. De windows partitie  kan je daarna vanaf een live distro,
(maar aangezien je er toch al een een ubuntu op hebt staan) ook van daaruit benaderen.


Belangrijk is altijd, alvorens te partitioneren; vanuit windows eerst de schijf te defragmenteren.
Dat voorkomt in de meeste gevallen dataverlies, doe ik standaard en tot op heden nog niets
kwijt gespeeld (een keer of dertig toegepast)

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/19, 03:19:07 »
Antwoord is heel simpel en al 1000X gegeven op het forum.

Grub werkt met UUID getallen voor de partities.
Zodra je een partitie wijzigt in grootte zal het getal veranderen en dus is de verwijzing in de fstab niet goed meer.

Wanneer je het juiste UUID getal daar weer plaats
OF
Wanneer je het UUID getal weghaald en de oude hda verwijzing gebruikt zal je Windows weer normaal starten.

lopen atm al een aantal postjes over hoe je dit precies moet doen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline koos4401

  • Lid
Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/19, 09:55:38 »
Zie ook hier: UBCD4win heeft mij uit de puree gehaald:

http://forum.pc-active.nl/viewtopic.php?t=21054&postdays=0&postorder=asc&start=15

Let ook op alle adviezen als je dit (=herpartitioneren) nog een keer wilt doen.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline John K

  • Lid
Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/19, 14:06:11 »
Antwoord is heel simpel en al 1000X gegeven op het forum.

Grub werkt met UUID getallen voor de partities.
Zodra je een partitie wijzigt in grootte zal het getal veranderen en dus is de verwijzing in de fstab niet goed meer.

Wanneer je het juiste UUID getal daar weer plaats
OF
Wanneer je het UUID getal weghaald en de oude hda verwijzing gebruikt zal je Windows weer normaal starten.

lopen atm al een aantal postjes over hoe je dit precies moet doen.

Beste Gandyman,

Ik heb jouw eerdere adviesen omtrent UUID doorgenomen, en ik heb zowel middels de live-cd gksudo nautilus dan naar Ubuntu file sytem, etc, fstab en daar het # en het UUID nummer voor de Vista partitie weggehaald en opgeslagen. Ik heb hetzelfde gedaan met gksodo gedit /media/disk/etc/fstab.

Maar wanneer ik bij het opstarten Vista niet terug krijg en ik weer opstart met de live-cd en in Terminal sudo blkid ingeef, verschijnt de partitietabel weer in de oude staat, dus met UUID nummer voor de partitie, terwijl ik deze had gewijzigd. Doe ik iets verkeerd bij het opslaan?

John K 

Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/19, 23:06:14 »
Hmz beetje in de war van je postje ??
Wanneer je iets met gksudo opslaat zou het toch zeker goed opgeslagen moeten zijn.
Zoals jij het nu zegt gebeurt dit dus niet, of je bent misschien de verkeer fstab aan het bewerken.

Heb je al eens in de topic gekeken ?
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35766.msg356605.html#msg356605

Hier worden de juiste opdrachten gegeven om Grub te herstellen.
En hoe je de fstab moet bewerken.

Wat voor foutmeldingen krijg je op dit moment ?
en wat werkt wel en wat niet?

Om even een idee te krijgen wat er nu precies speelt bij jouw.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/21, 13:13:37 »
Gandyman,

Ik heb 2 problemen. Ik heb zowel Ubuntu partitie als de Vista partitie aangepast. Ubuntu start op in de command prompt en komt niet verder, in Grub kan ik Vista wel kiezen (Ubuntu kan ik ook kiezen in Grub) maar blijft vervolgens hangen op de mededeling 'starting up'. De Fstab welke ik verander voor beide benader ik vanaf een live-cd- places- partitie waar Ubuntu staat- etc- fstab.

Maar ik heb het idee dat ik in Grub zou moeten veranderen, of niet? Wanneer ik de UUID en het # weghaal krijg ik geen foutmelding en ook geen melding dat er veranderingen worden opgeslagen. Vervolgens, met sudo blkid, staan de UUID's er gewoon weer.

Ik ga nog even jouw link bekijken.

Groeten John K

Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/21, 15:35:43 »
Ik denk dat je eens moet proberen SuperGrub je zaakjes te laten repareren.
http://www.supergrubdisk.org/

Aan de rechterkant zie je een venster met " Download"
Kies hier wat je wilt hebben.
Brand het op schijf of zet het op een floppy en boot hiervan,
De rest wijst voor zich.

In het laatste geval indien je er helemaal niet meer uitkomt zou je nog kunnen booten vanaf de vista cd en dan voor reparatie kiezen.
Typ hier fixmbr
waarna je Grub kwijt bent en in vista zou moeten kunnen booten.

Je kan natuurlijk ook eerst nog alles wat je wilt backuppen doen vanuit de Live-cd van Ubuntu .
« Laatst bewerkt op: 2009/01/21, 15:37:44 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/21, 19:58:07 »
Dank je, ik ga het proberen. Ik neem aan dat ik Grub hiermee herstel.

Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/21, 20:46:31 »
idd daar s het voor ontworpen.

Zitten nog wat tooltjes in, mja
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/21, 22:51:04 »
Wanneer ik Vista probeer te booten met Windows tools in Super Grub, krijg ik de waarschuwing dat BOOTMGR mist.

Weet jij zo wat dit inhoudt? Ik heb eerder met Fixmbr Windows niet teruggekregen, dus toch even wat andere zaken uitproberen.

John K

Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/22, 00:44:02 »
Ik ken vista niet zo goed want ik wil het hier niet in huis hebben en heb er alleen verplicht op me werk mee gewerkt, en verder niet onderzocht.
maar ervan uitgaande dat het net zo is als XP, wat ook zo is, zal je vrees ik je vista om zeep geholpen hebben.

Daarom zij ik al, backup je zaken die in vista staan vanuit Ubuntu en rommel dan verder.

En anders zet je gewoon XP er weer op, vista is toch bagger nix aan verloren.
En daarna de mbr herstellen zodat Grub er weer netjes instaat.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/22, 18:13:01 »
Misschien heb jij het antwoord op een laatste vraag; Wanneer ik mijn camera aansluit op Vista, verschijnt er een scherm dat vraagt of ik foto's wil downloaden. Op die manier heb ik een hoop foto's uit mijn camera in Vista gedownload. Ik heb geen idee waar de foto's terrecht zijn gekomen. Alleen in Mijn Documenten staan er een paar in 'pictures'.  Heb jij een idee waar Vista of Windows dit, als je geen map aanwijst, opslaat?

Overigens, ik gebruik Vista al vanaf aanschaf van mijn Laptop amper, alleen voor films bewerken en wat foto's. De rest van m'n comps staat alleen maar Linuxversies op.

John K

Offline koos4401

  • Lid
Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/22, 20:52:32 »
Heb zelf Vista Home Premium, maar nog niet daarin met foto's geklooid. Het is mij wel opgevallen dat voor elke gebruiker (user) een eigen (data)map wordt aangemaakt, met daarin ook een submap "Mijn afbeeldingen" en ook een submap "Mijn documenten". Ik zou bij de afbeeldingen zoeken. Werkt dat niet, haal dan uit je fototoestel de wijze van nummeren van foto' s en gebruik de zoekfunctie van Vista.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline John K

  • Lid
Re: Vista verdwenen na aanpassen partitiegrootte in Gparted
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/23, 09:51:58 »
O.k, ik ga het uitzoeken. Bedankt voor al je hulp.

John K