Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Offline Programma's kopiëren van de ene naar de andere computer  (gelezen 585 keer)

Beste forumleden,
Ik hoop dat er iemand is die een oplossing heeft voor onderstaande:
Ik heb een laptop met een goedwerkende Ubuntu waar programma's opstaan die ik ook op een andere computer (met slechts basisinstallatie) wil zetten. Heb daar geen wifi.

Welke mappen/(systeem)bestanden moet ik dan kopiëren?
En doe ik dat dan het beste met sudo nautilus, of met alle rechten in de terminal. Of kan ik het beste het goede systeem backuppen en dan deze backup op het nieuwe systeem zetten?
Of de harde schijf waarop het geïnstalleerd moet worden extern koppelen aan de goedwerkende laptop of andersom?
Wie het weet mag het me zeggen  :)

Met vriendelijke groet,
Dennis

Offline peer

  • Lid
Re: Offline Programma's kopiëren van de ene naar de andere computer
« Reactie #1 Gepost op: 2024/04/06, 16:43:34 »
ik denk dat het heel erg afhangt van de hardware van de laptop  en de hardware van de pc. Wat is overigens een basisversie??
Veel programma' s zijn als .deb versie beschikbaar. Die kun je dan downloaden op je laptop, kopieren naar usbdisk en dan installeren op de pc. Maar ik ben bang dat je dan problemen gaat krijgen met versie verschillen en afhankelijkheden

Als de hardware redelijk overeenkomt dan zou je er bv. voor kunnen kiezen om met clonezilla de disk van de laptop te clonen naar de disk van de pc.

Maar ik zou toch proberen om te kijken of een wifi adapter kan vinden (lenen of kopen) of de pc direct met een kabel aan de router verbinden. Het schijnt dat je ook een smartphone kan gebruiken als wifi adapter. Dan kun je gewoon op de pc blijven werken. Ook voor updaten e.d lijkt me dat een heilzamere weg



Re: Offline Programma's kopiëren van de ene naar de andere computer
« Reactie #2 Gepost op: 2024/04/06, 19:13:52 »
Vriendelijk bedankt voor uw snelle reactie!
Ik gebruik nog Ubuntu 12.04. Ik heb het systeem nooit geupdated naar een nieuwere versie aangezien ik dan een voor mij paar veelgebruikte programma's niet meer kan gebruiken.
Ik gebruik de systemen waar Ubuntu 12.04 op staan offline, dus geen 'veiligheids-risico'.
Had destijds van alle programma's de deb-bestanden gedownload, zodat ik niet meer bij installatie van het internet afhankelijk zou zijn. Vandaar...

Re: Offline Programma's kopiëren van de ene naar de andere computer
« Reactie #3 Gepost op: 2024/04/06, 19:17:01 »
Heb de meeste programma's kunnen installeren, maar een paar hebben bepaalde packages nodig die ik helaas tien niet mee had genomen.
Die vind ik nog wel op de goedwerkende laptop. Dus zo met kopiëren wel mogelijk moeten zijn dacht ik, vandaar deze topic geplaatst

Offline ajjp

  • Lid
Re: Offline Programma's kopiëren van de ene naar de andere computer
« Reactie #4 Gepost op: 2024/04/07, 15:31:51 »
Misschien begrijp ik het probleem niet goed, maar waarom geen schone installatie van 12.04? Te vinden: https://old-releases.ubuntu.com/releases/precise/

Re: Offline Programma's kopiëren van de ene naar de andere computer
« Reactie #5 Gepost op: 2024/04/07, 15:51:18 »
Bedankt voor je reactie ajjp.
Maar ik heb dus een schone installatie op de desktop gedaan. Echter gebruik ik programma's die niet bij de standaardinstallatie worden geïnstalleerd.

Re: Offline Programma's kopiëren van de ene naar de andere computer
« Reactie #6 Gepost op: 2024/04/07, 15:51:52 »
En om die programma's gaat het

Offline vanadium

  • Lid
Re: Offline Programma's kopiëren van de ene naar de andere computer
« Reactie #7 Gepost op: 2024/04/07, 17:53:36 »
Hier is geen eenvoudig antwoord. Bestanden van programma' s worden via het APT systeem  in verschillende systeemdirectories georganiseerd  volgens hun functie: aanroepbare uitvoerbare bestanden onder `/usr/bin`, bibliotheken onder `/usr/lib`, handleidingen onder `/usr/share/man`, configuratiebestanden onder `/etc`. Je moet al het installatiebestand hebben of documentatie over het programma om te weten welke bestanden bij welk programma horen. Vaak zie je wel aan de naam waarbij een bestand hoort, maar zeker niet altijd.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Offline Programma's kopiëren van de ene naar de andere computer
« Reactie #8 Gepost op: 2024/04/08, 01:56:03 »
Ubuntu 12.04 wordt al tijden niet meer ondersteund, dus een schone installatie van een nog wel ondersteunde versie is ten zeerste aangeraden.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline bart85

  • Lid
Re: Offline Programma's kopiëren van de ene naar de andere computer
« Reactie #9 Gepost op: 2024/04/08, 12:21:23 »
https://askubuntu.com/questions/1206167/download-packages-without-installing

Met de --download-only optie kun je de deb bestanden downloaden. Packages komen in de directory /var/cache/apt/archives te staan en die kun je kopiëren.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Offline Programma's kopiëren van de ene naar de andere computer
« Reactie #10 Gepost op: 2024/04/10, 16:59:41 »
Je zal hoe dan ook een (recente) versie van Ubuntu moeten installeren op je computer en van daaruit de programma's installeren mét een internetverbinding of via een zgn. ISO-bestand op een CD of USB-schijf.

Zonder verbinding met het internet heeft het volgens mij geen zin om te proberen programma's van de ene naar de andere computer te kopiëren: er kan vanalles verschillend zijn tussen de hardware.

Als je ergens een programma wil installeren is het cruciaal over een internetverbinding te beschikken. Je zou kunnen het .deb of .tar.gz-bestand van een programma te downloaden (op een andere pc), dan op een usb-stick of cd te branden en dan deze te installeren in de ontvangende computer, maar dat lijkt me bijzonder veel werk en vragen om problemen.

Het heeft geen zin om te proberen Ubuntu-versies te behouden van meer dan 4 jaar oud, want die worden niet meer ondersteund. Als je computer té oud is, zal je een ander OS moeten gebruiken, maar soms is té oud écht té oud.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM