Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Realtek High definition soundcard werkt niet  (gelezen 4333 keer)

Offline glupper68

  • Lid
Realtek High definition soundcard werkt niet
« Gepost op: 2007/09/26, 16:53:26 »
Op mijn nieuwe klaptop werkt de soundcard niet als ik de live cd eerst uitprobeer. Heb geprobeerd met de soundconfig te stoeien, gaf wel een realtek mixer aan maar geen geluid.
het betreft een Realtek High definition soundcard.
Iemand een goede hint?
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline joseph

  • Lid
Realtek High definition soundcard werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/26, 18:07:48 »
Koop danook een goeie ;)

Offline glupper68

  • Lid
Realtek High definition soundcard werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/26, 18:09:59 »
Bassie,  Farizeeer!!!!
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline glupper68

  • Lid
Realtek High definition soundcard werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/26, 20:31:13 »
help!, Ik wil weer snel van vista af, veel te traag en nu al te veel updates.  Dus svp iemand met een zelfde soundcard als ik?
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline Martin

  • Lid
Realtek High definition soundcard werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/26, 21:32:45 »
Citaat van: joseph
Koop danook een goeie ;)
Dat vind ik nou niet zo leuke opmerking, aan advies & hulp heeft glupper68 vast meer.

Ik heb ook een Realtek geluidskaart, en ik heb probleem kunnen oplossen met de volgende stappen:
https://wiki.ubuntu.com/NlFaq#head-cc5c60f5a2b404dd53dc8cb5e71415de141d8d09
Probeer dit stappenplan eens, werkt het geluid het dan?

« Laatst bewerkt op: 2009/01/23, 23:03:54 door Martin »

Offline glupper68

  • Lid
Realtek High definition soundcard werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/26, 21:51:31 »
Bedankt mc, ik ben ubuntu nu aan het instaleren en probeer het.

Overigens ken ik Joseph goed, hij heeft enkel een spraakgebrekje, verder valt het wel mee hoor
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline glupper68

  • Lid
Realtek High definition soundcard werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/26, 22:46:41 »
nee MC nog steeds geen geluid
snap er niets van
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline glupper68

  • Lid
Realtek High definition soundcard werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/26, 23:10:25 »
van Azalin zag ik de volgende oplossing maar kreeg de modprobe.d niet aangepast. Ik heb geen rechten?  Hoe doe ik dat?

"Je alsa driver is ook in orde, er moet denk ik alleen een kleine aanpassing op je alsa-base uitgevoerd worden. Bij mijn VIA chipset moest ik de hda-intel een andere index geven. Ik kreeg in Dmesg steeds deze melding:

hda-intel: Invalid position buffer, using LPIB read method instead.

Ik heb toen aan /etc/modprobe.d/alsa-base de volgende regel toe te gevoegd:
options snd-hda-intel position_fix=1 model=3stack

Na opnieuw opstarten was bij mij het geluid in orde. Ik had ineens surround, een koptelefoon uitgang die het ook echt deed en ga zo maar door."
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline glupper68

  • Lid
Realtek High definition soundcard werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/26, 23:12:46 »
Als ik Alsamixer opstart dan zie ik onder HDA Intel geen balkjes bij de meest linkse staan(HEAD..) Zit daar misschien het probleem?
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline joseph

  • Lid
Realtek High definition soundcard werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/27, 01:28:37 »
Citaat van: mcdesign
Dat vind ik nou niet zo leuke opmerking, aan advies & hulp heeft glupper68 vast meer.
Martin,
Ken "dien lange" nog maar van 1992 en wist ook hoe vol verwachting zijn hartje al dagen klopte in afwachting van de komst van zijn nieuwe speeltje.
En, hij kan tegen zo'n sarcastisch plaagstootje.
Hij weet danook dat als "Bassie" de oplossing had geweten ik mijn toetsenbord niet had aangeraakt om dat bericht typen maar waarschijnlijk zelfs in persoon al op zijn klavier had zitten rausen om het te fiksen. (Al was het alleen al om zijn speeltje ondertussen aan een quasie kritisch onderzoek te onderwerpen.)
Vergeet wel eens dat niet iedereen dergelijke humor kan snappen (al dan niet het verband kennende) en/of ervan gediend is.

Citaat van: glupper68
Ik heb geen rechten?  Hoe doe ik dat?
Kijk in deze Howto bij permissies, rootrechten en het commando chown.
Staat hoe je eigendom van bestand evt aan kan passen.

Vermoed echter dat lees- en schrijfrechten gewoon bij de root liggen en dan moet je sudo voor het uitvoeringscommande gebruiken of, indien je iets in die modeprobe.d met een editor moet aanpassen, gksudo gedit /.../.../modeprobe.d

JimZ

  • Gast
Realtek High definition soundcard werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/27, 14:17:16 »
Kijk ook eens welke kernel er geladen wordt. Ik zat ook met een niet werkende RT Audio en toen bleek dat (in Gutsy) kernel 2.6.22-12-386 geladen werd i.p.v 2.6.22-12-generic.

En die 386 kernel is alleen bedoeld voor oudere, zeg maar Intel 486 en daarvoor, systemen.

Volgens mij is dat ongevraagd gebeurd tijdens een update via de Update Manager. Er hebben blijkbaar meer mensen last van gehad dus zal het wel een vergissinkje geweest zijn.

Gr.
Jim

Offline Martin

  • Lid
Realtek High definition soundcard werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/27, 19:48:34 »
Citaat van: joseph
Citaat van: mcdesign
Dat vind ik nou niet zo leuke opmerking, aan advies & hulp heeft glupper68 vast meer.
Martin,
Ken "dien lange" nog maar van 1992 en wist ook hoe vol verwachting zijn hartje al dagen klopte in afwachting van de komst van zijn nieuwe speeltje.
En, hij kan tegen zo'n sarcastisch plaagstootje.
Hij weet danook dat als "Bassie" de oplossing had geweten ik mijn toetsenbord niet had aangeraakt om dat bericht typen maar waarschijnlijk zelfs in persoon al op zijn klavier had zitten rausen om het te fiksen. (Al was het alleen al om zijn speeltje ondertussen aan een quasie kritisch onderzoek te onderwerpen.)
Vergeet wel eens dat niet iedereen dergelijke humor kan snappen (al dan niet het verband kennende) en/of ervan gediend is.

Citaat van: glupper68
Ik heb geen rechten?  Hoe doe ik dat?
Kijk in deze Howto bij permissies, rootrechten en het commando chown.
Staat hoe je eigendom van bestand evt aan kan passen.

Vermoed echter dat lees- en schrijfrechten gewoon bij de root liggen en dan moet je sudo voor het uitvoeringscommande gebruiken of, indien je iets in die modeprobe.d met een editor moet aanpassen, gksudo gedit /.../.../modeprobe.d
Ja ok, als je het verband ziet begrijp ik het wel :-)
Alleen heb ik ervaring op sommige fora's waar men standaard zo'n bericht post om de topic starter te treiteren,
daarom zei ik dat :D

Maar om weer terug te komen: Dat probleem heb ik ook, geen balkjes bij head.
Ja, alle bestanden in het "Bestandssysteem" kun je alleen maar wijzigen als je root rechten hebt, of via gksudo gedit natuurlijk :)