Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Succesvol: Bios flashen met "flashrom"  (gelezen 2339 keer)

Succesvol: Bios flashen met "flashrom"
« Gepost op: 2010/07/08, 13:18:36 »
Succesvol vanuit een lopende Ubuntu 10.04.

Zie voor de ondersteunde hardware: www.flashrom.org

Zonder bootable floppy, zonder bootable usb-stick, zonder windows, zonder C: of A:

Wat een heerlijk wonder!

In het Engelstalige ubuntuforum staat het uitgangspunt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=318789
Zeer leesbaar in het Engels:
http://www.linuxinsight.com/how-to-flash-motherboard-bios-from-linux-no-dos-windows-no-floppy-drive.html

Voor mijn eigen hele avontuur: http://klusjes.blogspot.com/2010/07/linux-redt.html
« Laatst bewerkt op: 2010/07/08, 13:20:56 door blokkendoos »

Re: Succesvol: Bios flashen met "flashrom"
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/08, 14:55:24 »
Ik heb jouw avontuur gelezen, en het is wel mooi dat een linux progje je helpt, dat je helemaal geen floppy toestanden en dergelijke nodig hebt!  :)

Offline kasper2

  • Lid
Re: Succesvol: Bios flashen met "flashrom"
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/08, 15:35:22 »
Wat is er eigenlijk mis met flashen d.m.v. een usb stick? Ik weet ook dat diskettes hopeloos achterhaald zijn en dat veel mensen waarschijnlijk niet eens meer een diskettedrive hebben, maar volgens mij kan je zo'n beetje ieder modern moederbord wel via usb updaten.

Ik heb laatst mijn Gigabyte 790XTA-UD4 via usb geüpdate en ik kan mij niet voorstellen dat het via een programma makkelijker is.

Ook zag ik al dat dat programma nog in de beta status zit (0.9.1), en een mislukte flash kan je moederbord zonder al te veel problemen in een (weliswaar zeer onpraktische) baksteen veranderen. Ik denk dat flashen via usb een stuk veiliger is. Dan zit er ook geen besturingssysteem tussen wat halverwege de procedure kan crashen (ja, ik weet uit ervaring dat zelfs Linux kan crashen).

Toch wil ik je wel feliciteren met je succesvolle flash, maar ik hou het gewoon bij een usb stick.
Alles is relatief

Re: Succesvol: Bios flashen met "flashrom"
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/08, 18:53:07 »
Ik ben niet tegen iets dat werkt. Ik ben er glad voor.
En als het anders gaat zou ik dat doen.
Maar,......het is/was geen 'modern' moederbord.
Mijn 'standaard' usb-stick (HP-bootdisk) wilde niet.
Dan blijft er niet veel anders over. En de MSI-bootable-usb-stick wil daarna perse weer een C-schijf zien.
Vandaar.

m.v.g.
pablo k

Re: Succesvol: Bios flashen met "flashrom"
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/08, 19:07:55 »
Ik blijf erbij dat je enkel je BIOS moet updaten als je problemen hebt met je computer en je zeker bent dat het moederbord (of zelfs specifiek het BIOS) het probleem is. Je BIOS flashen kan namelijk je moederbord om zeep helpen als je het verkeerd uitvoert. Heel leuk dat er nu een tool is om het te vergemakkelijken maar met computers geldt altijd (zeker met zeer kritische zaken zoals het bios):

Don't fix what ain't broken!
Verander niets dat niet stuk is!
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Succesvol: Bios flashen met "flashrom"
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/08, 20:05:35 »
En vooral: Gooi het niet weg als het kapot is, maar maak het.

Offline kasper2

  • Lid
Re: Succesvol: Bios flashen met "flashrom"
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/08, 21:00:51 »
Als het moederbord niet d.m.v. usb te flashen is, is het een ander verhaal, maar als het via usb kan, heeft dat altijd mijn voorkeur.

Verder ben ik het wel eens met de zin 'Don't fix it if it ain't broken', maar zoals je aan mijn signature kunt zien vind ik dat er wel iets achteraan moet. Als je het kunt verbeteren moet je het wél veranderen, want anders zal er nooit iets vernieuwd worden. Dat geldt niet alleen voor computers, maar voor alles in de wereld. Ik weet dat het flashen van een bios niet altijd veilig is, maar ik moet zeggen dat mijn pc een stuk sneller POST sinds ik hem heb geflasht, en dat vind ik wel degelijk een verbetering.

Ook is het risico om je moederbord te slopen bij veel nieuwe borden heel klein. Gigabyte gebruikt tegenwoordig bijvoorbeeld altijd twee bioschips. In principe kun je alleen de primaire chip flashen. Op de secundaire chip blijft het originele BIOS staan. Mocht de flash mislukken, dan start de pc op via de secundaire chip, en wordt de primaire chip weer teruggeflasht met het BIOS van de secundaire chip. Ik weet niet precies hoe het bij andere fabrikanten werkt, maar de meesten hebben tegenwoordig vergelijkbare systemen op hun moederborden.
Alles is relatief

Re: Succesvol: Bios flashen met "flashrom"
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/08, 21:58:20 »
Verder ben ik het wel eens met de zin 'Don't fix it if it ain't broken', maar zoals je aan mijn signature kunt zien vind ik dat er wel iets achteraan moet. Als je het kunt verbeteren moet je het wél veranderen, want anders zal er nooit iets vernieuwd worden.
Kijk het verbeteren van een situatie ben ik ook altijd voor, maar als je gaat veranderen om het veranderen dan moet je het niet doen. Als je je bios update om nieuwe functionaliteit te activeren zou ik ook mijn bios updaten. Maar als er geen nieuwe functionaliteit wordt verkregen door upgraden van iets, of als het geen problemen oplost, dan upgrade ik vrijwel nooit. Zo heb ik bijvoorbeeld een computer waar Windows 7 op staat staan voor gamen, maar heb ik drivers van Windows Xp nodig om de hardware überhaupt goed te laten werken. Met de nieuwste drivers werkt bijvoorbeeld mijn geluidskaart niet (lang leve Creative met de slechtste drivers ter wereld).

Drivers en bios upgrades doe ik enkel zodra ik een probleem heb met mijn hardware, of als een driver stabiel is. Ik heb ooit als beta tester zo mijn systeem om zeep geholpen door de nieuwste drivers voor een Ati kaart te installeren op een Windows computer. Het koste me een halve dag om het systeem weer aan de praat te krijgen omdat de hele GUI naar de gallemiezen was (was ook een experimentele driver voor een kaart die net uit was).
Bij besturingssystemen is het een heel ander verhaal, althans voor GNU/Linux (ik betaal niet voor Windows upgrades). Ik ga altijd van LTS naar LTS, maar niet voordat ik een grondige test heb gedaan met een live sesie van soms meerdere dagen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu