Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MBS corrupt  (gelezen 601 keer)

MBS corrupt
« Gepost op: 2018/04/01, 22:21:18 »
L.S.

Ik ben (weer) recent overgegaan op een andere harde schijf waar ik al een tijd geleden Windows 10 op had geïnstalleerd; ik moest maar eens af van Windows 7. Daarop dus Linux (Debian 9) naast geïnstalleerd met natuurlijk Grub. Tot zover niets aan de hand want al heel vaak schone installaties met Ubuntu en Debian uitgevoerd. Maar na een aantal dagen wilde de computer niet meer opstarten en bleef ronddraaien in de Bios. Zelfs een opstartbare memorystick wilde - gek genoeg - niet lukken. Uiteindelijk lukte het wel door de datakabel los te koppelen, op te starten op de memeroystick en toen weer de datakabel op de harde schijf te plaatsen. Door Debian 9 weer opnieuw te installeren had ik Grub weer terug. En na alle data weer teruggeplaatst te hebben, kon ik weer verder.
Maar nu is hetzelfde opnieuw gebeurd, na een paar dagen netjes gedraaid te hebben. Ik begin me dus af te vragen of de MBS beschadigd kan zijn(?) Iemand ervaring mee? De WD-schijf van 1TB is beslist niet oud: <4 jaar waarvan geen 2 jaar gebruikt en zeker geen grote schokken gehad of zo (ik heb een desktop).
« Laatst bewerkt op: 2018/04/02, 21:39:34 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline jan11000

  • Lid
Re: MBS corrupt
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/02, 10:49:58 »
Rond draaien in bios, wat is dit?
Als je geen goede info geeft, dan kan niemand je helpen.

Wat is MBS?

En of je hd nog goed is, lees smart van je  hd uit.
Met schijven(of disks) kun je dit uitlezen.

Offline aartje

  • Lid
Re: MBS corrupt
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/02, 11:19:53 »
Ja, vertel eens wat meer over je systeem. Dit lijkt wel een hardware-probleem. Misschien is de voeding
aan het kwakkelen.

youpie123

  • Gast
Re: MBS corrupt
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/02, 12:24:23 »
Probeer eens op te starten zonder EFI/UEFI ingeschakeld in de bios en FASTboot/Secureboot uit.

Het probleem "klinkt" heel veel naar verkeerde bios instellingen bij dual-boot met W10. Zoek maar eens op dualboot bios op het forum. Ere is al heel veel over geschreven en een bekend probleem. Succes!!

Re: MBS corrupt
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/02, 21:39:07 »
Ik heb nog eens opnieuw Debian geïnstalleerd en daarmee Grup. Nu start Windows 10 slechts zeer moeizaam op en Debian helemaal niet meer. Vanuit een life-sessie bleek dat de harde schijf op 'overlijden'  staat. Ik zal dus op mijn andere harde schijf (met Windows 7, naast Debain) verder moeten vrees ik. Ik kan nog proberen met de harde schijf sector per sector uit te lezen en naar een andere/nieuwe schijf te schrijven(?). Ik wil namelijk met name  graag Windows 10 terug (prijzig).

Als antwoord op hierboven gestelde vragen: ik heb een systeem van een jaar of 7 oud (i5-processor). Secure boot had ik al uit staan. En MBS moest natuurlijk MBR zijn - excuses.

Bedankt voor de reacties.
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.