Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen  (gelezen 1506 keer)

LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen
« Gepost op: 2017/09/21, 17:40:35 »
Hallo, ik heb vrees ik een ongelooflijk stomme vraag die iedereen met ook maar 1 greintje verstand binnen 0,1 seconde weet op te lossen, behalve ik. Al meermalen de helpafdeling van Calc geraadpleegd en op internet gekeken maar ik kom er niet uit.

Ik heb een werkblad in LO Calc waarin ik m'n fietsritjes bijhoud, met daarin onder meer een kolom met het aantal gereden kilometers en daarnaast een kolom met de tijd die ik daar voor nodig had in minuten. Wat ik wil is een derde kolom waarin automatisch de gemiddelde snelheid per uur wordt berekend.

Dus vandaag voer ik in veld C20 20,9 in en 78 in veld D20. Veld E20 moet het gemiddelde weergeven en tot nu toe doe ik dat met de hand: =(C20/D20)*60. Maar hoe voorkom ik nu dat ik dat voor elke rij handmatig moet invoeren? Dit is uiteraard geen halszaak, maar ik zou het toch graag willen weten!




Offline rico70

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/21, 17:44:29 »
Volgens mij je muis cursor op de rechteronderhoek zetten en dan naar beneden trekken. Lang geleden dat ik dat nodig had ;)

Offline loti

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/21, 18:17:28 »
Zelf gebruik ik ook iets dergelijks en kopieer steeds de betreffende formules naar de volgende cellen.
Ik ben benieuwd of iemand betere manier weet.

Online h2o

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/21, 18:19:46 »
Ik heb net een dergelijke klus uitgevoerd: =GEMIDDELDE(J4:J29)

Dat is bij mij een formule om de weekgemiddelden van het gebruik van gas/water/elektra en de kopieerstanden te brekenen van de kolommen.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/21, 18:25:49 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/21, 21:08:55 »
Veld E19 waar de formule van de vorige rij staat, kopieren naar veld E20.

=(C20/D20)*60 is een formule met relatieve verwijzingen: intern denkt Calc: neem de waarde twee kolomen links, deel die door de waarde één kolom links, vermenigvuldig dan met 60. Kopieer je die formule naar elders, dan blijft diezelfde logica. Je ziet dat, doordat de adressen in de kopie automatisch aangepast zijn.

Als het ooit nodig is steeds naar specifieke cellen te verwijzen, gebruik dan absolute verwijzingen. Hiertoe plaats je er $ voor. Onafhankelijk van waar je de formule =($C$20/$D$20)*60 neerzet, steeds zal de waarde uit C20 en D20 genomen worden.

Gedeeltelijk absoluut kan ook: =(C$20/D$20)*60: de kolommen zullen zich aanpassen, maar steeds zal naar rij 20 verwezein worden.

De F4 toets is een sneltoets om snel van relatief naar absoluut om te zetten en omgekeerd. Geef in A1 eens C3 in, kijk naar de formulebalk, en kijk wat er gebeurt als je telkens F4 indrukt. ALs je in editeermodus bent, of met je cursor in de formulebalk, dan zal F4 enkel het adres aanpassen waar de cursor op staat. Handigheidje.

Re: LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/09/21, 21:54:12 »
Volgens mij je muis cursor op de rechteronderhoek zetten en dan naar beneden trekken. Lang geleden dat ik dat nodig had ;)
Klopt: het pijltje verandert dan in een kruisje, dat zet je op het zwarte vierkantje rechtsonder en slepen maar!

Re: LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/09/22, 12:07:57 »
Hallo iedereen, dank voor het meedenken! De truc met de cursor op de rechteronderhoek en dan naar beneden trekken werkt, zo wordt de formule in het bovenste veld automatisch doorgegeven aan de velden daaronder, met het juiste regel(rij)nummer.

Rest me nog één ding: de betreffende kolom geeft in de velden die nog niet zijn ingevuld (mijn fietsritjes van morgen dus) de mededeling #DEL/0! Als ik de functiekopieermethode van vanadium gebruik, dan wordt overal vast een 0 ingevuld, of eerdergenoemde #DEL/0! Kan dat weg misschien?

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/09/22, 13:50:14 »
Als ik de functiekopieermethode van vanadium gebruik, dan wordt overal vast een 0 ingevuld, of eerdergenoemde #DEL/0! Kan dat weg misschien?
Kan niet. Dan kopieer je op de verkeerde manier. De truck met het slepen geeft hetzelfde resultaat als kopieren/plakken. #DEL/0 is een foutmelding die betekent "deling door 0": logisch, want er zijn nog geen cijfers ingevuld. Die melding verdwijnt van zodra je data invult. Als je die melding weg wil, dan zal je de formules voor de lege velden pas kunnen invullen na het ingeven van de data.

Re: LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/09/22, 17:28:15 »
Vanadium, dat laatste lijkt me inderdaad de oplossing, ik kopieer de rekenfunctie telkens van het veld erboven naar het veld eronder (met die muistruc). Maar da's niet echt automatiseren natuurlijk!

En h2o, jouw oplossing berekent het gemiddelde van een enkele kolom en dat is niet wat ik zocht. Niettemin dank voor de moeite.

Offline peer

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/09/23, 08:05:53 »
de gemiddelde functie werkt niet alleen met kolommen maar ook met een blok!!
bv. =AVERAGE(A1:F10) of in het nederlands =GEMIDDELDE(A1:F10)

nahjo

  • Gast
Re: LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/09/23, 09:23:02 »
Als ik de functiekopieermethode van vanadium gebruik, dan wordt overal vast een 0 ingevuld, of eerdergenoemde #DEL/0! Kan dat weg misschien?
Kan niet. Dan kopieer je op de verkeerde manier. De truck met het slepen geeft hetzelfde resultaat als kopieren/plakken. #DEL/0 is een foutmelding die betekent "deling door 0": logisch, want er zijn nog geen cijfers ingevuld. Die melding verdwijnt van zodra je data invult. Als je die melding weg wil, dan zal je de formules voor de lege velden pas kunnen invullen na het ingeven van de data.
Maar je kan de formule ook uitbreiden met =ALS(d20;(c20/d20)*60;"") dwz doe de berekening als veld d20 een waarde bevat en anders vul het veld met niets "".

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen
« Reactie #11 Gepost op: 2017/09/23, 10:19:30 »
Als ik de functiekopieermethode van vanadium gebruik, dan wordt overal vast een 0 ingevuld, of eerdergenoemde #DEL/0! Kan dat weg misschien?
Kan niet. Dan kopieer je op de verkeerde manier. De truck met het slepen geeft hetzelfde resultaat als kopieren/plakken. #DEL/0 is een foutmelding die betekent "deling door 0": logisch, want er zijn nog geen cijfers ingevuld. Die melding verdwijnt van zodra je data invult. Als je die melding weg wil, dan zal je de formules voor de lege velden pas kunnen invullen na het ingeven van de data.
Maar je kan de formule ook uitbreiden met =ALS(d20;(c20/d20)*60;"") dwz doe de berekening als veld d20 een waarde bevat en anders vul het veld met niets "".
Zeker, maar gezien de oorspronkelijke vraag vond ik het minder opportuun om dit hier aan te brengen. Eerst leren stappen voor je kan lopen.

Offline Jan-80

  • Lid
Re: LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen
« Reactie #12 Gepost op: 2017/09/24, 19:00:29 »
De formule :
=ALS(d20;(c20/d20)*60;"")
... werkt wel, maar is programmatorisch fout. Trouwens, ze geeft nog een fout als je er iets anders dan een getal invult. (probeer eens de letter A)

Waarom programmatorisch fout ?
Omdat de eerste parameter na een IF een vergelijking zou moeten zijn die TRUE of FALSE als resultaat geeft. Dus iets met >, <, =, !, of een combinatie. Hier staat dus:
"als er iets in d20 staat, doe de berekening, zo niet, toon niets"
Vandaar de fout als er iets in d20 staat waarmee je niet kan rekenen. Gelukkig werkt het wel als je een 0 invoert.

Beter, en misschien beter om te lezen, is :
=IFERROR((C20/D20)*60,0)
"doe deze berekening, en als het een fout geeft, toon nul".

Sorry, ik gebruik LO Calc  niet op deze machine dus die staat nog in US/engels.
En sorry voor het miereneuken. ;-)
Greetings from the TyRannoSaurus
Jan-80

Re: LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen
« Reactie #13 Gepost op: 2017/09/25, 16:28:29 »
Beter, en misschien beter om te lezen, is :
=IFERROR((C20/D20)*60,0)
"doe deze berekening, en als het een fout geeft, toon nul".
Mijn Nederlandstalige Calc accepteert die 0 achter de 60 niet en gaat dingen roepen over ontbrekende parameters. Door deze formule te combineren met die hierboven van nahjo - die vast geen Johan heet - ben ik er helemaal uit.

Wordt dus: =ALSFOUT((C20/D20)*60; ""), en die formule met de muis over de velden eronder trekken.

Zo blijven de resultaatvelden die nog niet zijn ingevuld netjes leeg. Iedereen dank!

En sorry voor het miereneuken. ;-)
Het is mierenneuken. ;-)
« Laatst bewerkt op: 2017/09/25, 16:33:57 door Paul Matthijsse »

swake

  • Gast
Re: LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen
« Reactie #14 Gepost op: 2017/09/25, 17:56:41 »
Citaat
Dus vandaag voer ik in veld C20 20,9 in en 78 in veld D20. Veld E20 moet het gemiddelde weergeven en tot nu toe doe ik dat met de hand: =(C20/D20)*60. Maar hoe voorkom ik nu dat ik dat voor elke rij handmatig moet invoeren? Dit is uiteraard geen halszaak, maar ik zou het toch graag willen weten!

Ik ben vroeger nog duivenmelker geweest en werd de snelheid berekent in meters/minuut
20,9 , ik veronderstel dat dit de afstand is . i.p.v. 20,9 gebruik je 20900 meter
c20 zou dus 20900 ingevoerd worden en d20 zou je 78 invoeren
Om de snelheid km/u te berekenen km/uur is (c20/d20)/1000*60  en is de uitkomst 16,077 km/uur --> cel e20
Het gemiddelde bereken je bijv
stel dat je het gemiddelde wil berekenen van 5 dagen  voer je in e25 in =som(e20:e24)/5
De regel van drie .
« Laatst bewerkt op: 2017/09/25, 18:18:41 door swake »

swake

  • Gast
Re: LibreOffice Calc: gemiddelde berekenen van rijen
« Reactie #15 Gepost op: 2017/09/25, 18:19:42 »
Citaat
Maar hoe voorkom ik nu dat ik dat voor elke rij handmatig moet invoeren? Dit is uiteraard geen halszaak, maar ik zou het toch graag willen weten!

Gewoonweg je cellen kopiëren