Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Microsoft store Ubuntu  (gelezen 5103 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Microsoft store Ubuntu
« Gepost op: 2017/07/11, 09:57:55 »
Het wordt steeds leuker, Ubuntu kan nu ook direct via de Microsoft store worden gedownload en geïnstalleerd (als je de Windows 10 Insiders build 16190 hebt):
https://www.microsoft.com/store/apps/9nblggh4msv6

Nu nog wachten op Opensuse SLES 12 (https://www.microsoft.com/store/apps/9p32mwbh6cns) en Leap 42 (https://www.microsoft.com/store/apps/9njvjts82tjx). En Fedora.

Zie ook onze wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuWindows#installeren_via_Microsoft_store

“Microsoft ♥ Linux”  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/11, 10:05:02 »
“Microsoft ♥ Linux”
En “testcees ♥ Microsoft”, want jij gebruikt Linux alleen nog maar binnen je geliefde Windows 10, toch?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/11, 10:37:34 »
“testcees ♥ Microsoft”, want jij gebruikt Linux
Dat was een paar jaar terug een rare opmerking geweest maar nu kan het.  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/11, 10:44:35 »
“testcees ♥ Microsoft”, want jij gebruikt Linux
Dat was een paar jaar terug een rare opmerking geweest maar nu kan het.  :)
Door slechts dat deel van mijn vorige bericht te citeren, verdraai je wat ik heb gezegd. Daar maak ik bezwaar tegen.

Uiteraard is het citeren van slechts een deel van wat iemand heeft gezegd, op zichzelf geen probleem. Mits het geen verdraaiing veroorzaakt.

Verder stel ik vast, dat je de vraag die ik stelde, niet hebt beantwoord. Ik herhaal hierbij dus mijn volledige vorige bericht:
En “testcees ♥ Microsoft”, want jij gebruikt Linux alleen nog maar binnen je geliefde Windows 10, toch?

swake

  • Gast
Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/11, 11:15:46 »
Verschenen op 12/05/2017
https://www.techzine.nl/nieuws/107155/build-fedora-ubuntu-en-suse-linux-komen-naar-windows-store.html

Je moet wel een betalende Windows 10 gebruiken want in de gratis windows 10 education versie is de windows store niet beschikbaar . Studenten worden dus benadeelt !!!

Offline rico70

  • Lid
Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/11, 11:21:08 »
Benadeeld??  Een gratis versie van iets hebben en dan klagen dat je niet alle mogelijkheden van de betaalde versie hebt? Tja ....

Offline rico70

  • Lid
Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/11, 11:23:12 »
Het wordt steeds leuker, Ubuntu kan nu ook direct via de Microsoft store worden gedownload en geïnstalleerd (als je de Windows 10 Insiders build 16190 hebt):
https://www.microsoft.com/store/apps/9nblggh4msv6
Heb je een geactiveerde windows 10 nodig om de insider versie te kunnen gebruiken of is dit nog steeds volledig gratis? Mijn windows 10 in VB is nl iedere keer zijn aktivatie kwijt :(

Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/11, 11:37:08 »
Why not. Sommigen gebruiken weer win onder linux, dus waarom niet andersom.

Niet mijn ding. Linux stand alone hier. Mallware niet gewenst hier. Als anderen wel zooi op hun computer wensen, boeiend.


(Is geen bashen. Is persoonlijke voorkeur verkregen door diepgaande ervaring)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/11, 11:59:20 »
Citaat
Benadeeld??  Een gratis versie van iets hebben en dan klagen dat je niet alle mogelijkheden van de betaalde versie hebt? Tja ....

Citaten uit het artikel van mijn link .

Citaat
Deze Linux-installaties worden gevirtualiseerd op het systeem
.


Citaat
Het blijft natuurlijk een beetje vreemd om Linux te draaien bovenop het Windows 10-besturingssysteem, maar voor ontwikkelaars is het ideaal, die kunnen op deze manier zeer eenvoudig een ontwikkelomgeving in gebruik nemen.

Als studenten de kans niet krijgen om te  leren ontwikkelen, noem ik dit benadeelt !

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/11, 12:06:30 »
Lees nou eerst eens de wiki, waar Testcees aan refereerde in zijn eerste bericht. Eigenlijk is dit helemaal geen Ubuntu. Het geeft alleen wat toegang vanuit Windows tot bepaalde zaken en veel meer niet.

Dus waar maken we ons zo druk om? Wat zitten we elkaar nou ook af te **** met persoonlijke aanvallen inzake Windows versus Linux voorkeuren? Begint het weer? Ik krijg hier heel erg genoeg van.

groet,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/11, 12:23:46 »
Juist Just,
Als iemand Windows wil gebruiken en daar tevreden mee is, wie ben/zijn  ik/wij dan om dat te veroordelen.
Alleen maar omdat dit een *ubuntu forum is?
En als zo iemand ook een "steentje" wil bijdragen moet hij dat vooral doen.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2017/07/11, 15:47:23 »
Ik ga me er verder niet mee bemoeien want ik ben de discussies van afgelopen dagen wel ver beu.
Maar ik moet echt nog even kwijt dat er weer tegenstrijdig geroepen wordt.

Nu mag het ineens wel offtopic, terwijl anderen regelmatig en bij het minst geringste aangesproken worden offtopic te gaan.
Sommigen spreken onvrede uit over de discussie, terwijl er in hetzelfde bericht wel lichtelijk partij getrokken wordt. Klopt ook niet. Blijf er dan ook helemaal tussenuit.

@Just, ik ben het helemaal met je eens over dat eindeloze gedoe de laatste tijd.
Maar wel met de aanvulling dat de terechtwijzers zich er zelf net zo hard aan branden. Pot verwijt de ketel gevalletje.

Is er nog niet genoeg gezeik in de wereld? Moeten we dat nou echt nog meer creëren?
Dus als nou gewoon iedereen kapt met dat domme gedoe. Verbeter de wereld, begin bij .... ? .....
Over en uit. =D
« Laatst bewerkt op: 2017/07/11, 15:49:36 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2017/07/11, 16:00:07 »
Als je alles eens goed leest gaat het eigenlijk om een soort emulatie zoals wine . Windows toepassingen  uitvoeren in linux .

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2017/07/11, 16:13:18 »
Als je alles eens goed leest gaat het eigenlijk om een soort emulatie zoals wine . Windows toepassingen  uitvoeren in linux .
Juist en dat kan nu andersom, Linux toepassingen uitvoeren in Windows.
Eigenlijk alleen Ubuntu toepassingen, omdat er medewerking is verleend door Cannonical.
Andere grote distributies volgen, maar je moet ergens beginnen.
Positief in dit geheel is wel, dat Microsoft heeft beloofd om ook mee te werken aan Wine, ze zijn nu tenslotte ook lid van de Linux Foundation.

Samenwerken is altijd beter, dan ieder voor zich het wiel laten uitvinden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2017/07/11, 16:36:30 »
Als je alles eens goed leest gaat het eigenlijk om een soort emulatie zoals wine . Windows toepassingen  uitvoeren in linux .
Juist en dat kan nu andersom, Linux toepassingen uitvoeren in Windows.
Eigenlijk alleen Ubuntu toepassingen, omdat er medewerking is verleend door Cannonical.
Andere grote distributies volgen, maar je moet ergens beginnen.
Positief in dit geheel is wel, dat Microsoft heeft beloofd om ook mee te werken aan Wine, ze zijn nu tenslotte ook lid van de Linux Foundation.

Samenwerken is altijd beter, dan ieder voor zich het wiel laten uitvinden.

Je bedoelt denk ik https://www.canonical.com/
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2017/07/11, 22:16:43 »
Verder stel ik vast, dat je de vraag die ik stelde, niet hebt beantwoord.
Correcte vaststelling, volgens mij is het voor dit topic ook weinig van belang te weten dat ik GNU/Linux gebruik op servers, in de (Amazon en Azure) cloud, op een aantal Raspberry Pi’s, een desktop en een laptop (en een aantal andere apparaten).
Toevallig heb ik voor mijn zelfbouw desktop met Ubuntu een paar jaar geleden voor een paar tientjes Windows Pro aangeschaft als dual-boot (leuke aanbieding van Microsoft voor testers van Windows 8 preview), wat mij nu ook de mogelijkheid geeft om bash te gebruiken op Windows 10. Nu weer on-topic of zijn er nog meer vragen? #AMA
https://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuWindows
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2017/07/11, 22:33:51 »
Zonder mensen voor hun hoofd te stoten zal ik mijn persoonlijke mening hierover geven. Ik vind het namelijk niet echt een goede ontwikkeling. Ubuntu als linux distributie heeft qua veiligheid een betere reputatie dan Windows. Nu wil ik Microsoft niet alleen de schuld geven van het feit dat het minder veilig is, want er is ook nog zoiets als een gebruiker. Persoonlijk denk ik dat de gemiddelde linuxgebruiker iets meer verstand van zaken heeft dan de gemiddelde windowsgebruiker. Ik heb zelf in het ICT-wereldje gewerkt en dit is geen conclusie die ik baseer op het gebruik van een natte vinger. Sommige horen wat en proberen dan maar wat uit zonder enige kennis van zaken, ik ben erg bang dat dat via deze store dus ook kan gebeuren. Wanneer er door stommiteiten van de gebruiker een systeem in de soep loopt, dan wast deze zijn handen in onschuld (het ligt altijd aan de programma, nooit aan hun zelf) en dat is dan in dit geval 'linux heeft het gedaan'. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er wel goed mee omgaan, maar ik vrees dat imagoschade op de loer ligt. Kijk voor de grap maar eens op  hoeveel virusscanners gemopperd wordt, terwijl ze voorbij gaan aan 1 belangrijk punt namelijk, hoe krijg je een virus op je computer? Persoonlijk zie ik liever mensen die zich inlezen en een distro proberen op een (oudere) pc dan iemand die klakkeloos iets gaat installeren vanuit een store. Ik snap best dat het handig is voor Windows gebruikers met een Linux achtergrond, maar de hoeveelheid domoren is denk ik een veelvoud van de eerste groep.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

  • Lid
Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2017/07/11, 22:45:49 »
Hoeveel 'normale' Windows gebruikers gaan dit gebruiken?
Volgens mij is het Microsoft voornamelijk te doen om Azure gebruikers. Op Azure is Ubuntu veruit het meest gebruikte OS. Op deze manier kunnen mensen hun vertrouwde Windows en office gebruiken en op dezelfde machine bash en ssh etc. om naadloos met de cloud instanties te werken. Best of Both worlds zeg maar.

Volgens mij niets om bang voor te zijn. Het enige nadeel waar ik zie is dat ze waarschijnlijk op mijn werk mij weer gaan pushen om weer meer mijn Windows laptop te gebruiken in plaats van mijn Linux desktop.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/11, 22:47:45 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2017/07/11, 23:20:34 »
Hoeveel 'normale' Windows gebruikers gaan dit gebruiken?

Het zal je verbazen, er zijn genoeg domme mensen die de klok wel hebben horen luiden.. maar dat van de klepel ;)

Citaat van: MKe
Volgens mij niets om bang voor te zijn. Het enige nadeel waar ik zie is dat ze waarschijnlijk op mijn werk mij weer gaan pushen om weer meer mijn Windows laptop te gebruiken in plaats van mijn Linux desktop.

Dat is weer een ander nadeeltje die mij ontschoten was :S
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2017/07/12, 13:31:00 »
Zonder mensen voor hun hoofd te stoten (...............)  is denk ik een veelvoud van de eerste groep.

+1 Theo1971.
De reden dat ik volledig afscheid genomen heb van win en nu stand alone core linux draai. Geen wine of win onder linux met [hoe heet dat ook alweer] of wat dan ook op mijn pc. Blij dat ik van die mallware zooi af ben.
En alles draait hier al een hele tijd als een zonnetje op alle pc' s hier in huis. Onvoorstelbaar snel en stabiel. En dat is vele jaren lang niet zo geweest. Ach joh, voorheen had ik op 1 pc in een maand meer gedonder dan nu de enkele keren bij elkaar in alle jaren linux gebruik op alle pc's.

En hier zit geen woord bashing in. Dit is mijn objectieve persoonlijke conclusie vanuit vele jaren vergaand prive en zakelijk computer gebruik in zijn breedste zin. Wie er anders over denk mag dat gewoon van mij, maar zo denk ik er over.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/12, 13:35:40 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2017/07/20, 21:53:30 »
Nu nog wachten op Opensuse
Voor wie het weten wil, openSUSE kan nu ook uit de Windows store worden geïnstalleerd.

Het is geen “dualboot”, Ubuntu en openSUSE (en Windows 10 ^-^) draaien naast elkaar.


Klik links bovenin op Documentatie

Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2017/07/22, 01:34:29 »
Mooi. Eindelijk de mogelijkheid om fatsoenlijk onder windows een virusscanner te draaien om virusbesmetting bij linux tegen te gaan.
Want we weten allemaal dat de virusscanner van linux niet echt handig werkt.

Al vraag ik me dan weer wel af of de virusscanner met virusdatabase van 140.000 win virussen ook de minder dan 30 bestaande linux virussen herkent.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2017/07/25, 21:57:04 »
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er wel goed mee omgaan, maar ik vrees dat imagoschade op de loer ligt.
Maar ook andersom, het geeft een mogelijkheid op een eenvoudige manier kennis te maken met Ubuntu (de linux commandline). Ik ken toevallig iemand die na een eerste kennismaking met Bash in Windows 10 nu ook Ubuntu “echt” heeft geïnstalleerd en erg enthousiast is geworden.

Alleen al voor ssh vindt ik Ubuntu (in Windows) persoonlijk lekkerder werken dan PuTTY. :)
« Laatst bewerkt op: 2017/07/25, 22:41:53 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2017/07/26, 09:33:16 »
Verschenen op 12/05/2017
https://www.techzine.nl/nieuws/107155/build-fedora-ubuntu-en-suse-linux-komen-naar-windows-store.html

Je moet wel een betalende Windows 10 gebruiken want in de gratis windows 10 education versie is de windows store niet beschikbaar . Studenten worden dus benadeelt !!!
volgens mijn klopt dit niet je kan gewoon de prof. versie van de windows side halen gratis en dat heb ik al vaker gedaan en je kunt alles gewoon downloaden. en dat kan nog steeds,zelfs de Activeringscode staat gewoon op de side van microsoft.
 
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline rico70

  • Lid
Re: Microsoft store Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2017/07/26, 15:18:23 »
volgens mijn klopt dit niet je kan gewoon de prof. versie van de windows side halen gratis en dat heb ik al vaker gedaan en je kunt alles gewoon downloaden. en dat kan nog steeds,zelfs de Activeringscode staat gewoon op de side van microsoft.
Interessant. Heb je hier een linkje van? Want ook voor het insider programma is tegenwoordig een betaalde versie vereist.
Achteraf had ik mijn gratis insider versie beter kunnen houden.