Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: handleiding: Bestanden delen tussen Windows en Linux (via Samba)  (gelezen 22123 keer)

Offline oemoeta

  • Lid
Na het nodige zoekwerk over dit onderwerp kwam ik deze prachtige handleiding tegen:
http://www.multidesk.be/artikels/artikel/233/

(of moet dit soort berichten in een bestaande post terecht komen?)

Offline Petervdw

  • Lid
handleiding: Bestanden delen tussen Windows en Linux (via Samba)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/31, 12:10:12 »
Aan oemoeta
Bedankt voor de verwijzing. Handige beschrijving. Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het is om een beschrijving te maken voor de GUI. Schermafbeeldingen zijn heel mooi.
Opmerkingen:
-De Windowsversie (Wk2?) wordt nergens vermeld en is in het Engels.
-Veel Vlaamse uitdrukkingen, die misschien even "vertaald" zouden moeten worden voor Ollanders van boven de rivieren, hè.
-Het delen van mappen in Ubuntu wordt niet goed gedaan. Map delen moet door: Locaties>pers.map>map aanklikken>rechtermuistoets>onderaan>map delen.
Via Systeem>Beheer>Gedeelde mappen zie je dan automatisch die map en kun je er nog wat dingen aan toevoegen, zoals SMB en de Naam van het netwerk. Vergelijk Windows: Map delen bij de map zelf en even snel overzicht via: Mijn Netwerklocaties.
Maar goed, het is toch heel knap gedaan.
Vr.groet, peter

Offline Ben37

  • Lid
handleiding: Bestanden delen tussen Windows en Linux (via Samba)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/31, 19:31:19 »
Vandaag uitgeprobeerd.
In al zijn simpelheid maar duidelijk, werkt het.
Ben

Offline joop905

  • Lid
handleiding: Bestanden delen tussen Windows en Linux (via Samba)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/31, 20:42:51 »
bedankt altijd te gebruiken

Offline SMG

  • Lid
handleiding: Bestanden delen tussen Windows en Linux (via Samba)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/01, 18:58:08 »
Ik zet graag mijn onduidelijkheden weg:
De Windowsversie (Wk2?) wordt nergens vermeld en is in het Engels.
-> Zo, het delen is gedaan. Deze uitleg is opgesteld met Windows XP SP2 en Ubuntu 7.10 en 7.06. (zie helemaal op het einde van dat artikel)
Tja, Engels, had geen zin om een NL Windows te kopen ;) Verder was het juist de bedoeling dat de schermafdrukken duidelijkheid moesten brengen bij het taalverschil.

Veel Vlaamse uitdrukkingen, die misschien even "vertaald" zouden moeten worden voor Ollanders van boven de rivieren, hè.
-> Echt of wat, ben geen Hollander :p

Het delen van mappen in Ubuntu wordt niet goed gedaan. Map delen moet door: Locaties>pers.map>map aanklikken>rechtermuistoets>onderaan>map delen.
-> Ieder heeft zo zijn eigen manier, dat maakt het nog niet slecht.

Grtz

Schrijver artikel ;)

Offline Petervdw

  • Lid
handleiding: Bestanden delen tussen Windows en Linux (via Samba)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/03, 12:28:07 »
Aan SMG
Sorry, die Windows vermelding heb ik overheen gelezen. Echte Ollander, hè.

Wat het delen betreft: het lukt mij gewoon niet om via syst>beheer>gedeelde mappen een submapje van een hoofdmap aan te maken, zoals bijvoorbeeld: /home/peter/wisselXP/fotos. En dan alleen fotos te delen.Terwijl dat via Locaties>Pers.map>....>mapje aanklikken>rechtermuistoets>map delen eigenlijk automatisch gaat. De juiste vermelding komt dan ook bij gedeelde mappen terecht.
Persoonlijk stel ik er prijs op, om niet al te veel te delen. Bijv. niet de hele pers.map.
Vooral met veel partities en een aantal XP-computers kom je snel letters voor je verbindingen tekort. Dat is echt zo'n aanname van MS uit de begintijd: Er zullen toch wel geen installaties bestaan die meer dan 20 letters gebruiken. Wel dus.

Maar misschien vergis ik me. Het lukt me niet.

Overigens, een pracht handleiding, bedankt. Ik weet uit ervaring hoeveel tijd er in gaat zitten.

Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
handleiding: Bestanden delen tussen Windows en Linux (via Samba)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/04, 23:16:00 »
Oeps.
Bij nader onderzoek op een aantal computers van verschillende merken blijkt dat het delen van mappen via Systeem>Beheer> Gedeelde mappen anders werkt. Vreemd, omdat overal Ubuntu 7.10 gebruikt wordt. Toevallig op mijn "Ubuntu's" gaat het alleen goed via Locaties>Pers.map>map aanklikken>rechtermuistoets>Map delen.
Maar op een aantal laptops en ook een enkele desktop van kennissen lukt het op beide manieren.
Ik wou dat toch even rechtzetten.
Vr.groet, peter


Voor de duidelijkheid:
De computers waar ik Ubuntu op gebruik zijn wel allebei met hetzelfde schijfje geinstalleerd, dus misschien ligt het daaraan.

Offline SMG

  • Lid
handleiding: Bestanden delen tussen Windows en Linux (via Samba)
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/10, 13:40:46 »
Bedankt voor de feedback, het is dan ook toegevoegd als reactie op het artikel ;)

Groeten

Re: handleiding: Bestanden delen tussen Windows en Linux (via Samba)
« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/26, 18:16:41 »
Na het nodige zoekwerk over dit onderwerp kwam ik deze prachtige handleiding tegen:
http://www.multidesk.be/artikels/artikel/233/

(of moet dit soort berichten in een bestaande post terecht komen?)
Deze link kwam ik via Google tegen toen ik hiernaar zocht. Deze link werkt echter niet meer!
Ik heb Ubuntu 18.04 lts Beaver en hoe kan ik nu een Samba-handleiding vinden om mijn bestanden ervan via de router te delen met de laptop met (nog) Ubuntu 16 .04 lts?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com