Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf vervangen  (gelezen 5413 keer)

Offline Puzzel

  • Lid
Harde schijf vervangen
« Gepost op: 2014/03/18, 17:38:28 »
Wegens crash van mijn oude computer heb ik een nieuw systeem gekocht met niets er op (vind je niet gauw)
Er mocht alleen Ubuntu op komen, tijdelijk 13.10 om straks over te gaan op 14-04.
De meeste installatiebeschrijvingen gaan over Ubuntu naast een ander (windows-) systeem. De harde schijf is dan al ingedeeld.
Mijn schijf was waarschijnlijk volkomen blanco.
Ik had me verdiept in Gparted en snap nu iets van primaire, logische en boot partities.
Ik maakte een indeling die mij leuk leek, maar ik kreeg geen installatie op hd.
Na dagen pielen, gewoon de dvd (automatisch?) laten installeren.
Dat werkt prima, er komt dan een indeling met lvm op, de schijf wordt voor je ingedeeld.

Als 14-04 uit is, wil ik het opnieuw proberen met een hele nieuwe installatie.
Ik kreeg de indruk uit de foutmeldingen dat de hd niet begreep waar hij de bootpartitie moest vinden of zo iets. (sorry slechte omschrijving)
Had ik eerst moeten formatteren (hoe?) voordat ik de indeling met Gparted maakte?
Of te wel: hoe richt je een splinternieuwe schijf in?

Wat ik belangrijk vind is dat ik een aparte partitie heb voor het systeem, zodat ik die die kan vervangen, als ik een nieuwer (of ander) systeem wil gebruiken en ik wil een deel van de schijf schoon houden, mocht het nog eens nodig zijn om windows te installeren, voornamelijk voor mijn navigatiesysteem en Spotify!

(Ubuntu is inmiddels vervangen door Xubuntu omdat ik dat veel fijner vind werken)
Xubuntu 14.04 (64)  i3, 8Gb, 1Tb.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Harde schijf vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/18, 17:43:00 »
Lege schijf is makkie; gewoon de volautomatische installatie doen.  :)

Handmatig indelen en installeren kan ook (doe ik zelf altijd), maar dat is alleen aan te raden als je een ervaren Linuxgebruiker bent.

Offline krogtwil

  • Lid
Re: Harde schijf vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/20, 15:42:38 »
Wat doen we weer moeilijk. Werk gewoon volgens de instructies op mijn website krogtwil.nl onder Linux.
Dit houdt in: eerst Windows installeren en daarna (X)ubuntu. De weg wijst dan vanzelf, zonder fratsen zal Linux de schijf netjes in 2 gelijke delen verdelen.
Ga liever niet zitten prutsen om zelf die verdeling te maken. Begin liever opnieuw als het niet goed is gegaan. Gebruik eventueel SuperFdisk om je schijf weer leeg te maken en te formatteren.
Succes

Wil

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Harde schijf vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/20, 16:31:50 »
Wat doen we weer moeilijk.
Waarom zo onvriendelijk? Lijkt me nergens voor nodig.

Citaat
eerst Windows installeren en daarna (X)ubuntu. De weg wijst dan vanzelf, zonder fratsen zal Linux de schijf netjes in 2 gelijke delen verdelen.
Ga liever niet zitten prutsen om zelf die verdeling te maken. Begin liever opnieuw als het niet goed is gegaan.
Mee eens.

Citaat
Gebruik eventueel SuperFdisk om je schijf weer leeg te maken en te formatteren.
GParted is veel gebruikersvriendelijker, en simpel te gebruiken vanaf de Xubuntu-DVD. Die raad ik dus beslist aan, en niet Super Fdisk.

Offline Puzzel

  • Lid
Re: Harde schijf vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/20, 17:24:11 »
Hoi mensen, bedankt voor alle tips.
Laten we liever onze pijlen richten op dat ***(nare) Windows in plaats van op elkaar.....
Helaas kan ik nog niet helemaal zonder W en met mij velen vrees ik, een schande.

Momenteel heb ik nog een oudere laptop met W7 erop, dus in die behoeft ben ik voorlopig voorzien.
Ik heb ook geen cd met W7 erop, dus ik zie gewoon af van de installatie  van W op mijn nieuwe desktop.
Wat ik uit de reacties opmaak kan ik het simpelst, wanneer de tijd daar is, W  het eerst installeren.
Eigenlijk is het niet zo'n punt om een nieuwe installatie te doen als je je persoonlijke documenten etc apart houdt.

Wanneer 14.04 verschijnt ga ik het nog eens een nieuwe indeling proberen met Gparted, lukt het niet dan kan ik altijd nog terugvallen op de automatische installatie via de dvd.
De website van Krogtwil kende ik nog niet, ga ik zeker bestuderen, intussen ben ik ook veel geholpen met de site van Pjotr.
Bedankt allemaal, nog even wachten op 14.04.....
Make Linux, not W(ar).  ;)
Xubuntu 14.04 (64)  i3, 8Gb, 1Tb.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Harde schijf vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/20, 19:12:25 »
Ik doe installaties bij anderen zelf ook altijd gratis, maar ik heb geen bezwaar tegen mensen die er wel geld voor vragen.... M.i. is er niks mis met commerciële initiatieven. Ook het commerciële initiatief van krogtwil moet kunnen, vind ik, ook al is zijn tarief nogal aan de hoge kant.  :)

Waar ik me wel aan stoor, en dat heb ik al eerder opgemerkt, is de laatdunkende opmerking waarmee krogtwils bericht begint. Betreurenswaardig, want er ging geen enkele provocatie aan vooraf.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/20, 19:15:24 door Pjotr »

Offline Puzzel

  • Lid
Re: Harde schijf vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/20, 23:06:53 »
@ Femke, bedankt voor je mooie aanbod.
Helaas woon ik niet in de buurt, maar in Weert (Limburg), maar het forum is ook al een hele hulp.
btw, is die handleiding van Gparted nog ergens te vinden?
Xubuntu 14.04 (64)  i3, 8Gb, 1Tb.

Re: Harde schijf vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/21, 08:10:23 »
Betreft hulp met het installeren van 14.04 kan je ook naar de release party op 10 mei komen:
http://www.ubuntuparty.nl/node/3625

Offline aartje

  • Lid
Re: Harde schijf vervangen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/21, 08:27:13 »
Ik doe installaties bij anderen zelf ook altijd gratis, maar ik heb geen bezwaar tegen mensen die er wel geld voor vragen.... M.i. is er niks mis met commerciële initiatieven. Ook het commerciële initiatief van krogtwil moet kunnen, vind ik, ook al is zijn tarief nogal aan de hoge kant.  :)
Als eerste, ik zou ook geen geld vragen voor een installatie(hangt er vanaf bij wie :rolleyes: ), maar......
Als je wilt dat Linux serieus door het bedrijfsleven wordt genomen, dan heb je ook commerciele ondersteuning
nodig, waar je ook gegarandeerde service van kan verwachten, anders wordt je natuurlijk nooit serieus
genomen. Ik neem aan dat als je op een professionele manier een computer van Linux voorziet, je ook enige vorm
van nazorg en garantie geeft. Verder neem ik aan dat je ook een backup van de oude data maakt
als dat nodig is. In de praktijk ben je al gauw twee uur bezig met een goede installatie (als het niet meer is)
en dan is 80 euro niet veel, mijn garage rekent heel wat meer  uurloon (ook de loodgieter,schilder,kapper etc.)
« Laatst bewerkt op: 2014/03/21, 08:29:40 door aartje »

Re: Harde schijf vervangen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/21, 11:31:29 »
Ik vraag me af waarom aartje begint over commercie. Dit forum bestaat toch uit vrijwilligers? Tuurlijk mag je een vergoeding vragen, maar commercie is hier helemaal niet aan de orde. Als je dat wilt, dan kun je beter een winkel of bedrijf vragen.

Offline aartje

  • Lid
Re: Harde schijf vervangen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/21, 11:41:34 »
Ik vraag me af waarom aartje begint over commercie. Dit forum bestaat toch uit vrijwilligers? Tuurlijk mag je een vergoeding vragen, maar commercie is hier helemaal niet aan de orde. Als je dat wilt, dan kun je beter een winkel of bedrijf vragen.
Ja, maar het probleem is welke winkel en welk bedrijf ? Ik begin niet over commercie. Ik reageer
alleen maar op het feit dat 80 euro veel zou zijn voor een installatie van bv. Mint
Als het goed gedaan wordt vind ik dat helemaal niet veel en het is alleen maar gunstig
als er commerciele bedrijven komen die Linux installeren/ondersteunen.
Als ik veertig jaar jonger zou zijn zou ik het wel weten.

Re: Harde schijf vervangen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/21, 12:28:16 »
Ja, maar het is wel veel vanuit een VRIJWILLIGERS-oogpunt bekeken. En dat is wat wij zijn: vrijwilligers. Commerciële bedrijven e.d. spelen helemaal geen rol in dit topic, het gaat hier om een vrijwilligersdienst. krogtwil is ook een vrijwilliger.

Offline aartje

  • Lid
Re: Harde schijf vervangen
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/21, 18:09:42 »
80 euro voor een installatie Linux.....gepiept in 20 minuten.
Ik vraag niet eens 80 euro voor een Windows installatie. Maar ja, wie ben ik.
Ik ben een VRIJWILLIGER die het leuk vindt om mensen te helpen. En normaal vraag ik 20 euro de uur voor Windows mensen.
Linux installaties gaan gewoon gratis. Men moet wel naar mij toekomen en niet andersom.


Ja, 20 minuten voor een pure installatie op een snelle machine. Maar dan alle updates, de backup, het uitleggen
etc.etc. Dat red je niet in 20 minuten (tenminste, ik niet).
Ik heb ook nooit geld gevraagd voor het installeren van Linux (bij een privé persoon) en ben dat ook niet
van plan. Maar ik stel alleen maar dat het alleen maar positief voor de verspreiding van Linux zou
zijn, als er wel de mogelijkheid was om het te laten doen door iemand of een bedrijf, waar je gewoon
voor moet betalen en als het goed gebeurt, wat is dan een bedrag van 80 euro ?
Er zijn mensen die een veelvoud van dat bedrag op tafel leggen, alleen maar voor een grafische kaart.
En de persoon waar het over gaat "krogtwit" of zo, ken ik helemaal niet en daar heb ik het helemaal niet over.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Harde schijf vervangen
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/21, 20:06:13 »
Offtopic, de site noemt kali:
Citaat van: krogtwil.nl
Een programma voor als het niet lukt een Ubuntu versie te installeren
? Het omgekeerde, kali moet je als beginner niet (willen) gebruiken. Zie de website:
Als je op zoek bent naar een Linux distributie om de basis van Linux te leren, en zoek je een goed vertrekpunt, dan is Kali Linux niet de ideale distributie voor jou. Je kunt in dat geval beter kijken naar Ubuntu of Debian.
of kijk op distrowatch.com. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline aartje

  • Lid
Re: Harde schijf vervangen
« Reactie #14 Gepost op: 2014/03/22, 10:13:37 »
De man kwam rond 11 uur en at dus maar tussen de middag een tosti mee, ach ja..moet kunnen. De man ging rond half 4 weg, met wel een werkend systeem! En dat gratis en voor niets.

En dan zeggen ze hier dat ik mijn best niet doe? :o (zie de belastingdienst topics)

Was het een lekkere tosti ? Ik word bijna jaloers  ^-^
En je weet hoe ik denk over hoe je je best doet.....
Ik heb veel bewondering voor je "belastingaanwijzingen", ik doe het iets anders, maar dat
zal weer meer iets zijn van "waarom zou je het makkelijk doen als het moeilijk kan"  ;)
Vandaar dat ik over 2013 nog moet bijbetalen en ik over 2012 nog terug kreeg :(
« Laatst bewerkt op: 2014/03/22, 10:15:14 door aartje »