Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gnome of kde  (gelezen 16171 keer)

msjonathan

  • Gast
Gnome of kde
« Gepost op: 2007/06/12, 20:08:03 »
Wat voor desktop omgeving raden jullie mij aan in ubuntu?
en wat is het verschil juist tussen deze 2 ?

Bedankt :p

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Gnome of kde
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/12, 20:13:00 »
Kijk eens op de wiki, en in het bijzonder deze pagina:
https://wiki.ubuntu.com/NlWerkomgeving

De basis van Ubuntu blijft hetzelfde, ongeacht welke desktop je gebruikt.
Gnome programma's werken in KDE en andersom.

Je kan ze dus allemaal installeren en kijken welke er het beste bevalt :)

msjonathan

  • Gast
Gnome of kde
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/12, 20:13:02 »
Citaat van: msjonathan
Wat voor desktop omgeving raden jullie mij aan in ubuntu?
en wat is het verschil juist tussen deze 2 ?

Bedankt :p
En kan ik dat ook achteraf nog veranderen?

Offline siegi

  • Lid
Gnome of kde
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/12, 20:18:14 »
Ja geen probleem, kijk maar eens verder op de wiki die je al gegeven werd.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Gnome of kde
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/12, 20:23:31 »
Een kleine tip: installeer Ubuntu, met de Gnome desktop.
Installeer dan Kubuntu-desktop en als laatste Xubuntu-desktop.
Ga spelen, kijk welke het beste bij je past, waar je je het beste in thuis voelt e.d.

Het blijft een kwestie van smaak ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Mario

  • Lid
Gnome of kde
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/12, 20:31:17 »
belangrijk !
indien je meerdere desktops installeert gebruik dan gdm om in te loggen
deze kan het best overweg met meerdere desktops, kdm niet
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

msjonathan

  • Gast
Gnome of kde
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/13, 08:45:07 »
Citaat van: mario
belangrijk !
indien je meerdere desktops installeert gebruik dan gdm om in te loggen
deze kan het best overweg met meerdere desktops, kdm niet
srry mischien domme vraag maar was is gdm en kdm
ik ben totale newbie :p

Toch bedankt voor jullie antwoorden

Offline Soul-Sing

  • Lid
Gnome of kde
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/13, 08:52:14 »
ik hou erg van gnome. maar om het aan te raden gaat wat ver he.:)

Offline siegi

  • Lid
Gnome of kde
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/13, 09:20:22 »
Citaat van: msjonathan
Citaat van: mario
belangrijk !
indien je meerdere desktops installeert gebruik dan gdm om in te loggen
deze kan het best overweg met meerdere desktops, kdm niet
srry mischien domme vraag maar was is gdm en kdm
ik ben totale newbie :p

Toch bedankt voor jullie antwoorden
Gdm en kdm zijn eigenlijk de programma's die ervoor zorgen dat je kan inloggen.  Maar bij die inlogsessie heb je nog andere keuze's bv welke sessie gnome kde xfce.
Maar blijkbaar gaat gdm hier gemakkelijker mee om, alhoewel ik met kdm ook nooit problemen heb.  
Ik zou zeggen trek er je niet vele van aan, als je problemen hebt kom je maar eens vragen want het is in een wip verwisseld kdm of gdm.  
gdm hoort trouwens standaard bij gnome en kdm standaard bij kde,  dit betekent niet dat gdm geen kde kan opstarten.

msjonathan

  • Gast
Gnome of kde
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/13, 10:10:13 »
Dus als ik gnome installeer kan ik vb ook kopete messneger installeren?
http://members.home.nl/ralphm/linux_programmas.html

Offline siegi

  • Lid
Gnome of kde
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/13, 10:17:50 »
Is ook geen probleem alleen gaat kopette wel iets trager opstarten dan in kde omdat er nog een apparte gui moet geladen worden.
En het past kwa gui natuurlijk niet echt bij gnome.

Offline Roland

  • Lid
    • http://www.black-wrangler.nl
Gnome of kde
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/13, 11:33:21 »
Ik ben vandaag overgestapt (Op m'n Desktop) naar Xubuntu (XFCE), Heb ook altijd KDE gedraaid , maar ik begon me steeds meer te ergeren aan de KLEINE probleempjes,
Zoals het langzaam op lopen van het Cpu gebruik door Superkaramba, Het niet goed werkend kunnen krijgen van Kpilot enz enz.

Heb Xubuntu een poos op m'n klaptop uitgeprobeerd en het is me heel goed bevallen, vandaar dat het nu ook op m'n deskop (Werkpc) staat.

Dus misschien is Xubuntu voor jou ook het proberen waard ;)

Bijkomend voordeel is dat alles een STUK sneller werkt :) .

Gr Roland.

Een tevreden XFCE Gebruiker!!!   ;) :)
Ubuntu user #12040 ;)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Gnome of kde
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/13, 13:04:00 »
Roland: Superkaramba problemen zullen vast wel verdwijnen met de komst van Plasma in KDE 4 :D (en nog een klein tipje van de sluier oplichten: leuke effectjes toevoegen aan de applets in plasma zal een 'piece of cake' worden in KDE 4, Aaron Seigo is daarvoor een systeem aan het ontwikkelen! :))

XFCE is ook best leuk ja :) en GNOME ook! Mijn persoonlijke favoriet is al jarenlang KDE, maar dat is en blijft een persoonlijke keuze. Ik maak die keuze vooral omdat ik heel erg veel Qt/KDE programma's draai, waarvoor KDE is geoptimaliseerd. Zoals bv. Kopete, Amarok, Konversation, KOffice, SMPlayer, K3B, Konqueror... Dus als je veel Qt/KDE programma's wil draaien is KDE een logische keuze. Het omgekeerde is ook waar. Indien je veel Gtk/GNOME programma's wil draaien (zoals bv. Pidgin, Nautilus, Gimp) is GNOME of XFCE wel een logische keuze. Maar de programma's draaien op elke desktop. Maar GNOME/XFCE is gewoon geoptimaliseerd voor Gtk programma's en KDE voor Qt programma's, omdat ze zelf resp. die toolkit gebruiken.

PS: leuke reacties van iedereen hier.. allemaal een flamewar vermeden.. good job :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Mossie

  • Lid
Gnome of kde
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/13, 13:41:23 »
GNOME schijnt stabieler te zijn dan KDE. Ik ben ook wel eens bij iemand geweest waar KDE helemaal vast liep. Maar uit ervaring spreek ik niet, want ik gebruik Xubuntu (XFCE). DIe draait erg goed en is nog nooit gecrasht. En XFCE is meer geschikt voor oudere computers.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Gnome of kde
« Reactie #14 Gepost op: 2007/06/13, 13:45:16 »
Citaat van: mossie
GNOME schijnt stabieler te zijn dan KDE. Ik ben ook wel eens bij iemand geweest waar KDE helemaal vast liep. Maar uit ervaring spreek ik niet, want ik gebruik Xubuntu (XFCE). DIe draait erg goed en is nog nooit gecrasht. En XFCE is meer geschikt voor oudere computers.
Ik ken ook iemand die dat beweert, maar dat vind ik flauwekul, want ik heb veel ervaring met zowel GNOME als KDE, en beide werken ze zo stabiel als een rots bij mij. :) in GNOME triggerde ik af en toe wel een bugje in gnome-terminal waarbij gnome-terminal vastliep, en in KDE triggerde ik af en toe een bugje in Amarok met betrekking tot last.fm streams switching waarbij Amarok wel eens vastliep, maar die problemen zijn inmiddels weer opgelost :) Ik ben dus met andere woorden een tevreden KDE gebruiker met een stabiele KDE desktop :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

michiel

  • Gast
Gnome of kde
« Reactie #15 Gepost op: 2007/06/13, 14:12:54 »
ik ben pas KDE beginnen gebruiken en voor mij persoonlijk is het een hele verademing.
Alles is wat logischer dan gnome vind ik en alles is makkelijker aanpas dan in gnome.
maar het blijft natuurlijk smaak.

Offline Roland

  • Lid
    • http://www.black-wrangler.nl
Gnome of kde
« Reactie #16 Gepost op: 2007/06/14, 00:19:33 »
Citaat van: profoX
Roland: Superkaramba problemen zullen vast wel verdwijnen met de komst van Plasma in KDE 4 :D (en nog een klein tipje van de sluier oplichten: leuke effectjes toevoegen aan de applets in plasma zal een 'piece of cake' worden in KDE 4, Aaron Seigo is daarvoor een systeem aan het ontwikkelen! :))
Dat zal dan zeker een reden zijn om weer naar KDE terug te gaan, Zeker als de ondersteuning voor Palm (en andere PDA's) beter wordt.
Want KDE blijft ook mijn favoriet, Maar voorlopig nog even XFCE ;)

Gr Roland.
Ubuntu user #12040 ;)

Offline Math.

  • Lid
Gnome of kde
« Reactie #17 Gepost op: 2007/06/14, 00:29:38 »
In het begin, vond ik Gnome een beetje Apple-achtig en KDE een beetje Windows-achtig. Maja, nu ik langer gebruik maak van Linux vind ik het er beiden niet meer op lijken, lol... :P

Offline siegi

  • Lid
Gnome of kde
« Reactie #18 Gepost op: 2007/06/14, 11:14:40 »
Citaat van: Math.
In het begin, vond ik Gnome een beetje Apple-achtig en KDE een beetje Windows-achtig. Maja, nu ik langer gebruik maak van Linux vind ik het er beiden niet meer op lijken, lol... :P
De enige gelijkenis die ik kan vinden is dat gnome ook een balk vanboven heeft zoals apple en kde ook een menuknop beneden heeft zoals windows.
Maar met 30 seconden gnome tweaken is gnome net zo windows als kde windows is.  (dus eigenlijk niet)
En apple werkt dan nog op een heel andere manier dan gnome ook dus eigenlijk zie ik geen verglijking.

Offline Math.

  • Lid
Gnome of kde
« Reactie #19 Gepost op: 2007/06/14, 11:51:53 »
Citaat van: siegi
Citaat van: Math.
In het begin, vond ik Gnome een beetje Apple-achtig en KDE een beetje Windows-achtig. Maja, nu ik langer gebruik maak van Linux vind ik het er beiden niet meer op lijken, lol... :P
De enige gelijkenis die ik kan vinden is dat gnome ook een balk vanboven heeft zoals apple en kde ook een menuknop beneden heeft zoals windows.
Maar met 30 seconden gnome tweaken is gnome net zo windows als kde windows is.  (dus eigenlijk niet)
En apple werkt dan nog op een heel andere manier dan gnome ook dus eigenlijk zie ik geen verglijking.
precies ;)

Offline Ramana

  • Lid
Gnome of kde
« Reactie #20 Gepost op: 2007/06/14, 19:44:18 »
Het blijft een kwestie van smaak. Ik vind Gnome heel mooi van opzet, strak eenvoudig en functioneel. Alleen blijf ik de fonts van KDE mooier vinden. Scherper. Ik geef de voorkeur aan KDE vanwege de goede integratie en onderlinge afstemming van verschillende programma's, de goede instelmogelijkheden (met een beetje klikken krijg je ook KDE heel mooi) en vooral omdat ik programma's als K3b, Digikam, Konqueror en Amarok heel prettig vind.  Maar het is natuurlijk geen enkel probleem om deze onder Gnome te draaien....

Bo-bomb Buddy

  • Gast
Gnome of kde
« Reactie #21 Gepost op: 2007/06/14, 23:38:17 »
Ik weet niet of dit bij jullie ook zo is maar met GNOME kon ik in nautilus altijd een preview zien van al mijn multimedia. Maar bij KDE en konqueror werkt dat alleen bij afbeeldingen. Moet ik nog iets installeren zodat bij konqueror ook werkt? Ik heb me al gek gezocht in konqueror's instellingen en in adept manager voor plugins maar kon niks bruikbaars vinden,

Gnome of kde
« Reactie #22 Gepost op: 2007/06/22, 19:17:54 »
Mooi al die praatjes van jullie, maar hoe meer ik lees hoe minder ik snap, dus zal ik maar weer eens een vraag stellen....
Gnome, KDE GDK etc XFC het duizeld me allemaal een beetje voor de ogen.

Wat wordt er nu standaard geïnstalleerd wanneer je Ubuntu op je lap/pc propt.
Ik heb alles nog standaard en ben er wel tevreden mee, heb er nog nooit over nagedacht dat er nog zoveel ander desktops zijn.

Nou ik ga het dus mooi niet veranderen maar ik wil wel graag weten waar ik dan mee werk.
Groetz, Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Gnome of kde
« Reactie #23 Gepost op: 2007/06/22, 19:24:56 »
Ubuntu komt met GNOME
Kubuntu komt met KDE
Xubuntu komt met Xfce

Kortom, jij gebruikt GNOME.

Gnome of kde
« Reactie #24 Gepost op: 2007/06/25, 16:18:58 »
Bedankt, dan weet ik nu dat ik met Gnome werk.
Groetz.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)